Bra resemål för Lvg?

Clas

Aktiv medlem
Bra resemål för Lvg?
Har ni några bra tips på resemål där det erbjuds bra Lvg-cykling? Jag var på Mallis i höstas, men skulle helst vilja besöka något nytt resemål. Italien skulle inte vara fel, men så här års så är väl inte temperaturen särskilt hög...

Bra resemål för Lvg?
Gran Canaria är bra men inte optimalt om man är nybörjare då de är ganska backigt
Men tar man de lugnt så går de nog bra

Bra resemål för Lvg?
Jag slår helt klart ett slag för min gamla tillhållsort utanför Nice. Där finns många fina cykelvägar och i februari kan man cykla uppför Tanneron-stigningen och finna mängder med blommande mimosa. Bilden är från 11 feb förra året och då var "vintern" "kall" och våren sen.
tanneron.jpg ht=420

Men det är klart. Det är inte 20 grader då (men väl runt 15 vid havet) så på 1200 möh kan man finna snö...
sno.jpg ht=420

Taget 4 feb.

Turini_baksidan3.jpg ht=420

Trotsar man snön kommer dock belöningen. :-)

Mats

Bra resemål för Lvg?
Mina svärföräldrar hyr ut en trerummare i Antibes för en skälig peng per vecka om någon är intresserad av att resa ner till rivieran. Fick rapport igår om att det var c:a 15 grader varmt runt 17 på kvällen.

Hör av er till mig så bifogar jag en länk till hemsidan, där kontaktuppgifter och dyl. finns.
Jag kommer själv vara nere till påsk, det är ett bra ställe att bo på och som ovan ser ni att cyklingen håller den med.

//Axel

Bra resemål för Lvg?
Jag röstar på Andalusien. Var där i feb 2005 och hade en av mina bästa cykelveckor någonsin. Väldigt lite trafik och grymma bergsvägar i naturparkerna Alcornocales och Sierra de Grazalema. Bodde i en liten by som heter El Bosque precis i kanten av bergen. Det enda negativa var att det blåser en hel del om man vill åka flackt ngn dag samt att byn som sagt var rätt så liten med ett begränsat utbud av restauranger etc. Men jag var där för att cykla så det gjorde mig inte ett skvatt.

Bra resemål för Lvg?
Jag och några kamrater åker till Andalusien nu i mars, efter tips av en annan kompis som varit där flera gånger.
Så "slors" tips ovan hoppas jag är lika bra som det låter.

Bra resemål för Lvg?
>DeLiQ
Nej det lär det inte vara. Det finns väl ett ganska stort o berömt berg där i närheten? Ni får spänna fast skidorna på ryggen och cykla upp till liften.....
Jag var längre västerut, nära Cadiz.

Bra resemål för Lvg?
>slors
Jo, det lär säkerligen vara en del snö kvar där...
Kompisen hojjade upp till 3300möh förra året, ska tydligen vara en av de högsta stigningarna i Europa

Bra resemål för Lvg?
vad sägs om yunnan i södra kina?

P1040824.JPG ht=360

bergigt

P1040833.JPG ht=480

risterasser överallt

P1040900.JPG ht=360

mekongfloden

P1040893.JPG ht=360

P1040854.JPG ht=360

grova däck kan behövas

P1040860.JPG ht=360

inte mycket trafik

hotell finns överallt, 10-20:- per natt. mat finns överallt 2-10:- per måltid.
bilderna tagna i slutet av november -06.

Bra resemål för Lvg?
Snö har man ju hemma, så det vill man helst slippa ;-). Bergscykling är annars någonting som resemålet gärna får ha. Mallis erbjöd många fina berg.

Bra resemål för Lvg?
om du väntar till juni/juli så är Zell am See i Österrike riktigt fint, berg eller plattmark, det finns många bra alternativ där.

Bra resemål för Lvg?
Clas skrev:
-------------------------------------------------------
> Snö har man ju hemma, så det vill man helst
> slippa ;-).

Tror du måste upp bra högt innan du hittar snön i södra Spanien. När tänkte du åka? Nu i februari eller mars, april...
Medeltemperaturen i Nerja i slutet på mars brukar vara runt 20grader på dagarna.

Bra resemål för Lvg?
bigmollo skrev:
> Nerja men uppdå?
> (förlåt mitt ordvitsande löper amok.)

:D
Jag bor ju i Uppland så måste jag ju åka Ner, ja... OK? ;-)

Bra resemål för Lvg?
Lite bilder från En runda utgående från Gordons Bay, Sydafrika, ca 3.5 mil från Stellenbosch.
Karta http://www.saexplorer.co.za/maps/wcape/capetown/capetown_municipality.asp
GordonsbayHermanus0044.JPG ht=544

Lite kuperat, och krokiga roliga vägar med perfefkt asfalt.

Ganska billigt i Sydafrika, nu gick ju randen ned ca 25% mot Svenska krona i höstas.
Det är väl flyget som kostar en del då, som till Thailand typ.

Sicilien kan ju annars vara ett alternativ är rätt sugen på det själv....

GordonsbayHermanus0005.JPG ht=544

Bra resemål för Lvg?
Clas skrev:
> DeLiQ: Jag tänkte åka v 8...

V8 åker jag på sommaren... ;-)

Vi åker ner vecka 12

Tillbaka
Topp