Bruka Allvar!

Bruka Allvar!
Sådär ja!

Skivbromsar är ju livsfarliga på landsvägen ändå!

Sammanfattning för er som inte orkar läsa: Dagens skivbromsar är inte perfekta men vi tror oss veta att de kommer bli bättre med tiden.

Bra spaning

Bruka Allvar!
Sammanfattning för er som inte orkar läsa: Dagens skivbromsar är inte perfekta men vi tror oss veta att de kommer bli bättre med tiden.

Bra spaning
Och de gör ramar och hjul farligt lätta för att kompensera vikten. Jorå, det fortsätter att vara uselt!

(Fast i ärlighetens namn är det mest för att retas lite med galna skrivbromstallibaner som tror att det var en tekniskt motiverad utveckling)

Senast ändrad:
Bruka Allvar!
Sådär ja!

Skivbromsar är ju livsfarliga på landsvägen ändå!

Som ej insatt i hela debatten tyckte jag argumenten lät rätt vettiga. Skivbromsar är överlägsna i bromsförmåga när de fungerar som de ska men de har inte utvecklats tillräckligt mycket för de förutsättningar som råder i LVG-tävlingssammanhang. De drabbas av andra påfrestningar som de inte är redo för ännu.

Bruka Allvar!
Som ej insatt i hela debatten tyckte jag argumenten lät rätt vettiga. Skivbromsar är överlägsna i bromsförmåga när de fungerar som de ska men de har inte utvecklats tillräckligt mycket för de förutsättningar som råder i LVG-tävlingssammanhang. De drabbas av andra påfrestningar som de inte är redo för ännu.

Kul, tänk att skivbromsar funkar på mtb, rallybilar, jumbojets, rymdfärjor osv men är inte bra nog för lvg-cyklar.

/T

Bruka Allvar!
Kul, tänk att skivbromsar funkar på mtb, rallybilar, jumbojets, rymdfärjor osv men är inte bra nog för lvg-cyklar.

/T
Jag håller med, de borde absolut fungera på LVG-cyklar också. Jämförelsen med MTB är giltig eftersom det är samma teknik men rallybilar (och andra bilar), jumbojets (och andra flygplan) och rymdfärfjor är nog inte helt giltig. Skivorna se nog inte likadana ut. Oken ser nog inte likadana ut. De har mycket större frihet med vikt än en LVG-cyklist skulle acceptera och kan därför ha mycket bättre hantering av överskottsvärme. Exempelvis.

Bruka Allvar!
Jag håller med, de borde absolut fungera på LVG-cyklar också. Jämförelsen med MTB är giltig eftersom det är samma teknik men rallybilar (och andra bilar), jumbojets (och andra flygplan) och rymdfärfjor är nog inte helt giltig. Skivorna se nog inte likadana ut. Oken ser nog inte likadana ut. De har mycket större frihet med vikt än en LVG-cyklist skulle acceptera och kan därför ha mycket bättre hantering av överskottsvärme. Exempelvis.
Ja precis. Det är nog ingen vikthets när man bygger en rymdfärja... ;-)

Bruka Allvar!
Jag har D-A 9000 och kolfiberfälgar på en hoj.
På en annan 9100 disc.
Torrt idag och jag bor på ett berg. Fälgbromsade åket till arbete.

Fälgbromsarna har sämre modulation. Men nyper sjukt bra. Bättre än disc.

Vad gör jag för fel?

Bilagor

• 20220428_122148.jpg
    20220428_122148.jpg
    191.6 KB · Besök: 81
Bruka Allvar!
Att jämföra med bilar känns lite skevt, där är ju tekniken utvecklad så det i princip är fit and forget. Byt bromsvätska varannat år, belägg var 10.000e mil, men that’s it. Inga läckage, ingen luftning, inget strul. Ett ok håller i princip hur länge som helst.
Det verkar ju inte direkt vara fallet med skivbromsar för cykel. Ok verkar vara en förbrukningsvara, läckage och skrik får man räkna med, etc. Verkar finnas en del utvecklingspotential.

Bruka Allvar!
På en annan 9100 disc.

Vad gör jag för fel?
Du använder lvg-cyklar i praktiken, istf att projicera dina mtb-erfarenheter på helt andra sporter med helt andra förutsättningar. Klart det blir fel då.

