Bra gravelhjul, vad finns

Nu när det börjar bli vår har jag börjat fundera på nya hjul igen.
Cykeln är en gravel-moddad, före detta, Crescent hybrid så nuvarande hjul är någon typ av Spectra TEC. Hittar ingen bra spec men jag har för mig jag läst att de har 21 mm innerbredd.

Önskemålen för nya hjul är
  • Något bredare innerbredd. Exakt mått är mindre viktigt men om jag ändå ska uppgradera är väl någon eller några millimeter extra en bra idé
  • Konverterbara mellan QR och TA. Har QR nu men vill att hjulen ska vara framtidssäkra för eventuellt rambyte i framtiden
  • Helst Ratchet men inte ett krav
  • Shimano 10-växel-kompatibilitet. Detr är sålklart ett krav.
  • Aluminium. Har egentligen inget emot kolfiber men det blir nog inget bra inom....
  • Budget på ca 4-5k, inklusive skatter och avgifter (men exkl. eventuell frakt)
  • Gärna djupare profil men det är också främst ett önskemål
  • Skivbroms givetvis, helst centerlock

Två kandidater som jag har hittat är
Båda verkar ok (?) men har fått för mig att Mavic har en del proprietära delar som kan göra eventuella reparationer svårare (?).

Någon som har erfarenheter eller tankar (åsikter/fakta) om de två förslagen? Kanske några andra, bättre, alternativ?
Just det, de måste vara färdiga att köra på. Jag känner inte att jag är redo att bygga egna hjul riktigt ännu.

Edit: Såklart hittar jag ingenstans att inhandla Prime Orra när jag kollar runt lite. Båda deras egna föreslagna alternativ, Wiggle och CRC, är ju misslyckade.

Edit 2: Hittade till slut denna sida: https://www.wheelpartsalg.com/prime-orra-700c-carbon-gravel-wheelset/
Är den pålitlig månntro?
Ska jag anta att färdiga budgethjul inte är så spännande? ?

Som du själv konstaterat så blir det nog svårt med Prime. Vet inte vad som är mer proprietärt hos Mavic än t.ex. DT Swiss mer än att DT Swiss är bra mycket större och lättare att hitta delar till. Men en end-cap eller QR/TA conversionkit är lika proprietärt hos båda. Möjligtvis är kanske DT's ratchet det som "kopieras" och kan köpas av tredjepart? Hunt borde kanske passa dig? Verkar som att de har 20% rabatt nu (vet inte om det gäller alla modeller) men dessa hamnar väl inom budget https://eu.huntbikewheels.com/collections/gravel-wheels/products/4season-gravel-wheelset

Som du själv konstaterat så blir det nog svårt med Prime. Vet inte vad som är mer proprietärt hos Mavic än t.ex. DT Swiss mer än att DT Swiss är bra mycket större och lättare att hitta delar till. Men en end-cap eller QR/TA conversionkit är lika proprietärt hos båda. Möjligtvis är kanske DT's ratchet det som "kopieras" och kan köpas av tredjepart? Hunt borde kanske passa dig? Verkar som att de har 20% rabatt nu (vet inte om det gäller alla modeller) men dessa hamnar väl inom budget https://eu.huntbikewheels.com/collections/gravel-wheels/products/4season-gravel-wheelset
Tack för tips. Jag har kollat lite på DT Swiss men Hunt har jag missat.
Tyckte inte det var så tydligt vilka hjul/nav som det finns QR/TA conversion kit till dock. Är det något som är specifikt per nav eller något mer generiskt?

Exempelvis dessa DT Swiss G 1800 SPLINE 25, hur hittar man adapter till dem (om det finns)?

Edit: Typ denna?

Följdfråga: hur mycket vikt ska man fästa vid DTs beteckningar? Vågar man köra grus med E eller C istället för G eller exploderar cykeln då?
1800 E specar iofs max 34 mm däck så de kanske inte är så lämpliga ändå.

Edit: Å andra sidan har jag kört 43 mm däck på nuvarande, smalare, fälgar utan implosion....

Följdfråga: hur mycket vikt ska man fästa vid DTs beteckningar? Vågar man köra grus med E eller C istället för G eller exploderar cykeln då?
1800 E specar iofs max 34 mm däck så de kanske inte är så lämpliga ändå.

