Bra gravelhjul, vad finns

konscious

Aktiv medlem
Att byta hjul är den vettigaste uppgraderingen man kan göra.

Men vad har ni för förslag för färdiga hjul?
Kravet är 622mm fälg samt att det ska vara disc med 142-100/12 axel, Shimano 11s och hantera såväl 40mm Grvl-däck som 28mm Lvg-däck.
Gärna 25mm id med hooked design och klara tubeless.

Skärmavbild 2020-07-11 kl. 11.21.22.png

Byta hjul är jobbigt så jag köpte en ny cykel för att slippa klämma andra hjul på hojen stup i kvarten. :-)
Som ovan, HuntXMason 650B sitter stadigt på min Mason.

En hälsoinvestering (y)
Tänkte ha dom både till Lvg och Graveln, då mina fina DT Swiss hjul vart stulna till Lvg.
Det blir 2 flugor på smällen.

En hälsoinvestering (y)
Tänkte ha dom både till Lvg och Graveln, då mina fina DT Swiss hjul vart stulna till Lvg.
Det blir 2 flugor på smällen.
Får man inte bra hälsa med biligare hjul, innebär det att man får ännu bättre hälsa om dom kostar 20000? ;)
Kommer också köpa nya hjul, som är lättare och mer "aero", men det för att det är lite kul med nya lätta prylar på hojen och kunna växla mellan mer Allroad betonad cykling och för snabbrundor på ren asfalt.
Har försökt kontakta Slowbuild men inte fått svar än, annars ligger Zipp 303 S högt på listan, men de är hookless.
DT Swiss GRC 1400 är slut, var annars lite sugen på dom då jag gillar deras nav, har haft dom i många år utan ett enda problem.

Angående trådar om hjulrekommendationer nuförtiden så brukar både Hunt och Prime rekommenderas.
Kom bara ihåg att bägge har Novatecnav fast märkta med eget namn.

M

Jag lurar på dessa fastän hookless, 375g i flyweight. Med dt240 och aerocomp/aerolite så lär paret väga under 1450g.
Dom går att beställa färdiga men tyvärr endast med en typ av eker ( tror jag). Går väl alltid att fråga.

Screenshot_20200712-221700_Samsung Internet.jpg

Lightbicycle är finfina. Och kan fås med en mängd olika nav och ekrar liksom hooked/inte hooked, fälg med/utan ekerhål etc.

Senast ändrad:
Får man inte bra hälsa med biligare hjul, innebär det att man får ännu bättre hälsa om dom kostar 20000? ;)
Kommer också köpa nya hjul, som är lättare och mer "aero", men det för att det är lite kul med nya lätta prylar på hojen och kunna växla mellan mer Allroad betonad cykling och för snabbrundor på ren asfalt.
Har försökt kontakta Slowbuild men inte fått svar än, annars ligger Zipp 303 S högt på listan, men de är hookless.
DT Swiss GRC 1400 är slut, var annars lite sugen på dom då jag gillar deras nav, har haft dom i många år utan ett enda problem.

Men jag kommer cykla mer ?
DT Naven är outstanding.
DT Swiss GRC 1400 https://www.bike-components.de/en/D...2pRoPpXmvslWo61RmoFK8ftRp7qZcUIUaAr4yEALw_wcB
Hookless faller även bort för mig.

Byggde med LB:s fälgar RM29C06 fly Wright 28H och Novatec naven d411sb, d412sb . Blev lätta 1212 gram utan ventiler, tejp och skivor. Har kört den på Gravelbiken sedan i september utan problem. Var lite skeptisk till navens kvalitet.

under 10k och under 1300g med fin-nav (typ)

Håller dom är frågan? Jag har LB hjul på racern, håller inte alls ekerspänningen lika bra som andra hjul jag byggt med brickor och nipplar. Å andra sidan är det bara kassera fälgen om det inte gör det, kanske värt att prova?

