bygga 29er

johan_p

Medlem
bygga 29er
Hej

Blev övertalad av en bekant att dokumentera ett av mina cykel/rambyggen. Inte så svårövertalad.
Hur som. Jag heter johan, bor i Göteborg. Bygger lite ramar då och då, kanske 1-2 om året under namnet Godspeed (www.godspeedbicycles.se)
Stundande bygge skall bli en helstel 29’er. Det här blir den första ramen som jag svetsar ihop. Har tidigare lött, både med foglödning och muffar.

Steg 1. kapa upp rör. Nuförtiden gör jag det i svarven.
DSC_02361.JPG

Av någon anledning brukar jag börja med att göra gaffeln. In i jiggen med den och punkta med svetsen.
DSC_02352.JPG

DSC_02391.JPG

Kommer inte bli några velociped-saloon-Friday-night-light-närbilder-på-snygga-svetsar här inte, för det kommer med all sannolikhet se ut som skit.

In med rören i ramjiggen.
DSC_02371.JPG

Som det sitter nu är bakre gaffeländarna inlödda i kedjestagen och de är svetsade i vevlagerhylsan. Annars brukar jag göra baktriangeln sist, men misstänker att det blir svårt att komma åt där med svetsen när sadelröret är svetsat. Nästa steg blir att göra fler ”sub-assemblies”. Sadelrör mot vevlagerhylsa och huvudrör mot topprör. skall se till att få det gjort i helgen.

/Johan

bygga 29er
Snyggt, gillar linjerna!

Tänker du dig en geometri åt det kvickare eller slackare hållet?

Ska bli kul att följa.

Fan vilket drag det är på happy, nuförtiden.

Byggs ramar i alla möjliga material och former på löpande band.

bygga 29er
tack skall ni ha

@KristoferR, bra minne där. det måste ha varit ca 6-7 år sedan. tror jag byggde den runt 2008 och körde två år med den.

@eiskall, förmodligen kvick. HT vinkel är 71,5. byggde en annan helstel 29" för några år sedan med 70 grader och har tyckt att den dyker lite i fronten, tänkte testa med lite brantare vinkel. har för mig att jag sneglat på specialized stumpjumper, och att den har 71. vet inte om det är kompenserat för sag. jag landade iaf på 71,5 den här gången.
korta kedjestag blir det. 425mm, därav böjt sadelrör. effektiva sadelrörsvinkel givet min sadelhöjd och reach blir ca 73.

/Johan

bygga 29er
Äntligen!

Kul å se lite bilder från bygget också. Jag kommer förbi och snokar vid tillfälle ;).
Du har väldigt fiffiga lösningar på allt runt omkring också med egentillverkade jiggar och verktyg.

Ser ut att kunna bli riktigt bra.

Nu ska vi bara få ut dig i en kajak snarast också.

//Niklas

bygga 29er
det börjar sakta likna en cykel.
efter att allt är slipat och rengjort, in med alla lösa rör i jiggen.
punkta. delarna svetsas var för sig utanför jiggen.
lite svetsnärbilder
DSC_02451.JPG

DSC_02461.JPG

om det är någon som är intresserad av vad jag använder så är det:
Svetsen är en Everlast
gaslins med 8'ans kopp

tillbaka med allt i jiggen. nu är det bara diagonalröret som är helt löst, toppröret sitter ihop med huvudröret och sadelröret med vevlagerhylsan. punkta i jiggen. innan allt svetsas fast är det bra att förvissa sig om att ramen/främre triangeln ligger i samma plan. upp med ramen på planskiva. iden här är att sadelröret hålls parallellt mot planskivan och huvudröret vilar bara i en punkt. min planskiva är lite ojämn på en del ställen så jag brukar mäta sadelröret också för säkerhets skull.

DSC_02471.JPG

hann precis svetsa klart innan det var dags att återgå till verkligheten utanför verkstaden. nu är det bara sadelstag, bryggor och lite vajerfästen kvar.

DSC_02491.JPG

/Johan

bygga 29er
Ok, riktig skitdag i verkstaden. Men först något bra.

Den förra ramen jag byggde var en ”track” A.K.A sweet fixie till en vän. Den var klar nu i helgen och ”kunden” såg nöjd ut.
Ibland syr jag även väskor och det fanns en sådan till honom också.

DSC_02531.JPG

Har haft en krypande känsla av att jag glömt ställa in jiggen helt sedan trackramen. Det visade sig naturligtvis vara helt riktigt. Det hör till saken att jiggen ännu inte fått graderingar på rörliga delar, vilket blir ett prioriterat ärende fr.o.m. nu.
Hur som, trackramen har vevlager-drop runt 40mm, 29er’n skall enligt min ritning ha 60mm. Mätte lite, fan fel fel fel, 29er’n hade visst fått 40mm drop. inte så mycket annat att göra än att såga av och beställa nytt. ingen katastrof, men segt.

DSC_02571.JPG

/Johan

bygga 29er
johan_p skrev:
-------------------------------------------------------

> Hur som, trackramen har vevlager-drop runt 40mm,
> 29er’n skall enligt min ritning ha 60mm. Mätte
> lite, fan fel fel fel, 29er’n hade visst fått
> 40mm drop. inte så mycket annat att göra än att
> såga av och beställa nytt. ingen katastrof, men
> segt.
>
> /Johan

Gör du egna ritningar? Eller finns färdiga ritningar att tillgå?

bygga 29er
Äntligen nya kedjestag och bakgaffeländar.
trots att stagen är bockade i s-form måste de masserar lite till. På min naiva baktriangelritning sedd uppifrån var det tydligt att det behöver bucklas till lite vid däcket och vinkeln från den punkten till vevlagerhylsan ökas lite. Sagt och gjort. Ibland kan drivsidestaget behöva tryckas till lite vid den innersta klingan också. Lika bra att göra det också.

Tyvärr har jag ingen riktig jigg för kapning och tillpassning av kedjestagen utan bara en ”hållare” så jag får ta ett stag i taget. Inte så mycket handarbete, det mesta görs i svarven eller fräsen.

DSC_02631.JPG

Vänd och slitsa för gaffeländarna.

DSC_02661.JPG

In med allt i ramjiggen och punkta fast stagen. Gaffeländarna skall lödas. Baktriangeln är helt klart den svåraste delen att få helt bra då små fel ger ganska stora utslag på bakhjulet. Eftersom stagen är kapade varförsig och jiggen inte helt går att lita på löder jag oftast bara ena sidan av baktriangeln i jiggen och lämnar någon lödning/svetsning kvar på andra sidan så man har lite utrymma att justera utanför jiggen. Ena gaffeländen löddes på helt medan den andra bara punktades med en liten lodklutt. I med ett bakhjul och kolla. Såg fint ut, så nu sitter båda fast. Nu är jag nästan tillbaka till där jag var innan felinställningen på jiggen upptäcktes. det kommer förhoppningsvis inte upprepas

DSC_02611.JPG

/Johan

bygga 29er
Fick gräva djupt efter den här tråden. Har haft lite andra projekt i verkstaden, men nu så...
Sadelstagen fick samma medicin som kedjestagen, kapa och slitsa.

DSC_02701.JPG

DSC_02711.JPG

Tänkte först svetsa fast mot sadelröret men det såg lite trångt ut så jag ”foglödde” med 38% silver istället. Fick känslan av att jag gjorde det i fel ordning, minns inte hur jag brukar göra. I och med att staget har fler frihetsgrader vid gaffeländan borde den nog fästas där först.

Vet inte om den behövs men jag gjorde en liten brygga till sadelstagen också.

DSC_02761.JPG

Nästan färdig, bara lite vajerfästen kvar.

DSC_02741.JPG

Hoppas jag hinner fixa det i helgen så jag kan lämna in till lack i nästa vecka

/Johan

bygga 29er
färgen på cykeln är helt klart det mest ångestladdade momentet i hela bygget, det kan man gå och tänka på hur länge som helst. de 6 senaste ramarna jag byggt har blivit antingen ljusblå eller mörk olivgrön. om pulverlackarn har den gröna blir det nog den, annars svart.

@EST, det funkar riktigt bra att kapa och greja i svarven. även fast min svarv är förhållandevis liten så är den ganska robust. men ett av de andra projekten i verkstaden är en ny horisontalfräs som jag hoppas blir ännu bättre på att kapa etc. tyvärr är det ett tag kvar tills den är användbar

DSC_02732.jpg

/Johan

Tillbaka
Topp