Buycycle köp/sälj erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Någon som har köpt eller sålt via Buycycle.com eller på annat sätt har koll på tjänsten/förmedlingen och om den går att förlita sig på osv?

Jag har aldrig använt sidan, men jag drar öronen åt mig när man ser sådana här priser (inte ens nypriset från Canyon själva är i närheten)

Jo, det är ju en separat fråga. Knäppa prissättningar när personer säljer sina prylar förekommer ju alltid, för jag tror att det är varje säljare som sätter priset, inte Buycycle. Sedan finns ju problematiken med vår valuta samt olika kulturer om att sätta ”rätt” pris från början. Bara att det finns ett snabbval för att lämna alternativt bud bekräftar väl det senare.

Jag är mer nyfiken på tillförlitligheten i processen med kontrollen, frakt och betalning. Är det bara en förtroendeingivande webbsida eller finns det ”kvalitet bakom” typ.

kollar man de negativa omdömena på bla trustpilot, så vetef*n...

Har bara skummat igenom en del av de negativa omdömena om så här långt är det gnäll typ "köpare ångrade sig", "fick inte sålt min cykel trots lågt pris", "överprissatta cyklar" samt en där det varit strul med upphämtning. Så här långt har jag inte hittat någon som blivit blåst på betalning, vilket känns som det primära. Jag skummade igenom 1-stjärninga omdömen.

Jag har köpt där. Första försöket så accepterade säljaren. Men efter betalning blev det tvärdött. Fick tillbaka pengar men torskade en del tyvärr på att paypal gav mig sämre växelkurs tillbaka....Andra försöket gick bättre. Visserligen lite strul med fedex(kosmetiska skador och försening) men inväntar respons på detta. Men det är iaf inte en bluffsite. Segaste är som sagt att även om du köper cykeln så har försäljaren 24h på sig att acceptera eller förkasta ditt köp.

Är också väldigt nyfiken på denna sida och hur köpet fungerar...men vettetusan om man vågar lägga ut +20k och bli riktigt besviken

Är också väldigt nyfiken på denna sida och hur köpet fungerar...men vettetusan om man vågar lägga ut +20k och bli riktigt besviken
Det är ju som att köpa begagnat på distans överlag. Man vet ju inte helt skicket innan grejer väl kommit fram. Det finns några steg av extra optioner där företaget kollar igenom cykeln men de kostar en del. Vanlig frakt är 119eur och dyraste paketet var runt 249eur har jag för mig. Sen har du 48h på dig att begära retur om den är i ett skick som inte stämmer mot annons(oklart hur svårt att "vinna" denna strid). Men man kan ju som sagt lägga ett bud och se var det tar en.

BUMP.

Några nya erfarenheter? Blir mer och mer nyfiken på en del objekt jag hittat på sidan.

Bonusfråga i ämnet; ett par intressanta objekt finns i Tyskland och Italien. Dessa länder kommer jag besöka medelst bil framåt våren/sommaren och kan eventuellt göra upp affär lokalt. Hur är det med banköverföring till utländska bankkonton inom EU är det smidigt numer? Jag har egentligen bara erfarenhet av enstaka hyresbelopp för hushyra med lite lägre belopp, samt företagsöverföringar. För om åren var det ju en fördröjning vad gäller affärskonton mellan företag iaf. Någon som vet/har erfarenhet?

Jag har goda erfarenheter av Buycycle. Köpte först en cykel via deras tjänst som försvann under transporten via Fedex. Buycycle återbetalde till mig så fort transportören kunde bekräfta att de hade tappat bort paketet. Efter ca 3 veckor.
Sen köpte jag en annan hoj som kom hem till min dörr 10 dagar efter köpet, inga konstigheter.
Tycker det funkar bra att de sköter banköverföring och transport med försäkring när man ska handla utomlands.

Gammal tråd men sökte själv när jag undrade så fyller på. Har själv köpt en hoj via Buycycle nu under sommaren och det har fungerat väldigt smidigt. Bra info från appen och kändes tryggt. Köpte en Scott RC 30 med SRAM Rival axs, effektmätare och Synchros Capital 1.0 hjul. Cykeln är i nyskick, inte ett märke och drivlinan var knappt använd, hade uppenbart gått väldigt lite. Fick med originalkvitto och prutade 200 euro. Fick med bra pedaler. Det var en handlare i Polen så slapp köparskyddsavgiften, den ingår när man köper från kommersiella säljare. Den kom väl förpackad i cykelkartong med UPS. Den kostar över 50’ i Sverige och då utan effektmätare och originalhjulen (vilka inte inbjuder till upphetsning ?) . Gav 36 000 plus frakt.

