Brutal ihållande kramp

Supertramp

Aktiv medlem
Brutal ihållande kramp
Ursäkta om jag blir tjatig här med mina krämpor (startade ju en tråd om mitt onda knä häromdan) men nyss var jag med om den kanske värsta smärtan jag haft nån gång! Jag fick kramp i triceps, ungefär liknande man kan få efter ett hårt träningspass på cykeln då en vad ellet baksida ben krampar. Men skillnaden var att krampen höll i sig i kanske tio minuter (kändes som en evighet dock). Hela muskeln var helt stenhård och det gjorde sådär ont som det kan göra precis när krampen slår till fast det släppte inte. Handen började pirra efter ett tag och blev mörkröd nästan blålila, gissar att blodcirkulationen stoppades (inte helt men delvis). Då blev jag lite orolig och var på väg att ringa sjukvårdsupplysningen men då släppte det äntligen.

Nån som varit med om något liknande? Jag tränade triceps idag så det lär ju vara själva orsaken. Och kramper har jag fått tidigare efter både styrketräning och cykling., Skillnaden var bara att set höll i sig så länge. Och det gjorde så sjukt jävla ontt och jag bävar för att det ska hända igen. Dricker i alla fall massor med vatten nu.

Brutal ihållande kramp
Ibland är det bättre att vara anekdotiskt lurad och krampfri än rik, utbildad och i kvidande, vibrerande fosterställning.
Fast det stämmer säkert att det inte är vetenskapligt belagt.

Brutal ihållande kramp
Nånting är som det inte ska vara i alla fall. För nu när jag ska gå och lägga mig har jag krampkänningar både i Ben och magmuskler. Inga kraftiga grejer men jag känner att musklerna vill krampa. Och jag har inte ens tränar ben eller mage idag.

EDIT: Nu när jag ligger net känner jag hur det hela tiden smårycker i lårmuskelerna, båda benen. Och vaderna känns spända och konstiga. Skitskumt...

Senast ändrad:
Brutal ihållande kramp
Supertramp sa:
Nånting är som det inte ska vara i alla fall. För nu när jag ska gå och lägga mig har jag krampkänningar både i Ben och magmuskler. Inga kraftiga grejer men jag känner att musklerna vill krampa. Och jag har inte ens tränar ben eller mage idag.

Ta ett par Resorb för att späda på det anekdotiska virrvarret. Berätta imorgon om det gjorde skillnad.

Brutal ihållande kramp
När slog forskningen om?

Jag orkar inte PubMeda, men av det jag minns från min fysiologikurs känns det inte särskilt kontroversiellt att magnesium kan motverka kramp.

EDIT: Ring Sjukvårdsupplysningen trots allt TS!

Senast ändrad:
Brutal ihållande kramp
Jag snacka med en snubbe en gång som hade haft problem kramper hela livet. Han hade kramper lite överallt inklusive mage, tarmar huve osv. Till slut prövade han magnesium och skiten försvann. Det intressanta var att han kom från en liten ort i norra Finland och många i samma släkt hade samma problem och på alla hjälpte magnesium.

Brutal ihållande kramp
Äntligen börjar vi få lite nivå på det anekdotiska. Jag har själv en stark tilltro till placeboeffekten i magnesium och resorb. Kommer dock inte flytta till norra Finland för maximal effekt. En vetenskaplig studie bland tränande människor på ämnet Mg vore bra och det skulle inte förvåna mig om det visade sig fungera.

Brutal ihållande kramp
Var i Finland är detta? Behöver väga det mot att slippa ta min medicin mot kramp.

Behöver de projektledare tro? Måste man cykla på Pole?
Pole skulle limmat ihop en cykel av magnesium så slår man alla flugor i en smäll kanske.

Min morfar hade även han mycket problem med kramp, främst om natten och i benen. Hans recept var att ta 2cl whiskey och promenera en liten bit så släppte det. Jag gillar inte whiskey så har inte fortsatt på studien tyvärr men tar gärna emot rapporter.

Brutal ihållande kramp
Jorå, när jag väl hade somnat så gick det över. Förutom att jag vaknade och fick gå på toa pga att jag druckit så mycket vatten. Nu känns allt som vanligt förutom att det smårycker någon gång ibland i tricepsmuskeln. utan att det krampar dock.

