Bränsleförbrukning takräcke.

kievY

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått ärva en bil av föräldrarna som tyvärr inte har dragkrok. Funderar om man istället inte ska skaffa Freeride/proride så man kan ha cykeln på taket.
Men nu undrar jag, ni som kör med cykelstället året om på taket. Har ni märkt av oljud och högre bränsleförbrukning?
Om man nu väljer takräcke, är det proride eller freeride som gäller?

Oljud, ja. Men varierar mycket beroende på hur stället är inställt. Med rätt fortsättningar blir det ganska tyst.

Bränsleförbrukning med bara stället där, lite men inte direkt märkbart. Bränsleförbrukning med ensam cykel på taket inte heller så blodigt. Tre cyklar på taket är som att hänga ett segel efter bilen.

Skulle oftast bara köra med en cykel på taket, antingen samma sida som föraren eller passagerarsidan.
Men ja klart, oljud lär väl märkas speciellt om man pendlar motorväg till jobbet.

Raggamuffin sa:
Takräcket spelar mer roll än cykelhållaren.
För vilken beståndsdel?

Mitt fyrkantsräcke lät aldrig något som hördes på S80:n men med hållare där hjulplattan skjöts för långt fram blev det som en visselpipa ovanpå bilen. Så det är att göra det för enkelt för sig att säga att räcker spelar störst roll.

kievY sa:
Om man nu väljer takräcke, är det proride eller freeride som gäller?
Jag rekommenderar en cykelhållare där du tar av framhjulet, då sitter cykeln säkrast och stadigast.
Tex Thule Sprint https://www.thule.com/sv-se/se/bike-rack/roof-bike-racks/thule-sprint-xt-_-569001row

Rattnalle sa:
Oljud, ja. Men varierar mycket beroende på hur stället är inställt. Med rätt fortsättningar blir det ganska tyst.
Man kan ytterligare minska ljudet med en vindavvisare
8007814359_efe63d6d44_b.jpg

kievY sa:
Skulle oftast bara köra med en cykel på taket, antingen samma sida som föraren eller passagerarsidan.
Med bara en cykel på taket skulle jag välja att montera den på passagerarsidan (dvs höger sida)

/Håkan

Tackräcke med eller utan cykel drar massor mer bränsle.
Ju fortare du kör desto mer soppa.
Har du en bränslesnål bil så märks det mer, kör de en amerikansk suv så skit samma ...
Minst drar bilen när du inte kör.
Bara räcket kostar ca 10-15% i mer bränsle har du en cykel så blir det mer.

Vem är det du försöker lura?

ev. randonörd sa:
Tackräcke med eller utan cykel drar massor mer bränsle.
Ju fortare du kör desto mer soppa.
Har du en bränslesnål bil så märks det mer, kör de en amerikansk suv så skit samma ...
Minst drar bilen när du inte kör.
Bara räcket kostar ca 10-15% i mer bränsle har du en cykel så blir det mer.

Vem är det du försöker lura?

Både plånboken och isbjörnarna påverkas av absolut skillnad. Jag tror inte takräckets eller cykelns luftmotstånd blir avsevärt lägre på en kass bil.

IMG_1022.JPG

Har Proride 598, har den jämt på. Man får använda plastskenorna i rännorna på takräcket för att få bort visslande ljud när man kör bil.
Väldig skillnad utan dom.
Visst tar det mer bränsle, svårt att säga hur mycket 10% ??
Tycker det är smidigt att inte behöva ta väck framhjulet, sitter väldigt stabilt.
Har även Outride, framgaffel monterat, den är bra oxå.

Ha de // Timo

Vad är det för bil? Innan du skaffar en massa ställ, testa att packa in den i bilen. Jag har en vanlig mellanklass-sedan (9-3a) och har landat i att det är bättre att fälla baksätet när jag väl behöver transportera cykeln långt som kort. Tar man av framhjulet (lätt som en plätt) så funkar det. Och man får, med lite god vilka och rätt cyklar, tom in två cyklar och två personer. Säkert fler om det verkligen kniper.

Har för mig att det hamnade kring en deciliter extra per mil per cykel när jag körde förr. Då var bilens normalförbrukning vid den typen av körning runt 0.5 L/mil.

Det är en s60 06 och den drar väl 0.8 blandat. Visst kan man få in den i bilen, men som en person kan det ibland vara lite trixigt och med nerlerad cykel vill man inte direkt göra massa märken eller spår.

kievY sa:
Det är en s60 06 och den drar väl 0.8 blandat. Visst kan man få in den i bilen, men som en person kan det ibland vara lite trixigt och med nerlerad cykel vill man inte direkt göra massa märken eller spår.

