Bra mekställ?

Bra mekställ?
Hejsan, jag funderar på att skaffa ett mekställ för att göra det lättare att mecka med cykeln.

Vad är era åsikter om vad som är bra mekställ?

Park Tool är rätt populära har jag hört. Vad tycker ni om PCS-9 och 10?

Bra mekställ?
16F5DF36-9616-4C8D-BFC3-ABC1840EDF03.jpeg

Jag har haft PCS-9 i säkert 10 år. Det har hängts både 30-kg elhojar och tandems i det. Det har aldrig svikit.

Jag hade dock gått på ett PCS-10 nu då det är smidigt med snabbkoppling på höj-och-sänkfunktionen. Jag har hottat min med en spiralfjäder runt skruven så klämman öppnas automatiskt.

Bra mekställ?
Gurra sa:
Jag har haft PCS-9 i säkert 10 år. Det har hängts både 30-kg elhojar och tandems i det. Det har aldrig svikit.

Jag hade dock gått på ett PCS-10 nu då det är smidigt med snabbkoppling på höj-och-sänkfunktionen. Jag har hottat min med en spiralfjäder runt skruven så klämman öppnas automatiskt.
Jag har också en PCS-9 som jag är mycket nöjd med. Vill också gärna ha en snabbkoppling, läste jag inte någonstans att man kunde modda med en sadelklämma?

Bra mekställ?
Håller inte med om kvalitén på PC-9, haft samma i snart 8 år och visst funkar det, men vill man ändra vinkel på klämman så får man ta fram rejäl hävarm och dra till då den lätt "sätter sig" i ett och samma läge. Såhär:

Bra mekställ?
landen sa:
Håller inte med om kvalitén på PC-9, haft samma i snart 8 år och visst funkar det, men vill man ändra vinkel på klämman så får man ta fram rejäl hävarm och dra till då den lätt "sätter sig" i ett och samma läge. Såhär:
Hm. Sant, trodde det bara var jag som fått ett måndagsex. Ingenting som jag stör mig så mycket på som tur är.

Bra mekställ?
cubefritzz sa:
rekommenderar detta:
kör den själv och är supernöjd.

Verkar meckigt om man måste ta av ena hjulet. Mina mek är ofta hjul-relaterade. Idag var det lite el-pyssel med nav dynamo, följt av smörja kedja och massera bakväxel.

Jag har pcs-10 och är nöjd. Tidigare hade jag ett Lidl fyrbensställ, och var inte nöjd. Det ska dock påpekas att det var antalet ben, och platsen det tog som jag störde mig på, inte kvalitén.

Senast ändrad:
Bra mekställ?
Jag kör denna och är väldigt nöjd:
https://www.cykelkraft.se/xlc-mounting-stand-to-83-foldable-height-adjustable-max-20kg
Snabbklämmor för höjd, vinkel, stödbenen och själva hållaren. Enkelt och smidigt att fälla ihop. Använder min som hållare när jag tvättar cykeln också så därför har jag gjort ett dräneringshål i gummifoten då vatten gärna letar sig in vid klämnan för höj och sänkning. Hålet tas väldigt enkelt upp men en kniv.

Bra mekställ?
Även jag har positiva erfarenheter av PCS-9. Stabilt men tungt som stryk och jobbigt att fälla ihop till ett ”litet” paket. Hade jag kunnat ha stället permanent uppställt hade jag köpt ett sådant, eller den uppdaterade versionen beroende på budget.

Jag har anledning att resa (och flyga) en del med mekställ, och till det har jag ett Feedback Sports Pro Elite. Sjukt smidigt och väldigt lätt i förhållande till hur stabilt det är. Trevlig snabb-funktion för att klämma fast cykeln också. Ett stort plus för mig är den vadderade väska man får med. Blir mycket lättare att transportera och förvara då.

Bra mekställ?
Jag hade gärna sett en lösning med en enda arm som man fäster i taket, kanske med en snabb-fäst-platta, så man kan stuva undan armen. Gärna med typ gasfjäder så man lätt kan höja sänka. Orkar inte ens börja googla för antar att det finns och är dyrt och kommer köpa direkt (behöver egentligen inte)

Bra mekställ?
cwh1973 sa:
Har kört med denna i Fyra år nu och den går het i min fritidsbaserade cykelservice förutom på mina egna cyklar. (två tre cyklar varje söndag)

https://www.rosebikes.se/xtreme-s-3000-workstand-23226?product_shape=standard&article_size=Standard

mycket prisvärt! Köptes i kit med verktygsväska där många verktyg används fortfarande.
mvh /C
@CykelkökJarlaberg

Jag hade Xtreme-stället tidigare men var aldrig nöjd med det. Instabilt, låste aldrig riktigt bra om cykeln/sadelstolpen.
Bytte till et ParkTool PC-10 och det är som natt & dag men så var även prisbilden...

Bra mekställ?
Jag har ett billigt Harald Nyborg/Jula/Lidl-ställ.
Ett park tools som jag testat hade betydligt bättre cykel-klämma och rotationslåsning så att man faktiskt kunde använda det på sadelstolpar.
Men att benen sticker ut är inget problem.
Om man inte har nåt emot att ett ben sticker ut rakt framåt så skruvar/sågar man bara av ett och voila så kan stället stå mot väggen.
Eller så gör man som jag, sågar av ett helt kort och det andra så långt att när man skruvar på foten igen och låser det mot stammen hela stället står rakt. Då får man ett två-benat ställ precis som Park tool-ställen.
IMG_20190311_105559.jpg

Bra mekställ?
Det är inte bara benen som är dåliga på lidl-stället. Klämman skadar lacken om man sätter den om ramen. Vilket jag alltid gör för balansens skull. Mkt enkelt utförande på allting, men visst, rent tekniskt så funkar den hyfsat.

Bra mekställ?
Jag är också nöjd med PCS-10 och har haft det i några år, men här är några dåliga saker med det:

1. Snabbklämman för själva objektet måste alltid vevas lite - snabbkopplar inte bra till sånt tryck att grejor sitter fast.

2. Huvudröret vrider sig lätt i sin snabblåsklämma - jag behöver dra åt riktigt hårt för att den ska kunna peka rakt framåt och hålla stighoj i sadelstolpen.

3. ...och att klämma så hårt på plast som deformerar sig mycket känns lite sketch, även om inget gått sönder.

4. När man står framför objektet så är det knepigt att göra nåt vettigt med höjd och vridning på båda axlar - detta hade kanske iofs bara kunnat vara marginellt bättre.

5. Jag skulle gärna kunna få ner det lite lägre.

...med det sagt så är jag ändå nöjd nog att inte leta annat.

Bra mekställ?
Jag äger ett PCS-9 och ett mekställ från Biltema. PCS-9 är stabilt och gediget men frågan är om jag inte tycker att Biltema-stället är snäppet bättre.

Fördelar med Biltemas mekställ:
+ Väger avsevärt mindre.
+ Lättare att fälla ihop (och få det att stanna ihopfällt).
+ Snabbkopplingar för såväl höjdjustering som klämma.
+ Tillverkat i aluminium (PCS-9 är väl i ngn form av stål?) vilket känns bra om man ska använda det vid tvätt.
+ Verktygstråd följer med.

Nackdelar med PCS-9:
- Rotationsaxeln kärvar. Även om man har släppt på skruven krävs en rejäl knäck för att få den att lossna.
- Inga snabbkopplingar för höjdjustering
- Ihopfällt måste man säkra så att inte stödbenen åker ut och ner, med spännband eller motsvarande
- Ganska tungt.
- Verktygstråg måste köpas separat.

PCS-9 andas dock mer kvalitet och känns lite mer stabilt. Tycker att båda är bra och fyller sin funktion. PCS-10 har tjänat mig i många år, Biltema-stället är dock ganska nytt så jag vet inte hur pass väl det kommer att fungera över tid.

Senast ändrad:
Bra mekställ?
Det där med att benen inte sitter fast när PCS-9 är ihopfält är faktiskt rätt störigt, löst det med ett starkt gummiband, men fortfarande ännu ett moment.

Bra mekställ?
Sebastian64 sa:
Hejsan, jag funderar på att skaffa ett mekställ för att göra det lättare att mecka med cykeln.

Vad är era åsikter om vad som är bra mekställ?

Park Tool är rätt populära har jag hört. Vad tycker ni om PCS-9 och 10?

Bra ställ?
Såhär ser ett BRA mekställ ut

Allt annat är stort sett varianter på en tredje hand i lite olika grader av stabilitet och snubbelrisk på utstickande ben och fötter.
Men en tredje hand är ju en bra hjälp ibland.

Bilagor

• BS100K.jpg
    BS100K.jpg
    46.1 KB · Besök: 260
Tillbaka
Topp