Jag har under ca 1 år alternerat mellan cykling, löpning och styrketräning. Allroundträning kan man säga.
Det har funkat rätt bra. Jag är 39 och är 183 cm. Började på 91 kg i vikt för ca ett år sedan, väger nu 81-82 och klarade nyligen Halvmarathon på ca 1:35. Målet för nästa Vättern är sub 10 och eventuellt trycker jag in Maran också.
Målet med styrketräningen är väl förutom att det är jäkligt bra träning att man ska se hyfsat atletisk ut samt bli starkare och allroundtränad. "Riktiga" långlöpare och cyklister har ju oftast överkroppar som "pinnar", det är lite väl extremt tycker jag.
Långlöpning gör för de flesta ingen volym på benen alls, tvärtom. ;-) Möjligtvis har en del löpare "hyfsade" vader, men i övrigt, sällsynt.
Cykling verkar kunna ge bra volym för en del. Beroende på gener, hur man tränar och kadens etc. Det verkar variera något enormt.
Dock har jag inte tränat ben på styrketräningspassen själv det här senaste året, hittills. Hade väl hoppats att cyklingen skulle ge någon "massa" som motvikt till löpningen. En slutsats nu är dock att man bör komplettera med styrketräning även för benen om man är ute efter lite volym (och styrka) även där. Alltså kommer jag lägga in styrkepass även för benen i fortsättningen även om cyklingen och löpningen fortfarande är klart prioriterade.
Det är dock INTE lätt att planera sin träning på ett sådant sätt att det passar för dessa tre träningsformer. Speciellt inte om man har barn, familj osv. Löpning eller cykling dagen efter ett benpass i gymmet riskerar få nedsatt kvalité, utan tvivel. Att lägga in en hel vilodag dagen efter ett benpass är det inte alltid man har tid med för att uppnå planerad total träningsmängd när man tränar tre olika "discipliner". Men det blir nog ändå så jag kommer göra, dvs försöka ha min vilodag dagen efter benpasset.
Kanske kommer jag nöjda mig med att köra benstyrkepass varannan vecka, jag får se.
Att "bara" alternera mellan cykling och styrketräning gissar jag dock är lite lättare.
Knäböj tycker jag för övrigt är en av världens tuffaste grejer man kan göra. H-vete! ;-) Sedan får man vara lite aktsam med ryggen innan man har koll på tekniken. Ryggproblem i samband med knäböj är inte helt ovanligt som jag försått det.
Det var mitt svammel inlägg.