Edit: Å andra sidan har jag kört 43 mm däck på nuvarande, smalare, fälgar utan implosion....
Hjulen med bara en bokstav i början så skiljer bara fälgbredden, samma fälgtyp och samma nav. Kommer inte exakt ihåg men det står på deras sida. Är väl 370 nav och sen står bokstaven för typ Performance, Endurance, Cross och Gravel och så hoppar dom 2mm bredd / nivå (något sånt)

Någon med några heta tips på lite djupare gravelhjul i kolfiber?

Nedan hjulpar hos Carl-Z känns rimligt och matchar mina önskemål väl:

40-50mm djupa
~24 mm innerbredd
DT Nav

Zipp 303 känns med intressanta om de kommer ner lite i pris.

Någon med några heta tips på lite djupare gravelhjul i kolfiber?

Nedan hjulpar hos Carl-Z känns rimligt och matchar mina önskemål väl:

40-50mm djupa
~24 mm innerbredd
DT Nav

Zipp 303 känns med intressanta om de kommer ner lite i pris.

Här ett par som väl faktiskt har möjlighet att skapa en aeroform med graveldäck: https://www.lightbicycle.com/700C-gravel-bicycle-rims-40mm-wide-44mm-deep-aero-clincher.html

Jag har två hjulset från Yishunbike, ett med Dt Swiss nav och ett med deras kopia av DT 240 nav. Bägge har fungerat bra, har inte haft den med noname navet så länge så vet inte om de är lika hållbar som DT´s modell. Det med noname navet går på ca 650 usd det andra var lite dyrare. Går att få levererade från tyskland eller med "prepaid tax" från kina. Har varit lätta att tejpa och även att sätta som tubeless.
Jag hade kontakt med kitty.jang@yishunbike.com när jag köpte.

Senast ändrad:
Ses någon stor nackdel med DT GRC 1400?

Tänker att som tickar mina boxar samtidigt som de kommer vara lättsålda jämfört med slowbuilds egna eller ett kinahjul?

Det är inte Exp iaf.

EDIT. eller det kansek dom är. Anyhow, hookless är en no-go, iaf om jag kunde välja annat.

Senast ändrad:
Kört Zipp 303s i något år nu som grushjul, men fick för mig att jag skulle börja köra lite landsväg också, så de fick bli landsvägshjul istället (303s är ju trots allt optimerade för 28mm). Eftersom jag varit nöjd med Zipp så köpte jag ett par 303FC som nya grushjul. De är märkbart bättre, på alla sätt, förutom att de är lite dyrare då.

Så mitt tips, om man är sugen på 303s, är att spara några månader till och köpa 303FC.

Märkbart dyrare, typ 10k mot 17-18?

Lite i övre kanten för mig!
Jo, sant, de är märkbart dyrare, slarvigt formulerat att skriva "lite". Det skall ju sen dessutom på kassett och bromsskivor, så det stannar ju inte vid 18k.

Som sagt, har man möjlighet/marginal och tålamod att spara lite till så är det en bra uppgradering. Funkar inte det, så är ju absolut 303s riktigt bra de också :)

IMG_1532.jpeg

Ser ju bra ut iaf, extremt enkla att montera TL.

NLC är skitsnabb så det är ok att han har en snabb cykel.

Fina hjul men jag var väldigt missnöjd med mina Continental Terra Speed (TL) för ett par år sedan, fick konstigt många hål på dem men håller tummen för att du blir nöjd.
Kör med Terra Speed bak och Terra Trail fram och båda slår i sidled för mig.

Har bara hunnit med ca 80 mil hittills på Terra Speed, innan dess ca 300 mil på Terra Trail. På de senare inga andra anmärkningar än att de mönstervist är som ett par Speed den länge tillbaka

DT Swiss nya gravel aero-hjul tycker jag ser väldigt intressanta ut, utvecklade tillsammans med Swisside. Sägs vara mer aerodynamiskt effektiva med feta däck än dagens Zipp / Enve m fl. De har också dumpat hookless. Cynikern i mig säger att det inte dröjer länge innan Lightbicycle har kopierat fälgprofilen (utan att egentligen veta om de gör sånt, men jag undrar hur mycket vindtunnelutveckling de kinesiska märkena gör).

