Bygga sovvagn till cykel

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag har en ide om att bygga en sovvagn till cykel för att slippa juxet med tält etc.
Bara krypa in o sova, gärna med fönster att kika ut genom.

Jag har funderat lite och konstaterat att jag vill ha den på två hjul som sitter i bredd. Stommen får vara aluminium och väggmaterialet troligen något icke-biologiskt. Allt för att hålla nere vikten utan att kompromissa med stabilitet.

Någon som har genomfört liknande projekt?

Någon som har tips på bra återförsäljare där jag kan köpa aluminiumrör med fyrkantsprofil?

Första byggsteget (när all planering är klar) blir att svetsa stommen. Detta får jag lära mig via böcker och youtube antar jag. Hur svår är själva svetsningen av aluminium, bör jag kanske fråga någon verkstad och se om jag kan få en visning/genomgång?

Tack på förhand.

Senast ändrad:

Hep

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Aluminium är inte det man brukar börja med när man lär sig svetsa. Jag skulle rekommendera att hitta någon som gör jobbet, eller vara beredd på att träna en del med enklare material först.

BFS

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det blir ju ett bra vindfång. Vad sägs om en du fäller upp? En ram i stål (som går att svetsa själv) och kanske tältbågar och tältduk?

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Aluminium är inte det man brukar börja med när man lär sig svetsa. Jag skulle rekommendera att hitta någon som gör jobbet, eller vara beredd på att träna en del med enklare material först.

Kanske kan börja med stål. Jag har svetsat pinnsvets en del..

Helst vill jag svetsa ramen själv. Så jag lär mig och kan reparera om det skulle spricka framgent.

Senast ändrad:

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det blir ju ett bra vindfång. Vad sägs om en du fäller upp? En ram i stål (som går att svetsa själv) och kanske tältbågar och tältduk?
Jag har också funderat på det. Men ändå aluminium.
Typ 15 cm hög och platt, då bli vindfånget avsevärt mindre.

+ Den känns inte lika klumpig i stadsmiljö.

BFS

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag har också funderat på det. Men ändå aluminium.
Typ 15 cm hög och platt, då bli vindfånget avsevärt mindre.

+ Den känns inte lika klumpig i stadsmiljö.
Med en pinnsvets kan du göra en billig prototyp själv (typ, testa mått) innan du gör den riktiga (krävs ju mer skills med aluminium).

n3wton

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag tycker det känns onödigt omständigt. Kommer sluta med att jag har en tung stålram till ingen nytta.
Jag tycker hela projektet känns onödigt omständigt. Att cykla med ett sådant as baktill tar bort allt vad rolighet heter, oavsett vilket material du bygger det av.

Har själv cyklat ganska mycket med två barn i en cykelkärra. Det hade säkert funkat att toura lite på det viset, men det är ju då ett nödvändigt ont för att få med barnen. Både att först bygga och sen behöva släpa på en såpass stor grej låter extremt tråkigt (och då är jag ytterst arbetsam och ganska stark på att cykla).

Träffade en gång en kille i en butik i Göteborg som hade likadana planer. Han skulle då använda en elcykel för att orka med. Att cykeltoura med elcykel känns som att promenera i koppel i mina öron...

Vill inte på något vis kväva kreativitet och fantasi, eller arbetsglädje för den delen, men efterfrågar ändå ganska stor eftertänksamhet innan du ger dig på något som ganska säkert kommer fungera illa.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag tycker hela projektet känns onödigt omständigt. Att cykla med ett sådant as baktill tar bort allt vad rolighet heter, oavsett vilket material du bygger det av.

Har själv cyklat ganska mycket med två barn i en cykelkärra. Det hade säkert funkat att toura lite på det viset, men det är ju då ett nödvändigt ont för att få med barnen. Både att först bygga och sen behöva släpa på en såpass stor grej låter extremt tråkigt (och då är jag ytterst arbetsam och ganska stark på att cykla).

Träffade en gång en kille i en butik i Göteborg som hade likadana planer. Han skulle då använda en elcykel för att orka med. Att cykeltoura med elcykel känns som att promenera i koppel i mina öron...

Vill inte på något vis kväva kreativitet och fantasi, eller arbetsglädje för den delen, men efterfrågar ändå ganska stor eftertänksamhet innan du ger dig på något som ganska säkert kommer fungera illa.
Jojo, jag cyklar också mycket. Va uppe i skogen idag och hämtade trädstammar på en cykelkärra som heter duga. Räknar nog in 70 km trots en regnig vinterlördag.

