Nu när det börjar bli vår har jag börjat fundera på nya hjul igen.
Cykeln är en gravel-moddad, före detta, Crescent hybrid så nuvarande hjul är någon typ av Spectra TEC. Hittar ingen bra spec men jag har för mig jag läst att de har 21 mm innerbredd.
Önskemålen för nya hjul är
- Något bredare innerbredd. Exakt mått är mindre viktigt men om jag ändå ska uppgradera är väl någon eller några millimeter extra en bra idé
- Konverterbara mellan QR och TA. Har QR nu men vill att hjulen ska vara framtidssäkra för eventuellt rambyte i framtiden
- Helst Ratchet men inte ett krav
- Shimano 10-växel-kompatibilitet. Detr är sålklart ett krav.
- Aluminium. Har egentligen inget emot kolfiber men det blir nog inget bra inom....
- Budget på ca 4-5k, inklusive skatter och avgifter (men exkl. eventuell frakt)
- Gärna djupare profil men det är också främst ett önskemål
- Skivbroms givetvis, helst centerlock
Två kandidater som jag har hittat är
Båda verkar ok (?) men har fått för mig att Mavic har en del proprietära delar som kan göra eventuella reparationer svårare (?).
Någon som har erfarenheter eller tankar (åsikter/fakta) om de två förslagen? Kanske några andra, bättre, alternativ?
Just det, de måste vara färdiga att köra på. Jag känner inte att jag är redo att bygga egna hjul riktigt ännu.
Edit: Såklart hittar jag ingenstans att inhandla Prime Orra när jag kollar runt lite. Båda deras egna föreslagna alternativ, Wiggle och CRC, är ju misslyckade.
Edit 2: Hittade till slut denna sida:
https://www.wheelpartsalg.com/prime-orra-700c-carbon-gravel-wheelset/
Är den pålitlig månntro?