Bredd styre xc och trail

Bredd styre xc och trail
skogsvakt sa:
BjornR sa:
Är det skillnad på XC och stig?

Du ville inte tillföra nåt i tråden utan bara vara näsvis?

Vad räknar du som XC? Den XC som sker i världscupen skulle jag inte vilja köra med 70cm styre, och på grusvägsrally som cykelvasan skulle jag inte vilja ha ett rakt styre alls. Bockstyre för komfort och aerodynamik. Kan man ligga i rulle så är bockstyre alltid bättre.

Om jag fick välja så skulle jag kört 785mm i skogen men det är lite jobbigt med styrklämmor så att jag håller mig till 740mm. Ska jag börja med långlopp så blir det en HT med 42cm bockstyre.

Bredd styre xc och trail
BjornR sa:
skogsvakt sa:
BjornR sa:
Är det skillnad på XC och stig?

Du ville inte tillföra nåt i tråden utan bara vara näsvis?

Vad räknar du som XC? Den XC som sker i världscupen skulle jag inte vilja köra med 70cm styre, och på grusvägsrally som cykelvasan skulle jag inte vilja ha ett rakt styre alls. Bockstyre för komfort och aerodynamik. Kan man ligga i rulle så är bockstyre alltid bättre.

Om jag fick välja så skulle jag kört 785mm i skogen men det är lite jobbigt med styrklämmor så att jag håller mig till 740mm. Ska jag börja med långlopp så blir det en HT med 42cm bockstyre.

Sedärja. Det var inte så svårt. Även om jag anar ett nedslående ironi kring långlopp. Lycka till

Bredd styre xc och trail
Det ser ju rätt ballt ut med bockstyre.. åtminstone på Bockstensturen borde det ju vara tillåtet? Bröt precis mot regeln att inte dricka sprit och skriva på forum samtidigt.

Bredd styre xc och trail
skogsvakt sa:
Hur många långlopp har vunnits med bockstyre?

Inte en enda då det är förbjudet i rejsklass.

Det är just nu som bockstyre är genomförbart då hydrauliska bromsar har kommit till landsvägsreglage. Aerodynamik, känslan och komfort slår rakt styre alla dagar. Skulle jag kört motionslopp där man kan cykla i klunga så skulle jag kört HT med 42 eller 44cm (c-c) bockstyre. Dom körde ju downhill med bockstyre och V-bromsar förr i tiden.

edit: ett till en.

edit2, klipp från youtube. Ser det inte kul ut att carva svängar med bockstyre?!

Senast ändrad:
Bredd styre xc och trail
NLC sa:
Är inte rätt svar 42?

Det är vad jag funderat på också. Det känns ju bra på räsern.

---

Jag har nu 750 på nya skogscykeln, det känns väldigt ovant och jag fastnar i träden. Om jag flyttar in händerna ca 50 mm, då hamnar dom över brom/växelreglagefästena och det känns mindre dåligt, kan det bli helt fel om jag kapar 50 mm i var ände?

Bredd styre xc och trail
JojjeM sa:
78 cm styre på båda cyklarna som uteslutande rullar stig i platta Uppsala. Smala axlar men långa armar ;)

/Johan

Oj! Jag ser att det står fel på internet!! Jag kör numera med 2x80 cm styre (alltså två olika cyklar med varsitt 80 cm-styre, inte ett styre på 160 kvadratcentimeter).

/Johan

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:
NLC sa:
Är inte rätt svar 42?

---

Jag har nu 750 på nya skogscykeln, det känns väldigt ovant och jag fastnar i träden. Om jag flyttar in händerna ca 50 mm, då hamnar dom över brom/växelreglagefästena och det känns mindre dåligt, kan det bli helt fel om jag kapar 50 mm i var ände?

Kapa ned till 720 eller 700 först. Damspecifika cyklar brukar ha smalare styre faktiskt.
Sen är det vanan. Är man trogen bockstyreböckling så krävs det invänjning.

Bredd styre xc och trail
Min xc/stig cykel kom med 76 cm styre, som kändes för bred. Jag kapade styren till 74 cm, som känns perfekt (jag är ny till stigcykling, kanske "borde" jag köra bredare med min 44 cm breda axlar). 74 cm funkar också mycket bättre med 3 dörrar av 75 cm till källaren.

Bredd styre xc och trail
Man vänjer sig nog med det mesta. För ett år sen kändes 74 lite för smalt och 76 lite för brett. Jag var helt övertygad om att 75 skulle bli perfekt men fick tag i ett som var 81 och tänkte att jag provar lite bredare innan det kapas. Idag känns 76 lagom för XC och 80 helt OK för stig, men det blir kanske 78-79 till slut. Drar mig dock för att kapa mer innan jag är helt säker...

