Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Nä du har kanske rätt. Jag är nog bara påverkad av nuvarande trender och tycker det är så fantastiskt skönt med 1x11 på min mtb. Har inte saknat fram en enda gång sen jag bytte.

Beror mycket på terrängen men för mig funkar det bra med några lätta startväxlar och sen tätare i neråt när man kommit upp i fart. Men samtidigt har jag inte så stort spann i fart så för vardaglig transportcykling å då tycker jag det räcker mer än gott.

Ja det verkar ju finnas rätt många som är nöjda med Alfine 8 så 1x11 räcker kanske…

Ok, naturligtvis funkar inte längden på en vanlig frambroms. Hur meckigt är det att byta och få till det bra med lång bromsslang?

Finns det något vettigt alternativ till deras honeycomb? Är det plywood som gäller eller finns det något lättare och roligare?

Senast ändrad:
ALK sa:
Ja det verkar ju finnas rätt många som är nöjda med Alfine 8 så 1x11 räcker kanske…

Ok, naturligtvis funkar inte längden på en vanlig frambroms. Hur meckigt är det att byta och få till det bra med lång bromsslang?

Finns det något vettigt alternativ till deras honeycomb? Är det plywood som gäller eller finns det något lättare och roligare?

Alfine 8 har 307% range. Så klarar man sig på det så duger ju 1x10 också, men är det backigt och man kör tung last hade jag valt en 3x10 setup för att få superlåga växlar och även ha medvindsväxlar. Dock hade enda lastcykel jag cyklat med i praktiken bara 186% range och det var för lite för att vara kul.

Jag byggde ihop min egna under sommaren, också med pappaledighet som ursäkt. Alfine 11 och gates remdrift. Egenbyggda hjul för att lära mig och ha kul. Skrev ihop en hel del om bygget här:
http://www.cyklopedia.se/lastcyklar/bullitt/

bullitt_loaded_side.jpg

Har inte cyklat mycket eller tungt än. Men jag bor rätt backigt. Och säg att cykel+babyskydd+bäbis hamnar kring 30 kg. Sen hoppas jag på att bygga någon form av trälåda som kommer väga massor. Och ungen lär ju inte bli lättare. Dra 40-50 kg cykel uppför långa backar så längtar man efter alla lätta växlar som finns. Tunga/snabba växlar känns för mig helt irrelevant på den. Jag skulle i efterhand valt en annan kombination av fram/bakdrev för att skjuta hela rangen neråt. Men får avvakta våren och se hur stort behovet verkligen blir.

Sjukt kul cykel oavsett vad! Lycka till med bygget och hör av dig om det är frågor!

Har hemmagjordlåda i4mm plywood. Väger klart mindre än byggplywooden som var innan. Har 2 klingor fram men aldrig ens monterat framväxeln. Klarar mig lätt på1x11 i platta linköping. Har ännu inte monterat frambromsen. Tycker det funkar prima utan. Ska dock monteras. Har en honeycomb om ngn villköpa. Saknar dock styrdämpare. Känns bra risky i nedförsbackarna i 35-40 när man kör i ngt gupp. Bara test påbilden. Skatten har hjälm o bälte

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    399.3 KB · Besök: 242
kallegunnar sa:
Har hemmagjordlåda i4mm plywood. Väger klart mindre än byggplywooden som var innan. Har 2 klingor fram men aldrig ens monterat framväxeln. Klarar mig lätt på1x11 i platta linköping. Har ännu inte monterat frambromsen. Tycker det funkar prima utan. Ska dock monteras. Har en honeycomb om ngn villköpa. Saknar dock styrdämpare. Känns bra risky i nedförsbackarna i 35-40 när man kör i ngt gupp. Bara test påbilden. Skatten har hjälm o bälte

Snyggt bygge och fint dekoread låda!

kallegunnar sa:

Ser bra ut! Innan jag förstod att du inte hade frambroms trodde jag du hade ett bromsgrepp till både fram och bak. Skulle vara smutt.
Bra val att bygga bred låda, det kommer du inte ångra. Bästa cykeln!

kallegunnar sa:

Kul med bra hemmabyggd låda! Dela gärna med dig av mer detaljer. Bilder inuti lådan? Ordnat kapellet själv? Vilka delar av ramen vilar lådan på? Det är vårens projekt för mig att bygga något liknande. Svår balans med att välja bredden bara...

Tack för inspiration och info. Kul med bilder och bloggar.

Många som klarar sig bra med 1x11 eller mindre. Lutar kanske åt det då.

Har läst allt jag hittar om lastcykel och jag lutar mest åt en Bullitt. En mycket snygg cykel får man säga. Mycket nyfiken på vad ni som köpt i Danmark betalat för cykeln. Är det värt resan? 1x11 låter som om många är nöjd med så kanske väljer jag det. Tänkte köpa deras canopy. Hur länge har ni kört barn in den, till vilken ålder/längd? Är den värd pengarna? Sett en mycket högre canopy från USA (http://www.splendidcycles.com/products/bullitt-accessories/) men den är öppen i bakkant då styret är inne i den - någon som köpt/provat/sett ? Denna borde klara äldre barn då den är klart högre.

