Bra tubeless tejp?

Bra tubeless tejp?
Tejpen har släppt inne i däcket för nu idag så läcker det ur ett antal ekerhål på framhjulet. Aldrig mer Schwalbe, nu drar jag och köper gorillatejp istället...

Bra tubeless tejp?
Smaken är väl som baken, men jag gillar schwalbes tejp och tycker den är förhållandevis lättjobbad och ger bra resultat.
Däremot lyckas jag aldrig bra när jag använt den gula som säljs som bland annat stans och wtb.

Bra tubeless tejp?
Gorillatejpen gick på som en dröm. Slöt tätt direkt. Om något positivt finns att säga om detta krångel är det väl att jag blivit en jävel på att seat:a däcket på fälgen med min golvpump nu..

Bra tubeless tejp?
En storrulle Tesa precis uthämtad. Stans/Tesa har funkat fint för mig tidigare. 160:- från en ebay-säljare i Litauen.

DSC_0023.JPG

Bra tubeless tejp?
Har ett par hjul med Praxis AL32 fälgar som strulat en del med ett läckande framdäck. Bakhjulet blev tätt vid första försöket, men framhjulet har med ojämna mellanrum tappat luft, trots omtejpning enligt konstens alla regler.

Sett att Praxis säljer ett eget tubless-fälgband, men jag har varit skeptisk då det inte verkar vara tejp utan just ett fälgband. Hur som så köpte jag ett på vinst och förlust.

Det är just ett fälgband, men ett sjukt tight sådant. Jag fick verkligen vålda på det den sista decimetern. Därefter pumpade jag utan problem upp däcket (Schwalbe NN 2,8) med en vanlig golvpump, och däcket satt tätt mot fälgen även utan gucka. Fråga mig inte hur det går till, men ett bra och billigt sätt att slippa trasslig tejp.

https://r2-bike.com/PRAXIS-WORKS-Rim-Tape-Tubeless-orange-32-mm

Bra tubeless tejp?
velovin sa:
Mitt problem med fälgband är att det är tunga.
Dina band verkar väga 68 gram för två 34 mm breda fälgband till 32 mm fälgar.
Mina 64 gram för två 32 mm fälgband till 30 mm Roval CF hjul.
Mina 52 gram för två 27 mm fälgband till 25 mm Scott Syncros hjul.

Banden verkar alltså väga 2 gram per mm bredd för ett hjulset (29").

DT Swiss TL-tape väger 25-30% av ovan, sparar 40-50 gram på ett hjulset med en halv rulle tape för <100 kr.
Får man tape att funka är det en billig bantning / uppgradering av cykeln.

Bra tubeless tejp?
Jag har med god framgång använt Specializeds fälgband för tubeless som är just som ett fälgband istället för tejp. Enkelt att ha och göra med också, slippa tejpa och rengöra.

Bra tubeless tejp?
Finns det någon bra tape för oss som kör med slang? Någon tunn tape som gör att det går enkelt att få på och av däcken. En tape som inte kryper osv.

Bra tubeless tejp?
Var hittar jag bra tubless tejp för fälg med 34mm inre bredd? Har kört Schwalbe innan med gott resultat men hittar inte så breda. Tänkte köra på 36 mm om det finns.

Bra tubeless tejp?
alex.asu sa:
Smaken är väl som baken, men jag gillar schwalbes tejp och tycker den är förhållandevis lättjobbad och ger bra resultat.
Däremot lyckas jag aldrig bra när jag använt den gula som säljs som bland annat stans och wtb.
+1
Schwalbe ftw!
Stans funkar, men är inte så kul att jobba med.

Bra tubeless tejp?
Stans gula, står iofs Tesa på min rulle, funkar bra om man tar i ordentligt och spänner ut vid tejpning. Har använt nån annan som var lättare att lyckas med utan våld.