Men det finns fördelar när man inser att resan är målet.

Sluta leta tältplats, sluta resa tält på annans mark, sluta fippla i regnet, sluta pinas av vinden, sluta sluta.

Låg vikt, typ 15 kg, lågt vindfång och smidig konstruktion är inte omöjligt med alu och eftertanke.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det beror väl på om du är duktig på att konstruera vagnen. Du kan även limma skarvarna som du nitar. Låna även en pneumatisk nitpistol.
Magkänslan säger att svetsning är att föredra. I hörnen på en rektangulär stomme möter långsidan på röret en öppen ände. Det finns då inga stora parallella ytor att nita i eller applicera lim på.

aben

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Den här ser trevlig ut, något liknande i form och storlek kanske?

images

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag är inte mekanist, men med tanke på alla nitade flygplan jag sett vågar jag svara ja på båda frågorna. Men oavsett svets eller nit behöver man ha hyfsad koll för att det skall bli bra
Nu har jag sagt att jag är villig att lära mig, så oavsett metod kan vi utgå från att när bygget väl startar så är kunskapen tillräcklig eller mer.

BFS

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det borde väl gå att hitta några hörn som passar till lämpliga profiler, om man vill förstärka nitar/skruvar?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Varför två hjul förresten? Är inte enhjulskomstruktion mer lättrullat och lättkonstruerat? Då får man så klart ha någon stödanordning när man lägger sig om man inte har perfekt sömnbalans…

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Varför två hjul förresten? Är inte enhjulskomstruktion mer lättrullat och lättkonstruerat? Då får man så klart ha någon stödanordning när man lägger sig om man inte har perfekt sömnbalans…
Tåls också att tänkas på!
Jag utgick från två hjul eftersom de flesta kärror har det.. men själva vagnen behöver ju inte ta mycket mer vikt än sin egen. Packning kan ske på cykeln.
+ En stödanordning kommer att vara på plats oavsett. Det blir en djävla balansakt att sova på två hjul också kan jag säga dig. :)

juliusjonzon

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Skulle det kanske gå med alu Profil med T-spår? Behöver inte svetsas och kan fästa nästan vad som utmed hela ramen.

Behöver golvet vara skivmaterial, annars kan man göra en flätad matta av polyester band, lätt och väldigt hållbart.

Kul projekt!

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
För allas trevnad och för en stöttande anda kan vi väl göra som så att man inte behöver lyfta sin skepticism som inte baseras på saker som konstruktion, materialval, sammanfogning etc.
På de punkter tar jag gärna input.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Skulle det kanske gå med alu Profil med T-spår? Behöver inte svetsas och kan fästa nästan vad som utmed hela ramen.

Behöver golvet vara skivmaterial, annars kan man göra en flätad matta av polyester band, lätt och väldigt hållbart.

Kul projekt!
Bra idé.
Jag får nog kika på hållfastheten ang T-profil.
Jag har också klurat på någon "hängmatta" som botten, men funderar på om jag inte vill ha den isolerad..

juliusjonzon

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Om du gör hängmatta så kan det nog bli riktigt låg vikt. Ett par ögglor i ramen, en måtpassad hängmatta och en ordentlig sovsäck?

Kanske blir ekipaget lättare om man gör det trekantigt som ett tält? En pinne fram och en bak som håller duken uppe, med ett fönster. Borde dessutom lätt kunnas tas ned/upp så att vind motstånden blir så litet som möjligt.

Senast ändrad:

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Här kanske vi närmar oss den storleken jag tänkte mig. Jag tycker den fria höjden under vagnen ser onödigt stor ut. Kilen hade jag vänt på, med den låga sidan framåt. Det borde bli mer aerodymamsikt.
Svårt att se vad den är byggd av, är det trä eller spånskivor så är den för tung, jag tänker man kanske kan ta något lätt skummaterial.
Untitled.png

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Om du gör hängmatta så kan det nog bli riktigt låg vikt. Ett par ögglor i ramen, en måtpassad hängmatta och en ordentlig sovsäck?
Men då känns det som man nästan kan köra tältet.. fördelen med boden är att den kan isoleras och känns stabilare. Den erbjuder mer möjligheter. Kanske kan man ha någon lätt uppvärmningsanordning, allt från gas till bara värmeljus vars rök leds ut.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det skulle kunna vara gött om jag kan sitta upp hyfsat i den höga änden, jag ska be kompisen möta min sitthöjd nästa gång. Alltså, kanske inte rak-i-ryggen-farmor-är-på-besök, utan mer laptop-i-sängen-och-kudde-under-ryggen ställningen

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Hon har ändå fått till det hyfsat, jag gillar att dörren öppnas uppåt och blir regnskydd.
Jag tycker den ser onödigt bred ut. Hjulen tänker jag spontant på utsidan för att minska meket om det blir punka.

