Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
det där skyddet är väl ungefär samma sak som att införa förbud. vem vill frivilligt köra runt med en sån där??

tittade efter länkdateringar till 1 april, men hittade ingen:))

Bruka Allvar!
kais01 sa:
det där skyddet är väl ungefär samma sak som att införa förbud. vem vill frivilligt köra runt med en sån där??

tittade efter länkdateringar till 1 april, men hittade ingen:))

Gäller inte det redan skivbromsar på racer? De är ju så fula att ingen normal människa med fullgod syn ens skulle överväga det?

Bruka Allvar!
för fälgbromsar är ju höjden av skönhet:) för att inte prata om treekrade framhjul, tempostyren, diverse flaskhållare, eller dura ace framklingor som ser ut som någon desperat toalettdesigner varit framme. harmonierar med varje skönt designad ram.

eller en del lycra. så finstämt. det finns bättre kräkmedel än skivbromsar.

vissa aprilskämt blir bara bättre för varje dag.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
för fälgbromsar är ju höjden av skönhet:)
Teknik är skönhet. Väger 1/3 av DuraAce skivbromsar.
lu.gif

Bruka Allvar!
ja emmer, dom där bromsarna var ju väldigt hrm snygga. särskilt pryder den spindelliknande fjädern man lyckats få dit i sista sekunden utan varje försök att integrera den i konstruktionen.

få se nu... bromsen måste kunna öppna sig också?? eh.. tänkte inte på det..

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
kais01 sa:
för fälgbromsar är ju höjden av skönhet:)
Teknik är skönhet. Väger 1/3 av DuraAce skivbromsar.
Direct mount varianten är ännu snyggare, mer aero och tar bredare däck.
Tar de där ens 29mm fälg?
Dubbla vikten hur som haver :-)
Kanske det. Men snygga fälgbromsar med bra prestanda är det!
Definitivt.
Folk som påstår att man behöver skivor för kraft och modulation med liten handkraft har nog inte ens sett dom på bild...

Bruka Allvar!
Emmer, jag läser såna inlägg och funderar hur är det att vi kan leva i separata världar med olika fysik lagar och det ända som binder oss ihop är nöje att hata varandra på internet i idiotiska diskusioner som spelar i gen roll och kan inte påverka någonting i verkligheten. Så jag kan bara rapportera att i min värld dura ace fälgbromsar på dura ace hjul är svågare än Sram skivbromsar som jag provade på en annan cykel. Jag kunde helt enkelt inte göra en endo på dura ace, kunde göra det på de sram som jag provade. Nu, många manniskör som cyklade ner en längre och brantare nedförsbacke vet att fälgbromsar tappar kraften när de blir uppvärmda mer än skivbromsar. Och det spelar stor roll för amatörer som är inte så duktiga och vågar inte bromsa bara vid hairpins.

Så jag lämnar Eddie Mercx universum och hoppar in i Peter Sagans svarta hål

Bruka Allvar!
Hej.. Ja visst är det tryggt att vi ÄNTLIGEN lämnat fälgbromskatastrofen! Ni minns väl lika bra som jag att cyklister, särskilt proffsåkare, dog som flugor bara tills för några år sen i alla "skullehahaftbättrebromsar"masskrascher. Tragiskt!! TdF -98, 9 döda. GdI -79, 11 döda. VdE -86, 7 döda, listan kan göras huur lång som helst. Att använda fälgbroms är att leka med döden, bevisat.. mvh borano20

Bruka Allvar!
borano20 sa:
Ni minns väl lika bra som jag att cyklister, särskilt proffsåkare, dog som flugor bara tills för några år sen i alla "skullehahaftbättrebromsar"masskrascher. Tragiskt!! TdF -98, 9 döda. GdI -79, 11 döda. VdE -86, 7 döda, listan kan göras huur lång som helst. Att använda fälgbroms är att leka med döden, bevisat.. mvh borano20

:-)

Och då såg ändå bromsarna ut såhär
iu.jpeg

Bruka Allvar!
Det slår mig nu att jag tror Happy bytte namn från ...MTB till ...ride för att möjligöra en diskussion som MTB-sidan hade för drygt tio år sen. #tbt

Bruka Allvar!
emmer, bra exempel på att fälgbromsar såg billiga och antikverade ut redan då. både fram och bak, och i min smak då särskilt modeller med spretiga returfjädrar i lågvärdigt icke fjäderstål.

liksom på modeller där man säkrat dåliga prestanda med mjuk icke-smidd metall toppat med kort momentarm på dragsidan.

sen undrar man hur dom tänkte med dura-batman bromsen; hur ska vi få den att se både plastigare, billigare och klumpigare ut än sora..??

några tycks gilla den iaf. smak är olika:)

Bruka Allvar!
design är inte oväsentligt även om det förstås är sekundärt till teknisk kvalitet. men som du skrev ovan, rätt ofta går detta hand i hand.

när det gäller fjädrar är dessa högst väsentliga för funktionen på en fälgbroms. dom bör orka utbalansera efterhand uppstådd eller i förekommade fall minskad friktion i mekanismen, det ska gå lätt att balansera höger mot vänster kloss, och dom får inte tröttas ut med tiden.

och dom behöver inte sticka ut från konstruktionen och se ut som dom är tillsatta i efterhand.