Brutal ihållande kramp
Jag har i perioder tidigare haft problem med kramper (även om det här var annorlunda, har aldrig varit med om en så långvarig kramp eller krampkänningar i flera muskler samtidigt). Det som har hjälpt mig har att styrketräna. Hade när jag tränade cykel som mest stora problem med kramp i vaderna men de försvann helt när jag började göra tåhävningar. Och kramp baksida lår (och ibland även framsida) försvann också nästan helt efter att jag började styrketräna benen på gym.

Senast ändrad:
Brutal ihållande kramp
Stumpy sa:
Hinken74 sa:
Magnesium hjälper mig iallafall. Sen om det är placebo så skiter jag i det så länge det funkar.....
Magnesium hjälper inte mig iallafall. Förmodligen är min tro för svag.....
Jag har inget extra behov av Magnesium vad jag vet men skulle jag börja krampa är min tro också för svag efter att ha läst något i ämnet för bara några år sedan om att vätskan i första hand och inte Magnesiumet skulle göra skillnad .

Brutal ihållande kramp
Manurhin2 sa:
Stumpy sa:
Hinken74 sa:
Magnesium hjälper mig iallafall. Sen om det är placebo så skiter jag i det så länge det funkar.....
Magnesium hjälper inte mig iallafall. Förmodligen är min tro för svag.....
Jag har inget extra behov av Magnesium vad jag vet men skulle jag börja krampa är min tro också för svag efter att ha läst något i ämnet för bara några år sedan om att vätskan i första hand och inte Magnesiumet skulle göra skillnad .

För lite tid norr om polcirkeln österut. Diskvalificerad!

Brutal ihållande kramp
Det är modernt att säga att magnesium inte behövs. Vänta något år så har man återigen kommit på att det är nödvändigt....

Salt kommer ju och går också. Alltifrån att det är livsfarligt att äta till att det är livsfarligt att inte äta massor....

sunt förnuft och göra det som verkar fungera för en själv är nog stabilare över tid än att lyssna på folk som jagar forskaranslag genom att slå omkull det som var sant igår. Lyssna på kroppen är nog inte fel.

Brutal ihållande kramp
Om jag också får spekulera lite så tror jag att de flesta kramproblemen helt enkelt kommer från muskelutmatning och det enda som egentligen hjälper (på lite längre sikt) är att träna muskeln mer. Men sen finns det ett fåtal fall där det lfinns någon annan bakomliggande orsak. Som för mig igår tex när jag hade kramp och krampkänningar lite överallt samtidigt, även i muskler som jag inte ansträngt. Men vad det var har jag ingen aning om. Kanske var jag uttorkad? Men inget som jag märkte av på något annat sätt i så fall.

Brutal ihållande kramp
wiknil sa:
Du borde ta konrakt med en läkare. Kramp som inte släpper och färgförändring tyder kanske på något underliggande problem.

Menar du min "färgförändring" som jag fick i handen?
I så fall: det var nog bara blodtillförseln som ströps lite när tricepsmuskeln drog ihop sig. Ungefär som när man drar ett snöre runt ett finger och det blir mörkrött.. Just det tror jag inte är nån fara. Men man kanske ska be om ett blodprov ändå för att se om det är nån brist på mg eller nåt annat som kan orsaka krampen.

Senast ändrad:
Brutal ihållande kramp
Det lät inte bra med din ”superkramp” i muskeln.
Då jag har själv lätt att krampa så man bör nog ta mina råd med en nypa salt men vill gärna dela lite personliga erfarenheter för att förhoppningsvis hjälpa dig och andra. Jag hade mycket problem med kramp när jag började med långdistanscykling och inte lika mycket nu (peppar, peppar).
När det gäller kramp så skiljer jag mellan orsak och åtgärd:
Orsaker för mig har varit:
Mycket hård belastning utan uppvärmning (full fart från start)
Mycket hård belastning under lång tid (kört över min förmåga)
Saltbrist (svettats intensivt)
Sockerbrist och hård belastning (inte ätit tillräckligt med kolhydrater och kört som jag hade det)

