Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
skogsvakt sa:BjornR sa:Är det skillnad på XC och stig?
Du ville inte tillföra nåt i tråden utan bara vara näsvis?
BjornR sa:skogsvakt sa:BjornR sa:Är det skillnad på XC och stig?
Du ville inte tillföra nåt i tråden utan bara vara näsvis?
Vad räknar du som XC? Den XC som sker i världscupen skulle jag inte vilja köra med 70cm styre, och på grusvägsrally som cykelvasan skulle jag inte vilja ha ett rakt styre alls. Bockstyre för komfort och aerodynamik. Kan man ligga i rulle så är bockstyre alltid bättre.
Om jag fick välja så skulle jag kört 785mm i skogen men det är lite jobbigt med styrklämmor så att jag håller mig till 740mm. Ska jag börja med långlopp så blir det en HT med 42cm bockstyre.
skogsvakt sa:Hur många långlopp har vunnits med bockstyre?
NLC sa:Är inte rätt svar 42?
JojjeM sa:78 cm styre på båda cyklarna som uteslutande rullar stig i platta Uppsala. Smala axlar men långa armar ;)
/Johan
Spacekitty sa:NLC sa:Är inte rätt svar 42?
Det är vad jag funderat på också. Det känns ju bra på räsern.
---
Jag har nu 750 på nya skogscykeln, det känns väldigt ovant och jag fastnar i träden. Om jag flyttar in händerna ca 50 mm, då hamnar dom över brom/växelreglagefästena och det känns mindre dåligt, kan det bli helt fel om jag kapar 50 mm i var ände?
Luthman Photography sa:Jag har minst 780 på mina cyklar. Smalare känns konstigt, men det har ju med axelbredd och armlängd att göra också.
Spacekitty sa:NLC sa:Är inte rätt svar 42?
Det är vad jag funderat på också. Det känns ju bra på räsern.
---
Jag har nu 750 på nya skogscykeln, det känns väldigt ovant och jag fastnar i träden. Om jag flyttar in händerna ca 50 mm, då hamnar dom över brom/växelreglagefästena och det känns mindre dåligt, kan det bli helt fel om jag kapar 50 mm i var ände?
s sa:Många som är inne på att kapa först och prova sen. Nae, alltså, hur tänker ni? Prova först och kapa sen!
D.v.s flytta in handtagen dit du tror de skall sitta och ta ut cykeln på några rundor innan du kapar. Ja det kommer se knäppt ut med styrändar som sticker ut utanför handtagen. Är det ett större problem än att råka kapa styret för kort?
Makten sa:Helt idiotiskt att kapa styret det första man gör, särskilt om cykeltypen är ny för cyklisten och man inte vet riktigt vad som känns rätt förrän man vant sig.
s sa:Många som är inne på att kapa först och prova sen. Nae, alltså, hur tänker ni? Prova först och kapa sen!
D.v.s flytta in handtagen dit du tror de skall sitta och ta ut cykeln på några rundor innan du kapar. Ja det kommer se knäppt ut med styrändar som sticker ut utanför handtagen. Är det ett större problem än att råka kapa styret för kort?
Spacekitty sa:Hur många gånger måste man cykla för att vänja sig? Och varför ska man kapa om man vänjer sig? Varför ska man vänja sig vid att sitta dåligt istället för att sitta rätt och skönt? Det blir bara fler frågor än svar här.
Spacekitty sa:Makten sa:Helt idiotiskt att kapa styret det första man gör, särskilt om cykeltypen är ny för cyklisten och man inte vet riktigt vad som känns rätt förrän man vant sig.
Hur många gånger måste man cykla för att vänja sig? Och varför ska man kapa om man vänjer sig? Varför ska man vänja sig vid att sitta dåligt istället för att sitta rätt och skönt? Det blir bara fler frågor än svar här.
Spacekitty sa:Det som känns bättre för mig när jag håller händerna längre in, är som att jag får mer kraft i styrningen, som att det är andra muskler med mer styrka än som används när jag flyttar ute händerna.
Kapa styret om du känner för det. Många MTB styren har färdiga markeringar för olika bredder. Om du vill köra hyggligt snabbt på svenska skogsstigar vill du troligtvis ha ett smalare styre för att minska luftmotstånd samt minska risken för islag i träd och klippor.Spacekitty sa:Hur många gånger måste man cykla för att vänja sig?
Bengt-re sa:Det går fortfarande att cykla med smalare styre trots att trenden säger att det är omöjligt. Jag kör med 670mm på min vinter mtb och det går utmärkt till 183cm gubbe. Bäst/snabbast - nä? Men det fungerar och är roligt.
Det finns ju folk med monstercrossar som kör med 42cm bockstyre framgångsrikt så viss masspsykos är det nog bakom idén att man måste ha minst 85cm bredd styre och 350cm lång cykel med 40cm fjädringsväg för att cykla på rådjusstigar....
Makten sa:Bengt-re sa:Det går fortfarande att cykla med smalare styre trots att trenden säger att det är omöjligt. Jag kör med 670mm på min vinter mtb och det går utmärkt till 183cm gubbe. Bäst/snabbast - nä? Men det fungerar och är roligt.
Det intressanta är väl om det är "roligare" än ett något bredare styre, och i så fall varför?
Det finns ju folk med monstercrossar som kör med 42cm bockstyre framgångsrikt så viss masspsykos är det nog bakom idén att man måste ha minst 85cm bredd styre och 350cm lång cykel med 40cm fjädringsväg för att cykla på rådjusstigar....
Jag tycker nog att det är mer psykotiskt att hitta på saker som aldrig påståtts:-)
Spacekitty sa:Men det är ändå lite intressant det här med MTB, det finns inte så mycket vetenskap eller tyska tabeller att gå efter.
Ju mer jag läser runt och försöker lära mig så är det mest "- Jamen Nino körde med 780 mm styre och vann där och där, så det är bäst" och "- Hon som vann i damklassen hade hela 785 mm, det måste kvinnor ha för dom är lite svagare i överkroppen". Koncept som bikefit verkar inte vara känt in om MTB-världen.
Jag vet att jag kan vara lite provocerande med mina frågor och ibland knasiga trådar, men det är inte för ställa till jävelskap, vill bara lära mig.
pero02 sa:Justerbart styre, finns det?? Typ som dropper.
Tryck en knapp och styret blir aero, för grusvägen, eller att du kan ta dig genom den trånga passagen på stigen.
Spacekitty sa:Handlebar Width vs Handling - Are Your Bars Too Wide? https://www.pinkbike.com/news/handlebar-width-vs-handling-are-your-bars-too-wide.html
RasmusOlofsson sa:dök upp en fungerande prototyp för något år sedan, har för mig att det var ett tempostyre där man på något sätt kunde vrida det från sprint till aero när man cyklade.
Blev såklart nedskrattat bland kommentarerna av alla som såg det.
Tryck en knapp och styret blir aero, för grusvägen, eller att du kan ta dig genom den trånga passagen på stigen.
kais01 sa:men den hårt självstyrande slacka gaffelgeometrin som är moddärn nödvändiggör ändå ganska brett styre för att stå emot när framhjulet tar snedtag i stenar och annat.
RasmusOlofsson sa:dök upp en fungerande prototyp för något år sedan, har för mig att det var ett tempostyre där man på något sätt kunde vrida det från sprint till aero när man cyklade.
Blev såklart nedskrattat bland kommentarerna av alla som såg det.