Man kan alltid raljera över risken med bromsskivor. Jag har sommarjobbat på Volvo en gång i tiden. Stod vid pressarna, lyfte in plåtbitar i en presslinje. Arbetsledaren var mycket noga med att vi skulle ta det försiktigt, och byta handskar ofta, dom blir oljiga rätt snabbt och risken att man slinter när man ska grabba tag i en plåt är då stor. "Visst" tänkte jag, skära sig på en några millimeter tjock plåt, "var du ordningsman i skolan också" kunde jag sagt men gjorde det inte.
En halvtimma senare fick jag åka till sjukan och sys, en nerv i pekfingret fungerar fortfarande dåligt. En kompis höll på att skära av några fingrar helt, dom hängde kvar men senorna skars av. Det är alltså när det är grader på plåten/bromsskivorna som det kan vara farligt, och skivan behöver inte snurra. Visst, det skall mycket till, men vi tyckte det var fånigt på Volvo när dom upplyste om faran.
EDIT:
Vill ha till protokollet att om jag inte varit med om det på Volvo så hade jag förmodligen skrivit några stycken raljerande inlägg i tråden om rädslan för bromsskivor, så man kan väl säga att världen är en bättre plats p.g.a. det.