Senast ändrad:
Vore det inte bättre med två olika hjulset, ett som har de egenskaper som är viktiga för gravel och ett som har egenskaper som är viktiga för landsväg? Det borde rymmas i budgeten istället för en kompromiss för samma pengar. Att byta hjulset mellan olika typer av cyklar tycker jag känns jobbigt, hur gör man med utväxling och kedjeslitage osv? Eller byter man kassett och kedja när man skiftar också?

Att köpa hjulset för 10k som inte håller ekerspänningen och där man räknar med att kassera fälgen om det inte fungerar. Det låter väldigt slösaktigt i mina öron om det inte handlar om att jaga extrem lättvikt (vilket knappast är fallet för gravel).

Vore det inte bättre med två olika hjulset, ett som har de egenskaper som är viktiga för gravel och ett som har egenskaper som är viktiga för landsväg? Det borde rymmas i budgeten istället för en kompromiss för samma pengar. Att byta hjulset mellan olika typer av cyklar tycker jag känns jobbigt, hur gör man med utväxling och kedjeslitage osv? Eller byter man kassett och kedja när man skiftar också?

Att köpa hjulset för 10k som inte håller ekerspänningen och där man räknar med att kassera fälgen om det inte fungerar. Det låter väldigt slösaktigt i mina öron om det inte handlar om att jaga extrem lättvikt (vilket knappast är fallet för gravel).

Det handlar inte om att vara ekonomisk, utan ha ful och finhjul.
Ser ingen kompromiss, utan en lösning att ha höga fina hjul med 22mm id som funkar både till 25c och 40c däck.

Som sagt mina Lvg hjul vart stulna, köpte fina lätta Aerohjul 23mm id. Den dagen racern säljs vill jag ha kvar dom hjulen, sen väger mina GRV-fulfälgar på Divergen närmare 2kg, helt oacceptabelt ?.

Anser att bra hjul är den bästa uppgraderingen man kan göra.
Men håller med, extrem lättvikt är inte det viktigaste på en gravel. Därför undrar jag om det håller med 1300g no-name fälgar.

Ser ingen kompromiss, utan en lösning att ha höga fina hjul med 22mm id som funkar både till 25c och 40c däck.
Att ha så stor skillnad i både bredd och omkrets mellan de däcken borde väl verkligen bli en kompromiss, eller?
En kompromiss som särskilt med de "feta" däcken både riskerar att försämra känslan, tex styrbalans,
och genom det högre tröghetsmomentet få cykeln att kännas trög o trist.
Klarar din cykel 584-hjul (27,5")?
För i så fall borde det väl vara mindre av en kompromiss med 622-hjul med 25mm däck för traditionell lvg-cykling och
584-hjul med bra 42-48mm däck för alla andra underlag, eller?

Tax prepaid innebär ju att tull o moms betalas i förhand, men man slipper svenska tullens admin. avgift. Förr i tiden fick man välja vad LB skulle sätta för värde på fakturan, men jag misstänker att den tiden är förbi.

Att ha så stor skillnad i både bredd och omkrets mellan de däcken borde väl verkligen bli en kompromiss, eller?
En kompromiss som särskilt med de "feta" däcken både riskerar att försämra känslan, tex styrbalans,
och genom det högre tröghetsmomentet få cykeln att kännas trög o trist.
Klarar din cykel 584-hjul (27,5")?
För i så fall borde det väl vara mindre av en kompromiss med 622-hjul med 25mm däck för traditionell lvg-cykling och
584-hjul med bra 42-48mm däck för alla andra underlag, eller?

Det handlar inte om däcken utan hjulen, ser ingen kompromiss att ha samma hjulpar men olika däck på olika hojar.
Högprofilhjul är stabila och aero men ffa snygga samtidigt, aldrig fel.

Det handlar inte om däcken utan hjulen, ser ingen kompromiss att ha samma hjulpar men olika däck på olika hojar.
Nja, det handlar ju om däcken OCH hjulen, du använder ju inte det ena utan det andra.
Men ska du använda hjulen, med de olika däcken, på olika cyklar kanske den stora skillnaden mellan 25 => 40mm däck inte märks lika mkt.