Utan el-assistans och musik också.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Du skulle kunna ha en böjbar skiva som tak
Det är en intressant lösning. Spontant tänker jag att det blir mekigare. Men kanske inte. Det tåls o tänka på hur stommen ska konstrueras. Skulle jag köpa alu-rör så kan jag bara kapa till och få svetsa om den har polygonisk form. Ska jag börja jobba med böjda linjer så kanske det måste bockas och ha sig.

n3wton

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
350 kg/m^3
Säg en mantelarea på 6-9 kvm, en tjocklek på 4 mm, det ger en vikt på 12,6 kg. Det måste ner mer. Lätt, lätt, lätt.
Nu fick man ju inte skriva något negativt, men jag tror att jag fortsätter skriva lite vad jag vill ändå.😊

Med ett tält som väger hälften av vad din kärra kommer väga så får du ett smidigt, lättuppsatt, bekvämt, tåligt och stort tält. Att parkera husvagn (hur liten den än är) på någons mark ställer exakt samma krav på beteende som om du tältar. När stödben och annat är utfällda har du förmodligen också nästan hunnit få upp tältet om du kör med ett sådant istället. Räknar man med den enorma tidsåtgången att cykla med en fallskärm, eh, jag menar en husvagn, så vinner tältet alla dagar. Ett bra tält är dessutom förmodligen mer vädertåligt över tid än vad en hemmabyggd husvagn är.

Man får ge husvagnslösningen cred för att man skulle kunna ha liggunderlag uppblåst under färd, vilket inte går med tält. Men ändå...

Om du lyckas få ihop något som fungerar i praktiken så kommer jag vara den första att krypa till korset, och jag skulle bli grymt imponerad! Så kör på och visa att jag har fel!😊

Tänk om ett par år när det kommer en fet RR på när du varit ute och äventyrat med din nybyggda vagn! Pepp!

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
är det enklare att cykla om man använder stora hjul på tältet?

Edit: Större hjul är svårare att accelerera men enklare att hålla hastighet
Jag kommer ta gafflar från alu-cyklar. Får se vad som finns. Om den fria höjden inte ska vara jättestor så ser jag ingen anledning att ta onödigt stora hjul till kärran.

Tänker något sådant här, ish.
16737376153003349557334702002385.jpg

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Nu fick man ju inte skriva något negativt, men jag tror att jag fortsätter skriva lite vad jag vill ändå.😊

Med ett tält som väger hälften av vad din kärra kommer väga så får du ett smidigt, lättuppsatt, bekvämt, tåligt och stort tält. Att parkera husvagn (hur liten den än är) på någons mark ställer exakt samma krav på beteende som om du tältar. När stödben och annat är utfällda har du förmodligen också nästan hunnit få upp tältet om du kör med ett sådant istället. Räknar man med den enorma tidsåtgången att cykla med en fallskärm, eh, jag menar en husvagn, så vinner tältet alla dagar. Ett bra tält är dessutom förmodligen mer vädertåligt över tid än vad en hemmabyggd husvagn är.

Man får ge husvagnslösningen cred för att man skulle kunna ha liggunderlag uppblåst under färd, vilket inte går med tält. Men ändå...

Om du lyckas få ihop något som fungerar i praktiken så kommer jag vara den första att krypa till korset, och jag skulle bli grymt imponerad! Så kör på och visa att jag har fel!😊

Tänk om ett par år när det kommer en fet RR på när du varit ute och äventyrat med din nybyggda vagn! Pepp!
Har du varit ute några månader i sträck? Det är ganska mekigt att leta tältplats, fälla upp, fälla ned, stå oskyddad för ur o skur.

Jag tycker vi litar på vad min känsla säger är bäst, för mitt sätt att resa, för mina intentioner. Jag har bott i tält och hammock, mycket.

Topp