Broms/växel-wire i ram.

Wibbe333

Ny medlem
Broms/växel-wire i ram.
Är det någonting man hanterar att göra själv om man inte har varit på en wire öht innan??
Vill bli av med så mycket det går. Men antar att det bara går att få in en wire per "hål" i ramen?

Broms/växel-wire i ram.
Wibbe333 sa:
Är det någonting man hanterar att göra själv om man inte har varit på en wire öht innan??
Vill bli av med så mycket det går. Men antar att det bara går att få in en wire per "hål" i ramen?

Allt går att göra, det är bara mer eller mindre svårt. Vilken ram är det?

Broms/växel-wire i ram.

Bilagor

• C2E1682C-CD47-406F-9883-62BDBDF41EC1.jpeg
    C2E1682C-CD47-406F-9883-62BDBDF41EC1.jpeg
    77.8 KB · Besök: 21
Broms/växel-wire i ram.
Utanpåliggande funkar alldeles utmärkt. Sen funkar det säkert att göra lämpliga hål, men sen lär du vilja ha lämpliga gummitutor som passar ditt hål för att trä igenom kablaget mer skrammelfritt.
Sen är det lite pilligt att dra invändigt när det inte finns gjutna kanaler som många kolhojar har numera.
Personligen hade jag aldrig orkat, i synnerhet då utanpåliggande funkar fint och är smidigt.

Broms/växel-wire i ram.
I princip borde du kunna borra några ovala hål i ramen och stoppa in några såna här:

https://www.bike24.com/p2287223.html?q=Cable stop

Det är bara du själv som kan bedöma om du törs cykla på cykeln efter att du borrat i ramen.

Ett aluminiumrör är väl i storleksordningen 2mm i ändarna och 1mm på mitten, exakt vart gränsen går är olika från ram till ram. Så länge du borrar där ramen är tjockare så är risken mindre tänker jag.

För att få ut vajern utan fördragna kanaler så kan du använda en plastbit som ”lasso”. Lite pilligt men det funkar.

Broms/växel-wire i ram.
En liten varning att det kan skramla ganska rejält från nakna vajerhöljen inuti ramen. Finns skumgummirör för att avhjälpa det, men i min värld låter det väldigt mycket smidigare att behålla den fungerande lösningen med utanpåliggande.

Tillbaka
Topp