Bygga klättringskapacitet
Och en jävligt schysst kompis som drar?Det finns ett fjärde alternativ:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och en jävligt schysst kompis som drar?Det finns ett fjärde alternativ:
Styrketräningen har jag koll på.Av egen erfarenhet skulle jag satsa på följande saker som är rangordnade, med hänsyn till det TS tidigare nämnt:
1. Sänka den egna vikten om det är möjligt.
2. Intervaller 3x10min.
3. Intervaller 4x4 min.
4. Kika på möjligheten med att byta till lägre utväxling.
5. Styrketräning.
Uteslutit zon 2, på grund av att det tar för mycket tid från barn, familj och arbete. Absolut ingen ny lättare cykel på grund av att huvudproblemet inte kommer att lösas där.
Huruvida hög utväxling är vettigt beror på omständigheterna. Själv avskyr jag att ståtrampa uppför asfaltsbacken till Nackamasterna, särskilt när jag inte är uppvärmd. Däremot har jag ingenting emot att ståcykla i skogen. De backarna är mycket kortare dessutom. Handlar det bara om transport så skulle jag gärna ha ordentligt lätt utväxling.Det håller jag med om. Dessutom enkel att anordna när man har backarna nära. När jag flyttade från platta Nederländerna till Tyskland tog mig det några månader att växa fram klättermusklerna till lvgcykling. Jag har ingen erfarenhet av cykling där man inte går framåt, men skulle tänka att det går bra att träna.
Utväxlingen är mycket persönligt. Lättare skulle kunna hjälpa, men när man blir starkare kan man trampa tyngre växlar. Jag ståcyklar alltid uppför. Efter träning på singlespeed klarar jag det mesta på 34/21 (med elliptisk fram), medan jag använde 32/32 och då och då 32/36 förut. Jag tycker dock om låga växlar uppför på MTB.
Hur länge man ska transportera sig spelar också in. Jag hade 32/36 första gången jag åkte till alperna. Det gillade inte knäna i slutet av resan.Huruvida hög utväxling är vettigt beror på omständigheterna. Själv avskyr jag att ståtrampa uppför asfaltsbacken till Nackamasterna, särskilt när jag inte är uppvärmd. Däremot har jag ingenting emot att ståcykla i skogen. De backarna är mycket kortare dessutom. Handlar det bara om transport så skulle jag gärna ha ordentligt lätt utväxling.
Huruvida hög utväxling är vettigt beror på omständigheterna. Själv avskyr jag att ståtrampa uppför asfaltsbacken till Nackamasterna, särskilt när jag inte är uppvärmd. Däremot har jag ingenting emot att ståcykla i skogen. De backarna är mycket kortare dessutom. Handlar det bara om transport så skulle jag gärna ha ordentligt lätt utväxling.
Hur länge man ska transportera sig spelar också in. Jag hade 32/36 första gången jag åkte till alperna. Det gillade inte knäna i slutet av resan.
3x10 min 91-105% av FTP. "vilan" halva tiden dvs. 5 min med halva effekten.Styrketräningen har jag koll på.
Har du nån procent av ftp på dina intervallförslag?
Behöver man inte gå upp på typ Berk-extrem utväxling för att behöva stå i den backen?Huruvida hög utväxling är vettigt beror på omständigheterna. Själv avskyr jag att ståtrampa uppför asfaltsbacken till Nackamasterna, särskilt när jag inte är uppvärmd. Däremot har jag ingenting emot att ståcykla i skogen. De backarna är mycket kortare dessutom. Handlar det bara om transport så skulle jag gärna ha ordentligt lätt utväxling.
Sorry, det var underförstått att jag också syftade på SS eftersom jag svarade honom och jag vet att han kör SS. ?Behöver man inte gå upp på typ Berk-extrem utväxling för att behöva stå i den backen?
Tänker att vilken normal endurocykel som helst borde kunna trampa lungt upp där?
Nu har jag visserligen inte vart där på ett tag, har kanske glömt hur den är..
Ja, så är det ju, och även när man är uppvärmd men har kört ett par repor.Men generellt var poängen att en ganska normal utväxling kan vara för tung om backen är lång och man inte är uppvärmd.