Bra gravelhjul, vad finns

Jag lurar på dessa fastän hookless, 375g i flyweight. Med dt240 och aerocomp/aerolite så lär paret väga under 1450g.
Dom går att beställa färdiga men tyvärr endast med en typ av eker ( tror jag). Går väl alltid att fråga.

Visa bilaga 429293
Om man får ändra sig så kommer dom att väga under 1400g
Med mina lättare systemhjulsnav så blir kalkylerade vikten i Spokecalc 1351g med uppgiven erd och aerocomp på driv bak, detta för 3-kors med landsvägifierade mtb-nav.

M

Jag lurar på dessa fastän hookless, 375g i flyweight. Med dt240 och aerocomp/aerolite så lär paret väga under 1450g.
Dom går att beställa färdiga men tyvärr endast med en typ av eker ( tror jag). Går väl alltid att fråga.
Kolla om dom verkligen rekommenderar flyweight för dig (vet inte vad du väger såklart...) men dom verkar inte rekommendera det till så många på bakhjulet.

Kolla om dom verkligen rekommenderar flyweight för dig (vet inte vad du väger såklart...) men dom verkar inte rekommendera det till så många på bakhjulet.
Har koll och det är såklart en avvägning.
Oaktat att jag inte vet exakt vart dom sparar in på vikten men jämför med tidigare fälgar storlek vs vikt så kanske jag väljer flywheight ändå.
Med det ringa tryck jag kör i 40mm:s-däcken så är det nog först vid rejält genomslag som det exploderar :O

M

Men herregud, hur kan du köra med Bont-hjul på en Specialized ? Eller betyder det att jag kan h ovan nämnda Rovals på min Trek ?? #förvirrad ?
Kan låta konstigt men varken cykel eller hjul verkar tagit skada av kombinationen Trek och Roval.
Men skulle jag köpa hjul nu så hade nog Zipp 303s varit en stark kandidat.
DSC02008.jpg

Är du nöjd med hjulen?
Har tre kandidater på listan för hjulinköp och Aeolus-hjulen ligger med där.
Jag, jag är nöjd! De är rätt tunga och stabila, jag är å andra sidan ingen lättviktare så de passar rätt bra.
Har ett par 43 mm Gravelking SK på nu, som också är stabila. Med lättare däck på 38 mm så blir det lite rappare, å andra sidan cyklar jag rätt mycket i Roslagen på timmerväg och lätt stig. Så 43 mm SK är rätt lämpliga.

Jag, jag är nöjd! De är rätt tunga och stabila, jag är å andra sidan ingen lättviktare så de passar rätt bra.
Har ett par 43 mm Gravelking SK på nu, som också är stabila. Med lättare däck på 38 mm så blir det lite rappare, å andra sidan cyklar jag rätt mycket i Roslagen på timmerväg och lätt stig. Så 43 mm SK är rätt lämpliga.
Kommer att köra med 40 mm Cinturato oavsett hjul.
Är lite mer sugen på hjul med DT-nav, men Aeolus ligger bra i pris.

Hallå!

Lånar en gammal tråd här men frågan handlar om gravelhjul. Har en MTB med Roval control kolfiberhjul i 29 tum.

Skulle man kunna använda dessa på en Gravel? Rätt kompetenta hjul så varför köpa nytt om man skulle kunna använda de man redan har och inte använder så mycket...

Hallå!

Lånar en gammal tråd här men frågan handlar om gravelhjul. Har en MTB med Roval control kolfiberhjul i 29 tum.

Skulle man kunna använda dessa på en Gravel? Rätt kompetenta hjul så varför köpa nytt om man skulle kunna använda de man redan har och inte använder så mycket...
Vad är det för navbredd/axelmått?

Var ute och mätte navet (högst ovetenskapligt med tumstock) och fick det till 130 mm på båda. Mtb 10-delat & Gravel 11-delat

Kollade iof bara bak...
Du bör då snabbkoppling och inte tjock genomgående axel på båda. Då kommer hjulen nog passa i ramen. Däremot kommer nog inte kassetten passa på navet då en 11-delad lvg-kassett är bredare än en MTB-kassett.

