Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Dag 1 som Bullitt-cyklist/pappa
Sprängpunka påväg till förskolan för hämtning, fick bolla över hämtningen på sambon medan jag och cykeln fick en promenad till närmsta cykelaffär.
Väl hemma med nytt däck och slang så har det körts med både ett och två barn. Båda älskar det och äldsta har bokat körning till förskolan imorgon.
Cyklisten/pappan är nöjd. Rolig cykel!

Bilagor

• IMG_0820.jpeg
    IMG_0820.jpeg
    1.7 MB · Besök: 141
  • IMG_0823.jpeg
    IMG_0823.jpeg
    805.2 KB · Besök: 130
Fråga till erfarna Bullittägare med lite större barn:

Hur gör man för att maximera användandet av cykeln när barnet växer?

Jag börjar nämligen ana att min son (4 år, 106 cm) kommer snart bli för stor för cykeln.

I nuläget kör vi med LvsHs egna säte, den justerbara styrröret, Ritchey Kyote styre och SLX bromsar. Det är just barnets hjälm och bromsslangar som problemet uppstår idag.
Kan fortfarande precis ha styret i den lägsta positionen och vill helst inte höja mycket då jag gillar den låga sittpositionen.

En dyr variant är att installera ett vanligt rakt mtb styre och köpa ett set SRAM Stealth-bromsar för att minimera hur passagerarens huvud går i kablarna.

IMG_3746.jpeg

Nu har jag ingen bullit (än) men min plan för att transportera 6-åring och hund är att barnet får sitta på överröret på någon form av sadel och sen hunden där fram. Men det blir evt. Jobbigt för barnet vid längre turer? När jag pratade med chain of wheels så föreslog han att större barn kunde sitta direkt på golvet där fram. Evt. att man kan sätta en plywoodskiva med lite lutning att luta sig mot? Svårt att förklara men tänker att det blir som lvshs egna säte fast utan bottendelen, då bör barnets huvud hamna längre ner? Så får det sitta på en kudde typ!

Nu har jag ingen bullit (än) men min plan för att transportera 6-åring och hund är att barnet får sitta på överröret på någon form av sadel och sen hunden där fram. Men det blir evt. Jobbigt för barnet vid längre turer? När jag pratade med chain of wheels så föreslog han att större barn kunde sitta direkt på golvet där fram. Evt. att man kan sätta en plywoodskiva med lite lutning att luta sig mot? Svårt att förklara men tänker att det blir som lvshs egna säte fast utan bottendelen, då bör barnets huvud hamna längre ner? Så får det sitta på en kudde typ!
Kan du inte bara ha en lite större låda, typ rad3.de som jag har?

IMG_2867.jpeg

Med risk för att vara lite tråkig här i Bullit-tråden så skulle jag vilja tro att en Omnium är väldigt mycket bättre på att transportera större barn på (eller vuxna, för den delen).

På bilden barn som var ungefär 120-135 cm långa skulle jag tro.

IMG_0834.jpeg

Jag började cykla med Omnium när yngsta var nyss fyllda fem, och har aldrig en enda gång upplevt det som otrevligt att barnen inte sitter fast el dyl. Har cyklat med någon treåring också, men då tagit det väldigt mycket lugnare.

Jag handlade direkt från Rad3, det fungerade helt problemfritt och gick fort. Tror frakten kostade €50.

Stora barn är jobbiga att köra stående bakom lådan, vår tioåring är 150+cm och är i vägen för mycket. Nu får femåringen stå där istället och den stora sitta i lådan om han är för lat för att cykla själv. Grepptejp på ramen bakom lådan är riktigt bra, då står de stadigt.

Hej. Varken Omnium (dingla med benen) eller "stå bakom lådan" verkar vara speciellt lämpligt för några mer ambitiösa turer. Jag vill fortsätta kunna cykla en heldagar med ungen ett par år till!

Jag kommer garanterat klara mig med nuvarande setup under vintern men till våren får det nog bli någon slags justering.

Ett rakt styre i kombination med att flytta sitsen 50mm framåt borde kanske ge tillräckligt mycket utrymme att kunna styra obehindrat?

Kyotestyret är supertrevligt men som ses i bilden skickar det iväg bromsslangarna rätt långt fram.