Åtgärder emot kramp som brukar funka för mig är:
Sänk belastningen (slå av på tempot men fortsätt och cykla)
Stanna och sträck på muskeln som krampar tills krampen släpper (ev kan man göra det i farten)
Massera muskeln tills krampen släpper
Vila, har muskeln rejälkrampat så brukar vila vara det ända som funkar (då belastning lätt får den att krampa igen)

Förebyggande åtgärder emot kramp som jag ägnar mig åt är:
Försöka börja lite lugnare (uppvärmning), försöka undvika att ligga i röd zon för länge.
Äta salttabletter och eller salta mycket på maten när jag kör mycket hårt eller kör i mycket varmt klimat (man brukar se saltränder på kläder/pulsband ifall kroppen läcker salt).
Slå av på tempo om sockerdepåerna är låga och äta mycket kolhydrater om jag kör långt.
Alltid ha vatten i flaskorna (kör alltid dubbla och är det varmt och okänt när nästa by är så brukar jag ha extra vatten i packningen).

Brutal ihållande kramp
Är en krampmänniska... Testat de flesta huskurer för att motverka kramp. Inget verkar hjälpa så det verkar inte utlösas av någon brist på mineraler/salter eller energiintag. Enda som gör skillnad är att träna mer och bli starkare. (tror inte trådskaparen har problem med detta) Värsta kramperna brukar jag få efter avslutad cykeltur. Fick en sån fruktansvärd kramp i somras. Alla stora muskler i benen krampade på en och samma gång. Smärtan var så intensiv att det påverkade mina sinnesorgan. Det började pipa i öronen och alla ljud runtomkring dämpades med ca 50%. Fick även tunnelseende. Trodde min sista dag på jorden var kommen. Kan lätt jämföras när man råkar få ett hård klockren träff på kulorn. Dock kan jag säga att krampsmärtorna varade längre tid. Inget kul. Hänt ett liknande fall under tävling. Benen låste sig helt och jag föll som en fura när cykeln stannade. Låg där på sidan med fötterna i clipsen och vrålade. Måste sett helt galet ut.

Brutal ihållande kramp
Nu försöker jag minnas vad jag läst men är det inte skillnad mellan träningskramp och allmän "saltbrist". Får man kramp i sängen kanske Mg hjälper men inte när man tränar typ. Nån som kan verifiera?

Brutal ihållande kramp
ToddyKrycka sa:
Nu försöker jag minnas vad jag läst men är det inte skillnad mellan träningskramp och allmän "saltbrist". Får man kramp i sängen kanske Mg hjälper men inte när man tränar typ. Nån som kan verifiera?

Jag får båda, Mg verkar inte hjälpa på något av det.
Medicin mot parkinsson hjälper i sängen men hjärtat rusar och känslan är obehaglig på träning.

Brutal ihållande kramp
Det är inte konstigt att det är svårt att få något vetenskapligt belagt. Det räcker att läsa denna tråd för att inse vidden av problemet och att det krävs nån särskild styrning/lobbying för att komma någon vart. Lyckas man med det är själva källan till finansiering problematisk.

Brutal ihållande kramp
Brutal ihållande kramp
Mart24speed sa:
Är en krampmänniska... Testat de flesta huskurer för att motverka kramp. Inget verkar hjälpa så det verkar inte utlösas av någon brist på mineraler/salter eller energiintag. Enda som gör skillnad är att träna mer och bli starkare. (tror inte trådskaparen har problem med detta) Värsta kramperna brukar jag få efter avslutad cykeltur. Fick en sån fruktansvärd kramp i somras. Alla stora muskler i benen krampade på en och samma gång. Smärtan var så intensiv att det påverkade mina sinnesorgan. Det började pipa i öronen och alla ljud runtomkring dämpades med ca 50%. Fick även tunnelseende. Trodde min sista dag på jorden var kommen. Kan lätt jämföras när man råkar få ett hård klockren träff på kulorn. Dock kan jag säga att krampsmärtorna varade längre tid. Inget kul. Hänt ett liknande fall under tävling. Benen låste sig helt och jag föll som en fura när cykeln stannade. Låg där på sidan med fötterna i clipsen och vrålade. Måste sett helt galet ut.

Fruktansvärd kramp?
Typ så här?;

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/G1OajB/far-mordarkramp--attackerar-reportern

Tillbaka
Topp