Bra cykelbutik i Göteborg?

scarto

Ny medlem
Relativt nyinflyttad till Göteborg och ska köpa min första racer.
Tar gärna emot tips på vilka butiker som är bra och har kunnig personal.
Sportson på Backaplan är närmast, någon som vet om dom är bra där?

Som ovan, cykelcity kan verka vara "snorkiga" enligt många - dock inget som drabbat mig. Tycker dom e super.

Bikeplace känns mer offroad än on road.. fast det är min åsikt.

Sportson ska undvikas över hela riket vad gäller cykelköp.

joo som det sägs cykelcity finns en där som e ordentligt trött sate riktigt snorkigt och trååkig
men de har koll på det mesta, bikeplace e happy hänget lite småsnurriga iofs men verkar ha hyffsad koll iaf annars om du letar bra priser så e allebike i alingsås bra inte de bästa mekarna men ruskigt bra priser och trevliga.

INTE lista
sportson
sportspec

Sävedalens cykel (i....just det, Sävedalen) - om dom är bra vet jag inte, men trevliga är dom. Har väl mest Trek och Merida. Fick nåt erbjudande i mejlen häromveckan, men det vet jag inte om det gäller.
http://shop.sportab.se/racer/racer-cykel.pdf
Annars skulle jag nog också säga Bikeplace. Cykelcity är inte rätt ställe för dumma frågor, om du nu hade tänkt ställa sådana. Känns som att dom inte har någon empati med oss som inte lägger ner hela lönen och själen i cykeln.

Håller med de övriga i det mesta men vill dock försvara Sportspec lite grand.
Jag har köpt en hoj där på rean för två år sedan och jag har fått mkt bra support från både
butiken och verkstan som har riktigt juste och kompetent personal.
MEN jag har också haft en nära dödenupplevelse med en lång otrevlig drul, förmodligen
nån slags butikschef som sprider en tråkig stämning i hela butiken, de andra tycker iallafall
jag är riktigt trevliga plus att stället är stort och packat med fina cyklar som man kan fingra på.

Halloj!

Du har inte sagt något om prisnivån. Skall du köpa en billig (nåja) Vätternrundesnurra så duger Sportex på Backaplan också. Peakcycle har någon halvkompetent alu/kolfibersak, till exempel.

Hej igen!

Tack för alla svar, mycket bra feedback.

Ang. Sportex på Backaplan har jag varit där tidigare med en kompis som cyklar mycket MTB, de visste knappt vad en cykelslang var till ett däck som de faktiskt sålde, mycket märkligt.
Har också varit på Sportson vid Backaplan och där tyckte jag de var lite bättre. Nu har jag dock förstått att nämna Sportson här är som att svära i kyrkan :)

Vad gäller prisnivån så är det min första racer, så letar efter någon instegsmodell kring 10.000 Sportson hade någon trevlig Scott,
http://www.scott-sports.com/gb_en/product/9091/45146/speedster_s30
Är det en ok förstacykel?

Vill helst inte gå över 10.000
Som förstacykel, är det för låg budget? Ni som cyklat länge kanske har lite andra referensramar och inte skulle köpa på den nivån.
Samtidigt vill jag inte köpa det billigaste, hellre lägga till lite men som samtidigt är lagom till min nybörjarnivå.

Jag vill inte köpa begagnat...

PerFormance skrev:
-------------------------------------------------------
> Glöm inte en extrabudget på 3000.- för kläder,
> skor, pedaler (om de inte ingår) osv...
> Det räntar snabbt på att börja med räser!

Hehe, jo .. Har räknat med 3-4000 extra för kringutrustningen.

De märken jag tittat på nu närmaste är Nishiki och Scott för nånstans kring 10.000. De flesta här verkar ju dock såga mina val :)

//M

Jag köpte en Nishiki på sportson Vasagatan, sådär nöjd med både cykel och service.
Jag har fått pilla en del med cykel (t.ex köpa nya hjul) och det sportsons service är minst sagt begränsad!

Så mitt tips är trots allt cykelcity! Är du dessutom ung tjej så kommer du få skitbra service! Det fick min flickvän!

Skönt att det inte bara är jag som tycker de kan vara snorkiga på Cykelcity. Jag bojkottade butiken helt i flera år för jag blev så j-a dåligt behandlad. Det förlorade de många tusen på. Sedan var det något riktigt akut då jag blev tvungen att handla där, och då, måste jag erkänna, var de väldigt trevliga. Jaja.

Skälet till att jag handlar på cykelcity trots det bitvis snorkiga bemötandet är att de verkar ha allt från webshoppen i butiken, så man vet att man kan får tag på grejerna snabbt. Ibland är det skönt att slippa vänta när man bara måste ha just den där prylen!

Cykelcity ...

Ja..

Jag har handlat därifrån sen -89...
Mest i Lund hos Håkan.
Alltid fått toppbemötande där nere.
Varit i Göteborg ett par ggr med , speciellt på sistone iom min brors flytt dit för 2 år sen.

Någon annan som var där på "Öppethus"helgen??
Jag var där ganska tidigt på Lördagen , tror det var den 26 mars..
Hade det inte varit för att det fanns en Tacx 50% låda som lockade till storköp hade jag gått...
Skulle igentligen bara handla 2 långventilsslangar och 2 fälgband , med nu "fyndade" man verktyg med...
Nu fick jag stå i kassan i typ 45-50minuter och vänta , hur många som helst efter mig med...
All personal var upptagen med att serva kunder med frågor och sprang runt som yra höns isf att focusera på de som ville betala och gå.
Någon kunde prio kassan och skicka frågor på tur till de andra...
Och inte nog med det , där stod en "fattiglapp" i kassan med , jag var där i kö i 50 min , och denne MTB-mupp hade hela disken framför sig med grejer , stora bedjande ögon och ett frenetiskt knappande på mobilen... Räknade han eller sms lånade???
Vilket fall som helst , han ville nog ha grejerna gratis , för han fick dålig respons av säljarna ..
Jag fick bita mig själv i tungan , annars hade jag fasen gått fram till honom och sagt , betala eller gå!!
Killen har nog varit för mkt på basarerna i Turkiet , fasen , grönt te var det ända som fattades i prutaffären...
Vilket fall som helst , lillkillen sov i barnstolen , det var varmt och jag fick betala till slut..
Kunde inte låta bli att be dem att tänka på kön i kassan...

Tänk de skulle hålla på i många timmar till ...

Sen åkte jag till Veloform och childstore på studiebesök....

Mvh Banani

Ja , mtb-mupp...
Han hade nämligen fått betjäning i kassan , hade folk som sprang fram och tillbaka med olika saker till honom , men han fick liksom inget avslut...
Det diskuterades pris och prutades , de tröttnade nog på honom till slut....
Han stod ju fasen där i nästan en timma....

Nu skulle jag handla racerdelar där...

Mina muppiga intressen sträcker sig till hojar från tidiga -90talet...
Gulderan när det gäller Mountainbike i sverige...
Har kvar min gamla Marin ,(köpt på Cykelcity i Lund hösten -93..) och en hel del andra gamla hyfsade hojar och delar i olika skick... (lite Mongoose , Alpinestars, cyclepro , rockymountain, Cannondale, scott , gt...) med minst Deore LX , gärna Xt 89-93 ...ellert tidig Xtr ...
Även Racer... men det är en annan historia....

Så ist Es ...

Mvh Banani

Tillbaka
Topp