Bygga om 10 delat till 11 eller 12

Hej
Jag har en cykel med fölande spec.
Jag är sugen på att bygga om till 1x12 alt 1x11 men är osäker på vad som går och vilka delar man ska välja.
Någon som kan peka mig i rätt riktning?

mvh Carl-Johan

Bilagor

• 9A84B4EC-6D39-48FE-A84B-E40E7B4CACBB.png
    9A84B4EC-6D39-48FE-A84B-E40E7B4CACBB.png
    17.3 KB · Besök: 101
Du har således hg-body på navet o därmed passar endast kasetter för hg-body (shimano).
Så om du inte kan byta body så funkar endast shimano 11-delade, eller likvärdigt av andra märken utom Sram. För 12-delat finns nán Sram-kasett samt Sunrace o andra märken som ztto, osv.

Du har således hg-body på navet o därmed passar endast kasetter för hg-body (shimano).
Så om du inte kan byta body så funkar endast shimano 11-delade, eller likvärdigt av andra märken utom Sram. För 12-delat finns nán Sram-kasett samt Sunrace o andra märken som ztto, osv.
Ja så långt är jag med, har konstaterat att ett hjulbyte kanske är lika bra.
Hur gör jag smidigast i fram? Byta vevparti eller spacer för singelklingan?

Fast byt bara hjul om du måste ha xd-body. Annars kan du behålla d du har. Vevparti o klinga kan du behålla, innerbredden på kedjor e samma o enligt legenden så ska även 12-delade kedjor funka på 11-delad klinga. Nån annan kanske kan bekräfta - jag har inte provat.
Enda med klinga o vevparti e om du har boost eller inte. Men om ditt baknav e boost så är ju problemet redan löst iom att du redan har en drivlina som funkar.

Fast byt bara hjul om du måste ha xd-body. Annars kan du behålla d du har. Vevparti o klinga kan du behålla, innerbredden på kedjor e samma o enligt legenden så ska även 12-delade kedjor funka på 11-delad klinga. Nån annan kanske kan bekräfta - jag har inte provat.
Enda med klinga o vevparti e om du har boost eller inte. Men om ditt baknav e boost så är ju problemet redan löst iom att du redan har en drivlina som funkar.
Ingen boost. Har 2x10 så något måste ju göras i fram?
Kollade lite nu och hittade 12delade kassetter som funkar till min body så hjulet blir kvar.

På Shimano 11s så är 1x vev samma som 2x. Dvs stora klingan har samma linje som 1x.
Så kanske värt att sätta sig in i.
Däremot så ska du nog ha en NW klinga. Ska du köra shimano vill man dessutom ha en Hg+ klinga.

Boost eller Ikke boost lär inte ändra sig sig. Däremot uppstår situation att Shimano inte tillverkar någon vev för icke boost. Eller så har "rätt" kedjelinje ändrat sig mellan 11s och 12s.

Det går att lösa eller skita i. Man kan tex köra nx vev med 3rd party hg+, köra på den linje som shimano tycker du ska, skita i Hg+ eller så skiter man i 12s....
Man kan också tryggt köra på 2x....

Jag har precis börjat samla prylar för att uppgradera från 10- till 11-växlat. Eftersom jag konstaterade att det finns 11-delade kasetter med samma range som 12-delade så ansåg jag det inte vara värt ett hjulbyte för att få den tolfte växeln.

Och jo, det finns 12-delade kasetter för hg-body, men då ska man alltså ha någon udda specialväxel till det. Så, nej, den krokiga vägen tar jag inte.

Jag har precis börjat samla prylar för att uppgradera från 10- till 11-växlat. Eftersom jag konstaterade att det finns 11-delade kasetter med samma range som 12-delade så ansåg jag det inte vara värt ett hjulbyte för att få den tolfte växeln.

Och jo, det finns 12-delade kasetter för hg-body, men då ska man alltså ha någon udda specialväxel till det. Så, nej, den krokiga vägen tar jag inte.
Det är ju samma växel till 12s oavsett Body men jag håller med. Ska man inte gå all in på en finare Hg+ så räcker 10 eller 11.

Kollade lite till nu efter era svar och synpunkter.
satsar på en 11-delad 11-51 i kombination med lämplig framklinga. Vad kan vara lämpligt att börja med? 36t? Vet att det är väldigt individuellt.
som jag fattade det så ska jag kunna köra den på det vevpariet jag har och få en ok kedjelinje?
Tack för era svar det betyder mycket för en som är ny på att skruva cykel.

Ni har missat en sak som jag ser det på alla kommentarerna. Vad har du för fälgar? Vad heter de och vad är det för modell på de? Det kan kanske vara så enkelt att du endast behöver byta "freehub" som fortfarande är det korrekta internationella namnet på reservdelen du behöver och inte BODY som är ett "svengelska" ord. En freehub kostar ca 200-500 kr. När du bytt freehub till en som passar just ditt bakhjul så kan du få på en sram 12:a. Jag bytte själv min "freehub" från shimanos för att få igång sram 12 på min. Men för att få till rätt freehub avgörs beroende på vad dina bakfälgar är kompatibel med. Dessutom kanske du måste byta växelörat för att få till en fungerande 11 och 12 på din cykel. Just växelörat avgörs efter cykelramen och det svaret kan oftast endast tillverkaren av cykelram svara på eller din lokala cykelverkstad.

Tillbaka
Topp