Det kommer nog ske rätt mycket aero-utveckling på gravel-sidan kommande år, så aerohjul kommer åldras rätt fort tror jag. Om denna nya profil-design är framgångsrik kommer nog flera hänga på med liknande design ganska snart.
1718221365903.png

DT Swiss nya gravel aero-hjul tycker jag ser väldigt intressanta ut, utvecklade tillsammans med Swisside. Sägs vara mer aerodynamiskt effektiva med feta däck än dagens Zipp / Enve m fl. De har också dumpat hookless. Cynikern i mig säger att det inte dröjer länge innan Lightbicycle har kopierat fälgprofilen (utan att egentligen veta om de gör sånt, men jag undrar hur mycket vindtunnelutveckling de kinesiska märkena gör).

Det kommer nog ske rätt mycket aero-utveckling på gravel-sidan kommande år, så aerohjul kommer åldras rätt fort tror jag. Om denna nya profil-design är framgångsrik kommer nog flera hänga på med liknande design ganska snart.
Visa bilaga 705425
Ser ut att vara optimals gör 35 millimeters däck.

Hur tunga skulle fälgar för 45 millimeters däck bli, cirka 47 millimeters ytterbredd?

Ser ut att vara optimals gör 35 millimeters däck.

Hur tunga skulle fälgar för 45 millimeters däck bli, cirka 47 millimeters ytterbredd?

Som jag förstått är det där rule of 105% är tumregels-hittepå av Silca-snubben (jobbade tidigare på Zipp) och är definitivt inte en hård regel då det är flera faktorer som spelar in.

När däcken blir riktigt breda så kommer nog fälgarna vara fortsatt smalare än däcket, men vi får väl se. Kanske nån provar göra dem fett breda.

Hursomhelst, profilen hade nog sett annorlunda ut om den varit optimerad för 35 mm. Min taget-ur-luften-lekmanna-gissning är att 35 däck på detta hjul presterar sämre än om fälgen varit optimerad för det, medan 40 mm däck, om än kanske mindre aerodynamiska än 35 mm, presterar bättre på denna fälg än en i samma bredd som varit optimerad för just 35 mm. Man försöker hitta en tradeoff, en profil som är smalare än däcket men ändå funkar hyfsat bra.

Hursomhelst, datat de presenterar är med 40 mm däck (bild nedan). Bara ett par watts skillnad (per hjul) från konkurrenterna i 37.5 km/h så kanske inte direkt nåt man behöver bry sig om, men det är ju så det brukar se ut olika aerohjul emellan. För Hunt 42 säger tillverkaren själv är optimerad för 40 mm (36 mm breda fälgar), men de är "bara" 42 mm djupa så inte riktigt rättvis jämförelse med DT Swiss 50 mm. Så vete fanken hur mycket bättre dessa är *egentligen*. Enve 4.5 är 50 mm djupa trots namnet (utgår från att det är framhjulet de jämför, bakhjulet är 56 mm), Zipp 353 NSW har sån sågtandsprofil men snittar 45 mm. Så det är nog skillnaden mot Enve 4.5 som är mest intressant, den profilen är optimerad för 27-28 mm däck och har 32 mm bred profil.

1718256708170.png

Hål både fram och bak på mina ?

Placebo eller ej men känslan var grym mot originalhjulen ??
Minns ju trådar härifrån där folk tycker sina 303s "rullar tungt, men dom blir bättre med tiden!". Besvikelsen över den lilla skillnaden per krona kanske byts ut mot en nöjdhet och "it is what it is"? :)
Jag kör "gravel" med gamla mtbhjul som väger lite. Tycker det fungerar bra och är väldigt billigt. Crest mk3/mk4 för att vara precis.

Minns ju trådar härifrån där folk tycker sina 303s "rullar tungt, men dom blir bättre med tiden!". Besvikelsen över den lilla skillnaden per krona kanske byts ut mot en nöjdhet och "it is what it is"? :)
Jag kör "gravel" med gamla mtbhjul som väger lite. Tycker det fungerar bra och är väldigt billigt. Crest mk3/mk4 för att vara precis.
Isf så rullar iaf mina gamla hjul tyngre :LOL:. Jag skulle säga att känslan motsvarade när jag byter mellan SL EG 30 med DHR/DHF och SL X Advanced 30 med Onza Porcupine på trailhojen. Brukar börja säsongen på grövre däck/hjul och byta när det torkat upp, alltid ett angenämt byte :)

En fundering, har ju ett par fina MTB-hjul som mest står nu. Det är ett par Ouqo MP30 Team, 622-30 med DT 350 nav.
Är det så enkelt att jag bara behöver byta spacer kit och body till en HG för att kunna köra dessa på Graveln?

Tillbaka
Topp