Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om man får ändra sig så kommer dom att väga under 1400gJag lurar på dessa fastän hookless, 375g i flyweight. Med dt240 och aerocomp/aerolite så lär paret väga under 1450g.
Dom går att beställa färdiga men tyvärr endast med en typ av eker ( tror jag). Går väl alltid att fråga.
Visa bilaga 429293
Ett sätt som jag tänker är vettigt är att konvertera lätta stabila MTB-hjul non-boost till grv-hjul.
Kolla om dom verkligen rekommenderar flyweight för dig (vet inte vad du väger såklart...) men dom verkar inte rekommendera det till så många på bakhjulet.Jag lurar på dessa fastän hookless, 375g i flyweight. Med dt240 och aerocomp/aerolite så lär paret väga under 1450g.
Dom går att beställa färdiga men tyvärr endast med en typ av eker ( tror jag). Går väl alltid att fråga.
Har koll och det är såklart en avvägning.Kolla om dom verkligen rekommenderar flyweight för dig (vet inte vad du väger såklart...) men dom verkar inte rekommendera det till så många på bakhjulet.
Det är ett svårtslaget hjul, lätt och starkt.Vad tror ni om Roval SLX 24 , ?
Hur många ekrar planerar du att använda?Med mina lättare systemhjulsnav så blir kalkylerade vikten i Spokecalc 1351g med uppgiven erd och aerocomp på driv bak, detta för 3-kors med landsvägifierade mtb-nav.
56 stHur många ekrar planerar du att använda?
Beroende på nav kan det vara på gränsen med 28 ekrar/hjul.
Kan låta konstigt men varken cykel eller hjul verkar tagit skada av kombinationen Trek och Roval.Men herregud, hur kan du köra med Bont-hjul på en Specialized ? Eller betyder det att jag kan h ovan nämnda Rovals på min Trek ?? #förvirrad ?
Jag tror jag skulle klara av de flesta mekaniska arbetena faktiskt men att borra extrahål i mina finnav, Dt 240s, skulle bli varken snyggt eller hållbart ;-)Beroende på nav kan det vara på gränsen med 28 ekrar/hjul.
Det går att kolla i tex: http://kstoerz.com/freespoke/
Roval C38 för smala?
Kan låta konstigt men varken cykel eller hjul verkar tagit skada av kombinationen Trek och Roval.
Men skulle jag köpa hjul nu så hade nog Zipp 303s varit en stark kandidat.
Visa bilaga 429684
Är du nöjd med hjulen?Jag fyndade ett par i princip ny Bontrager Aeolus Pro 3V här på Köp och sälj, de känns bra.
Visa bilaga 429248
25 mm ID, 108 greppspunkter, karbåååån. Lite tunga.
Jag, jag är nöjd! De är rätt tunga och stabila, jag är å andra sidan ingen lättviktare så de passar rätt bra.Är du nöjd med hjulen?
Har tre kandidater på listan för hjulinköp och Aeolus-hjulen ligger med där.
Kommer att köra med 40 mm Cinturato oavsett hjul.Jag, jag är nöjd! De är rätt tunga och stabila, jag är å andra sidan ingen lättviktare så de passar rätt bra.
Har ett par 43 mm Gravelking SK på nu, som också är stabila. Med lättare däck på 38 mm så blir det lite rappare, å andra sidan cyklar jag rätt mycket i Roslagen på timmerväg och lätt stig. Så 43 mm SK är rätt lämpliga.
Kommer att köra med 40 mm Cinturato oavsett hjul.
Är lite mer sugen på hjul med DT-nav, men Aeolus ligger bra i pris.
H. Väldigt nöjd med det däcket.H eller M varianten? Rätt sugen att testa M
H. Väldigt nöjd med det däcket.
Hjulen kommer med Bontrager Rapid Drive, med 108t så de känns rejäla. Annars har jag bara DT-nav.Kommer att köra med 40 mm Cinturato oavsett hjul.
Är lite mer sugen på hjul med DT-nav, men Aeolus ligger bra i pris.
Tjena, har du hunnit köra något på hjulen? Fortfarande nöjd? Var köpte du någonstans?Nyligen monterat ett par DT Swiss GR1600, nöjd!
Vad är det för navbredd/axelmått?Hallå!
Lånar en gammal tråd här men frågan handlar om gravelhjul. Har en MTB med Roval control kolfiberhjul i 29 tum.