Gammal tråd men sökte själv när jag undrade så fyller på. Har själv köpt en hoj via Buycycle nu under sommaren och det har fungerat väldigt smidigt. Bra info från appen och kändes tryggt. Köpte en Scott RC 30 med SRAM Rival axs, effektmätare och Synchros Capital 1.0 hjul. Cykeln är i nyskick, inte ett märke och drivlinan var knappt använd, hade uppenbart gått väldigt lite. Fick med originalkvitto och prutade 200 euro. Fick med bra pedaler. Det var en handlare i Polen så slapp köparskyddsavgiften, den ingår när man köper från kommersiella säljare. Den kom väl förpackad i cykelkartong med UPS. Den kostar över 50’ i Sverige och då utan effektmätare och originalhjulen (vilka inte inbjuder till upphetsning ?) . Gav 36 000 plus frakt.
Scott Addict RC 30 skulle det stå

Jag kan också gå i god för Buycyle. Köpte en cykel via dem från England. Den kom fram men paketet var skadat. Det var en cykel med navväxel och den fungerade inte helt bra, vilket inte stod i annonsen. Och cykelaffären sade att de inte lagar det utan jag får köpa ny för 3500 ink arbete!

Båda dessa grejer stod bycylce för kostnaden för utan probelm, jag tog kort/filmade skadan innan och när jag öppnade paketet och de ersatte det som var skadat på cykeln med vad jag tycker är rimlig/generös kompensation.

De ersatte mig också för vad det kostade att byxa växelnavet, vilket jag inte riktigt vågade hoppas på.

Så även om cyklen inte var helt som dne skulle så tog de fullt ansvar på ett sätt jag verkligen uppskattar så skulle absolut köpa genom dem igen. Och nu rullar cykeln fint, är av en modell som inte finns att köpa i Sverige men som jag verkligen ville ha.

Liten uppdatering: den ska ju hämtas upp imorgon enligt appen, men idag såg jag att nästan alla pengarna kommit tillbaka :/
Det var ju ”accepted offer” och jag hade ju betalt. Vafan kan dem göra så???
Fattas väl 200spänn som skiljer det betalade och det returnerade, det stör mig rejält.

Liten uppdatering: den ska ju hämtas upp imorgon enligt appen, men idag såg jag att nästan alla pengarna kommit tillbaka :/
Det var ju ”accepted offer” och jag hade ju betalt. Vafan kan dem göra så???
Fattas väl 200spänn som skiljer det betalade och det returnerade, det stör mig rejält.
Jag har tyvärr också varit med om det. Förlusten du råkar ut för är baserat åå växelkurs. Du fick nog lika mycket pengar tillbaka i euro men torskade lite på konverteringen. En klen tröst är väl att säljaren rimligtvis borde åka på en större avgift på ca 150eur...

Är det så att cykeln har skickats till Buycycle som dömde ut skicket. Eller är det säljaren som gett tusan i att skicka cykeln överhuvudtaget?

Är det så att cykeln har skickats till Buycycle som dömde ut skicket. Eller är det säljaren som gett tusan i att skicka cykeln överhuvudtaget?
Nu har jag inte 100% koll på rutinerna....Men om du inte har köpt cykeln med extra kostnad för kontroll av cykel så får bara försäljaren emballage och sen blir den upphämtad av fraktbolaget. En fräck gissning i detta sammanhang är att säljaren kanske har fått ett bättre erbjudande från annat håll som ger totalt mer pengar än vad ditt erbjudande tillsammans med straffavgift ger....Hur man än vänder på det så har man göra med privatpersoner med allt vad det innebär. Dock är ju själva buycycle legitima och ställer upp när det uppdagas skador etc...

Jag köpte en cykel i februari/mars. Fungerade hur bra som helst. Det var egentligen bara frakten som var lite tråkigt lång. Eller så här. Transporten var OK, men de hade lagt med goda marginaler för utskick av kartong & packning av cykel innan de skickade dit budbilen för att hämta upp.
Men smidigt & bra sätt att köpa begagnad hoj.

