Bromsproblem.. Desperationen är ett faktum!

tamino

Medlem
Snart är säsongen är i fullo, även uppe i nordligaste bottenviken! Tyvärr så har jag för andra året på rad haft samma problem när jag tagit fram min MTB från vinterförvaringen.. Gnisslar mycket, bromsar dåligt..
(Shimano SLX)

Åtgärder i fjol, rengöra skivor, byta klossar. Funkade perfekt tills jag ställde bort cykeln för säsongen.

Provade åtgärder i år:
* Bytt olja i bromsarna, såg att vara vatten i första vätskan som kom ut, (var helt genomskinligt) och lite svart olja också, så var nog på tiden.)
* Tvättat skivorna med Bräkleen
* Tvättat klossarna med Bräkleen
* Kört klossarna i ungen (150 grader i 20 minuter)
* Luftat bromsarna ett varv till, bara för att inget annat fungerade.

Nu är jag inne på att byta både klossar och skivor så att det inte är någon kontaminering någonstans som orsakar det.. Är det verkligen sista utvägen, eller har happys samlade kunskap hemligheten jag söker för att få ordning på grejerna?

/ F

det är ju såklart en sån sak man borde kolla i steg ett av felsökningen.. MEN det har jag inte..
Kollar när jag kommer hem, om dom inte rör sig, trasigt ok? Byta ok / reglage? =(

Kanske skall ta bort bromsbeläggen (kanske rent av allt ihopa förutom skivorna) och lagra dem i värmen på vintern? Jag pendlar med min All mountain hoj på vintern i snö och blask men den står alltid i ett varmt garage hemma och på jobb men jag har inte problemet du nämner.

Här är lite fakta från olika bromstillverkare ang kallt väder och skivbromsar som kanske kan vara till hjälp (med tanke på val av olja osv).
http://velonews.competitor.com/2015...technical-faq-disc-brakes-cold-weather_358172

Sen kanske du kan testa andra bromsbelägg?

/Chris

Jag cyklar hela vintern och har märkt att bromsarna (xt785) börjar skrika ibland troligen pga salt och annan skit. Men i 99% av fallen så har det räckt att hålla bromsen nedtryckt så hårt man att man precis orkar trampa några hundra meter och sen avsluta med 2-3 st tvärnitar i hög fart så har det gått till sig.

De <1% av fallen där bromsning inte fungerat brukar jag dra beläggen några drag över ett fint sandpapper och sen rugga upp bromsytan på skivorna en aning med samma sandpapper så brukar det bli bra.

Du kan ju testa och se om det fungerar.

Jag har haft cykeln förvarad inomhus i värme bägge åren. Ena året i mitt kontor, andra i sovrummet, så kyla kan inte heller vara orsaken =S

Jag har provat cykla med bromsarna i våras och gjort häftiga och långa inbromsningar, även testat cykla och försökt med samma princip efter:
Oljebytet
sedan efter
tvätt / luftning
och senast efter
tvätt / ugnsbehandling.

Så allt är inte gjort på en gång, har försökt använda cykeln några kilomter mellan varje åtgärd...

Sandpapper på klossarna har jag också kört, får kanske prova att sandpappra skivorna också.. Hur fint papper brukar du använda?

Jag har också märkt att organiska belägg har fått en glasaktig yta ibland. Det har jag löst med ett fint sandpapper på en plan yta och dragit några drag med varje belägg på detta.

Jag har liknande problem bak på bromsen på min mtb. Löstes till slut med ny skiva. Vet inte direkt varför, men det fungerade.

tamino sa:
Provade åtgärder i år:
* Bytt olja i bromsarna, såg att vara vatten i första vätskan som kom ut, (var helt genomskinligt) och lite svart olja också, så var nog på tiden.)
/ F
Är ju det.
Mineralolja flyter på vattnet så allt tvätt- och kondensvatten hamnar i oket och finns det då något där som kan korrodera (aluminium i huset och stålbacking på kolven) så gör det det (om det inte är extremt syrefattigt, och mineralolja är sällan extremt syrefattig om den inte specialbehandlats).
Så kolla så oken rör sig som de ska...

Det är skillnad på om det är dålig friktion mellan belägg och skiva eller om du har problem med hydrauliken. Som med allt annat, försök ställa diagnos först och åtgärda sen, istället för att bara byta random grejer.

Gnissel, oljud och dålig bromsverkan har inget med hydrauliken att göra givet att du får en rimligt stum känsla i handtaget och inte bromspunkten vandrar fram och tillbaka. Det är med andra ord belägg och skiva du ska fokusera på.

Jag gissar att du har ett litet läckage i oket. Min gissning är att läckaget är så litet att du bromsar bort den lilla olja som kommer under säsongen när du cyklar regelbundet, men när du ställer ifrån dig hojen för säsongen så hinner det samlas tillräckligt för att kontaminera beläggen. Man kan hålla på att steka, grilla, bränna, slipa, bräkleentvätta osv till man blir blå, men min erfarenhet är att det är lättast att bara köpa nya skivor och belägg. Byt båda samtidigt, annars kontaminerar de bara varandra igen. Passa på att torka rent oken samtidigt.

Är det så att du har ett litet läckage brukar det synas på baksidan av beläggen, de får en lätt glansig ring av olja där de ligger mot kolvarna. För att slippa problemet i framtiden är nog det lättaste helt enkelt att plocka ur beläggen och skruva av skivorna när du ställer undan hojen.

Så är det för mig oxå, om cykeln stått oanvänd ett tag så tag bromsarna knappt alls men de brukar lösa sig efter ett par rundor...

/T

din teori låter ju inte alls dum marran!
Dåligt med trasiga ok, men låter logiskt i alla fall..

