Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Bruka Allvar!
kais01 sa:
nu har även bicycling skrivit om campas nya skivbromsar. inte lika entusiastisk rapport som i peleton, men dom berömmer särskilt tystnaden. dom anger vikterna på grupper och hjul, kanske något att kommentera?

det dröjer nog inte så länge innan skivbromsarna tar över.

http://www.bicycling.com/bikes-gear...e13f&md5hash=773a2fa910954e2d89de81bd1f23c1e3

Road.cc håller inte med om tystnaden, enligt deras reklamtext så ska de däremot låta mer när beläggen närmar sig slutet av sin livslängd:
road.cc sa:
The pad, which sits in a frame that’s made of steel for strength, has a visible indicator to show you when it has worn out. It is designed to make a louder noise during braking when it’s time for a replacement too.

Själv tycker jag att reglagen ser lika dumma ut som SRAMs eller Shimanos tidiga försök...

Bruka Allvar!
kais01 sa:
nu har även bicycling skrivit om campas nya skivbromsar. inte lika entusiastisk rapport som i peleton, men dom berömmer särskilt tystnaden. dom anger vikterna på grupper och hjul, kanske något att kommentera?
Bland några saker är väl S/L-skruvarna vilket är trevligt. Magnetisk separering av beläggen vilket tar bort abret med fjädrarna som gärna muppar sig. Att de tänkt igenom ytterkant på skivan map. säkerhet (sic.) och snabbt hjulbyte. Samt en vev anpassad för 135-nav och korta kedjestag (och korta kedjestag och 11-delat är redan Campa bäst på).

3-4 hekto ökad vikt är väl mindre trevligt men oundvikligt.

Rolga var att road.cc tyckte de hydrauliska bromsarna var bra men tyckte provsträckan var för kort för att säga mycket mer. På samma runda provade dom nya Centaur, på 105-nivå (vilket är så lågt Campa går), och öste beröm över hur bra dess bromsar var - vilket var vanliga calipers :-)

Bruka Allvar!
Jag har halvt ändrat mig.
Körde Engadin Ratmarathon förra helgen med några tusen höjdmeter. De första utförsåkningarna var det torrt och då bromsade det som vanligt bra med mina 404:or trots kolfiberbromsyta. På toppen av sista passet började det ösregna och då var det var med andan i halsen som jag tog mig ner säkert, vilket gjorde att jag tappade tid.
Som alla videor som länkats säger är det bara i regn som det spelar roll, men efter denna upplevelse är jag beredd att byta, under förutsättning att cykeln kan hållas kvar på 6,8 kg.

Bruka Allvar!
den viktgränsen 68kg blir svår att komma under. finns det förresten maxvikt??

skämt åsido, det verkar komma hojar nu med mindre viktstraff för skiv-varianten, t ex edmondo slr.

det här teknikskiftet kan komma att gå snabbare än vissa hoppats. en regnig undanrunda i bergen lik Daddys på tdf. och strömhoppet kan vara ett faktum.

Bruka Allvar!
eiskall sa:
NLC sa:

Aeroskillnaden var större än jag trodde.

Dry Run
Dry Rim 6,36
Dry Disc 6,38

"Dry Disc" var den första rundan han tog. Ingen tränings/uppvärmingsrunda innan skarp tidtagning (enl videon).
Har man inte kört sträckan tidigare, eller att man gjort det någon gång för länge sen, så borde skillnaden mellan första rundan och att ha tränat lite och göra om det kunna vara mer än 2 sekunder skillnad även om man använt exakt samma cykel.

Hade de gjort upprepade tester med båda cyklarna och cykeln med fälgbromsar konstant varit 2-3 sekunder snabbare så hade jag dragit samma slutsats som dig. Men med tanke på att det bara var en omgång på varje (i torrt) utan någon träningsrunda innan och liten tidsskillnad så tycker jag att det är svårt att dra några tydliga slutsatser.

Vid vått underlag så var det fortfarande bara en runda på vardera cykel.
Men tidsskillnaden var större. Samt även hans subjektiva åsikt var att det gjorde större skillnad i vått.