Ganska exakt lika stor som min. Valet är ditt såklart, men testa. Jag kastar utan problem in cykeln på.. 30s, långt under vad det tar att takmontera. En presenning eller dylikt under skyddar effektivt mot smuts. Problemet är att den leran du pratar om inte bara flyger av bakåt när man har cykeln på taket, och putsnörd som jag är lerar jag hemskt ogärna ner bilen och taket.

Testa att:
Fälla baksätena.
Ta av framhjulet, ställ det vid sidan.
Vinkla styret parallellt med cykeln. Håll i det och tex svingen och lyft/skjut in cykeln.
Lägg in hjulet.

Jämför med att montera på taket själv, eller smälla på en sån dragkrokshållare inklusive fastspänning.

Men visst, har du bestämt dig för ett takräcke så kör på! Ev lär du behöva det ändå när du ska ha med en massa folk och grejer.

Montera på taket i en ProRide där hjulet är kvar är oslagbart mycket smidigare än att lägga i bilen hur mycket du än försöker Axel. Därmed inte sagt att det är särskilt krångligt eller tidsödande att lägga in en ensam cykel. Två är mer pyssel. Jag har också en presenning i bilen för invändig cykeltransport. Det underlättar lastningen också eftersom hela presenningen med cykel på glider lätt.

Att bilen blir grisig håller jag med om. Jord är väl en sak men oljekletet sitter rätt bra.

Hej

Uppvuxen i en familj där bagaget aldrig fått plats pga av antalet barn, så beroende på typ av semester så har takboxen varit på och några fjällsemestrar i barndomen så åkte släpkärran fram för dragpulkor etc.
Detta har nog format mig en del i mina egna val i livet, om det inte går att krångla in i bilen så får det i princip inte följa med. Visst finns det undantag när man skall transportera något etraordinärt för att permanent omlokalisera det, eller ett par cyklar skall följa med på cykelstället för att de skall användas under semestern.

Men allt som sitter monterat utanpå en bil har med mitt förmenade 2 uppenbara nackdelar, dels blir prylarna något så infernaliskt skitiga om man har otur med vädret och den skiten kryper in i alla hålrum där man inte vill ha den när man susar fram i motorvägsfart och sen tillbringar man om man har otur timmar lyssnandes till ett ylande som påminner om alla bortkastade watt som bildar en virvel i tanken genom att flytta luft som inte borde behöva flyttas.

Nu har du ju redan en med moderna mått hyfsat törstig bil då jag antar att det är bensin vi pratar om med dina angivna siffror att försämra den ekonomin med 10-20% ytterligare om det inte är absolut nädvändigt skulle inte jag göra annat än i nödfall. Testa att investera 100 kr i en lättviktspress och fäll sätena och kör på det sättet några gånger, om det inte funkar pga av annan packning eller att du inte hittar den rätta vinkeln för att smidigt lasta in cykeln i luckan. En annan väg att angripa problemet är ju att investera i en krok från närmaste skrot och betala en verkstad för att montera den om man inte har färdigheterna ger ju en mångsidigare lösning på problemet om du ändå tänkt behålla bilen.

Köper man en orginalkrok kanske det kostar 2000 begagnat och sen skall den monteras och besiktigas sen slipper du baxa upp cyklar på taket om man nu måste ha de hängandes utanpå.

En försiktig uträkning vid 1500 mils körning om året och 10% sämre bränsleförbrukning ger vid att du har ca 1700/år att spendera på en bättre lösning. Men det är ju min högst personliga åsikt, det viktigaste är ju att du kommer dit du vill cykla på något vis så att du slipper köra bil :)

Chris

Min S80 bensin automat drog 0,7 långkörning utan cyklar utanpå. 3 cyklar på tak = 1.0. 3 cyklar på krok typ 0,85 i jämförbar hastighet. Vinsten att få ner cyklarna på kroken är större på en kombi än en sedan eftersom det ändå sticker upp en del ovanför bilens lite mer strömlinjeformade profil.

Bilagor

• WP_20150705_10_46_40_Pro.jpg
    WP_20150705_10_46_40_Pro.jpg
    404.9 KB · Besök: 77
Två cyklar på taket på vår Sharan tdi från tidigt 00-tal verkar ge runt 10% ökning av förbrukning vid landsvägsfart.

Kör man mycket i leriga förhållanden är det ett pyssel att hålla på och mecka cyklar in och ut ur bilen, oslagbart smidigare att ha dem på taket med ett vettigt ställ. Bak på blir de eländigt skitiga om det är regnigt, uppe på håller de sig mycket finare.

För längre turer har jag dem gärna i bilen, men ska man bara en kort sväng är takstället kung. 3-4 cyklar på taket och 3-4 cyklister i bilen drar mindre soppa än 2 bilar med 2 cyklister och cyklar i varje...

