bygga mekställ

bygga mekställ
Min bror byggde två mekställ, det ena var till mig. Vägde väl sådär 25-30 kg och var väääääääääääääldigt stabilt, lite för mycket av det mesta men cykeln hängde fint när man väl hade klämt fast den. Dock tog det för mycket plats, så jag köpte ett Minoura med en snabbt och enkelt justerbar klämma. Funkar kanon, ett av de bättre ställen jag provat.

Överdelen är enligt bilden, mitt är snart 10 år och foten verkar vara enda förändringen.

Bilagor

• w3100_blank.jpg
    w3100_blank.jpg
    10.2 KB · Besök: 206
bygga mekställ
nisse56 skrev:
-------------------------------------------------------
> är det någon som byggt ett mekställ

Stativet är det enkla, att få till en bra klamma är svårare men det går om du har tillgång till rätt verktyg. Jag har inte det så jag köpte ett färdigt som funkade bra direkt.

bygga mekställ
de va nån som byggde klämma med en svetstång med påsvetsade vinkeljärn som gummibekläddes hittar dock inte tråden...... sen har jag även sett variant där man använt svetstång o två plattjärn som man svetsat i käftarna sen borrat hål o kört med vbroms klossar som klämmer runt ramen.. själv tänker ja bygga versionen med gummiklädda vinkeljärn så fort ja kan få tillgång till svets igen...

bygga mekställ
Om man ser bort från det lättbyggda ramen/stället, är ju en ide och ha en svängskiva självklart som man har utbytbara olika gamla sadelstolpar i dom mest normala dim på .
Så är det bara av med sadel och stolpe och sticka i den fasta svängbara stolp biten fast med klämman, så kan man svinga hur man vill och inga wires eller annat blir påverkad av monteringen samt ingen märken på den dyra sadelstolpen som man använder ...

//svein som undrar om den fina planen jag fick i skallen värkligen blev ordlagt så andra ser den bilden ....

bygga mekställ
MR hyde skrev:
> är ju en ide och ha en svängskiva självklart som man har utbytbara olika gamla sadelstolpar i
> dom mest normala dim Så är det bara av med sadel och stolpe och sticka i den fasta svängbara
> stolp biten fast med klämman

Så här typ:

seatpost-revolver.jpg ht=499

bygga mekställ
AJ skrev:
> MR hyde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > är ju en ide och ha en svängskiva självklart
> som man har utbytbara olika gamla sadelstolpar i
> > dom mest normala dim Så är det bara av med
> sadel och stolpe och sticka i den fasta svängbara
>
> > stolp biten fast med klämman
>
> Så här typ:
>
>Ja fast i en enklare version dvs byta ut rören manuelt inte som den med revolver konsept.

//svein

Tillbaka
Topp