IMG_6845.jpeg

Stå bakom lådan funkar till och från förskolan men är nog jobbigt i längden :)

Tycker styret ser ut att vara en del av boven för dig precis som du säger. Med vår tvåbarnslåda hamnar barnen dessutom lite mer åt sidan så vajrarna i mitten klarar de sig ifrån. Lite interferens får man kanske räkna med men även 150cm-barnet får plats i lådan bredvid ett syskon.

Reflektion i övrigt är att Bullittlådan ser väldigt liten ut när man är van vid en lite bredare :-)

Bra att ta tempen lite här och få lite input, tack. Kanske helt enkelt valet av styre som är boven. Bullitten är lite kort för mig generellt, hade egentigen behövt en 100mm stam men då blir den för lång för min fru och problemet med passagerarens huvud och höljen växer. Kyotestyret tillåter att sitta i en position som rör sig mot hur jag sitter på andra cyklar med bockstyre, alltså att sitta och hänga på framåtböjen i styret.

Rakt styre med barends blir möjligtvis en variant.

Setbackstolpe vill jag inte ha för då kommer hamna för långt bakom BB.

Jag körde min brutta i helgen. Hon är 164 och vi knölade in all packning bakom ryggen på henne och så fick hon sitta i skräddarställning ganska långt fram. Gick utmärkt!
Skulle jag köra med en större person ofta så skulle jag nog bygga en förvaringsbox som bygger ut lite i bakdel av förvaringsytan så får man sitta längre fram helt enkelt.

Stalle

Jag körde min brutta i helgen. Hon är 164 och vi knölade in all packning bakom ryggen på henne och så fick hon sitta i skräddarställning ganska långt fram. Gick utmärkt!
Skulle jag köra med en större person ofta så skulle jag nog bygga en förvaringsbox som bygger ut lite i bakdel av förvaringsytan så får man sitta längre fram helt enkelt.

Stalle
Så gör jag när tjejen ska med också. Packningen bakom ryggen och skräddarställning.

Att montera sitsen på en distans från ramen med något slags snabbfäste i överkant hade varit smutt. Då skulle den kunna fällas frammåt så att man kan stuva bakom.

#bullittbrutta

Ja, X:en verkar ju rätt trevlig på så sätt då kan man ha lite förvaring bakom ryggstödet och ändå bra med plats.

När vi blev med bullitt och jag bara cyklat på den i några veckor var det väldigt knasigt att cykla vanlig cykel igen. Det är lite utväxling på styrningen och det gjorde vanliga cyklar högst obehagliga att cykla på. Men efter att ha bytt fram och tillbaka några gånger gick det helt över.

Längsta sonen (typ 150 cm) sitter absolut bäst baklänges i lådan, där är det ju fri höjd. Och efterssom ungdommarna ändå bara kollar på mobilen spelar det ju ingen roll åt vilket håll de sitter. Men han åker aldrig längre men kör den själv ibland.

Längsta sonen (typ 150 cm) sitter absolut bäst baklänges i lådan, där är det ju fri höjd. Och efterssom ungdommarna ändå bara kollar på mobilen spelar det ju ingen roll åt vilket håll de sitter. Men han åker aldrig längre men kör den själv ibland.
Bättre för tänderna dessutom

Det här jag tyvärr inte svar på. Den här rutan har några år på nacken. Satt tidigare på en fjällpulka i vilken jag satt och min far drog. Men utförandet verkar vara exakt samma när jag tittar på deras hemsida, nu alltså drygt 30 år senare. Slå dom en pling vetja!
Tack för inspo! Beställde en ny ruta från Segebadenpulkan och skruvade dit
IMG_1009.jpeg
IMG_1001.jpeg

Stiligt! Krävdes det några modifikationer?
Vilken modell köpte du?

Min son är riktigt nöjd med rutan och klagar när den inte sitter på då det blir kallt och ögonen tårar sig. När vi åker grus skyddar den mot grusstänk också.
Köpte den för träpulka. Det enda som är annorlunda mot original är att jag borrat rakt igenom sidorna på Bullitten och dragit med M5-skruv + brickor och mutter. Barnen var nöjda i morse när det var 10grader, blåsigt och 1 mil till förskolan. Inga kalla ansikten mm. Skitbra! :)

Köpte den för träpulka. Det enda som är annorlunda mot original är att jag borrat rakt igenom sidorna på Bullitten och dragit med M5-skruv + brickor och mutter. Barnen var nöjda i morse när det var 10grader, blåsigt och 1 mil till förskolan. Inga kalla ansikten mm. Skitbra! :)
Smutt. Så gjorde jag med. Men min modell krävde lite mer jobb med att lossa metallbeslagen på rutans sidor och flytta ner dessa ca 3cm.

