Buckla i ramen

August

Medlem
Buckla i ramen
Frågar för en vän vars cykel fått en smärre depression i ramen. Aluminiumram. Vad tror expertisen här om detta? Är det ok att köra på eller är det bara att kassera?
20220417_142357.jpg

Buckla i ramen
Rejält försvagat förstås, men på ett mindre dödligt ställe. Om man inte hoppar och droppar skulle jag våga fortsätta köra men hålla ögonen öppna efter en ersättningsram.

Buckla i ramen
Kör vidare men håll koll på området. Det kommer inte smälla av helt plötsligt bara, men i längden skulle det kunna börja spricka någonstans vid eller i bucklan och kan det smälla av när sprickan blivit stor nog.

Fast även om det smäller av där lär väl ramen hålla ihop så man inte tok-kvaddar... Utan den blir väl bara mjuk och konstig.

Buckla i ramen
Kör vidare men håll koll på området. Det kommer inte smälla av helt plötsligt bara, men i längden skulle det kunna börja spricka någonstans vid eller i bucklan och kan det smälla av när sprickan blivit stor nog.

Fast även om det smäller av där lär väl ramen hålla ihop så man inte tok-kvaddar... Utan den blir väl bara mjuk och konstig.
Ok, det är bra att veta. Har bara erfarenhet av rambrott på en gammal racer med stålram, och det var supersegt.

Buckla i ramen
Det där hade ju gått att laga om man är lite händig och har en gammal sadelstolpe
skruvfästena försvårar operationen, men ger ju möjlighet till att inledningsvis lyfta ut impressionen något.

jag hade sedan expanderat området bit för bit med hjälp av en omvänd träkil inne i röret och en lämpligt utformad hävel.

Buckla i ramen
Till alla metallurger där ute: vilket är bäst/sämst för hållfastheten, att låta röret vara bucklat eller att försöka återställa deformerat aluminium?

Buckla i ramen
är ingen metallurg men har vana med åtgärd av liknande utmaningar.

så där lite kan man lugnt smida tillbaka. om något blir det starkare. håll inte på och småknacka mindre avvikelser på slutet bara, då kan det bli hårt och eventuellt spricka.

Buckla i ramen
hur i hel¤#¤e lyckades din vän me den där bravuren? men ang smida åter så är de fullt möjligt borra försiktigt ut mutternitarna undvik o borra upp hålet bara smid ut skadan o sen nita i nya mutternitar

Buckla i ramen
Till alla metallurger där ute: vilket är bäst/sämst för hållfastheten, att låta röret vara bucklat eller att försöka återställa deformerat aluminium?
Jag tror det är bäst att låta det vara som det är, en stålram i något av de enklare stålen borde gå att räta ut, med en i aluminium är det en annan sak. Men sadelröret väl det rör som det är minst risk med och absolut lättast att utbuckla så om valet står mellan att kassera eller räta ut hade jag försökt.

Senast ändrad:
Buckla i ramen
skruvfästena försvårar operationen, men ger ju möjlighet till att inledningsvis lyfta ut impressionen något.

jag hade sedan expanderat området bit för bit med hjälp av en omvänd träkil inne i röret och en lämpligt utformad hävel.
Borra it flask fästena bara, efter ingreppet poppar man dit nya fina.

Tänkte sadelstolpe eftersom den är nära exakt samma mått som rörets innerdiam. Men klart, man bör, som du skrev, nog göra det i omgångar, så sista finjusteringen med en gammal stolpe.

Buckla i ramen
du måste isf kona röret du slår ned, annars blir det hård kant på smidet från insidan, kanske hyvling. dessutom måste man överkompensera för att få till det sista, sker inte med ett passtivt nedslaget rör.

kvarstår problemen med minst cm-stora hål efter flaskfästen.

som sagt bättre göra ett stöd i hårt trä bakre halvan av röret, utformat så det blir en nedifrån tilltagande kil. sen kan man med en list eller ett järn på högkant enkelt massera ut det där utan att stoppas av flaskfästena.

inte så svårt faktiskt.

Tillbaka
Topp