Bromsproblem.. Desperationen är ett faktum!
Snart är säsongen är i fullo, även uppe i nordligaste bottenviken! Tyvärr så har jag för andra året på rad haft samma problem när jag tagit fram min MTB från vinterförvaringen.. Gnisslar mycket, bromsar dåligt..
(Shimano SLX)
Åtgärder i fjol, rengöra skivor, byta klossar. Funkade perfekt tills jag ställde bort cykeln för säsongen.
Provade åtgärder i år:
* Bytt olja i bromsarna, såg att vara vatten i första vätskan som kom ut, (var helt genomskinligt) och lite svart olja också, så var nog på tiden.)
* Tvättat skivorna med Bräkleen
* Tvättat klossarna med Bräkleen
* Kört klossarna i ungen (150 grader i 20 minuter)
* Luftat bromsarna ett varv till, bara för att inget annat fungerade.
Nu är jag inne på att byta både klossar och skivor så att det inte är någon kontaminering någonstans som orsakar det.. Är det verkligen sista utvägen, eller har happys samlade kunskap hemligheten jag söker för att få ordning på grejerna?
/ F
(Shimano SLX)
Åtgärder i fjol, rengöra skivor, byta klossar. Funkade perfekt tills jag ställde bort cykeln för säsongen.
Provade åtgärder i år:
* Bytt olja i bromsarna, såg att vara vatten i första vätskan som kom ut, (var helt genomskinligt) och lite svart olja också, så var nog på tiden.)
* Tvättat skivorna med Bräkleen
* Tvättat klossarna med Bräkleen
* Kört klossarna i ungen (150 grader i 20 minuter)
* Luftat bromsarna ett varv till, bara för att inget annat fungerade.
Nu är jag inne på att byta både klossar och skivor så att det inte är någon kontaminering någonstans som orsakar det.. Är det verkligen sista utvägen, eller har happys samlade kunskap hemligheten jag söker för att få ordning på grejerna?
/ F