Rattnalle sa:
För vilken beståndsdel?

Mitt fyrkantsräcke lät aldrig något som hördes på S80:n men med hållare där hjulplattan skjöts för långt fram blev det som en visselpipa ovanpå bilen. Så det är att göra det för enkelt för sig att säga att räcker spelar störst roll.

Ljudet, gäller 2 av mina bilar.

Det är givet så att placering av räcke och cykel är olika på olika bilar och spelar olika stor roll. Vi får helt enkelt hyra vindtunnel samtidigt som vi monterar takräcke.

Min bil drar 0.04 mer per mil med två cyklar på taket som sitter fast i framhjulet.

AX3L sa:
Ganska exakt lika stor som min. Valet är ditt såklart, men testa. Jag kastar utan problem in cykeln på.. 30s, långt under vad det tar att takmontera. En presenning eller dylikt under skyddar effektivt mot smuts. Problemet är att den leran du pratar om inte bara flyger av bakåt när man har cykeln på taket, och putsnörd som jag är lerar jag hemskt ogärna ner bilen och taket.

Hur lyckas du hålla på i 30 sekunder med att montera cykeln på taket?

Ska man vara seriös bör man skaffa en bil stor nog för att alla cyklarna ska få plats inne i bilen. Tycker jag. :)
Man slipper böka med olika ställ, och slipper få cyklarna nedsmutsade. Reser man ensam med cyklarna är det skönt att ha dem helt och hållet inne i fordonet för att i lugn och ro kunna stanna till för att köpa mat eller gå på toaletten utan att riskera att cyklarna stjäls. Ökningen i bränsleförbrukning är försumbar. Lastning och lossning bör i de flesta fall vara mycket snabbare.

Att ha dem på taket i stället för på krok har några fördelar. Främst att de inte sticker ut baktill och kan slå i backen när man kör i branta ramper (ovanligt, men kan förekomma), och riskerar inte heller att knusas om nån bil kommer för nära bakifrån. De är inte heller i värsta smutsvirveln bakom bilen, så de är renare. Bra takfästen (såna där hela cykeln står på båda hjulen) är stabila, lätta att lasta och ger gott om plats för flera cyklar i bredd utan skav. Eftersom hjulen är kvar på cykeln (kroklastade cyklar kan ibland kräva att hjulen tas av för att få plats med flera cyklar samtidigt) sparar man plats inne i bilen. Slutligen kommer man lätt åt bagaget på bilen.

Fördelarna med att ha dem bak på krok är att såna ställ är mycket billigare och tar mycket mindre plats när de inte används, och går att montera på under en minut (för de enklare modellerna). Går att ha en enklare modell liggande i bagaget permanent för "nödutryckningar" för att hämta en cykel. Det är lättare att lasta på cyklarna om man är kort eller är svag i armar och axlar. Man riskerar heller inte att tappa cyklarna och repa taket under lastning och lossning. Cyklarna syns delvis i backspeglarna, vilket gör att man snabbt kan upptäcka om nåt är fel. Sannolikt är ökningen i bränsleförbrukning mycket mindre för kroklastade cyklar jämfört med taklastade. Man riskerar inte heller att hyvla av cyklarna om man råkar köra genom en låg passage. Det är också tystare att ha dem bak.

Så tycker jag. Jag har testat alla tre varianterna i flera olika former, med flera olika typer av varje typ av ställ, och i flera olika bilar.

Om du bryr dig om din bil och cyklar MTB, skippa takställ. Jag bryr mig inte alls om bilen och tycker det är smidigt, speciellt att de alltid sitter på. Med 4 LVG på taket ner till Spanien och tillbaka trodde vi det va fel på bilen, en Volvo V60 D5 gick från 0,9 till 1,4 l/m.

Givetvis vill man ha så man fäster hela cykeln på taket, palla plocka av framhjul och fylla hela bilen med skit ändå.

Muffin och Styrbjörn. Fair enough, jag har ett gammalt outride och annars såna där man plockar av framhjulet. Kanske moderna går fortare än 30s, kanske lasta i bilen går fortare det också. Kanske inte. Men men:

"Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

Crocko sa:
Hej

Uppvuxen i en familj där bagaget aldrig fått plats pga av antalet barn, så beroende på typ av semester så har takboxen varit på och några fjällsemestrar i barndomen så åkte släpkärran fram för dragpulkor etc.

Chris

Skönt att höra att jag inte är ensam om att köra med släpvagn till fjällen.

Förbrukningen på min VW Golf 1.6 bensin skenade iväg rejält vid lite högre farter med några cyklar på taket.

Ca 10% mer vid "motorvägsfart" runt 100, körde man på lite mer till 120-125 på mätaren blev det närmare 20% påslag.

