SjöbergCalle
Medlem
Bygga om 10 delat till 11 eller 12
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja så långt är jag med, har konstaterat att ett hjulbyte kanske är lika bra.Du har således hg-body på navet o därmed passar endast kasetter för hg-body (shimano).
Så om du inte kan byta body så funkar endast shimano 11-delade, eller likvärdigt av andra märken utom Sram. För 12-delat finns nán Sram-kasett samt Sunrace o andra märken som ztto, osv.
Ingen boost. Har 2x10 så något måste ju göras i fram?Fast byt bara hjul om du måste ha xd-body. Annars kan du behålla d du har. Vevparti o klinga kan du behålla, innerbredden på kedjor e samma o enligt legenden så ska även 12-delade kedjor funka på 11-delad klinga. Nån annan kanske kan bekräfta - jag har inte provat.
Enda med klinga o vevparti e om du har boost eller inte. Men om ditt baknav e boost så är ju problemet redan löst iom att du redan har en drivlina som funkar.
Det är ju samma växel till 12s oavsett Body men jag håller med. Ska man inte gå all in på en finare Hg+ så räcker 10 eller 11.Jag har precis börjat samla prylar för att uppgradera från 10- till 11-växlat. Eftersom jag konstaterade att det finns 11-delade kasetter med samma range som 12-delade så ansåg jag det inte vara värt ett hjulbyte för att få den tolfte växeln.
Och jo, det finns 12-delade kasetter för hg-body, men då ska man alltså ha någon udda specialväxel till det. Så, nej, den krokiga vägen tar jag inte.
Okej, då kanske jag fått det om bakfoten. Men nä, tolv växlar är inte värt den extra kostnaden för mig.Det är ju samma växel till 12s oavsett Body men jag håller med. Ska man inte gå all in på en finare Hg+ så räcker 10 eller 11.