Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
fhloston sa:
RobK sa:
fhloston sa:
RobK sa:
fhloston sa:
Varför funkar det på MTB, men inte på lvg? I en del inlägg och artiklar hänvisas till masscrasher i klungor. Men sådana förekommer väl i MTB också, åtminstone i motionslopp så är det ju värdigt rörigt i fältet ganska långt efter start.
Det kan hända olyckor pga av skivbromsar på MTB också. Jag har dessvärre personlig erfarenhet...

Ajajaj, ryser!

Hur hände det?
Jag och en polare körde MTB på en för oss välkänd stig och laddade på rätt bra. Jag låg och jagade. Direkt efter en kurva så låg ett träd tvärs över stigen, kompisen såg trädet och stannade. Jag hann inte uppfatta att han tvärstannade, så jag bromsade först försiktigt för att sen bromsa fullt. Så jag hann inte flytta bak vikten utan for över styret och ramlade in i kompisens cykel med vänstra handen i hans bakhjul och långfingret in i bromsskivan.
Hjulet/bromsskivan snurrade inte och kapade av finget, utan det slets av pga mitt fart/tyngd framåt. Trodde först att jag brutit fingret, så det var lätt chockartat att ta av handsken och upptäcka att fingertoppen låg kvar i handsken.

Usch, det är sånt jag egentligen inte vill läsa.

+1

Bruka Allvar!
Eller ja, när jag tänker efter så är det ju rätt många bromsskivor som inte är runda, de är ju gärna lite vågiga i ytterkant för att spara vikt. När en sån roterar ordentligt lär den ju bli som en sågklinga, men om man bara använder runda skivor lär ju problemet bli betydligt mindre.

Bruka Allvar!
man kanske skulle spekulera; köpa en diskbromscykel för en spottstyver - sedan häver UCI förbudet - och den tiodubblas i värde.

- pilutta er som köpt diskcyklar; de är värdelösa nu.

Bruka Allvar!
Jag är en ordinär motionär som guppar omkring på landsvägen, helst i bra väder, så jag har säkert inte full koll, så därför frågar jag den som eventuellt kan bättre; Hur stort problem är det med fälgbromsar på landsväg som blir så mycket bättre med skivbromsar, egentligen?

För mej vore det bra om det förbjöds så man slipper ytterligare en variabel/standard på hjul/ramar som ska uppgraderas när man byter upp sej.

Bruka Allvar!
Men allvarligt, finns det inga bilder på när Ventoso sprang på kniven?

Nikolas Maes var ju tydligen inte skivskuren enligt PiPPis länk.

Fem spänn på att Campa ligger bakom alltihop. :)

Bruka Allvar!
PiPPiW sa:
Enligt Ventoso själv så ramlade han aldrig, " I didn’t actually fall down: it was only my leg touching the back of his bike". Rimligt?

Intressant artikel om det hela på http://road.cc/content/tech-news/186146-have-disc-brakes-really-led-injuries-peloton

Jag förstår fortfarande inte hur han lyckats få ett u-format/horisontellt snitt på det stället på benet när skivan sitter monterad vertikalt, hjulet är ju i vägen för att det ska vara möjligt? Sen går det rätt fort i en sådan situation, hur fasen hann han med o se att det va skivan han slog o som orsakade skadan...eller just det han såg ju inte det utan antog att det va skivan som orsakande skadan :)

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
JPL sa:
Hur stort problem är det med fälgbromsar på landsväg som blir så mycket bättre med skivbromsar, egentligen?
Om det bara är sexton startande av hundrasextio som kör med skiva så säger det väl sig själv att det är inget problem som man löser direkt...
..och av dom sexton kan hälften förklaras bort med att cykelsponsorn slog på stora reklamtrumman för sina nysläppta skivbromshojar några dagar innan loppet.

Så enda skivorna löser är att det blir lite mer Happpykorrekt bland internetcyklisterna :-)

Bruka Allvar!
Luthman Photography sa:
Eller ja, när jag tänker efter så är det ju rätt många bromsskivor som inte är runda, de är ju gärna lite vågiga i ytterkant för att spara vikt. När en sån roterar ordentligt lär den ju bli som en sågklinga, men om man bara använder runda skivor lär ju problemet bli betydligt mindre.

+1. Med helt cirkulära skivor som har avrundade kanter och belägg som ligger helt innanför skivans ytterkant, så att den inte blir uppslipad,
borde riskerna bli minimala.

Bruka Allvar!
JPL sa:
Jag är en ordinär motionär som guppar omkring på landsvägen, helst i bra väder, så jag har säkert inte full koll, så därför frågar jag den som eventuellt kan bättre; Hur stort problem är det med fälgbromsar på landsväg som blir så mycket bättre med skivbromsar, egentligen?