Bredd styre xc och trail
Luthman Photography sa:
Jag har minst 780 på mina cyklar. Smalare känns konstigt, men det har ju med axelbredd och armlängd att göra också.

Beror ju ga ska mycket på reach också.
Blir problem om man har dåliga muskler, brett styre och lång reach.
Högst personligt. 720mm och 750mm för mig.
Nino Shurter kör 670mm eller 680mm...

Bredd styre xc och trail
Det som känns bättre för mig när jag håller händerna längre in, är som att jag får mer kraft i styrningen, som att det är andra muskler med mer styrka än som används när jag flyttar ute händerna.

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:
NLC sa:
Är inte rätt svar 42?

---

Jag hade köpt ett så smalt styre och testat med först istället för att kapa i det du har. Smala styren brukar ju gå för kaffepengar på köp och sälj.

Bredd styre xc och trail
Jag har 80cm på stig-HT, hade förut 75. Oklart om svängandet går bättre, men det är på något vis roligare. Slår i en del nya träd, men manövrerar samtidigt lättare mellan andra träd.
Svär högt varje gång jag bär cykeln in och ut från hobbyrummet.

Bredd styre xc och trail
Kör 700mm med barends på min XC, skulle gärna kapat en cm på varje sida om det varit möjligt utan att skippa barendsen (karbång med förstärkning i ytterkanten för barends)

760mm på stigcykeln och det tycker jag är helt perfekt med kortare styrstam och lite upprättare sittställning samt inte riktigt samma svettocykling

Bredd styre xc och trail
Många som är inne på att kapa först och prova sen. Nae, alltså, hur tänker ni? Prova först och kapa sen!

D.v.s flytta in handtagen dit du tror de skall sitta och ta ut cykeln på några rundor innan du kapar. Ja det kommer se knäppt ut med styrändar som sticker ut utanför handtagen. Är det ett större problem än att råka kapa styret för kort?

Bredd styre xc och trail
s sa:
Många som är inne på att kapa först och prova sen. Nae, alltså, hur tänker ni? Prova först och kapa sen!

D.v.s flytta in handtagen dit du tror de skall sitta och ta ut cykeln på några rundor innan du kapar. Ja det kommer se knäppt ut med styrändar som sticker ut utanför handtagen. Är det ett större problem än att råka kapa styret för kort?

+1

Helt idiotiskt att kapa styret det första man gör, särskilt om cykeltypen är ny för cyklisten och man inte vet riktigt vad som känns rätt förrän man vant sig. Lite som att sätta på en skitlång styrstam på en stigcykel bara för att ens gamla hade det.

Jag har 800 mm på mina cyklar sen ett år tillbaka men kommer på mig själv med att ofta hålla liiiite längre in på greppen än optimalt, så 780 vore nog perfa. Får se om jag orkar kapa.

Bredd styre xc och trail
Makten sa:
Helt idiotiskt att kapa styret det första man gör, särskilt om cykeltypen är ny för cyklisten och man inte vet riktigt vad som känns rätt förrän man vant sig.

Hur många gånger måste man cykla för att vänja sig? Och varför ska man kapa om man vänjer sig? Varför ska man vänja sig vid att sitta dåligt istället för att sitta rätt och skönt? Det blir bara fler frågor än svar här.

Bredd styre xc och trail
s sa:

Klart! Jag cyklade 15 rundor med 760 mm och hålla var alltid 1 cm in på greppen. Då bestämde jag mig för att jag hade fått tillräckligt med kollisioner med träd och dörrposter och kapade 1 cm av båda sidor. Men 15 rundor räcker inte för att veta vad man behöver på en ny disciplin som stigcykling.

Tyvärr kan man ofta inte flytta in handtag för att dom är stängd på sidorna.

Bredd styre xc och trail
Jag hade innan 710mm, sedan bytte jag hoj till en med 640mm. Kändes asläskigt. Så nervös den kändes. Men svårt att välja mellan 600+ish och 700ish så jag har jag just fått ett nytt på 700mm blankt! :)

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:
Hur många gånger måste man cykla för att vänja sig? Och varför ska man kapa om man vänjer sig? Varför ska man vänja sig vid att sitta dåligt istället för att sitta rätt och skönt? Det blir bara fler frågor än svar här.

Det känner du väl bäst själv, men jag menar att det är dumt att mer eller mindre direkt bestämma sig för att styret är för brett, bara för att man haft smalare styren förr. Klart det känns skumt när det är annorlunda, precis som det känns skumt med lägre vevlager, längre hjulbas, brantare sadelrör, flackare gaffel, och så vidare. Alla dessa ändringar ger för- och nackdelar såklart. Men det är ju ingen slump att man gått ifrån smala styren på MTB. Sen behöver man inte överdriva bara för att det råkar vara modernt; man har ju olika långa armar.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå argumentet att smalt styre är bra för att inte slå i träd och dörrposter. Visst händer det ibland, men vinsterna är ju betydligt större än dessa egentligen icke cykelhanteringsmässiga förluster. Lite som att välja en kort cykel för att få plats i hissen eller för att hjulen inte ska vara för nära avgasröret på bilen när den sitter på cykelhållaren.