Jag tejpar två varv, ett längs varje kant av fälgen, för att tejpen jag har massor kvar av är för smal. Tejpar jag bara mitten drar jag av den med däcket för lätt.

Bra tubeless tejp?
Nypåmtb sa:
Var hittar jag bra tubless tejp för fälg med 34mm inre bredd? Har kört Schwalbe innan med gott resultat men hittar inte så breda. Tänkte köra på 36 mm om det finns.

Jag kör silvertejp från Tesa på två cyklar. Fungerar klockrent, och har inte haft problem med att det läcker eller fransar sig i kanterna. Det bästa är att du kan använda samma rulle till alla möjliga olika bredder.

Bra tubeless tejp?
Hittar ingen så bred eltejp men har både gorilla 25mm och Schwalbe 27mm hemma. Trodde de var alldeles för smala för mina 34mm fälgar men efter lite googlade verkar det som det ska funka ändå. Börjar där, tack för tips!

Bra tubeless tejp?
Sist så körde jag Duck tape fram och WTB där bak, som en jämförelse. Svårt att få stel tejp att sätta sig bra tycker jag, och båda verkade ha en tendens att krypa när man krängde på däck med lite grövre sidoväggar. Trist om tejpen pajar när man fixar punka i skogen :(

Bra tubeless tejp?
Lade om till slanglöst strax innan Cykelvasan. Använde 25mm Gorillatape från Clas Ohlsson. Ventilerna klippte jag från slangarna; sedan fyllde jag på med Stan's no tubes vätska. Funkar klockrent☺

Jag kör på Salsa delGado fälgar med Maxxis Ardent Tubeless ready ; 2,2 bak och 2,4 fram.

Mvh Farfar

Bra tubeless tejp?
Man kan dra två varv med eltejp fall den inte är bred nog. I första förpackningarna med STANS som jag importerade för över 15 år sedan var det eltejp som låg med i förpackningen.

Har aldrig köpt något annat än eltejp och vanliga cykelslangar för att klippa ventiler.

Bra tubeless tejp?
Dammar av en gammal tråd.
Känner att det är dax att hoppa på tåget och bli modern och köra tubeless. Har ventiler och vätska men vilken tejp är det som gäller 2024? Fälgen är 30mm. Är det TESA 4289 jag skall jaga? Hade varit skönt att kunna köpa en rulle i lokala byggbutiken men anar att det kanske inte är så lätt.
Vill ha nåt funkis, lättarbetat och gärna billigt.

Bra tubeless tejp?
Dammar av en gammal tråd.
Känner att det är dax att hoppa på tåget och bli modern och köra tubeless. Har ventiler och vätska men vilken tejp är det som gäller 2024? Fälgen är 30mm. Är det TESA 4289 jag skall jaga? Hade varit skönt att kunna köpa en rulle i lokala byggbutiken men anar att det kanske inte är så lätt.
Vill ha nåt funkis, lättarbetat och gärna billigt.
Dt Swiss, förslagsvis 32-33mm

Bra tubeless tejp?
Schwalbe körde jag efter att de fått många bra recensioner. Kanske lite dyrare men i jämförelse med allt annat till MTB kändes det som fel ställe att spara in på. Mycket nöjd. Lätt att fästa och sitter bra.

Bra tubeless tejp?
Tejpen är inte så avgörande om du har tekniken. Klassisk ”hård” tublesstejp fungerar bra, som DT eller Schwalbe du fått tips om. Kör på det!?!

Kom ihåg att ta i hårt när du sträcker på tejpen på fälgen så blir det bra. Du ska inte behöva trycka fast tejpen med tummarna (kanske bara lite vid fälgkanten). Bredden så nära fälgbredd som möjligt helst, men inte för bred. Överlappa rejält vid ventilen. Gör ett krysshål med kniv eller ännu hellre bränn hål med uppvärmd syl för ventilen. Tryck ned ventilen hårt med tummen så kan du skruva muttern något varv extra.

Lycka till!

Tillbaka
Topp