Nypa tillräckligt för att tappa fästet mellan däck och mark eller gå över styret brukar inte vara nåt problem med vare sig det ena eller andra alternativet men ofta är det lättare att bromsa exakt så mycket som man vill med skiva. Det kräver iofs något av cyklisten, har man inte övat så kan man inte.

Fälgbroms kan ge överraskningar när det är blött och smutsigt eftersom det det kan krävas nåt hjulvarv innan det börjar bromsa. Ifall man tycker det är spännande och roligt med stokastisk bromsverkan så ska man naturligtvis köra fälgbroms.

Vilka bromsgummin är det som är bäst nuförtiden förresten, är det fortfarande dom där laxrosa?

Bruka Allvar!
Aliide sa:
Angående motorcyklar och följebilar var det under under årets Paris-Robaix betydligt fler som skadades pga dessa, tex killen som fick den vältande motorcykeln på sig, han prisade sin skyddande ängel att han inte skadades mera! Han som blev träffad av backspegel och blev liggande och säkert några till som inte täcktes av en kamera. Men ingen krävde bort dessa efter loppet, nu har fokus flyttats över till skivorna (Jämfört med debatten som följde efter kraschen där Antoine Demoitié fick motorcykel över sig och dog av skadorna, ett 25 årigt liv släcktes i hans livs andra world-tourlopp, men den händelsen är bortglömd nu).

Med det inte sagt att skivor inte kan vara vassa och bli varma och kan orsaka andra skador vid en masskrasch än vad man är van vid men ett visst perspektiv kanske.

En liten men dock en skillnad, tanken är inte att ta bort skivbromsar utan att ersätta dom med något, det pratas om att de gamla vanliga bromsarna skall användas istället. Vilka för övrigt proffsen anser vara likvärdiga med skivbromsar, nu tillhör ju dom inte Happyeliten iofs, men ändå.

EDIT: Oj, typ pucktrea(?), men låter det stå kvar som ett monument över samtiden.

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
PiPPiW sa:
Men... refererar till tidigare inlägg här, är det bekräftat att det verkligen var bromsskivor som skadade Vetonos och Maes?
http://road.cc/content/tech-news/186146-have-disc-brakes-really-led-injuries-peloton

Men hallå, killen är PROFFS!! Säger han att han inte märkte när han fick såret men att det säkert var en sån där läskig skiva som han drömt mardrömmar om, då var det såklart en skiva!!

(Obs: Ovanstående inlägg kan innehålla spår av ironi)

Bruka Allvar!
CgBV9lcXEAA1tvF.jpg

Bruka Allvar!
Henrik_E sa:
Presta sa:
Henrik_E sa:
UCI har inte stoppat skivor.

http://www.cyclingnews.com/news/uci-suspends-road-disc-brakes-in-races-after-ventoso-injury/

"Harald Tiedemann Hansen, the President of the UCI's Equipment Commission, confirmed that the UCI will suspend the use of disc brakes in professional road races"

"suspend": http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/suspend

http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/will

http://www.uci.ch/pressreleases/the-uci-suspends-disc-brake-testing/

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
emmer sa:
Det var det dummaste! Vajerbromsar funkar ju inte! Läser du inte Happy? :-)
Säg det inte för högt. Då kanske min cykel hör det och slutar att fungera.
Tror vi kom fram till i någon tråd att stålvajer var mycket (>100ggr) stummare än oljepelare, så njut av den precisa modulationen och avsaknaden av hydraulisk svampigt och seghet. Hade alla haft vajerbromsar (och inte bara 90% av cyklisterna) under Paris Roubaix så hade ingen fart i backen av den oprecisa hydraulikens överraskande moduleringsegenskaper....
(...och ska man vara petnoga bara hälften så lång vajer som hydraulpelare, så typ 1/250 -del av svampigheten)

Bruka Allvar!
emmer sa:
Det var det dummaste! Vajerbromsar funkar ju inte! Läser du inte Happy? :-)

42Hz skriver väl bara på happy? Läser han någon tråd så är det för att den är asgammal och han ska ha med länk till den i ett inlägg han skriver! Dessutom ryktas det att han är en sån där konstig person som faktiskt cyklar på riktigt ibland!

Bruka Allvar!
Tråden har tappat tempo. Frågorna som inte riktigt besvarats i tråden:

- Kan Ventoso bromsa (eller har han i 26 års tid inte förstått att man inte ska låsa däcken)?

- Hur uppstod Ventosos skada - egentligen?

