Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Förövrigt kan understrykas att alla stora
> grävskopor har kameror som täcker varje vinkel
> och vrår av fordonet, med larm om någon befinner
> sig inom svängradie. Så tekniken mot dålig sikt
> finns och används inom den yrkesgruppen och dess
> fordon. Kusin bygger cykelvägar och har stenkoll
> på bla kameror vid varje förflyttning, skiträdd
> för att skada någon liksom...
Problemet med en typen av sensorer är att den larmar för fordon i filerna sidan om, även om man ligger på motorvägen och kommer ha fordon på samma avstånd de närmaste 80 milen... Självklart kan man göra som med parkeringssensorerna på personbilar, över hastighet X stängs de av, men det kommer inte hindra sensorerna från att konstant falsklarma för att det står fordon i filerna runt om, som aldrig är i riskzonen.
Inse fakta, varken åkerier, eller lastbilschaufförer är monster som har för vilja att köra ihjäl cyklister, och alla olyckor är traumatiska, för både förare, och den som råkar illa ut.
h.g.j skrev:
> När jag tog lastbilskortet sa min lärare, "Alla
> andra i trafiken är idioter! Utgå från det."
> Och det ligger en hel del i det... Och jag
> försöker köra efter det, oavsett fordon...
Iofs bara vanligt körkort, men min körskolelärare sa något liknande. Det finns minst en idiot i varje fordon. Oftast är det den som kör.
eketjall skrev:
> Det är väl inte AF som utfärdar körkort?
Nä, däremot har det visat sig att en del av de som anlitas för att bestå med utbildningen inte riktigt tar det hela på allvar, och skriver ut körkorten till folk med bristande kompetens. Från uppdragsgivarens sida sker det ingen kompetenskontroll, och skolorna har oftast hela ansvaret själva, inklusive uppskrivning, och uppkörning. Här i Helsingborgstrakten är det bara något år sedan det stod om en sådan här skola som sålde transport av grus, och andra fyllnadsmassor. Skolan stoppade sen in eleverna i lastbilarna och de låg och körde fram och tillbaka på motorvägen för att få sina körtimmar. Med andra ord, inte nog med att de tog betalt av kommunen för att tillhandahålla utbildningen, de tog på sig arbete som åkerierna i området borde ha fått sköta, och vägrade ge eleverna körvana i stadsmiljö. Ovanpå det känner jag en av killarna som fick sitt körkort där. Veckan innan det var dags för "uppkörning" visar det sig att man aldrig har backat med släp. En effekt av att man körde slinga med grusbilar, eftersom man aldrig behövt backa till någonstans, och det var alltså normen för de 20 eleverna. Just den här killen ägnade en helg åt att backa in i stickspår med åkeriets fordon, på åkeriets inhägnade tomt, växlande sida om ett parkerat ekipage. I min värld ska alla de övriga 19 per automatik vara underkända, eftersom de aldrig har backat med släp. Det till trots så var det bara en som underkändes. Denna för att man inte närvarade vid tillfället...
Utbildningen i fråga ska/skulle täcka eget på väg, YKB, ADR, lastsäkring, samt körkortsbehörighet C och E. Om jag inte minns fel skrevs det en insändare i HD om det hela, samt det ringdes en massa till diverse politiska högdjur, på lokal, och riksdagsnivå. Det hela rann naturligtvis ut i sanden, och någon uppföljning för att verifiera de "utbildades" kunskaper, har inte gjorts. Av artikeln/insändaren hittar jag i dagsläget inte ett spår... Möjligen kan jag få tag i en direkt länk, men jag hittar inte den via sökningar. Jag ska höra mig för på mailen, och se vad jag kan skaka fram.
Men poängen är den att den här masspsykosen AF haft under rätt många år nu, där man helt enkelt inte kvalitetssäkrat utbildningarna, men hyrt in utbildare som helt inom de egna väggarna haft möjligheten att skriva ut kompetensbevis, har skapat en ohållbar situation.
B!