(En lite udda grej är att OM man hamnar i "kö" på en intressant cykel & kan tänka sig att bjuda över, så finns/fanns det inget sätt att höja priset från det som var angivet i annonsen)

Kikade igenom denna tråden innan jag köpte en cykel genom Buycycle i våras. Det blev en blandad upplevelse, som jag nu hoppas kan hjälpa andra som går i samma tankar…

Jag hade oturen att motta en transportskadad cykel. Både efter (tydlig!) yttre påverkan och pga. säljaren packat dåligt. Buycycle var väldigt snabba att erbjuda ersättning för de delar som skadats för att säljaren packat oförsiktig. (Antagligen drogs dessa pengar direkt ur säljaren utbetalning.) Beloppet för ersättningen motsvarade billigaste priset för samma komponent hos de tysk webbutikerna.
Jag fick argumentera desto mer för att få ersättning för den skada som fraktbolaget orsakat med en stor reva i emballaget. Kanske för att lackskada på en helt ny ram är svårare att värdera i pengar, men nog också för att denna ersättning skulle komma från Buycycle själva.

Mitt råd till köpare på Buycycle är att filma när ni öppnar (och om möjligt redan när ni tar emot) paketet. Bara utifall något skulle vara skadat, då det är köparen som bär ansvar att bevisa skadan/felet och att du inte själv orsakat det. Jag skulle också kolla igenom cykeln mer noggrant än jag själv gjorde. T.ex. att infästningar och gängor inte är förstörda osv. Sådant som inte syns direkt när man öppnar paketet, helt enkelt.
Och till sist: stå på ang. ersättning! Det går att argumentera sin sak med Bicycles kundservice. Framförallt med bra dokumentation osv.

Allt som allt är jag väldigt glad för cykeln jag köpte, men processen av utdragen och tidskrävande. Ersättningen jag fick var minimal om än till sist rimlig.

Såg att dom sålde delar där nu också. Köpte nya sram rsc fram och bak med nya 200mm hs2 sram skivor. Kostade hela 2400;- inkl och köparskydd. Känns som ett vettigt pris trots alla påslag som man betalar. Återstår dock att se hur dom ser ut när dom kommer fram b

Det var galet smidigt att köpa från sidan. Man får leta runt lite men priserna är så mycket bättre än här i Sverige. Jag gav mindre för detta nytt än vad det säljs för begagnat.
IMG_5984.webp

Är det någon som sålt något via buycycle? Jag sålde en broms för en tid sedan och märkte att jag fortfarande inte fått betalt. Hemsidan buggar och är fylld av märkligt motsägelsefullt språk. Jag upplever hela konceptetet och idén som god men genomförandet dåligt. Jag har en del andra, betydligt dyrare grejer, på väg att säljas men jag vågar inte.

Igår fick jag tips om Buycycle, hade helt missat det. Eftersom jag bor där begagnat marknaden är begränsad känns det svårt att köpa begagnad cykel inrikes utan att behöva köra många mil. Jag blev väldigt nyfiken på buycycle, framförallt när jag såg priserna. Ytterst tacksam för denna tråd då jag blev lika skeptiskt som nyfiken, skicka iväg massa pengar till någon främling kändes först sådär. Nu efter att ha läst lite här känns det lugnt. Tar såklart med mig att dokumentera allt och ta bilder/film vid leverans.

Jag sökte på annonser och sparade några favoriter igår kväll. Och utan att ha skickat iväg någon förfrågan fick jag ett mail i morse från en säljare, pruta behöver man tydligen heller inte göra själv ✌️

Tack Happy

IMG_0460.webp

Klarna.
(Tänkte att det ger ytterligare en möjlighet att hålla inne faktisk betalning om det skulle strula (vilket det inte gjorde)).

/J
Å tusan dom har Klarna? Svårt att hitta info om betalmetoder utöver ikonerna längs ner på sidan och där tror jag inte Klarna är med.

Å tusan dom har Klarna? Svårt att hitta info om betalmetoder utöver ikonerna längs ner på sidan och där tror jag inte Klarna är med.
Hmm, när jag tänker efter kan det varit så att jag använde Klarnakort (som jag har för att min stenåldersbank inte stödjer google wallet för att betala med mobilen).

