Bygga klättringskapacitet

Mycket internetcykling här, gillart!

Min egen rent empiriska observation, som ju säkerligen är helt fel eftersom jag inte ens tränar utan bara cyklar för att det är kul, är att så länge nån sorts rimlig bas finns på plats så har jag tyckt mindre illa om klättringarna de åren jag varit starkare i den mer explosiva bemärkelsen så att slövevandet uppför går att göra längre från min maxeffekt. Att cykla mer men inte explosivt gör förvisso att jag kan veva på länge men det blir inte lika tydligt mindre jobbigt att veva. Men det här har gett allra störst utslag på långa klättringar när man sitter och vevar nån timme i sträck på nån fransk grusväg.

Av egen erfarenhet skulle jag satsa på följande saker som är rangordnade, med hänsyn till det TS tidigare nämnt:

1. Sänka den egna vikten om det är möjligt.
2. Intervaller 3x10min.
3. Intervaller 4x4 min.
4. Kika på möjligheten med att byta till lägre utväxling.
5. Styrketräning.

Uteslutit zon 2, på grund av att det tar för mycket tid från barn, familj och arbete. Absolut ingen ny lättare cykel på grund av att huvudproblemet inte kommer att lösas där.
Styrketräningen har jag koll på.
Har du nån procent av ftp på dina intervallförslag?

Jag är inte förtjust i klättringar, men det jag har märkt är att klättringarna har blivit mindre plågsamma i takt med att jag cyklat mer stig i Hellas och således tränat upp min explosivitet.
Sen hjälper det säkerligen till att jag leder spinningpass en gång i veckan sedan i januari.

Det håller jag med om. Dessutom enkel att anordna när man har backarna nära. När jag flyttade från platta Nederländerna till Tyskland tog mig det några månader att växa fram klättermusklerna till lvgcykling. Jag har ingen erfarenhet av cykling där man inte går framåt, men skulle tänka att det går bra att träna.

Utväxlingen är mycket persönligt. Lättare skulle kunna hjälpa, men när man blir starkare kan man trampa tyngre växlar. Jag ståcyklar alltid uppför. Efter träning på singlespeed klarar jag det mesta på 34/21 (med elliptisk fram), medan jag använde 32/32 och då och då 32/36 förut. Jag tycker dock om låga växlar uppför på MTB.
Huruvida hög utväxling är vettigt beror på omständigheterna. Själv avskyr jag att ståtrampa uppför asfaltsbacken till Nackamasterna, särskilt när jag inte är uppvärmd. Däremot har jag ingenting emot att ståcykla i skogen. De backarna är mycket kortare dessutom. Handlar det bara om transport så skulle jag gärna ha ordentligt lätt utväxling.

Huruvida hög utväxling är vettigt beror på omständigheterna. Själv avskyr jag att ståtrampa uppför asfaltsbacken till Nackamasterna, särskilt när jag inte är uppvärmd. Däremot har jag ingenting emot att ståcykla i skogen. De backarna är mycket kortare dessutom. Handlar det bara om transport så skulle jag gärna ha ordentligt lätt utväxling.
Hur länge man ska transportera sig spelar också in. Jag hade 32/36 första gången jag åkte till alperna. Det gillade inte knäna i slutet av resan.

Bra poäng!

Asfaltsbacken vid Nackamasterna är precis på max som jag kan köra på max. Jag minns dock inte om jag ståcyklar hela vägen där, det är en av de få backar som jag aldrig cyklar på min helstel.

Men på långa backar behöver man klart lättare växlar än på kort backa. TS skriver om 5-7 min cykling uppför, jag vet inte hur jobbiga backar det är.

Hur länge man ska transportera sig spelar också in. Jag hade 32/36 första gången jag åkte till alperna. Det gillade inte knäna i slutet av resan.

Såklart!

Jag har bara cyklat uppför på min gamla 26" i alperna. Där ville jag inte har mindre än 1:1 utväxling. Men jag är en undantag där, tror jag. Och framförallt måste man inte köra tung utväxling när man inte är van med att cykla uppför länge.

Styrketräningen har jag koll på.
Har du nån procent av ftp på dina intervallförslag?
3x10 min 91-105% av FTP. "vilan" halva tiden dvs. 5 min med halva effekten.
4x4 min 106-120% av FTP. "vilan" halva tiden dvs. 2 min med halva effekten.

Efter träningsuppehåll kör jag ofta med längre "vila", som jag med tiden kortar av till "rätt" längd. Lite fusk, men för att komma igång känns det som ett bra sätt för mig.

Kikar på vad jag brukar köra. 3x10 - 99% och 4x4 -108% av FTP.
När jag kör 4x4 är jag helt död, men är heller inte lika van vid den intervallen som 3x10, som jag klarar mycket bättre. Träning ger bevisligen färdighet.

Lycka till med dina backar!

Behöver man inte gå upp på typ Berk-extrem utväxling för att behöva stå i den backen?

Tänker att vilken normal endurocykel som helst borde kunna trampa lungt upp där?
Nu har jag visserligen inte vart där på ett tag, har kanske glömt hur den är..

Behöver man inte gå upp på typ Berk-extrem utväxling för att behöva stå i den backen?

Tänker att vilken normal endurocykel som helst borde kunna trampa lungt upp där?
Nu har jag visserligen inte vart där på ett tag, har kanske glömt hur den är..
Sorry, det var underförstått att jag också syftade på SS eftersom jag svarade honom och jag vet att han kör SS. ?

Men generellt var poängen att en ganska normal utväxling kan vara för tung om backen är lång och man inte är uppvärmd. När jag kör växlar på HT:n så har den 10-delad 11-36-kassett. Det är inte jätteroligt uppför långa backar heller om man ska sitta ner. Om TS har exempelvis 11-42 kan det ju vara värt ett mindre framdrev eller ännu större kassett.

är ju själva essensen av enduro att det ska va tråkigt 90% av tiden . jag fattar inte att man orkar hålla på med det nån längre tid.
edit: säg att du ska ut och cykla stig istl så blir det lika roligt upp som ner.

Men generellt var poängen att en ganska normal utväxling kan vara för tung om backen är lång och man inte är uppvärmd.
Ja, så är det ju, och även när man är uppvärmd men har kört ett par repor.

Tillåmed jag som "bara" dras med 42 märker att jag har det tyngre än dom som kör 12delat.

Men det är skönt på nåt vis, då jag kan sukta efter 50-kuggare istället för motor ?

Tillbaka
Topp