Bredd styre xc och trail
Lite oortodoxt kanske, men breda handtag gör att man kan variera grepp position dynamiskt, lite a la bmx. Landar nog på 760-800 mm ca.
Brukar ju tjatas om att "pushup" testet är optimala styrbredden, dvs den bredd/position man kan hålla under längst tid utan utmattning, som automatiskt inkluderar kroppsgeometri och musket/led sammansättning.

Bredd styre xc och trail
44 cm axelbredd och kör 74 cm på fatbiken, funkar bra överlag men i vissa situationer så skulle jag vilja ha ett något smalare, 70 cm skulle nog vara fint. Har också testat ett bredare, 80 cm, och upplevde att jag blev mycket mer låst i positionen över styret på hojen och tappade rörelsefrihet, inget för mig.

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:
Makten sa:
Helt idiotiskt att kapa styret det första man gör, särskilt om cykeltypen är ny för cyklisten och man inte vet riktigt vad som känns rätt förrän man vant sig.

Bakåtsträvare. ;)
Med det tänks så måste man ju upptäcka något som är perfekt för att aldrig behöva ändra.
Rätt enligt dig är fel enligt resten av världen. Även om man är envis så finns det "rätt" och "fel".
Hade bockstyre varit "rätt och skönt" så hade nog alla cyklar haft det från fabrik.
Nu är det lvg, hipstergravel (glöm inte flare då) och cx som har det... Mestadels.
Horses for courses.

Senast ändrad:
Bredd styre xc och trail
7 gånger.

750 är rätt så brett på en på en XC. Generaliserar man så har väl tjejer oftast lite kortare vingspann och det blir inte så bekvämt, jag hade nog utan tvekan kapat ner det till 720 direkt.

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:
Det som känns bättre för mig när jag håller händerna längre in, är som att jag får mer kraft i styrningen, som att det är andra muskler med mer styrka än som används när jag flyttar ute händerna.

Det går fortfarande att cykla med smalare styre trots att trenden säger att det är omöjligt. Jag kör med 670mm på min vinter mtb och det går utmärkt till 183cm gubbe. Bäst/snabbast - nä? Men det fungerar och är roligt.

Det finns ju folk med monstercrossar som kör med 42cm bockstyre framgångsrikt så viss masspsykos är det nog bakom idén att man måste ha minst 85cm bredd styre och 350cm lång cykel med 40cm fjädringsväg för att cykla på rådjusstigar....

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:
Hur många gånger måste man cykla för att vänja sig?
Kapa styret om du känner för det. Många MTB styren har färdiga markeringar för olika bredder. Om du vill köra hyggligt snabbt på svenska skogsstigar vill du troligtvis ha ett smalare styre för att minska luftmotstånd samt minska risken för islag i träd och klippor.
Ett bredare grepp ger enklare dämpning av slag och vibrationer. Testa och kör så snabbt du kan på en utförslöpa med mycket rötter och stenar och fundera hur smalt du vill hålla.

Bredd styre xc och trail
Bengt-re sa:
Det går fortfarande att cykla med smalare styre trots att trenden säger att det är omöjligt. Jag kör med 670mm på min vinter mtb och det går utmärkt till 183cm gubbe. Bäst/snabbast - nä? Men det fungerar och är roligt.

Det intressanta är väl om det är "roligare" än ett något bredare styre, och i så fall varför?

Det finns ju folk med monstercrossar som kör med 42cm bockstyre framgångsrikt så viss masspsykos är det nog bakom idén att man måste ha minst 85cm bredd styre och 350cm lång cykel med 40cm fjädringsväg för att cykla på rådjusstigar....

Jag tycker nog att det är mer psykotiskt att hitta på saker som aldrig påståtts:-)

Bredd styre xc och trail
Men det är ändå lite intressant det här med MTB, det finns inte så mycket vetenskap eller tyska tabeller att gå efter.

Ju mer jag läser runt och försöker lära mig så är det mest "- Jamen Nino körde med 780 mm styre och vann där och där, så det är bäst" och "- Hon som vann i damklassen hade hela 785 mm, det måste kvinnor ha för dom är lite svagare i överkroppen". Koncept som bikefit verkar inte vara känt in om MTB-världen.

Jag vet att jag kan vara lite provocerande med mina frågor och ibland knasiga trådar, men det är inte för ställa till jävelskap, vill bara lära mig.

Bredd styre xc och trail
Makten sa:
Bengt-re sa:

Det intressanta är väl om det är "roligare" än ett något bredare styre, och i så fall varför?