Men enligt denna så verkar de äve ha stöd för Klarnas checkout "inbyggt"
https://buycycle.zendesk.com/hc/en-150/articles/20380897384465-payment-methods-on-buycycle

/J

Over the last year I've bought 2 bikes through Buycycle and sold 1.
From a buyers side it was quite straight forward and the shipping cost fairly reasonable, both the bikes I bought were fairly new so the condition was as described.
Selling was more complicated and involved a lot of security details & photos being needed before the transaction could proceed. Then I boxed it up, with more photos and sent it off. Took about a week to arrive at the customer, then they had to make the approval, payment came about 5 days after. So it takes time for the payment to arrive.
I guess most of this extra time is in the security, and that the buyer accurately receives what they ordered etc.
All in all, I'm happy with Buycycle and wouldn't hesitate to buy/sell there again.

Jag har hittat lite grejer neråt södra Tyskland, som jag passerar om en vecka från nu. Så det kan ju bli "affär direkt" och det går ju inte att gå förbi Buycycle, utan affären måste processas där. (Går inte att få tillräckliga kontaktuppgifter ens via chatten, för den slår igen som en musfälla om man utforskar den möjligheten, verkar det som. :) Frågan är om det går att processa affären pang på stubinen på plats, eller om det krävs x antal dagar via Buycycle? Jag har ju inte köpt något, så är lite nyfiken på om ni som handlat kan göra en bättre bedömning av den frågan.

Jag har hittat lite grejer neråt södra Tyskland, som jag passerar om en vecka från nu. Så det kan ju bli "affär direkt" och det går ju inte att gå förbi Buycycle, utan affären måste processas där. (Går inte att få tillräckliga kontaktuppgifter ens via chatten, för den slår igen som en musfälla om man utforskar den möjligheten, verkar det som. :) Frågan är om det går att processa affären pang på stubinen på plats, eller om det krävs x antal dagar via Buycycle? Jag har ju inte köpt något, så är lite nyfiken på om ni som handlat kan göra en bättre bedömning av den frågan.
There AI is super smart to stop you making direct contact with the seller, I tried many ways without success. If you manage please let me know who :D

There is a pickup option, but the sale must be done through Buycycle and they charge you for the transaction of course.

Är det någon som sålt något via buycycle? Jag sålde en broms för en tid sedan och märkte att jag fortfarande inte fått betalt. Hemsidan buggar och är fylld av märkligt motsägelsefullt språk. Jag upplever hela konceptetet och idén som god men genomförandet dåligt. Jag har en del andra, betydligt dyrare grejer, på väg att säljas men jag vågar inte.
Kan uppdatera om min försäljning. Jag har fortfarande inte fått betalt och kundservice svarar inte på några mail eller meddelande. Trycker på knappen "get paid" men sen händer inte mer. Bankkonto osv är registrerat.

Jag avråder att sälja via buycycle. Jag tror inte att de vill blåsa mig på några hundralappar men deras hemsida är för dålig, och uppenbarligen deras kundtjänst också.

Jag kan även tycka det är svårt att förhandla till bra priser för säljare och mig som köpare när buycycle tillägg räknas på, men det är ju vad det är.

Hmm, när jag tänker efter kan det varit så att jag använde Klarnakort (som jag har för att min stenåldersbank inte stödjer google wallet för att betala med mobilen).

Men enligt denna så verkar de äve ha stöd för Klarnas checkout "inbyggt"
https://buycycle.zendesk.com/hc/en-150/articles/20380897384465-payment-methods-on-buycycle

/J
Klarna-loggan dyker upp som alternativ, men när jag reggade för köp med ”hämta på plats” så finns inte Klarna som alternativ.

Igår kom cykeln! Hel och fin, trotts hål i kartongen.
Lite udda att skicka den i en TV kartong kanske, men cykeln var mycket väl packad och inget har tagit skada förutom kartongen.
Kan än så länge bara klaga på att försändelsen blev över en vecka sen, annars har allt gått bra.

Bilagor

• Image (12).webp
    Image (12).webp
    1,016.7 KB · Besök: 159
  • Image (11).webp
    Image (11).webp
    1.4 MB · Besök: 182
Igår kom cykeln! Hel och fin, trotts hål i kartongen.
Lite udda att skicka den i en TV kartong kanske, men cykeln var mycket väl packad och inget har tagit skada förutom kartongen.
Kan än så länge bara klaga på att försändelsen blev över en vecka sen, annars har allt gått bra.
Det där är en cykelkartong som har en TV-printad på sig. Det ser du extra tydligt med handtagen mitt på och att det inte finns någon branding på vad det är för TV.

Helt enkelt, ett sätt att göra speditören lite varsammare med kartongen.

Tillbaka
Topp