Bra gravelhjul, vad finns

Går det inte bygga om naven för själva navet borde vara samma mått men det som bygger på bredden borde gå att anpassa.
Nej, det går tyvärr inte. Tvärtom funkar, då behöver du bland annat flytta ut bromsskivan. Flytta in bromsskivan funkar inte.
Jämförande bild från internetz

1720635004187.png

Återuppväcker med fråga:

Hittar inte mycket info kring dessa

Ens på tillverkarens hemsida. Letar efter ”billig” uppgradering till nuvarande stålgravel. Någon som testat/hört ngt bra/dåligt om hjulsetet ovan?
Ser vettigt ut, 240 nav med lätt alufälg håller för alltid, 1600g är rätt lätt också.

Men ingen coolfiberlook och lite smal fälg, 22mm innerdiameter är väl lite daterat men inget problem i praktiken!

Ens på tillverkarens hemsida. Letar efter ”billig” uppgradering till nuvarande stålgravel. Någon som testat/hört ngt bra/dåligt om hjulsetet ovan?
Jag har vare sig använt dem själv, eller läst ngt test av dem
Men det betyder inte att jag inte har åsikter om dem.
Jag tycker att de tillhör en grupp av hjul med fel fokus, detta eftersom de har lätta och dyra nav (DT240-typ) och onödigt få ekrar (endast 24!) vilket får ner totalvikten men kan få hjulet att kännas trögare jmf med hjul med samma totalvikt men med lättare fälgar och högre lateral(sido)-styvhet dvs (minst) 28-ekrar.
Dessutom är de (onödigt?) dyra
Du ska naturligtvis köpa precis de hjul du vill, till vilket pris som helst och av precis den anledning du vill.
Men vill du ha fabriksbyggda hjul tycker jag att du även bör kolla på Newmen, tex
De har jag heller ingen som helst erfarenhet av, men åtminstone på pappret verkar de klart bättre

Återuppväcker med fråga:

Hittar inte mycket info kring dessa

Tror det är ett kanonset om kör alu. CR (cyclocross) förgick GR (gravel) när det begav sig och har som du sett aningen smalare innerbredd. Lär vara minst lika tåliga som gravelhjulen.

Bara som en parentes kan tilläggas att du får ett par lättare hjul i kol med dt350-nav för max 3k till. Exempelvis från wheelsfar. Köpte deras 50mm gravelhjul med ovan nav och de är fantastiska.

Sprang på dessa, sub-1650g för set inkl däck, ventiler och gucka för drygt 5500:-

Någon här med erfarenhet av Eres hjul/nav?

Tillbaka
Topp