Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Känns som att den låga tyngdpunkten för last som ligger på flaket är en stor del av poängen. Dessutom har man ju lasten/barnet under uppsikt på ett annat sätt. Att börja lasta pakethållaren framstår som kontraproduktivt?

Ja precis, tanken med pakethållare var nog att köra lastväskor/panniers om man behöver den extra lastkapaciteten. Eller, som Snuten skrev, om man har lätta men skrymmande pryttlar så kan man tänka sig att de surras ovanpå.

Uppdaterade första inlägget med lite länkar enligt

Larry vs Harry: http://www.larryvsharry.com/index.html | Facebook | Instagram | Twitter

Butiker Sverige:
Bullitt Bikeshop Gbg - http://bullittbikeshop.se | Facebook | Instagram
Bavabici - http://bavabici.com/ | Facebook | Instagram
Jary i Växjö - http://www.jary.se

Butiker utomlands:
Splendid Cycles (US) - http://www.splendidcycles.com
The Bullitt Bike (UK) - http://thebullittbike.wordpress.com
Cargobikes Factory (FR) - http://www.cargobikes-factory.fr

Bloggar:
The Bullitt Blog - http://bullitt.hortev.de

Ett 20"-hjul (ISO406) har ~1,35-1,4 x högre vinkelhastighet vid samma fart över marken mot ett 700C-hjul så (egentligen) kan man klara sig med en mindre kraftig 700C-dynamo avsedd för hög fart även om man kanske inte så ofta tänker köra i 25-30 km/h (vilket motsv. ca 18-20 km/h med 20"-hjul).

Vill man lyxa till det lite så är SON 28/Delux ett givet val tycker jag. Andra dynamos att kika på är Shutter Precision SD-8/PD-8 eller Shimano DH-3N80 (se http://www.nabendynamo.de/produkte/SONdelux.html för exempel på effektkurvor (men dela då km/h på 1,4).

Jag kör med SON 28 & B&M Lumotec IQ Cyo och har fast ljus från ca 6-7 km/h och full fräs någonstans runt 10-12. Orsaken till 28:an när jag borde ha klarat mig med Delux är att den senare inte fanns med infästning för 6-bultsskiva utan "bara" centerlock. Lampan valdes utifrån vad som jag redan hade hemma, hade nog annars valt att köra med en Lumotec IQ2 Luxos B. Nu i november så kommer det ju lite nya roliga dynamolysen, som Edelux II (inte sett i webbutik än) eller Lumotec IQ Cyo Premium (http://www.rosebikes.se/artikel/b--m-lumotec-iq-cyo-premium-t-senso-plus-headlight/aid:709237).

Monterat ser det ut så här (där navet effektivt skyms av bromsskivan):
IMG_20131027_121124.jpg

Skärmen är en SKS Bluemels 20" (bakskärmen) med extra stag monterat i överkant för minskad sladdrighet och "egolapp" för att i möjligaste mån undvika få så mycket smuts undertill.

Jag har faktiskt ett 20"-hjul med Dynamo som jag kan sälja. tyvärr är det bara 80mm spacing och för fälgbroms, så det är nog inte aktuell på en Bullit :(

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett 20"-hjul (ISO406) har ~1,35-1,4 x högre
> vinkelhastighet vid samma fart över marken mot
> ett 700C-hjul så (egentligen) kan man klara sig
> med en mindre kraftig 700C-dynamo avsedd för hög
> fart även om man kanske inte så ofta tänker
> köra i 25-30 km/h (vilket motsv. ca 18-20 km/h
> med 20"-hjul).
>
> Vill man lyxa till det lite så är SON 28/Delux
> ett givet val tycker jag. Andra dynamos att kika
> på är Shutter Precision SD-8/PD-8 eller Shimano
> DH-3N80 (se
> http://www.nabendynamo.de/produkte/SONdelux.html
> för exempel på effektkurvor (men dela då km/h
> på 1,4).
>
> Jag kör med SON 28 & B&M Lumotec IQ Cyo och har
> fast ljus från ca 6-7 km/h och full fräs
> någonstans runt 10-12. Orsaken till 28:an när
> jag borde ha klarat mig med Delux är att den
> senare inte fanns med infästning för
> 6-bultsskiva utan "bara" centerlock. Lampan valdes
> utifrån vad som jag redan hade hemma, hade nog
> annars valt att köra med en Lumotec IQ2 Luxos B.
> Nu i november så kommer det ju lite nya roliga
> dynamolysen, som Edelux II (inte sett i webbutik
> än) eller Lumotec IQ Cyo Premium
> (http://www.rosebikes.se/artikel/b--m-lumotec-iq-c
> yo-premium-t-senso-plus-headlight/aid:709237).
>
> Monterat ser det ut så här (där navet effektivt
> skyms av bromsskivan):
>
>
> Skärmen är en SKS Bluemels 20" (bakskärmen) med
> extra stag monterat i överkant för minskad
> sladdrighet och "egolapp" för att i möjligaste
> mån undvika få så mycket smuts undertill.

Tittade på SON men tyckte Shimano räckte. Det är fel va?

