Bygga sovvagn till cykel

kais01

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
om låg vikt är prio kan man använda inre och yttre tunn aluplåt som man sandwich-förenar på 1-2 cm avstånd med hjälp av polyuretanskum. blir vattentåligt och starkt.

isoleringen får man på köpet, och den tunna aluplåten är lätt att bearbeta.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bygga sovvagn till cykel
Skämt åsido.. kanske ska återgå till alubygget ja..
Jag hade en idé om att jag har en elastisk snara runt duken, så att den uppfällda formen blir lite "timglasaktig". När jag fäller ihop allt så kommer denna se till att duken hamnar på insidan och inte utsidan.

En sån snodd finns på vissa pop top campers, borde funka.

BFS

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Mitt ursprungliga förslag var att själv laminera cellplast och exv glasfiber (utåt) och exv faner innåt men det verkade TS inte nappa på :)

Spånskiva är ju inte så tungt relativt en 30 kg takbox men allt adderar ju såklart.

En sak man kan göra är ju att göra sin egen spånskiva. Köpa faner och 4mm fin-plywood (kostar inte mycket på Xxl) sedan borrar och sticksågar man ett lämpligt mönster i 2 st 4mm spånskiva (tänk dödsstjärnan). Sedan ett lager faner uppåt och lämpligt väderskydd nedåt (enklast är väll faner + färg men även tyg+färg bör gå. Borde kunna byggas lätt. Då har man även lite trä att fästa sovlådan i stegen med.

Visa bilaga 604338
TS har fel. Två mot en! :) Man borde väl kunna fräsa ur en skiva också, för att få mer luft/isolering och mindre vikt?

Sarvi

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
H
om låg vikt är prio kan man använda inre och yttre tunn aluplåt som man sandwich-förenar på 1-2 cm avstånd med hjälp av polyuretanskum. blir vattentåligt och starkt.

isoleringen får man på köpet, och den tunna aluplåten är lätt att bearbeta.
Ska man gå sandwich/monocoque/självbärande skal-vägen kan man ju använda striplaminat-metoden à la kajakbygge?

kais01

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
H

Ska man gå sandwich/monocoque/självbärande skal-vägen kan man ju använda striplaminat-metoden à la kajakbygge?
kan man förstås, men min känsla säger att det blir tyngre..?

inget säger ju heller att man inte kan kombinera. striplaminat ger nog bättre möjligheter och mindre arbete för dubbelvälvda ytor, åtminstone om man inte hyr in sig på ett engelskt hjul.

alu-polyuretan-sandwich kan eventuellt köpas färdigt?? kunde eventuellt vara bra till golvet. eller limma alu (eller plast) sandwichmässigt på polyuretan isoleringsskivor.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Tack för tips och ideér.
Jag känner själv att jag måste gå tillbaka till skisstadiet och fundera lite.

Till TS's försvar så var jag ju initialt inne på att snickra/svetsa eget. Tänkte man kunde gå någon svetskurs och göra en fin alu stomme med skivmaterial och canvas där de lämpar sig bäst.

Att jag till slut snöade in på takboxar var då de lyftes fram som en smart och enkel lösning av flera här i tråden.
Men som vi nu kan konstatera så faller dom på sin egen rimlighet.

Det bör dock lyftas att man verkar inkludera railsens vikt i totalvikten av takboxar. Plastboxen jag kikat på idag listades som 13 kg, men själva lådan vägde inte mer än 3 - 4 kg. Jag kommer nog fortsatt ha lite utkik på vilka takboxalternativ som finns, men börja skissa på något igen, inspirerat av alla bra förslag.

Sakta men säkert framåt. Precis så som resorna kommer bli ;)

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Tack för tips och ideér.
Jag känner själv att jag måste gå tillbaka till skisstadiet och fundera lite.

Till TS's försvar så var jag ju initialt inne på att snickra/svetsa eget. Tänkte man kunde gå någon svetskurs och göra en fin alu stomme med skivmaterial och canvas där de lämpar sig bäst.

Att jag till slut snöade in på takboxar var då de lyftes fram som en smart och enkel lösning av flera här i tråden.
Men som vi nu kan konstatera så faller dom på sin egen rimlighet.

Det bör dock lyftas att man verkar inkludera railsens vikt i totalvikten av takboxar. Plastboxen jag kikat på idag listades som 13 kg, men själva lådan vägde inte mer än 3 - 4 kg. Jag kommer nog fortsatt ha lite utkik på vilka takboxalternativ som finns, men börja skissa på något igen, inspirerat av alla bra förslag.

Sakta men säkert framåt. Precis så som resorna kommer bli ;)

Väldigt spännande att följa! Hypotes-testa-lära sig något-ny hypotes-testa-lära sig något osv är ju en klassiker.

Jag har alltid fascinerats av gamla flygplan och kajaker. Tunna trä-ribbor med spänd och ofta lackad duk där allt hålls ihop genom drag-krafter (eller vad det heter). Otroligt lätt och starkt och smart. Vet dock inte hur man skulle göra i ditt fall .)

Hasse#7

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Väldigt spännande att följa! Hypotes-testa-lära sig något-ny hypotes-testa-lära sig något osv är ju en klassiker.

Jag har alltid fascinerats av gamla flygplan och kajaker. Tunna trä-ribbor med spänd och ofta lackad duk där allt hålls ihop genom drag-krafter (eller vad det heter). Otroligt lätt och starkt och smart. Vet dock inte hur man skulle göra i ditt fall .)
En nedskalad kopia av Hindenburg bakom cykeln. 🤣

Froste

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kajakbyggen kan man hämta mycket inspiration från om man vill bygga lätt och otroligt starkt.