- Är allt i själva verket en konspiration från tillverkare som ännu inte fått igång tillverkningen av skivbromsar?

- Eller är det kanske helt enkelt en simpel konstinstallation?

Bruka Allvar!
GustafH sa:

Oj, det kanske är jag som kommer att sitta med skägget i brevlådan till slut, kanske ska redigera mina tidigare inlägg innan det är försent.

Men känns som att det skulle vara svårt med någon annan förklaring än bromsskivan. "aero spokes", då borde väl snittet fortsatt uppåt och gjort en riktig slice, kanske.

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
GustafH sa:

Oj, det kanske är jag som kommer att sitta med skägget i brevlådan till slut, kanske ska redigera mina tidigare inlägg innan det är försent.

Men känns som att det skulle vara svårt med någon annan förklaring än bromsskivan. "aero spokes", då borde väl snittet fortsatt uppåt och gjort en riktig slice, kanske.

Det var väl iofs en väldigt hög just "slice"...

Bruka Allvar!
Om Ventoso från början hade gått ut med att det var aeroekrar som orsakat det hade Internetz svämmat över av kommentarer om att det måste ha varit en bromsskiva. Är ju så Internetz fungerar.
Vad gäller min tidigare kommentar om "slice", menar att hudfliken borde gått av/snittats upp helt i så fall. Och så djupt av en eker som är nästan stillastående, nja.

Dock är det lite försvårande att det är vänstra benet. Nån i klungan som cyklat vilse och var på väg åt andra hållet?

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
- Är allt i själva verket en konspiration från tillverkare som ännu inte fått igång tillverkningen av skivbromsar?

Nu har väl iofs även jag tappat farten lite men det senaste jag läste var:
Att de som yttrat sig var Teamorganisationen och Förarorganisationen och bådra rekommenderade UCI att skjuta på försöken tills det hela utretts noggrant. Materialtillverkarorganisationen hade ännu inte inkommit med någon åsikt men en del i UCIs arbete under försöksstoppet var att försöka få dessa att tycka något.
Så i korthet:
Förarorganisationen vill inte ha skivor i nuvarande form.
Teamorganisationen vill inte ha skivor i nuvarande form
Tillverkarorganisationen har varken sagt bu eller bä till skivor i nuvarande form.
Happy har sagt att skivor är ett nödvändigt krav och alla som inte har det ska spärras in som mentalt klenbemedlade.
UCI agerar på uppdrag av Förarna, Teamen och Tillverkarna - men skiter högaktningsfullt i alla internetexperter på Happy...

Bruka Allvar!
emmer sa:
velocipede sa:
Ventoso cyklar för Movistar, Movistar kör med Campa. Campa är den tillverkaren som ännu inte lanserat(officiellt) en skivbroms grupp...........
Är ju en månad sedan dom gjorde det, och om elva månader kommer du kunna köpa den...
http://road.cc/content/tech-news/182456-campagnolo-reveals-new-disc-brakes

Prototyper....dvs inget man kan köpa nu. Mao det glädjer säkert campagnolo att det blir en liten inbromsning(flåt gbg skämtet)

Bruka Allvar!
emmer sa:
me.I.am sa:

Nu har väl iofs även jag tappat farten lite men det senaste jag läste var:
Att de som yttrat sig var Teamorganisationen och Förarorganisationen och bådra rekommenderade UCI att skjuta på försöken tills det hela utretts noggrant. Materialtillverkarorganisationen hade ännu inte inkommit med någon åsikt men en del i UCIs arbete under försöksstoppet var att försöka få dessa att tycka något.
Så i korthet:
Förarorganisationen vill inte ha skivor i nuvarande form.
Teamorganisationen vill inte ha skivor i nuvarande form
Tillverkarorganisationen har varken sagt bu eller bä till skivor i nuvarande form.
Happy har sagt att skivor är ett nödvändigt krav och alla som inte har det ska spärras in som mentalt klenbemedlade.
UCI agerar på uppdrag av Förarna, Teamen och Tillverkarna - men skiter högaktningsfullt i alla internetexperter på Happy...

"Förarorganisationen vill inte ha skivor i nuvarande form." jag antar att det inte är en genomkorrumperad organisation med några lönnfeta fd proffs i ledningen? Eller det är ett för djärvt antagande kanske.

Men seriöst hade det varit intressant att veta hur snacket går bland proffsen. För deras del är den relevanta jämförelsen nyservade och perfekt inställda calipers vs. dito skivbromsar.
Vad gäller skivbromsar så borde det vara ganska enkelt att ordna något skydd för skivan. Helt bombsäkert behöver det ju inte vara, shit happens, och allt går inte att skydda mot.

Tillbaka
Topp