Bruka Allvar!
nisseson sa:
Det slår mig nu att jag tror Happy bytte namn från ...MTB till ...ride för att möjligöra en diskussion som MTB-sidan hade för drygt tio år sen. #tbt

Det du missar är att på mtb så fyllde skitbromsar ett syfte, så icke på en lvg-cykel.

Bruka Allvar!
Bengt-re sa:
nisseson sa:

Det du missar är att på mtb så fyllde skitbromsar ett syfte, så icke på en lvg-cykel.

Det är väl flera som redan visat på ATT de fyller ett syfte? Jag är ingen expert på området, men det som förvånar mig mest är motståndet till skivor.

Bruka Allvar!
Edarion sa:
Jag är ingen expert på området, men det som förvånar mig mest är motståndet till skivor.
Uppenbart. Men för att rekapitulera så grundar det sig i tungt, koncentration av bromsenergin (värme), tröghetsmoment. vassa roterande kanter, större sidoarea, svårare däckbyte, stora snedkrafter i ram/gaffel, udda axelstandarder...
Samt - vilket är det viktigaste - totalt onödigt.

Bruka Allvar!
Lvg verkar vara den enda racinggrenen där bromsar är irrelevant. Antingen har folk fel eller så förklarar det varför sporten är så trist att kolla på.

Bruka Allvar!
det som framstår mest är inte att man inte vill använda uppfinningen, mer imponerar envisheten att med som det framgått oärlig argumentering verka för att förbjuda andra att använda den.

kan inte tolka det annorlunda än att man är påtagligt rädd för att dom ska vara bättre.

en relevant oro.

Bruka Allvar!
kais01 sa:
det som framstår mest är inte att man inte vill använda uppfinningen, mer imponerar envisheten att med som det framgått oärlig argumentering verka för att förbjuda andra att använda den.

kan inte tolka det annorlunda än att man är påtagligt rädd för att dom ska vara bättre.

en relevant oro.

Det är ingen som inte håller med om att skivbromsar är bättre, det är inte det frågan handlar om, det handlar om att det är helt onödigt på racercyklar.

Bruka Allvar!
och jag håller som sagt med. så länge man rör sig i ankdammen sverige. utom på vägen ner från dundret och säkert några ställen till

men att förbjuda??

nu pratar vi grönköping.

Bruka Allvar!
Ja undrar hur Marco Pantani överlevde i 90 knyck nerför i spöregn..

Men skitsamma nu är det kolfiber som gäller och det får erkännas att jag inte har någon erfarenhet av det, men ska köpa ett par kolfiberhjul när skatten kommer, kanske att man skrika efter skivbromsar då ?

Bruka Allvar!
desmo sa:
H. sa:
Lvg verkar vara den enda racinggrenen där bromsar är irrelevant. Antingen har folk fel eller så förklarar det varför sporten är så trist att kolla på.

Jag förstår din tanke.
Speedway/isracig/dragracing är undantagen som bekräftar reglen?

De har väl till och med fallskärmar i dragracing? Fast det tycker jag iofs också är en väldigt tråkig sport att kolla på. Speedway och isracing går på rundbana så de har väl större likheter med velodromcykling. Och där kör man ju utan bromsar...

Bruka Allvar!
wobblie sa:
De överlevde utan växlar och hjälm och en massa annat helt onödigt tjafs förr också.
Jo.
Man hade ju till och med "vingmuttrar" på hjulaxlarna (eh... Där är vi visst tillbaka igen med Thru...) innan någon väl känd person med initialerna T C tyckte det var för besvärligt att växla med stelfrusna fingrar efter ett bergspass och uppfann QR...

Bruka Allvar!
Henrik_E sa:
geologen sa:
Bengt-re sa:
Carl A sa:
var det inte mkt bättre stämning här på den gamla goda tiden när det fanns en politikertråd (invandringstråd)...?

Det här är politikmetafortråden.

Och vilka politiska riktningar symboliseras av skivbromsomfamnarna respektive fälgbromskramarna?

Fälgbromsar är lika bra som skivbromsar!

He, he

Ylva J; bromssträckorna med skivbromsar går ner, och ner och ner och ner...

Bilagor

• ylva.jpg
    ylva.jpg
    75.8 KB · Besök: 56
Tillbaka
Topp