eiskall sa:
NLC sa:
Aeroskillnaden var större än jag trodde.
Dry Run
Dry Rim 6,36
Dry Disc 6,38
"Dry Disc" var den första rundan han tog. Ingen tränings/uppvärmingsrunda innan skarp tidtagning (enl videon).
Har man inte kört sträckan tidigare, eller att man gjort det någon gång för länge sen, så borde skillnaden mellan första rundan och att ha tränat lite och göra om det kunna vara mer än 2 sekunder skillnad även om man använt exakt samma cykel.
Hade de gjort upprepade tester med båda cyklarna och cykeln med fälgbromsar konstant varit 2-3 sekunder snabbare så hade jag dragit samma slutsats som dig. Men med tanke på att det bara var en omgång på varje (i torrt) utan någon träningsrunda innan och liten tidsskillnad så tycker jag att det är svårt att dra några tydliga slutsatser.
Vid vått underlag så var det fortfarande bara en runda på vardera cykel.
Men tidsskillnaden var större. Samt även hans subjektiva åsikt var att det gjorde större skillnad i vått.
Jag tycker fortfarande att det verkar rimligt att det är bättre Aero på fälgbromsar. Men tveksam till hur stor skillnad det gör.
Skulle man ha en broms som går emot skivan/fälgen lite även när man inte bromsar så gör det nog större skillnad än aero skillnaden.
Minimivikten talar väl för att skivor troligtvis kommer mera.
För de som vill bygga cyklar med skivbromsar har fortfarande lite att jobba på.
Medan de som vill bygga fälgbromsar, om cyklarna redan ligger runt minivikt gränsen så kan de inte lätta cyklarna mer om de vill ha de godkända.
Enda fördelen med att göra en cykel som är för lätt för att sen montera på straffvikter är väl i så fall om man kan välja var de vikterna är placerade, så man kan anpassa viktfördelningen.
Men har man samma totalvikt så blir det lika mycket (lite?) vikt att släpa i uppförsbackarna och cyklistens vikt borde höja tyngdpunkten tillräckligt att det inte blir någon större skillnad om man exempelvis skulle ha en 6.4kg cykel med 400gram straffvikt monterad lågt, jämfört med en 6.8kg cykel i kurvorna.
Däremot om man inte ska tävla, utan bara använda sin cykel för träning/nöjes-cykling/vardags-cykling så finns det väl ingen minigräns?
Så för sån användning skulle man kunna skaffa en lättare cykel om man kan få tag på en till överkomligt pris.