Blir glad att höra att min rekommendation verkar ännu bättre än vad jag först trodde med mer eller mindre plug and play fran Segebaden.

✌?️

Har dem på flera andra cyklar och är nöjd, men finna väl möjligen lite olika åsikter där!
Edit: och bra mycket mer stabila än plastskärmar

Kanske värt att dra ett mejl till https://www.cargobike.se/ eller liknande för att fråga om dom har något till återförsäljning.
1696240519069.png

Köp till stag från Gilles Berthoud från ex Veloform och saken är biff, skitsnygg och stabilt.

Edit: dessa var snygga också!

Senast ändrad:
Har dem på flera andra cyklar och är nöjd, men finna väl möjligen lite olika åsikter där!
Edit: och bra mycket mer stabila än plastskärmar
Jo, har man testad Honjo m.fl så går det inte riktigt att jämföra. Cuerana är ju en sandwichkonstruktion av två tunna aluminimum lager med någon slags skumplast emellan. Stagen är infäst men en liten plastbit med små krokar som är typ 1/4 kvadratcentimeter stora. Har monterat ett par på pendlaren och det känns som en tidsfråga inna det havererar. Men vi får se.

Jo, har man testad Honjo m.fl så går det inte riktigt att jämföra. Cuerana är ju en sandwichkonstruktion av två tunna aluminimum lager med någon slags skumplast emellan. Stagen är infäst men en liten plastbit med små krokar som är typ 1/4 kvadratcentimeter stora. Har monterat ett par på pendlaren och det känns som en tidsfråga inna det havererar. Men vi får se.
Nä, det håller jag med om. Är alternativet skärmar i metall så köper jag att man hellre går den vägen, däremot upplever jag dem som rätt överlägsna de vanliga plastskärmarna. Tycker dock att fästena för dem funkar bra, har som sagt kört dem på åtminstone fyra olika cyklar som tillsammans gjort en del mil utan några tillbud än.

Hur kan materialet vara avgörande på ett par skärmar?
Sitter de fast, skramlar ej och skyddar mot väta så är väl uppdraget ufört? Eller... och dessa kriterier grejjar vilken biltemaskärm som helst.
Stalle

Hur kan materialet vara avgörande på ett par skärmar?
Sitter de fast, skramlar ej och skyddar mot väta så är väl uppdraget ufört? Eller... och dessa kriterier grejjar vilken biltemaskärm som helst.
Stalle

Tur att vi alla tänker olika :)

Mina original bullitt skärmar sitter bra och gör jobbet. Men för mig handlar det i. Känslan och hur snyggt man kan få dom att sitta med. Hur ser detaljer som infästningar och profil å skärmen ut.. ja jag kan nörda på i evigheter men för mig är det mer än att dom bara ska sitta där och vara praktiska

//W

Materialet och framförallt konstruktionen i skärmen gör skillnad. En aluminiumskärm med "rullade" kanter är oerhört styv för sin vikt. Långt styvare än Cuerana, SKS, Biltema etc. Styva skärmar är tysta skärmar.
Skärmar i metall kan även masseras till rätt radie för perfekt passform, det går inte med plast- eller sandwitchkonstruktion.

Larry vs Harry teasar om nya grejer på Instagram, tror ni bara det är smågrejer eller något större?

Ser ut att vara plats för mer drev på senaste bilden.

1697441830970.png

1697441853309.png

Larry vs Harry teasar om nya grejer på Instagram, tror ni bara det är smågrejer eller något större?

Ser ut att vara plats för mer drev på senaste bilden.
Vill ha. Oavsett.. För visst kan man ha en Bullitt till? En för barn och en för grejor.. Har ju ändå nästan tappat förmågan att cykla på vanlig cykel sen man lagt alla mil på en bulltitt senaste månaden.

Kul med silverfärgade komponenter högt och lågt. Kan man köpa den sådan idag? Inte många cyklar som går att köpa med komponenter i annan färg än mattsvart!

Fanns väl någon limited upplaga om jag inte minns fel angående silvriga GRX.

Men är det något oklart samarbetet med Cinelli med tanke på den nya lacken?
nuovosito2.jpg

Tillbaka
Topp