Skulle man kunna använda dessa på en Gravel? Rätt kompetenta hjul så varför köpa nytt om man skulle kunna använda de man redan har och inte använder så mycket...
Vad är det för navbredd/axelmått?
Var ute och mätte navet (högst ovetenskapligt med tumstock) och fick det till 130 mm på båda. Mtb 10-delat & Gravel 11-delat
Kollade iof bara bak...
Du bör då snabbkoppling och inte tjock genomgående axel på båda. Då kommer hjulen nog passa i ramen. Däremot kommer nog inte kassetten passa på navet då en 11-delad lvg-kassett är bredare än en MTB-kassett.Var ute och mätte navet (högst ovetenskapligt med tumstock) och fick det till 130 mm på båda. Mtb 10-delat & Gravel 11-delat
Kollade iof bara bak...
Förmodligen blir det att köpa nya hjul... i vanlig ordning ? Har iof kollat på Zipp 303 till Gravelhojen men tänkte att för en gång skull kunna slippa köpa nya prylar.Du bör då snabbkoppling och inte tjock genomgående axel på båda. Då kommer hjulen nog passa i ramen. Däremot kommer nog inte kassetten passa på navet då en 11-delad lvg-kassett är bredare än en MTB-kassett.
Betänk att det måste vara nav med snabbkoppling, inte så vanligt nuförtiden. Bäst är nog att sikta in sig på ett med 12mm axlar där man kan konvertera till snabbkopplig. Då är de framtidssäkrade och andrahandsvärdet något helt annat.Förmodligen blir det att köpa nya hjul... i vanlig ordning ? Har iof kollat på Zipp 303 till Gravelhojen men tänkte att för en gång skull kunna slippa köpa nya prylar.
Tex Dt swiss 240-350 och deras kopior.Vissa nav går väl att konvertera med olika end caps för olika navbredd.
Så länge det inte är boost så kan du med säkerhet konvertera Roval(DT internals) till typ "allt".Hallå!
Lånar en gammal tråd här men frågan handlar om gravelhjul. Har en MTB med Roval control kolfiberhjul i 29 tum.
Skulle man kunna använda dessa på en Gravel? Rätt kompetenta hjul så varför köpa nytt om man skulle kunna använda de man redan har och inte använder så mycket...
M är riktigt grymma. Rullar bra och oändligt kantgrepp i svängarna. Jag kör M på vinterhalvåret och H på sommaren där man bara vill ha fart :)H eller M varianten? Rätt sugen att testa M
Jag hade också dem som kandidat till nya skivbromsade kolhjul - https://happyride.se/forum/threads/zipps-nya-303-s.3682403/ även om de saknar lite "premiumkänsla".
Som uppföljning på gammalt trams - har numer kört både Roval C38 och Zipp 303S på en Trek (Crockett). Funkar finfint både för 32 mm slicks och 40 mm grusdäck.Roval C38 för smala?
Nja. Bara om du vill köra 11sp LVG-kassett men det finns undantag som t,ex R8000https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-r8000/CS-HG800-11.html eller valffri MTB-kassett för HG-bodySumma summarum så verkar det som MTB Hjulen passar men bodyn blir fel då 11 delad lvg-kassett är bredare än 10-delat XTR och kommer således inte passa. Har jag förstått det rätt då?
Spännande... det blir nog att ta med 2 starköl ut i garaget och testa helt enkelt ?Nja. Bara om du vill köra 11sp LVG-kassett men det finns undantag som t,ex R8000https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-r8000/CS-HG800-11.html eller valffri MTB-kassett för HG-body
Nja. Bara om du vill köra 11sp LVG-kassett men det finns undantag som t,ex R8000https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-r8000/CS-HG800-11.html eller valffri MTB-kassett för HG-body
Shimanos 11-34 kassetter passar ja då de är lika breda som 10-delade kassetter.Summa summarum så verkar det som MTB Hjulen passar men bodyn blir fel då 11 delad lvg-kassett är bredare än 10-delat XTR och kommer således inte passa. Har jag förstått det rätt då?
Roval på TREK är en bra combo ?Men herregud, hur kan du köra med Bont-hjul på en Specialized ? Eller betyder det att jag kan h ovan nämnda Rovals på min Trek ?? #förvirrad ?