Nja, det handlar ju om däcken OCH hjulen, du använder ju inte det ena utan det andra.
Men ska du använda hjulen, med de olika däcken, på olika cyklar kanske den stora skillnaden mellan 25 => 40mm däck inte märks lika mkt.

Så klart det kommer märkas skillnad med att cykla med 25mm breda Lvg däck (Sväller till 29,6mm) med runt 100 Psi, mot ett par 40mm breda knotterdäck med 40Psi på samma fälg/hjul.
TL däck är här för att stanna, bredare fälgar och däck är här för att stanna.
Trender blir standard, MTB teknik byggs in i Grv hojar samtidigt som Lvg följer efter.
Så därför ingen större kompromiss i mitt val, möjligen vikten då.
Inte sant?

Edit: Körde graveldäck 35mm med mina förra DT Swiss med 17mm innerbredd utan problem.
Kör enstaka gruspartier med Schwalbe Pro One 700-25c, funkar det med men stötigt med hyfsat grepp om det inte blir lerigt.

Senast ändrad:
Köp bontragers PRO 3V som sagt tidigare eller nya PRO 37 som har 21 ID då bara, bontrager e väldigt generösa med kraschade hjul. Ja har provat garantin. Nytt hjul på 3 dagar!

Så här ser aeolus 37 ut.

Bilagor

• FCBBE9E0-F706-41AD-8DB0-8B4E5737534C.jpeg
    FCBBE9E0-F706-41AD-8DB0-8B4E5737534C.jpeg
    984.6 KB · Besök: 202

Fått något livstecken från slowbuild? Jag skaffade mig en gravel och hjulen väger bly så jag tänkte skaffa mig ett annat par, men dom kanske har semester.

Ett sätt som jag tänker är vettigt är att konvertera lätta stabila MTB-hjul non-boost till grv-hjul.

Nja, visserligen kan man på vissa nav byta end caps från 15 mm TA till 12 mm eller använda en adapter likt https://bikerumor.com/2018/10/31/re...apter-simple-solution-to-an-annoying-problem/ men oftast har MTB-fälgar designats med rätt låg fokus på aerodynamik och därmed låga fälgar vilket kanske inte är vad man önskar på en grushoj där man rimligen spenderar mer tid över 20 km/h än under. Men om man har att par icke-boost MTB- hjul över och är villig att göra den kompromissen så varför inte?

Nja, visserligen kan man på vissa nav byta end caps från 15 mm TA till 12 mm eller använda en adapter likt https://bikerumor.com/2018/10/31/re...apter-simple-solution-to-an-annoying-problem/ men oftast har MTB-fälgar designats med rätt låg fokus på aerodynamik och därmed låga fälgar vilket kanske inte är vad man önskar på en grushoj där man rimligen spenderar mer tid över 20 km/h än under. Men om man har att par icke-boost MTB- hjul över och är villig att göra den kompromissen så varför inte?
Samtidigt är väl sällan hjul och däck matchande i det aerodynamiska avseendet om man cyklar 33mm eller bredare?

Hade egentligen velat ha ett par Terra CLX men då hade jag nog fått välja mellan familj eller cykeln. ?
Samtidigt är väl sällan hjul och däck matchande i det aerodynamiska avseendet om man cyklar 33mm eller bredare?

Sant. Men min erfarenhet är att tex Zipp 30 är märkbart snabbare än hjulen med WTB Frequency i23 fälgar även med 35-40 mm däck (genom att jämföra fart vid given effekt).

Hur många s/km vinner man med 40c däck och allroad högprofilhjul 28/45 jämfört mot vanliga 25/25 svennebananhjul?
Eller kan det bli för mycket med det nya lagom?

Senast ändrad:
Hur många s/km vinner man med 40c däck och allroad högprofilhjul 28/45 jämfört mot vanliga 25/25 svennebananhjul?
Eller kan det bli för mycket med det nya lagom?

Tycker de där DT Swiss GRC 1400 verkar vettiga allroundhjul både för grusåka samt asfalt med komfortrull. Om du köper och skickar mig ett par så kan jag åta mig att testa hur mycket snabbare de är.

Tillbaka
Topp