Sidoparentes.. Var länge sedan jag läste på, Resin vs Metall. Vad är skillnaden?

Har i stort sett samma problem med mina XTR-bromsar...har bytt belägg, stekt belägg, byt skivor m.m m.m... Funkar bra ett pass sen är det kört igen...kan även få bra broms om jag värmer ordentligt i en lång nedförsbacke och det tyder ju på nåt skit på skivor eller belägg...
Slutsatsen är att jag tror oken, iaf bak läcker lite lite grann... Men hur som haver är det sjukt frustrerande....

Jag googlade någon guide som sa 300 grader fahrenheit, så därifrån jag fick tempen.
Det är ju skillnad på att värma upp yttersta skiktet eller hela klossen.

Fråga:
Skulle ni köpt nya belägg OCH nya klossar, eller endast klossar? Om jag vill cykla i helgen så är det LBS som gäller, och dom har nog bara klossar hemma.. Men skulle vara trist att kontaminera klossarna på nytt för att man är snål.

Som en sidoparentes, JÄVLAR vilken skillnad i pris på att köpa nya skivor i Sverige och Düskland.

Fältprästen sa:
tamino sa:
* Kört klossarna i ungen (150 grader i 20 minuter)
Är inte 150 grader väldigt lite i sammanhanget? Bromsar borde bli bra mycket varmare än så vid hård användning.

Nedbrytningen av oljan på/i beläggen går fortare ju högre temperaturen är. Lite googlande gav att nedbrytningen verkar accelerera över typ 150grader för de flesta oljor som t ex motorolja och och frityr oljor och går ca dubbelt så fort om du ökar 10 grader. Så 150 grader låter för kallt. Jag kör ungefär 235grader i 30 min och det blir kanon för mina bromsar (XT och SLX).

Skivor är ju bara metall så de är ju inte speciellt svåra att rengöra. Beläggen däremot har jag grillat någon gång och det var fantastisk bromsverkan ett tag, men det är nog svårt att bränna dem rena på djupet verkar det som.

Jag har haft en hel del problem med shimano-ok som läcker bromsvätska och kontaminerar skivor och belägg. Tror jag bytt 3 ok senaste 3-4 åren.
Numera köper jag allt nytt om jag får problem. Komplett broms luftad och klar från tysk webshop kostar inte så mkt.

Lingon sa:
Jag har haft en hel del problem med shimano-ok som läcker bromsvätska och kontaminerar skivor och belägg. Tror jag bytt 3 ok senaste 3-4 åren.
Numera köper jag allt nytt om jag får problem. Komplett broms luftad och klar från tysk webshop kostar inte så mkt.

Det är ju riktigt riktigt dåligt.. Jag tycker det är nog så illa om jag har fått läckage på ett av mina ok, okej om det är bristande QC på Deore och neråt, men när man har den dyrare utrustningen är det skamligt om det är så dålig kvalité om du frågar mig. :(

tamino sa:
Det är ju riktigt riktigt dåligt.. Jag tycker det är nog så illa om jag har fått läckage på ett av mina ok, okej om det är bristande QC på Deore och neråt, men när man har den dyrare utrustningen är det skamligt om det är så dålig kvalité om du frågar mig. :(
Tja, nåt eller ett par av läckagen kanske är mitt fel och beror på att bromsslangen hakat i något och orsakat läckage från oliven? Vid små läckage är det omöjligt att avgöra varifrån det läcker.
Der kostar att hålla en mtb vid liv om man cyklar mkt. Det jag lagt ut på bromsarna är en bråkdel av totala kostnaden för att hålla cyklarna rullande. Tex däckskontot är nog 200% högre. :-)

En tanke:

Kolla så att handtagen & oken sitter i rätt vinkel så de inte är vridna.. =)

file:///home/chronos/u-773a02e5367de273b85eb1a0f3af928857357879/Downloads/SI-8J70A-005-ENG.pdf

"Installation of the hose
Refer to the Service Instructions for the SM-BH90-SB brake hose (SI-8JA0A) for details on
installing the hose.
Do not let the hose become twisted when installing. Make sure that the calipers and levers are in
the positions shown in the illustrations."

Onödigt att byta skivor. Ofta sitter det oljeräster i dammet i hålen i skivan, därför måste varje hål göras rent med tops och brakeclean, annars skriker även de nya klossarna.

Sådär.. Nu blev tillräckligt less för att göra om lite igen..

Så tog och demonterade beläggen igen, rengjorde skivor och belägg med bräkleen igen, satte ugnen på max (270 grader eller något), och lät beläggen ligga där i 40 minuter!

Nu verkar det ha gått till sig! Provat cykeln till / från affären och jobbet igår och idag, so far so good. Blir att köra ett träningspass i helgen och förhoppningsvis är det löst.

Mitt tips om fler får problemet.. Var inte rädd för ugnen (metallbelägg), mycket värme och 30-40 minuter verkar ju fungerat för mig i alla fall. Skriver i tråden igen om det är så att problemet kommer tillbaka inom orimlig tid.

Nytt år, samma problem.

Säsongen startade med exakt samma problem som i fjol, dålig bromsverkan både fram och bak.
Hade redan köpt nya klossar, men tänkte att jag provar göra om samma procedur som förra året och ser hur det går.

Så direkt av med skivorna, spraya med Bräkleen, in med klossarna i ugnen 250 ° C i 35 minuter, Bräkleen på det.
Sen lite fint sandapper.
Alla problem som bortblåsta igen.

Dvs slutsatsen att oken läcker olja är förmodligen korrekt. Och jag har hittat ett lämpligt sätt att ta bort det igen. Hoppas det hjälper någon annan!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp