Ska man vara seriös bör man skaffa en bil stor nog för att alla cyklarna ska få plats inne i bilen. Tycker jag. :)
Man slipper böka med olika ställ, och slipper få cyklarna nedsmutsade. Reser man ensam med cyklarna är det skönt att ha dem helt och hållet inne i fordonet för att i lugn och ro kunna stanna till för att köpa mat eller gå på toaletten utan att riskera att cyklarna stjäls. Ökningen i bränsleförbrukning är försumbar. Lastning och lossning bör i de flesta fall vara mycket snabbare.
Att ha dem på taket i stället för på krok har några fördelar. Främst att de inte sticker ut baktill och kan slå i backen när man kör i branta ramper (ovanligt, men kan förekomma), och riskerar inte heller att knusas om nån bil kommer för nära bakifrån. De är inte heller i värsta smutsvirveln bakom bilen, så de är renare. Bra takfästen (såna där hela cykeln står på båda hjulen) är stabila, lätta att lasta och ger gott om plats för flera cyklar i bredd utan skav. Eftersom hjulen är kvar på cykeln (kroklastade cyklar kan ibland kräva att hjulen tas av för att få plats med flera cyklar samtidigt) sparar man plats inne i bilen. Slutligen kommer man lätt åt bagaget på bilen.
Fördelarna med att ha dem bak på krok är att såna ställ är mycket billigare och tar mycket mindre plats när de inte används, och går att montera på under en minut (för de enklare modellerna). Går att ha en enklare modell liggande i bagaget permanent för "nödutryckningar" för att hämta en cykel. Det är lättare att lasta på cyklarna om man är kort eller är svag i armar och axlar. Man riskerar heller inte att tappa cyklarna och repa taket under lastning och lossning. Cyklarna syns delvis i backspeglarna, vilket gör att man snabbt kan upptäcka om nåt är fel. Sannolikt är ökningen i bränsleförbrukning mycket mindre för kroklastade cyklar jämfört med taklastade. Man riskerar inte heller att hyvla av cyklarna om man råkar köra genom en låg passage. Det är också tystare att ha dem bak.
Så tycker jag. Jag har testat alla tre varianterna i flera olika former, med flera olika typer av varje typ av ställ, och i flera olika bilar.