Det finns tre populära metoder, 'strip', 'stitch and glue' samt 'skin on frame'. Bara att googla om man är nyfiken. En skin on frame sovvagn hade kunnat bli riktigt ball!

Petrus med Petrus kajak hävdar att hans stitch and glue kajaker är i samma viktklass men mer styv än en fabriksbyggd kolfiberlåda.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kajakbyggen kan man hämta mycket inspiration från om man vill bygga lätt och otroligt starkt.

Det finns tre populära metoder, 'strip', 'stitch and glue' samt 'skin on frame'. Bara att googla om man är nyfiken. En skin on frame sovvagn hade kunnat bli riktigt ball!

Petrus med Petrus kajak hävdar att hans stitch and glue kajaker är i samma viktklass men mer styv än en fabriksbyggd kolfiberlåda.
Skin on frame var en snygg arbetsmetod!
Kanske är det något sådant jag kan använda.

Lejon

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Ja, kajakbyggeriteknik låter smart. Min far håller på med kajaker och de blir både vattentäta och ganska lätta trots att han är rätt dålig på det (säger han själv). Det borde gå bra att bygga stommen i en lagom form rätt enkelt också med smal fotände och lite mer volym för överkropp.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Snackade med en kompis ikväll, tydligen kan man göra skin on frame med linolja istället för epoxy. Skulle ju kännas lite trevligare sova i en sådan konstruktion.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Självklart, linolja både stinker och kan självantända i solen, what's not to like?
Lukten är ju uppenbarligen subjektiv, för jag skulle inte säga att linolja stinker. Däremot kan det lukta en del, men med ett tygstycke som färdas i väder och vind så tror jag det är ett temporärt problem.
Självantändandet är inget problem. Linolja används av flera professionella kajakbyggare även idag, som en erättning till epoxy. Kika till exempel in Andi Röder.

Mikva

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel

Om vi spinner vidare på detta spår så går det kanske att kombinera boende och kajak? VKV har exempelvis kajakmodeller som går att få ”liggbara”. Bygg en lätt kajak som du kan både paddla och bo i!
Mycket smidigare än det elektriska konstprojektet som länkats till i denna tråd :-)

BFS

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Om vi spinner vidare på detta spår så går det kanske att kombinera boende och kajak? VKV har exempelvis kajakmodeller som går att få ”liggbara”. Bygg en lätt kajak som du kan både paddla och bo i!
Mycket smidigare än det elektriska konstprojektet som länkats till i denna tråd :-)
Genialt! En bikeraftingsovvagn!

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Blir faktiskt lite sugen... problemet är ju att man inte kan få med sig cykeln i kajaken. Men man kan ju låsa den och fördriva tiden med lite paddling.

ADD

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
1674594403379.jpeg

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag har funderat en del på vagn och vikt. Har två funderingar:

1. Fästa i bakaxeln eller sadelstolpe? Du verkar ha bestämt dig för bakaxel? Känns lättare att göra bra fäste i sadelstolpe. Har haft en del problem med qr-hängda kärror där fästet roterar mm. Men kanske finns någon bra lösning att fästa i gaffeln istället för qr?

2. Hur tungt blir det? Över 10 kg börjar man väl bli ganska sugen på påskjutsbroms? Enkelt löst om man fäster i sadelstolpe men svårare på bak-navet. Räcker ju att armen har en kort del som är teleskopisk där man fäster en bromsvajer i den ena delen och höljet i den andra. När man bromsas komprimeras teleskop-delen och om man monterar rätt dras vajer ut och bromsarna bromsar. Enkelt på Sadelstolpen där allt är mer linjärt. Svårare nere vid hjulnavet då det blir mer sneda krafter. Kan möjligen lösas med mer av en gångjärns-variant där? Eller ett extra bromsreglage på styret…

Du kanske redan avhandlat dessa frågor men vore annars kul att höra om du tänkt något?

BFS

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag har funderat en del på vagn och vikt. Har två funderingar:

1. Fästa i bakaxeln eller sadelstolpe? Du verkar ha bestämt dig för bakaxel? Känns lättare att göra bra fäste i sadelstolpe. Har haft en del problem med qr-hängda kärror där fästet roterar mm. Men kanske finns någon bra lösning att fästa i gaffeln istället för qr?

2. Hur tungt blir det? Över 10 kg börjar man väl bli ganska sugen på påskjutsbroms? Enkelt löst om man fäster i sadelstolpe men svårare på bak-navet. Räcker ju att armen har en kort del som är teleskopisk där man fäster en bromsvajer i den ena delen och höljet i den andra. När man bromsas komprimeras teleskop-delen och om man monterar rätt dras vajer ut och bromsarna bromsar. Enkelt på Sadelstolpen där allt är mer linjärt. Svårare nere vid hjulnavet då det blir mer sneda krafter. Kan möjligen lösas med mer av en gångjärns-variant där? Eller ett extra bromsreglage på styret…

Du kanske redan avhandlat dessa frågor men vore annars kul att höra om du tänkt något?
2. Har kört med närmare 40 kg kärra (utan broms). Visst, det skjuter på i utförsbackarna, men nåt problem har jag inte upplevt det som.

perzzon

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Barnvagn med två barn blir ju lätt 45kilo och det brukar inte kännas som om någon extra broms behövs. Den extra vikten på bakhjulet hjälper också med fästet. Nån gång provocerar jag fram fällknivsbeteende. Men mest för att testa.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
jag kör regelbundet 50 kg på kärra i nedförsbacke, ibland 65. blir bra skjuts som jag inte vill ska bromsas bort :) fäste på vänster sida av bakaxeln tycker jag funkar väldigt bra med tung last, men har inte testat nåt annat. det känns som att cykeln är väldigt stark/styv just där?

Topp