BRA regnkläder

larsan

Medlem
BRA regnkläder
Hej!

Efter att ha gått på ett antal nitar när det gäller regnkläder, vänder jag mig ödmjukast till er.

Vad kör ni som funkar i rejäla regn? Vanligt galonställ är out of the question.

Tacksam för tips <3

BRA regnkläder
larsan sa:
Raggamuffin sa:

Materialet eller märket?

Märket eftersom jag förutsatte vi pratade cykelkläder. Förtydligat så menade jag cykelkläder av märket Gore med membranet Gore-Tex.

Ska det inte vara cykelspecifikt tycker jag att Klättermusen är bäst, även om de använder Cutan numera och inte är riktigt så slitstarka som de var förr.

BRA regnkläder
1) det ska ha foder i mesh, ända ut i ärmarna. Mesh e "bäst" på att transportera ut fukt. Yttermaterial i ripstop-nylon.

2) inte gore-tex. Hellre ullared än gore-tex.

3) skägg

BRA regnkläder
larsan sa:
Hej!

Efter att ha gått på ett antal nitar när det gäller regnkläder, vänder jag mig ödmjukast till er.

Tacksam för tips <3
Är det viktigt att regnkläderna är lättvikt, tar lite plats så att man lätt skall kunna ta med sig dom ifall det kommer ett skyfall — eller är det något man tar på sig när man måste ut och cykla i regn?

BRA regnkläder
Murdock sa:
larsan sa:
Hej!

Tacksam för tips <3
Är det viktigt att regnkläderna är lättvikt, tar lite plats så att man lätt skall kunna ta med sig dom ifall det kommer ett skyfall — eller är det något man tar på sig när man måste ut och cykla i regn?
De får ta hur mkt plats de vill, viktigast är att de andas lite och håller vatten ute.

BRA regnkläder
BRA regnkläder
Jag har en gul/grå craftjacka med ventilation under armar och i rygg som funkar bra. Ett par stora regnbyxor från xxl. White eller liknande som åker på om det är rktigt blött. Funkar men blir svettigt.
Händerna tycker jag är värst. Jag får väl köpa stora diskhandskar. De sk regnhandskarna i neopren är inte vattentäta utan läcker som såll. Känns som de fyllts med vatten efter en stund, solen våtdräkt. Kanske är avsikten, men det blir hål mellan fingrarna. Nödregnjackan från xxl /diadora utan foder är lätt att ta med i ryggfickan men smiter åt om bara armar och släpper igenom vatten som en tältduk.
Så riktigt bra regnkläder, förutom jackan från craft då, har jag inte.

Senast ändrad:
BRA regnkläder
Kör en sån här
https://road.cc/content/review/178506-castelli-pave-waterproof-jacket

Andas förvånansvärt bra för att vara en riktig regnjacka men tyget är lite känsligt så Castelli säger att man inte ska ha ryggsäck. Nog inte heller något för mtb pga känsligheten men väldigt nöjd med den som lvg/touring-regnjacka när det regnar ordentligt. Har ofta bara kört med den och vanliga korta bibs. Räcker långt så länge vi pratar sommarregn, men är det kallare kan man kombinera med några slags lätt regntäta bibs och benvärmare. Dock verkar Castelli slutat tillverka den men kanske fortfarande går att hitta någonstans.

BRA regnkläder
Handlar det om pendling till jobbet med regnkläder utanpå vanliga kläder? eller handlar det om att pressa på i lycra med ombyte som följd? Ganska olika och då blir det också väldigt olika svar. Tänker att denna frågan är inriktad på första scenariot

För egen del handlar det om ca 5km cykling i oftast allt för snabbt tempo. Cyklar med vanliga kläder och byter inte om, men gillar ändå att ha cykelanpassade ytterkläder. Regnar det inte på morgonen så ligger ändå kläderna i väskan varje dag under regnsäsongen. Jackan kör jag oftast som vanlig höstjacka när det börjar bli mörkt kallt ändå. Köpte förra året en Craft Ride rain jacket, sämta skit. Dålig kvalitet, bylsig och varm, passform = usel. Tur var att den gick sönder i fodret och att XXL tog tillbaks den utan att bråka (pengarna tillbaka). Har nu en Gore C3 active, riktigt bra och skön, men utan foder. Svettig blir jag så fort jag har mer än en tshirt på mig ändå. Craftjackan och jackan innan dess (en vanlig North Face skaljacka) hade luva, men nu kör jag utan. Luva under hjälmen är muppigt och obekvämt, över hjälmen är ingen höjdare heller. Vanligt regn kvittar under den korta tiden jag cyklar, hade jag cyklat riktigt långt i ösregn så hade kanske en luva varit skönt, eller hjälmskydd. Är det lite kallare så kombinerar jag ände med en tunn mössa/skullcap under hjälmen så den tar en del av regnet.

På benen har jag det något av det bästa köp jag gjort, ett par Everest ADV cykelregnbyxor från Stadium köpta på rea, ett par år gamla och finns säkert inte i sortimentet längre, allt där byts ju varje år. Sköna, smala och tillräckligt långa, tunna (utan foder), regntäta och har av någon anledning inte slitits sönder i grenen trots flitigt använda. Kör dessa även som överdragsbyxor när det börjar bli kallt. De har tyvärr börjat delaminera lite i grenen, men inga hål än, så lite temporär lagning så håller de kanske säsongen ut. När det gäller byxor så tycker jag inte det finns något värre än "vanliga" regnbyxor, dvs regnbyxor som är för korta och fladdriga för cykling. Helst inte muffar längst ner för min del utan öppna med kardborre, så man kan få de smala och tighta men långa nog att gå ner över skorna

Senast ändrad:
BRA regnkläder
Jag kör med en gore c7 jacka: https://www.bikester.se/gore-wear-c7-gore-tex-active-cykeljacka-herr-gul-svart-748318.html den håller mig torr i skyfall på väg till eller från jobbet (17km enkel tur). Den funka även bra en riktigt geggig dag i skogen. Till den har jag dessa C3 gorebyxor: https://www.bikester.se/gore-wear-c3-gore-tex-active-cykelbyxor-herr-gul-svart-747769.html vid kraftigt regn. Kanske inte är äero eller vad det heter, men det funkar med rätt kläder under till, året runt i Skåne. Regnar det bara lite så skiter jag i vilket, kör med de vanliga kläderna, tar smällen och blir lite blöt. :)

BRA regnkläder
Cykelkeps, rainlegs och regnjacka är min kombo. Samt skoöverdrag på sommaren eller shimanos mv80 på höst/vinter. Men då har jag värmeskåp och duschmöjlighet på jobbet så om man blir lite blöt så gör det inget. Risken med heltäckande regnställ är ju att man blir lika blöt fast från insidan :).

Tillbaka
Topp