Köper du SON slipper du fundera på vad du ska göra för resten av lönen ;-) Skämt åsido så tror jag tror jag Shimano 3N80 duger alldeles utmärkt, bara inte lika blingigt.

Om allt går som det ska så kan jag läggaupp lite bilder+info på måndag då jag skall få min bullitt!

Tog lampa där lyset blir på även om man står still, kan ju vara praktiskt i höstmörkret, men den funktionen sitter väl i lampan och inte i dynamon om jag har förstått saken rätt.

Härligt Julius, väntar med spänning! Blev det en Lizard King?

Mr Scott, SON is the shit ;-)

Senast ändrad:
Hoppas på en Lizard King. Gör 1 år erasmus Opera-sång på Conservatoir i Toulouse och har beställt cykeln där, men har varit i Hannover dom senaste 2 veckorna, på måndag "skall" den vara klar, hoppas hoppas!

Just nu sitter jag på CDG Paris och väntar på att flyga vidare!

Jahupp så fick man ett meddelande på telefonsvararen att jag skall komma in på måndag för att prata om bulliten, antar att det inte är att den är klar, utan mer vänta, eller att något är fel/slut...

Hej! jag skulle vilja tipsa om att Velocity har flera fina 20" fälgar. Jag kör också Aeroheat med skivbroms och den fungerar utmärkt och det är snygg. Har byggt hjulen med en White Industries MI6.

Jag säljer inte Bullitt komplett pga brist på plats faktiskt (bor i 40 kvm med hela lager hemma) men kan vi tillfälle sälja ramar då endast på beställning, i så fall får man maila info@bavabici.com men jag har alltså inget lager på Bullitt.

NLC
Vad har du använt för skruv för att fästa bottenplattan på din bullitt? Funderar på att sätta 2 plankor tvärs över och sedan lägga plywooden ovan på dom, eller har du lagt plattan rätt på fästena där bultarna kan gå igenom!

Om någon annan vet om liknande info är jag tacksam!

Tog en första runda på min lizard idag, det va skitkul! Kanske inte optimalt att sätta kompisen fram, utan bottenplatta och kasta sig ut i den franska rusningstrafiken... lite klurigt i långsamt tempo, men inga problem als att köra 80kg människa!

Bilder kommer inom kort, och ja den är otroligt grön! Klart mer än vad som ses på bilderna=)

Det var skruvar inkluderat med bottenplattan i honey comb. Plywoodlådan jag byggde 'låser' mot ramen i hörnen, inga skruvar där (än).

Så nu har jag haft min Bullitt i några dagar och är supernöjd med den! Har inte hunnit få på en platta framtill ännu, men har en ståendes som skall på så snart jag hittar några verktyg att låna.

Har kört ett par rundor med en kompis fram, ca80kg utan större problem. Lite vingligt i starten och man får ta det piano i kurvorna men annars är det bara roligt. Är förvånansvärt lätt att köra med 80kg framtill, när man väl har farten är det inga problem på platten. När det går uppför är det såklart en annan femma, men blir bra träning till "beach 2014"=)

Är väldigt glad över den fjädrande sadelstolpen, gör oerhört mycket för bekvämligheten, framförallt i stan med gatsten, trottoarer och hål i asfalten.

Så lite utlovade bilder! Har försökt hålla mig till sanningen och inte dragit på allt för mycket grön i efterbehandlingen, den är verkligen GRÖN!

Bullitt framför La Garonne
DSC_0050.jpg

DSC_0063.jpg

DSC_0068.jpg

Mystisk
DSC_0074.jpg

Kungen själv
DSC_0091.jpg

DSC_0092.jpg

DSC_0096.jpg

DSC_0121.jpg

juliusjonzon skrev:
> Så nu har jag haft min Bullitt i några dagar och
> är supernöjd med den! Har inte hunnit få på en
> platta framtill ännu, men har en ståendes som
> skall på så snart jag hittar några verktyg att
> låna.
>
> Har kört ett par rundor med en kompis fram,
> ca80kg utan större problem. Lite vingligt i
> starten och man får ta det piano i kurvorna men
> annars är det bara roligt. Är förvånansvärt
> lätt att köra med 80kg framtill, när man väl
> har farten är det inga problem på platten. När
> det går uppför är det såklart en annan femma,
> men blir bra träning till "beach 2014"=)
>
> Är väldigt glad över den fjädrande
> sadelstolpen, gör oerhört mycket för
> bekvämligheten, framförallt i stan med gatsten,
> trottoarer och hål i asfalten.
>
> Så lite utlovade bilder! Har försökt hålla mig
> till sanningen och inte dragit på allt för
> mycket grön i efterbehandlingen, den är
> verkligen GRÖN!
>
> Bullitt framför La Garonne
>
>
>
>
>
>
> Mystisk
>
>
> Kungen själv
>
>
>
>
>
>
>

Jättesnygg! Cyklar du hem den när kursen är slut? Klart hög "vill ha" faktor. Saknar dock praktisk användning i min tillvaro så det får bero tills vidare.

Tackar! Ja det är planen, att cykla Toulouse-Hannover i Juli.