Bullitt finns som flera färdigbyggda alternativ, bl.a 2x11 med XT. Sen är det ju bara att plocka bort/byta till en klinga och avlägsna tillhörande växel och reglage. Eller köpa ramkit och bygga själv.

EchoDelta sa:
...Ramen vägde in på 7,8kg har jag för mig, helt bar då, inga lager eller gaffel på.
ska väga den som den står på bilden i mitt första inlägg vad det lider.
.

Vägde du någonsin cykel (eller ram+gaffeln)? Och vad tycker du nu efter ett litet längre tag? Jag blir alltid så sjukt nyfiken på alla DIY-byggen...

Finns många förslag på lådor på nätet. Kanske inte alla mått, men köp ett gäng skivor och såga/skruva/ misslyckas för att tillslut lyckas.

Bara 4 mm plywood som följer ramen med förstärkning av ca 20 X20 mm "reglar" + några på tvärsen under lådan för stabilitet. Funkar kanon och faan så mycket lättare än den första i byggplywood

Toppat med färg från bygghandeln och dyra bra och hemmaklipta reflexer, ser ut som en Hjulgran i mörkret. Vår bästa och populäraste cykel hitills

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    291.6 KB · Besök: 323
  • image.jpeg
    image.jpeg
    389.7 KB · Besök: 236
  • image.jpeg
    image.jpeg
    203.8 KB · Besök: 235
  • image.jpeg
    image.jpeg
    242.8 KB · Besök: 202
  • image.jpeg
    image.jpeg
    209.6 KB · Besök: 227
  • image.jpeg
    image.jpeg
    184 KB · Besök: 232
  • image.jpeg
    image.jpeg
    212.3 KB · Besök: 242
  • image.jpeg
    image.jpeg
    159.8 KB · Besök: 199
Hade en först en låda efter beskrivning, den finns i tråden. Men den var i byggplywood och astung. Ville ha något lättare, men ganska nöjd med storleken. La bara bitarna mot cykeln, grovmåttade och sågade. Lite snett men ytterst lite. Låtan är påtagligt lättare och funkar till 1-3 barn, beroende på ålder. Skönt med lådan då man handlar

Lassemannen sa:
Har läst allt jag hittar om lastcykel och jag lutar mest åt en Bullitt. En mycket snygg cykel får man säga. Mycket nyfiken på vad ni som köpt i Danmark betalat för cykeln. Är det värt resan? 1x11 låter som om många är nöjd med så kanske väljer jag det. Tänkte köpa deras canopy. Hur länge har ni kört barn in den, till vilken ålder/längd? Är den värd pengarna? Sett en mycket högre canopy från USA (http://www.splendidcycles.com/products/bullitt-accessories/) men den är öppen i bakkant då styret är inne i den - någon som köpt/provat/sett ? Denna borde klara äldre barn då den är klart högre.

Jag har kört med Canopy sedan i höstas och den börjar bli lite för liten och då är bara sonen 4 1/2 år (110cm). Till nästa vinter vet jag inte riktigt hur jag skall göra. Kör man utan hjälm så funkar det men jag vill ändå att han har hjälm även om han sitter mer skyddat inne i Canopyn. Lite inne på om man kanske skulle kunna bygga en båge ovanför huvudet som håller upp duken så att den inte tar i men det kan bli tight nästa år. I övrigt har det funkat helt fantastiskt i vinter! Han har inte klagat en enda gång på att det skulle vara för kallt även när det har varit riktigt kallt ute.

Någon som tagit en bullitt på Öresundståget över bron sen de införde gränskontrollerna? går det fortfarande tro?

Gränskontrollen BORDE inte ha någon som helst effekt på detta. Men som sagt, jag återkommer på lördag.

(Jag ska dock transportera en Omnium, men Jim har en Bullitt så testet blir komplett!)

Hoppas det går bra! Det hänger väl på att hissarna inte är trasiga och att cyklarna går in i hissen på kastrup. Eventuellt får man klämma in cykeln i rulltrappan men jag minns inte om där är stoplar ivägen.

Att cykla gick hur bra som helst, lite segare i motvinden kanske men med rätt ambition är det mest en fråga om inställning. 24 mil blev det totalt för mig och inga större känningar i benen idag. Som bonus blev det fika över från inköpet i Ljungbyhed ?

I den mån det inte riktigt framkommit i den här tråden tidigare så kanske det bör påpekas att jag och NLC har en lätt avvikande hållning till distans....

Jim blev ganska trött tror jag.

ALK sa:
Och... hur gick det på Kastrup med lastcyklarna? Fick ni paddla över?

Det visade sig vid närmare undersökning att det, enligt DSBs hemsida, är uttryckligen tillåtet med lastcyklar mellan Tårnby och Hyllie. Den svenske kontrollanten var visserligen helt omedveten om detta men godtog vår källa utan tjafs, om än med ett varningens finger om att der kunde bli trångt på vägen tillbaka.

Tillbaka
Topp