Bruka Allvar!
Att jämföra med bilar känns lite skevt, där är ju tekniken utvecklad så det i princip är fit and forget. Byt bromsvätska varannat år, belägg var 10.000e mil, men that’s it. Inga läckage, ingen luftning, inget strul. Ett ok håller i princip hur länge som helst.
Det verkar ju inte direkt vara fallet med skivbromsar för cykel. Ok verkar vara en förbrukningsvara, läckage och skrik får man räkna med, etc. Verkar finnas en del utvecklingspotential.
skivbromsar bak på bilar är en ständig källa till bekymmer.

skivbromsar på cyklar kräver luftning typ vartannat år. thats it.

Bruka Allvar!
och bromsvätskska i bilen måste som sagt bytas varje eller vartannat år, annars packar hydrailiken i antisladden ihop till en nätt kostnad av 20-30ksek.

Bruka Allvar!
skivbromsar bak på bilar är en ständig källa till bekymmer.

skivbromsar på cyklar kräver luftning typ vartannat år. thats it.

Jag tycker jag byter bromsok lite då och då. På en personbil är ju trumbromsar bak extremt mycket mer underhållsfritt verkar det som, eller inte fritt kanske men det krånglar inte vart och vartannat år iaf.

Bruka Allvar!
På en annan 9100 disc.

Vad gör jag för fel?
Även jag har en cykel med 11-delade DA 9000 och en annan med DA R9120
(+ annat). Båda fungerar riktigt bra, men jag har min BR-9000 fram
frambroms_da9000-jpg.540258

Men oavsett fram eller bak är den mycket snyggare än BR-R9100

Bruka Allvar!
om man tog extra betalt för trumbroms skulle det snart komma att anses 'häftigt'??

skulle själv definitivt betala extra, oavsett hur påkostad bilen är i övrigt.

Bruka Allvar!
Meka trumbroms är ju ett helvete. Då avbryter jag hellre gubbkörandet nån gång i månaden med en ordentlig inbromsning så hålls de bakre skivbromsarna i skick.

Bruka Allvar!
Trumbromsar är fantastiskt lättmeckat, precis som skivbromsar.

Har man riktig handbroms är det enkelt att använda den samtidigt vid en inbromsning. Har man eländet med knapp är det sämre.

Bruka Allvar!
trumbromsar behöver nästan aldrig meckas. skivbromsar bak bör enligt min erfarenhet servas och smörjas åtminstone inför varje vinter. fram klarar de sig bättre..

Bruka Allvar!
det finns ju modeller i alu med kylflänsar som ser lite bättre ut.

största problemet är väl att konceptet kommit att höra till bilar som är billiga och enkla, och det är en image många ogärna vill visa upp. särskilt personer som nyss varit det själva:)

Bruka Allvar!
De borde diska alla med disk. Hörs ju på namnet

Bruka Allvar!
Sju personer uppsprättade från naveln till halsen, fyra ben som skurits av helt och tre halshuggningar hittills i touren. När ska detta vansinne med skivbromsar förbjudas?!

Bruka Allvar!
Som kära salig Ettore Bugatti sa när han kritiserades för att hans bilar endast hade trumbromsar bak - ’Mina bilar skall köra, inte bromsa!’

Apropå, nån annan här som provat justera mekaniska dubbelverkande trumbromsar? ?
Flera moderna elbilar har trumbromsar idag....

Nja, justera trabantbromsar har jag bara hört historier om (från en man bördig ifrån dåvarande DDR)

Bruka Allvar!
Bortsett ifrån att dödsskivorna tar kol på halva klungorna ser de förjävliga ut rent estetiskt.
Vad blir nästa ”påfund”?
Orakade ben?
Slitna styrlindor?
Henri Desgrange skulle rotera i sin grav om han kunde ta del av det som skrivs här i tråden.

Bruka Allvar!
Flera moderna elbilar har trumbromsar idag....

Nja, justera trabantbromsar har jag bara hört historier om (från en man bördig ifrån dåvarande DDR)
Jag behöver nog förtydliga, många Bugattimodeller hade inga bromsar fram, endast bak.

Nå ja, om det var Trabant som var föremålet för missaktning, på äldre motocyklar var de inte alls ovanliga fram, dubbelvrkande trumbomsar.
Googla ’ twin leading shoe drum brakes’ Alltid roligt med lite perspektiv.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp