Bygga en cykel på 100 timmar?

Beror väl på hur noggrann man är? 1-2 timmar kanske om man är flink. Mycket längre om man bygger egna hjul.

Ska du tillverka delarna eller bara sätta ihop en cykel?

Det senare går på ett par öl och en helkväll om man gör allt ordentligt och har gjort alla moment någon gång tidigare.

Om man har alla verktyg och delar hemma och inget strular så går det på en kväll. Detta förutsatt att hjulen är byggda. Att bygga hjul kan ta hur länge som helst om man inte gjort det förr.

Men detta förutsatt att du pratar om att meka ihop en cykel. Om du menar hur länge det tar att bygga en ram etc på en fabrik blir det svårare. Var ska man då dra gränsen? Ska man då också räkna med hur länge det tar att framställa olja?

~Kalle~ skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej tackar för snabba svar. Jag tänkte köpa
> delar, inte tillverka själv
>
> Tips på bra fabrikat?
>
> /Kalle

Hur långt är ett snöre? Du kan väl börja med att skriva vad det är för cykel du vill bygga ihop, till vad den ska användas och varför.

Frågan är om det är så optimalt att bygga en cykel om du inte vet mer om vad det är du är ute efter. Mountainbike är ju ett ganska så vitt begrepp, Crosscountry racehoj eller downhillmonster med 20 cm dämpning både fram och bak är det ju ganska stor skillnad på. Skaffa dig en färdig hoj som du kör ett tag på och skaffar dig en uppfattning om vad du vill ha ut av en mountainbike. Efter det kan du fundera på ett bygge. För även om du får massor av råd från andra vet ju ingen annan vad du vill ha för sorts cykel om du inte är mer specifik i din frågeställning. Dessutom kanske det blir något som i slutändan inte passar dig trots att det är "bra" saker som rekommenderas.

Några timmar, effektiv tid. För min del är jag en sån som inte sätter mig och ägnar mig helhjärtat åt nåt tills det är klart, utan jag duttar lite då och då. Men effektiv tid, som sagt, bör inte vara mer än några timmar.

~Kalle~ skrev:
> En moutainbike hade jag tänkt mig

1. Budget?
2. Ramstorlek?
3. Ht, fs?
4. KOlfiber, stål, alu..?
5. Hurudan cykling?
6. Rakt styre eller riser?
7. Skivbroms eller inte?
8. Kan du tänka dig att beställa från utlandet?

Om svaret på 1. är under 10000 så ska du glömma projektet att bygga själv - det lönar sig inte (förutsatt att du inte har något verkligt speciellt på g, som något helstelt med 2.4 tums däck eller liknande). Om svaret på 8 är nej, så kan du också glömma det hela för då blir det svindyrt.

Så vi hjälper gärna, men du måste vara mera specifik. Det finns oändligt med varitioner på temat mtb. Bara för att det är en HT så kan det ju vara allt från en 8 kg racer mtb med kolfiber allt till en 14 kg Göteborgare med 130 mm fram...

Okej nu har jag bestämt mig, jag glömmer allt och klarar mig ett tag med min gary fisher som har en ny kasett och en ny kedja från biltema

castrello skrev:
> glömma projektet att bygga själv - det lönar sig inte

Vid vilken prisnivå lönar det sig att bygga själv? :)

Så länge man måste köpa alla prylar blir det alltid dyrare att bygga själv, om man nu inte tänkt sig att köpa cykeln A och genast byta ut massa komponenter.

I övrigt ett väldigt bra svar tycker jag! :)

the_TnT skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > glömma projektet att bygga själv - det lönar
> sig inte
>
> Vid vilken prisnivå lönar det sig att bygga
> själv? :)
>
> Så länge man måste köpa alla prylar blir det
> alltid dyrare att bygga själv, om man nu inte
> tänkt sig att köpa cykeln A och genast byta ut
> massa komponenter.
>
> I övrigt ett väldigt bra svar tycker jag! :)

Jag måste säga att kring 1800 euro, och en anthem så kan det löna sig. Jag byggde nämligen min anthem med bra prylar för 1800 euro, vikten en bit under 12 kg komplett. Så jag fick en bättre cykel och en helt custom för mig än en anthem 2:a som skulle ha varit i samma prisklass.

Men visst. Oftast lönar det sig inte i rena pengar. T.ex. en Cannondale lönar sig absolut inte att bygga från ram om man köper en ny ram till europapriser. Medan vissa märken kan löna sig.

Vissa märken (Isaac, Cervelo etc) finns ju i princip bara som ram, vilket gör att man (gladeligen) tvingas att bygga själv.

the_TnT skrev:
> om man nu inte
> massa komponenter.

...och tyvärr är jag en sån: en som ser en svinsnygg cannondale super six och direkt börjar tänka på att byta styre, styrstam, sadel osv för att få den position, känsla osv som jag är van vid. Har dessutom gått och blivit utväxlings-snobb så kommer troligen att kräva 52-42/12-23 ett bra tag framöver...

the_TnT skrev:
> alltid dyrare att bygga själv

inte alls sant om man köper vissa prylar begagnat och gör bra dealer på annat. Alla mina cyklar är självihopplock med egenskapen att det skulle kostat (betydligt) mer att köpa motsvarande* hojpa färdigbyggt.

*= motsvarande prestanda, oftast går det inte att köpa en "färdighoj" med t.ex. lx-bakväxel och finframgaffel.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är med Mytis här, beggade delar på t.ex. happy kompletterat med köp från USA och England ger dig en custom-hoj billigare än en "dussin"-hoj

the_TnT skrev:
> alltid dyrare att bygga själv, om man nu inte
> massa komponenter.

Inte alltid sant. Min DH-hoj fick jag ihop löjligt billigt genom att leta efter rea-prylar och inte köpa massa onödigt bling-bling.
Det GÅR att bygga billigt från scratch, men det tar massor av tid att surfa efter rea-prylar.

plumse skrev:
> Det GÅR att bygga billigt från scratch, men det
> tar massor av tid att surfa efter rea-prylar.

Exakt. Man får inte ha bråttom i sånt fall...

Jag har fel titt som tätt och kanske har det nu med, men jag tycker det luktar troll här. Men tråden blev ju trevlig ändå. Skål på er!

elmaco skrev:
> Om det är en dirthoj du skall bygga, fråga
> blixten18.

Blixten18 kan iallafall inte svara på vilken som är den bästa dirten. Trollet i honom förhindrade det.

Tillbaka
Topp