Är en rolig cykel i sig, och kommer bli grymt när plattan och några låga väggar är på. är otroligt bekvämt att bara kunna slänga ner grejer och grunkor och dra iväg!

"Saknar dock praktisk användning i min tillvaro så det får bero tills vidare."

Den praktiska användningen hittar man snabbt när man väl har den! Att skaffa bil kom plötsligt betydligt längre bort om överhuvudtaget.

Senast ändrad:
juliusjonzon skrev:
> Tackar! Ja det är planen, att cykla
> Toulouse-Hannover i Juli.
>
> Är en rolig cykel i sig, och kommer bli grymt
> när plattan och några låga väggar är på. är
> otroligt bekvämt att bara kunna slänga ner
> grejer och grunkor och dra iväg!
>
> "Saknar dock praktisk användning i min tillvaro
> så det får bero tills vidare."
>
> Den praktiska användningen hittar man snabbt när
> man väl har den! Att skaffa bil kom plötsligt
> betydligt längre bort om överhuvudtaget.

Men jag bor ju i bushen. Det är 25 km till närmaste affär och då är jag inte ens halvvägs till jobbet. Gillar att cykla långt men svårt att klara vardagen utan bil.

Ja om man bor lite avsides är det klart praktiskt om inte nödvändigt att ha bil, det stämmer!

Varje gång jag kommer ut lite på landet blir jag lika avundsjuk på er som har natur o lugn och ro runt om er!

Har bott mitt i smeten det senaste 5 åren och varje gång jag kommer hem över sommaren till mor och far så är det nästan magiskt att kunna njuta av tystnaden! Man märker inte stressen när man är mitt i den, men priset är väl att man måste ha bil?

Sidovybilder från smala gränder kan jag fixa fler av!
DSC_0131.jpg

Senast ändrad:
Ball! Snygga bilder! Skönt att inte behöva ha egolapp också.

Hade barnen varit mindre så skulle jag säkert ha hittat på att jag behövde en...

JKolmo skrev:
> Ball! Snygga bilder! Skönt att inte behöva ha
> egolapp också.
>

För min del har jag egolappen för att slippa tvätta undersidan så ofta, särskilt nu på hösten med regn och lövgröt. Fötterna klarar sig rätt bra bakom lastutrymmet oavsett om man har med eller utan framskärm.

Här är min ide om plattan fram.

Måtten är ca710*470mm ifrån bullitts egen låda. Jag vill att plattan ska sticka ut över sidokanterna alltså lägger jag till 80mm på bredden, då landar vi på 550mm och jag har 40 xtra mm på var sida att borra i och jag har utrymme att få dit ett verktyg utan att behöva nöta mot cykeln.

Detta gör jag för att kunna sätta hål/skruv på kanterna för att kunna fästa nät, väggar eller vad som kan tänkas komma upp och att kunna skruva saker i plattan utan att behöver gå innanför balkarna och därför förlora viktiga cm2.

Så vad tänker Happys egna bullitt-klubb om denna ide?

Breddmässigt tycker jag du tänker rätt, jag gjorde liknande på den låda jag byggde men gjorde den lite smalare fram än bak för att minska "boxkänslan" och få ekipaget lite smidigare (svängradien är ju redan rätt stor och därför ville jag inte att lådan skulle bli för bred i framkant). Lådväggarna i sin tur lutar lite utåt för att underlätta i- & urlastning. Lådan vilar på ramen med utsågade & filade hål för ramens svetsfogar.

Vad tänker du dig för material på plattan? Konstruktionsplywood är billigt men inte så hårt så det blir lätt märken av hårda/vassa föremål.

Då kör vi på den planen.

Plattan blir av någon form av 15mm tjock plywood med 7 lager hittad på gatan , blir nog bra till mina behov, eftersom jag inte betalt nått kan den få repas som den vill! Avsmalnande framåt får bli när verktygen/budgeten tillåter.

Väggar blir ett senare projekt när mer planka hittats! Tänkte spänna ett par gamla cykelslangar utmed sidorna för att få en inramning och ha lite skydd på sidorna!

Vad jag önskar jag hade en klingsåg och en fast borrmaskin, skulle göra detta på 5 min med bra utgång, men nu blir det handsåg, får se hur raka kanterna blir i slutändan=)

juliusjonzon skrev:
> Jag tror det också!
>
> Skall hämtas en tvättmaskin på fredag, skall
> bli spännande!

Glöm inte att dokumentera, det här vill jag inte missa!

Imorgon blir det tvättmaskinshämtning!

Har fått på plattan och slangar, så nu är den "färdig". Tog ett par styrstamsskruvar och drog igenom plattan och stagen! Är klart för långa, men gratis är ack så trevligt.

DSC_0139.jpg

Plattan-hittad
1 års användning av verkstad 10€
Slangar-gratis
Skruv-gratis

DSC_0141.jpg

Så blev ett billigt pris för att få på plattan! Klart honeycomb är betydligt lättare, men betydligt dyrare!

Kunde stoppa in ventilen i ett av hålen och det sitter kvar utan problem, mycket praktiskt.

DSC_0144.jpg

Trevlig kväll!

Tillbaka
Topp