Jag tycker fortfarande att det verkar rimligt att det är bättre Aero på fälgbromsar. Men tveksam till hur stor skillnad det gör.
Skulle man ha en broms som går emot skivan/fälgen lite även när man inte bromsar så gör det nog större skillnad än aero skillnaden.

Minimivikten talar väl för att skivor troligtvis kommer mera.
För de som vill bygga cyklar med skivbromsar har fortfarande lite att jobba på.
Medan de som vill bygga fälgbromsar, om cyklarna redan ligger runt minivikt gränsen så kan de inte lätta cyklarna mer om de vill ha de godkända.
Enda fördelen med att göra en cykel som är för lätt för att sen montera på straffvikter är väl i så fall om man kan välja var de vikterna är placerade, så man kan anpassa viktfördelningen.
Men har man samma totalvikt så blir det lika mycket (lite?) vikt att släpa i uppförsbackarna och cyklistens vikt borde höja tyngdpunkten tillräckligt att det inte blir någon större skillnad om man exempelvis skulle ha en 6.4kg cykel med 400gram straffvikt monterad lågt, jämfört med en 6.8kg cykel i kurvorna.

Däremot om man inte ska tävla, utan bara använda sin cykel för träning/nöjes-cykling/vardags-cykling så finns det väl ingen minigräns?
Så för sån användning skulle man kunna skaffa en lättare cykel om man kan få tag på en till överkomligt pris.

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
NLC sa:
emmer sa:
Miss Lycka sa:
Det statistiska underlaget känns lite klent.
Det viktiga är att man kan dra långtgående slutsatser.
Och hänvisar till "science" ;-)
Fakta = Vetenskap
Vetenskap = Fakta
Statistik är något flummigt.
Det var det dummaste.
Statistik är att bevisa faktans allmängiltighet för att kunna användas till vetenskap.
Fakta är inte annat än "ögonblicksbilder" - lite som att kalla en bild på monalisa på snapchat för museal verksamhet...

Bruka Allvar!
emmer sa:
me.I.am sa:
NLC sa:
emmer sa:
Miss Lycka sa:
Fakta = Vetenskap
Vetenskap = Fakta
Det var det dummaste.
Statistik är att bevisa faktans allmängiltighet för att kunna användas till vetenskap.
Fakta är inte annat än "ögonblicksbilder" - lite som att kalla en bild på monalisa på snapchat för museal verksamhet...

Varför låta fånig statistik stå i vägen för vetenskapliga sanningar?

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
NLC sa:
emmer sa:
Miss Lycka sa:
Fakta = Vetenskap
Vetenskap = Fakta
Det var det dummaste.
Varför låta fånig statistik stå i vägen för vetenskapliga sanningar?
Därför att vetenskapandet blir så ovetenskapligt om man hoppar den biten.

Bruka Allvar!
me.I.am sa:
Fakta = Vetenskap
Statistik = Fake news

Fakta och statistik är båda grund för att dra slutsatser. Slutsatsdragandet är det som är vetenskap. Sen kan man om man har otur när man tänker, inte har all nödvändig kunskap, eller har en agenda i båda fallen framföra felaktigheter.

Bruka Allvar!
Azog sa:
me.I.am sa:
Fakta = Vetenskap
Statistik = Fake news

Fakta och statistik är båda grund för att dra slutsatser. Slutsatsdragandet är det som är vetenskap. Sen kan man om man har otur när man tänker, inte har all nödvändig kunskap, eller har en agenda i båda fallen framföra felaktigheter.

Tror minsann det kom in lite allmänbildning i tråden till sist!

Bruka Allvar!
det är för att alla är så överens?

med sig själva:)

är på stan i regn med en av brommissarna. som laxfärgade klossarna tar nästan bra. men det är snart dags att byta ut fälgarna på grund av slitage. bytte nyss på en av dom andra, fälgen hade slitits igenom och spruckit.

funderar på att låta tillverka ett par smala framnav så det blir ordning på bromsandet.

Bruka Allvar!
tack för tipset NLC! tror de de där är 100mm, kräver iaf breddning av gaffeln. har jag iofs gjort på en titantriangel bak, men där fram tänkte jag försöka undvika det..

(ot)man kan ju om det kniper såga isär ett nav och ta bort en bit:)

Tillbaka
Topp