Tycker det är rätt smidigt med takräcke, använde det dagligen ett tag (pendling m cykel till jobbet och samåka bil hem). Det dåliga är p-garage och sånt samt att på långresor kan cyklarna bli riktigt skitiga.

När vi har två hojar bakpå vår Corolla Verso 2,2l diesel går den typ från 0,62 till 0,7. Men då är den iftast fullastad med annat också så det är ju inte bara hojarna som ökar förbrukningen.

Med förra bilen hade vi hojarna inuti. Det var oslagbart smidigt. Yaris verso, episkt bra cykelbil.

1888 sa:
TS undrar väl om takräcket drar mkt mer olastat?
Att förbrukningen ökar med cyklar på är ju givet.

Nåt lite måste det påverka. Men beror nog väldigt mycket på utformning av kaross och profil på räcket. Jag har inte lyckats mäta upp någon skillnad.

Jo jag undrar om man har räcket på hela tiden. Inte så att man tar av och sätter på takräcket stup i kvarten. Och de gångerna man kör med cykel så får man räkna med ökad vindbrus och förbrukning, men majoriteten kommer vara utan cykel och räcke på hela tiden. Men jag får se vad det finns för lösningar, kanske går att få in cykeln smidigare om man är ensam i bilen. Något skydd så man inte smutsar ner eller något. Får kolla på billigare alternativ än att gå på räcke direkt.

Tycker att ekonomiska resonemang kring bränsleförbrukning i de flesta fall är av akademiskt intresse. Med de små skillnader som påvisas här i tråden så snackar vi ju om småpengar i sammanhanget. De flesta här har väl cyklar för en rejäl slant så några tusen på ett helt år för att åka med lastbågar och cykelhållare är väl ingen big deal?

Per73 sa:
De flesta här har väl cyklar för en rejäl slant så några tusen på ett helt år för att åka med lastbågar och cykelhållare är väl ingen big deal?

Exakt. En av mina cyklar är så dyra så jag har sluta att stänga av vattnet i duschen. Jag låter det stå på jämt. Kostar ändå inte så mycket jämfört med cykeln.

Per73 sa:
Tycker att ekonomiska resonemang kring bränsleförbrukning i de flesta fall är av akademiskt intresse. Med de små skillnader som påvisas här i tråden så snackar vi ju om småpengar i sammanhanget. De flesta här har väl cyklar för en rejäl slant så några tusen på ett helt år för att åka med lastbågar och cykelhållare är väl ingen big deal?

Tack äntligen någon som förstår varför mina cyklar får åka i egen taxi när vi skall någonstans :)

Körde runt med thule aerobars och två cykelställ monterade på min ceed i närmre två år.

Såg ingen skillnad på förbrukningen enligt färddatorn ens över längre perioder.

Är det bara jag som tycker 10% högre förbrukning med cyklar på taket låter lite?

Är inte moderna bilar mer aerodynamiskt effektiva än så? Eller har ni bara väldigt aerodynamiska cyklar?

Det är väl en ganska billig deal att få dragkrok monterat nowadays?

Har en thule nånting för dragkrok. Kostar väl en femhunka och duger till 2 cyklar.

Vafan hade du monterat en vägg på takräcket om du kom upp i dom siffrorna?

I somras körde jag typ Stockholm-Öland tur och retur och det blev knappt märkbar höjning på färddatorn. En cykel på taket.

I farter runt 80-90 ökar förbrukningen försumbart men när man ökar farten så drar det iväg snabbt. Kan lätt tänka mig att 140-150km/h dubbblar förbrukningen.

Min BMW 535d ligger på 0,83l milen som jag kör. Drog biltrailer med en BMW e30 på släp i somras i 25mil. Då drog den 0,89l milen. Så min skulle nog inte dra mycket mer med ett takräcke med cykel på. Det spelar nog stor roll vilken bil och motor man har.

Lite konstigt att bilfabrikanterna lägger ner så mycket tid o pengar på vindtunnlar mm
om det inte spelar någon roll. Optimerar allt, sen sätter ägaren på ett takräcke och det gör
ingen skillnad i stort sett.
Ja ja, vad vet jag ;)

Man borde kanske tänka sig för innan man blåser upp i 140-150 med räcke. Om förbrukningen ökar med 30% kan man ju anta att kraften på cyklarna är påtaglig.

Jag såg en gång en som tappat en lvg från taket på motorvägen. En Canyon i plast, den var ... knäckt.

Att det inte gör så mycket på förbrukningen beror mest på att bara ca 30% av bilens förbrukning går till framdriften. Resten blir värme som kyls bort, i princip. En 10-15% ökning på den andelen av förbrukningen som driver bilen framåt gör inte mycket på totalen.

Tillbaka
Topp