Jag tycker nog att det är mer psykotiskt att hitta på saker som aldrig påståtts:-)

Ja. För jag kan ha längre stam och kan sitta lite mer aerodynamiskt totalt sätt vilket gör att det går fortare. Och det är kul att kunna få lite fart på vintern (gör mindre ont att krascha med mer kläder och mjuk snö att krascha i).

Men visst självklart kan det säkert vara roligare med megasize styre om man kör stökigare än vad som roar mig.

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:
Men det är ändå lite intressant det här med MTB, det finns inte så mycket vetenskap eller tyska tabeller att gå efter.

Ju mer jag läser runt och försöker lära mig så är det mest "- Jamen Nino körde med 780 mm styre och vann där och där, så det är bäst" och "- Hon som vann i damklassen hade hela 785 mm, det måste kvinnor ha för dom är lite svagare i överkroppen". Koncept som bikefit verkar inte vara känt in om MTB-världen.

Jag vet att jag kan vara lite provocerande med mina frågor och ibland knasiga trådar, men det är inte för ställa till jävelskap, vill bara lära mig.

Bikefit fyller inte en lika stor del på mtb som inom lvg. MTB är sen väldigt brett och cyklas på väldigt olika sätt.

Vissa tycker 580mm är kanon, men när man sen gräver lite så cyklar de bara grusväg.
Andra tycker 800mm och har inte ens en kedja på sin hoj för man åker lift upp och står sen upp hela vägen ner.

Båda tycker de kör MTB.

Inom MTB är även åkstilen mer avgörande för hur man vill sitta än inom bockstyres-grenarna. Inom ren XCM har man nytta av en bra bikefit.
När jag cyklar XCO så står jag upp 50% av tiden, är det en stökig bana sänker jag sadeln 5mm och ibland skjuter fram den för att få mer rörelseutrymme. Jag rör mig väldigt mycket och flyttar min vikt fram/bak/sidorna, vissa sitter ner på sina heldämpade och bara trampar på och har t ex förmodligen inte övat så mycket sadelstopps-teknik hemma på gårdsplanen.
Någon är snabb på stigen och långsam på grusvägarna och tvärtom, det ger olika sätt hur man vill ha cykeln.
Vissa cyklar för att ha roligt, vissa tar hellre en tråkig cykel bara det går fortare.

Bengt slår huvudet på spiken med sin sista mening.

Bredd styre xc och trail
Justerbart styre, finns det?? Typ som dropper.

Tryck en knapp och styret blir aero, för grusvägen, eller att du kan ta dig genom den trånga passagen på stigen.

Bredd styre xc och trail
dök upp en fungerande prototyp för något år sedan, har för mig att det var ett tempostyre där man på något sätt kunde vrida det från sprint till aero när man cyklade.

Blev såklart nedskrattat bland kommentarerna av alla som såg det.

pero02 sa:

Tryck en knapp och styret blir aero, för grusvägen, eller att du kan ta dig genom den trånga passagen på stigen.

Bredd styre xc och trail
Spacekitty sa:

gillar hur de skriver om breda styren i imperfekt. det tycks alltså redan ute.

med längre framända och därigenom lämpligtvis kortare styrstam behövs lägre styrkraft, räcker då med kortare styre. men den hårt självstyrande slacka gaffelgeometrin som är moddärn nödvändiggör ändå ganska brett styre för att stå emot när framhjulet tar snedtag i stenar och annat.

Bredd styre xc och trail
Det var många som skrattade åt carvingskidor när de kom runt milleniumskiftet.....

RasmusOlofsson sa:
dök upp en fungerande prototyp för något år sedan, har för mig att det var ett tempostyre där man på något sätt kunde vrida det från sprint till aero när man cyklade.

pero02 sa:

Bredd styre xc och trail
kais01 sa:
men den hårt självstyrande slacka gaffelgeometrin som är moddärn nödvändiggör ändå ganska brett styre för att stå emot när framhjulet tar snedtag i stenar och annat.

Två veckor efter min fråga om kapningen av styret här ovan, så sågade jag av det på 700 mm jämnt. Har ännu inte råkat ut för något läge där jag inte kan hålla emot. Skulle kunna tänka mig att ta av 5 mm till på var sida eftersom jag alltid håller längst in på handtagen.

Bredd styre xc och trail
RasmusOlofsson sa:

pero02 sa:

Kanske Morf-styret? https://bikerumor.com/2017/09/15/morf-tech-folds-bullhorns-into-the-most-aerodynamic-aero-bars-ever/

Kördes av Antony Costes på Ironman-VM, borde väl gå att anpassa för skogen. :-)

2018_10_Ironman_Hawaii_Race_Day_275.jpg

(Lite OT i en tråd xc/trail... sorry)

Tillbaka
Topp