Du bör då snabbkoppling och inte tjock genomgående axel på båda. Då kommer hjulen nog passa i ramen. Däremot kommer nog inte kassetten passa på navet då en 11-delad lvg-kassett är bredare än en MTB-kassett.
Förmodligen blir det att köpa nya hjul... i vanlig ordning ? Har iof kollat på Zipp 303 till Gravelhojen men tänkte att för en gång skull kunna slippa köpa nya prylar.

Förmodligen blir det att köpa nya hjul... i vanlig ordning ? Har iof kollat på Zipp 303 till Gravelhojen men tänkte att för en gång skull kunna slippa köpa nya prylar.
Betänk att det måste vara nav med snabbkoppling, inte så vanligt nuförtiden. Bäst är nog att sikta in sig på ett med 12mm axlar där man kan konvertera till snabbkopplig. Då är de framtidssäkrade och andrahandsvärdet något helt annat.

Hallå!

Så länge det inte är boost så kan du med säkerhet konvertera Roval(DT internals) till typ "allt".
Fast kanske inte gäller äldre?

Fjolårsmodellen av Mavic allroad s så följer det med konvertering till snabbkoppling. Dock inte senaste modellen (25 mm innerbredd). Men kan köpas för dryga hundringen per hjul. DT Swiss går på över trehundra per hjul.

Har 2 par Scribe Duty D. Löjligt nöjd. Tyvärr är modellen på utgående. Vet inte om dom matchar men jag köpte dom då dom är både lite "aero" samtidigt som dom har så hög lastvikt (totalvikt 130 kg) att dom utan problem även funkar för full bikepacking.

Summa summarum så verkar det som MTB Hjulen passar men bodyn blir fel då 11 delad lvg-kassett är bredare än 10-delat XTR och kommer således inte passa. Har jag förstått det rätt då?

Summa summarum så verkar det som MTB Hjulen passar men bodyn blir fel då 11 delad lvg-kassett är bredare än 10-delat XTR och kommer således inte passa. Har jag förstått det rätt då?
Nja. Bara om du vill köra 11sp LVG-kassett men det finns undantag som t,ex R8000https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-r8000/CS-HG800-11.html eller valffri MTB-kassett för HG-body

Nja. Bara om du vill köra 11sp LVG-kassett men det finns undantag som t,ex R8000https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-r8000/CS-HG800-11.html eller valffri MTB-kassett för HG-body
Shimanos 11-34 kassetter passar ja då de är lika breda som 10-delade kassetter.

Nu när det börjar bli vår har jag börjat fundera på nya hjul igen.
Cykeln är en gravel-moddad, före detta, Crescent hybrid så nuvarande hjul är någon typ av Spectra TEC. Hittar ingen bra spec men jag har för mig jag läst att de har 21 mm innerbredd.

Önskemålen för nya hjul är
  • Något bredare innerbredd. Exakt mått är mindre viktigt men om jag ändå ska uppgradera är väl någon eller några millimeter extra en bra idé
  • Konverterbara mellan QR och TA. Har QR nu men vill att hjulen ska vara framtidssäkra för eventuellt rambyte i framtiden
  • Helst Ratchet men inte ett krav
  • Shimano 10-växel-kompatibilitet. Detr är sålklart ett krav.
  • Aluminium. Har egentligen inget emot kolfiber men det blir nog inget bra inom....
  • Budget på ca 4-5k, inklusive skatter och avgifter (men exkl. eventuell frakt)
  • Gärna djupare profil men det är också främst ett önskemål
  • Skivbroms givetvis, helst centerlock

Två kandidater som jag har hittat är
Båda verkar ok (?) men har fått för mig att Mavic har en del proprietära delar som kan göra eventuella reparationer svårare (?).

Någon som har erfarenheter eller tankar (åsikter/fakta) om de två förslagen? Kanske några andra, bättre, alternativ?
Just det, de måste vara färdiga att köra på. Jag känner inte att jag är redo att bygga egna hjul riktigt ännu.

Edit: Såklart hittar jag ingenstans att inhandla Prime Orra när jag kollar runt lite. Båda deras egna föreslagna alternativ, Wiggle och CRC, är ju misslyckade.

Edit 2: Hittade till slut denna sida: https://www.wheelpartsalg.com/prime-orra-700c-carbon-gravel-wheelset/
Är den pålitlig månntro?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp