Bygga sovvagn till cykel

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Här kommer mitt förslag. Detta bygger på saker vi snackat om tidigare här och tar inspiration från GFC superlite. Ett biltaktaält jag själv bott i under 10 veckor. Deras produkt väger 45 kg men är designad för offroad racing, typ Baja 1000 = överdrivet robust. Därför tror jag att ett likande koncept som görs med lättare material och framföralt i halva bredden kan bli riktigt lätt!

Detta är en hybridkonstruktion med hårda och mjuka element. En stor del av arbetet kräver sömnad, kanske svetsade sådana eller seamsealade.
  • Underdelen är en alustege per Hasses förslag elelr annan alukonstruktion.
  • Överdelen är kanalplast per Waikato.
  • "Gångärnet" är kraftigare textil.
  • Golv, tak och väggar är tältduk, väggar kanske kan göras i två lager med dragkedjor med myggnät innanför tältduken, som GFC.
  • "Tältet" sys med stora rektangulara fickor där golv och tak förs in, precis som hos GFC.
  • Taket hålls uppe med hälp av två vandringsstavar, teleskopmodell.
  • Hjul med axlar fästes i stegen på något vis.
  • En (eller två) plastbackar modell grund kan kanske hängas under ekipaget för förvaring av prylar, kan även användas som bord.
  • Förslaget ger inte möjlighet att luta sig mot en vägg och därför används en campingstol utan ben för flexibilitet.
  • I "Äta" läge används tältlina och kanske två tältpinnar för att hålla gaveln uppe som tak.

Visa bilaga 603883
Intressant! Desto mer jag läste av inlägget, desto oroligare blev jag att det skulle avslutas med en förfrågan om fakturaadress.

Schyssta skisser och mycket bra att ha i beaktande!

Elhojtok

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag är fortfarande inne på något ihopfällbart med kanalplast. Nedanstående låda är rätt stor, 200x80x35 cm i ihopfällt läge.
Det är 105 cm från golv till nock. Beroende på hur man placerar hjulen så skulle man även kunna låta ena sidan vara nedfällbar (Som i figuren längst till höger. Man kan även tänka sig att bara en del av sidan går att öppna)
Total yta är bra precis 6 m^2. (Exklusive bottenplatta)
1 m^2 kanalplast med 6 mm tjocklek borde väga knappt 1 kg. 4 mm kanalplast väger förstås ännu mindre.
Summan av omkretsen för alla ytor är runt 31 m. Jag har kikat på en aluminiumprofil med tvärsnittsarea på 52,5 mm^2, vilket gör att vikten för profiler hamnar på drygt 4 kg.
Optimerar man konstruktionen lite, borde man kunna kapa några kg.

Untitled.png

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag är fortfarande inne på takboxspåret. Kanalplast är intressant, men takbox är snyggare, mer välformad, färdigbyggd, etc.
En på ca 200 x 70 cm med en vikt på under 15 kg är drömmen. Har kontaktat ca 10 st säljare men antingen har de varit för breda eller för långa. Senaste var på 70 cm i bredd med 240 cm lång.. det känns väldigt långt.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag är fortfarande inne på takboxspåret. Kanalplast är intressant, men takbox är snyggare, mer välformad, färdigbyggd, etc.
En på ca 200 x 70 cm med en vikt på under 15 kg är drömmen. Har kontaktat ca 10 st säljare men antingen har de varit för breda eller för långa. Senaste var på 70 cm i bredd med 240 cm lång.. det känns väldigt långt.

Är vikten ok är det väl bara bra? Kan ju bli trångt i tå-änden och alltid bra med plats :)

ADD

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det är inget större jobb att kapa bort 40cm. Sen kan du sätta dit en stabil gavel i plywood eller dyl. Delad på mitten med gångjärn på om du vill kunna öppna från kortändan.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det är inget större jobb att kapa bort 40cm. Sen kan du sätta dit en stabil gavel i plywood eller dyl. Delad på mitten med gångjärn på om du vill kunna öppna från kortändan.
Det är en bra lösning. Men får klämma på den först, när jag hittat den rätta. Vet inte hur det funkar med t.ex glasfiber, kanske spricker det lättare om man börjar såga och borra.

Hasse#7

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det är en bra lösning. Men får klämma på den först, när jag hittat den rätta. Vet inte hur det funkar med t.ex glasfiber, kanske spricker det lättare om man börjar såga och borra.
Glasfiber är tacksamt att jobba i om man har någonstans att stå som är välventilerat. Ett inte så vackert jobb. Men starkt, tätt och hållbart. Utgångsläget var ju inte det bästa heller.
20140719_194922.jpg
IMG_20200811_141422.jpg

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Den här varianten har jag inte sett förut

perzzon

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Carla är ju skit cool men mer riktad mot kommersiell verksamhet.

Den här gav lite wtfkänsla, platsar i blockettråden

Bilagor

• Screenshot_20230120_141307_DuckDuckGo.jpg
    Screenshot_20230120_141307_DuckDuckGo.jpg
    60.1 KB · Besök: 60

Hasse#7

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Hur är det egentligen? Fabriksny glasfiber/plast utsöndrar väl en del farliga gaser? Kanske bättre köpa begagnad takbox som förhoppningsvis är "färdiggasad".
Jag vet bara att det är farligt i själva gjutsteget. Skulle kunna vara farligt ett tag till förstås. Mitt inlägg om glasfiber inriktar sig på tanken om att tex korta en befintlig låda och göra ny gavel, eller förstärkningar. Jag jobbar uteslutande utomhus med detta och väldigt sällan.

singletrack

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Men glasfiberbåtar har väl någon sorts beräknad? Ventilation? Och någon sorts målarfärg som låser? Glasfibern? Takboxar är väl obehandlade på insidan..

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag tror detta är ett ickeproblem.
Ekipaget kommer i uppfällt tillstånd bli långt ifrån 100 % tätt, tror inte det vore optimalt heller. Jag ska söka lite på detta, men är det verkligen så, så skulle jag ju kunna måla eller klä in väggarna invändigt.

Tack för tanken 🙏

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Tydligen är det inte glasfibern i sig som är farlig utan resinen den blandas/behandlas med för att bli färdig produkt. Detta fann jag på Quora

The monomer in resin is free to evaporate over time and this is the characteristic acrid odor most people smell in a shop. So really, we’re talking about styrene vapor.

Styrene vapors can cause a lot of health issues, and many are extremely serious. The biggest problem affects the CNS (Central Nervous System,) which can cause dizziness, fatigue, mental confusion, headache and a type of intoxicated feeling. It can also cause eye irritation, kidney problems, gastrointestinal distress and respiratory distress.

Aron

Moderator
Bygga sovvagn till cykel
Lite inspiration kring fiffiga lösningar.

perzzon

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Tydligen är det inte glasfibern i sig som är farlig utan resinen den blandas/behandlas med för att bli färdig produkt. Detta fann jag på Quora

The monomer in resin is free to evaporate over time and this is the characteristic acrid odor most people smell in a shop. So really, we’re talking about styrene vapor.

Styrene vapors can cause a lot of health issues, and many are extremely serious. The biggest problem affects the CNS (Central Nervous System,) which can cause dizziness, fatigue, mental confusion, headache and a type of intoxicated feeling. It can also cause eye irritation, kidney problems, gastrointestinal distress and respiratory distress.
Säger ju iofs inget om när polyestern släpper gaser.
Lås in det med epoxyfärg eller något sådant om det luktar kanske?

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Om jag inte minns fel är det främst vid härdning samt om tillverkaren blandar lite fel som det kan bli giftigt. Men det är internet-kunskap.

Däremot _vet_ jag att det är ordentligt ohälsosamt att såga eller slipa glasfiber (inne som ute). Blir ju mikroskopiska glasflis som flyger runt i luften. Iaf var det det för 15 år sedan och sånt brukar sällan (men inte aldrig) gå mot att det är mindre farligt.

Löses enkelt med en målaroverall i tex tyvek, riktigt munskydd i gummi etc samt lämpligt filter (jag köpte mitt på Xxl). Detta var dock 15 år sedan.

Hasse#7

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det var en plasthistoria.. Väldigt flexig och allmänt budget. Tyvärr inget att utgå ifrån, det måste nog bli glasfiber.
Stege, axel, drag, rullstolshjul, stark lätt skiva att ligga på, kanalplast som lock. Sen bygger du övre och undre kantram av glasfiber. Räcker med en lång halvrund form för fin utsida och en hörnform för att göra åtta hörn med fin utsida.

Hasse#7

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Stege, axel, drag, rullstolshjul, stark lätt skiva att ligga på, kanalplast som lock. Sen bygger du övre och undre kantram av glasfiber. Räcker med en lång halvrund form för fin utsida och en hörnform för att göra åtta hörn med fin utsida.
Det som jag föreslagit för utförande i glasfiber går även att göra i tunnplåt typ takplåt eller aluminium. Man bör dock ha ett bockverktyg och något att valsa med. Man måste också undvika att mosa det vid insteg.

Freddie L

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
kan det vara för bra för att vara sant??
Min erfarenhet av takboxar:
- Moderna i plast är lätta, men alldeles för flimsiga för tilltänkt användningsområde.
- Äldre i glasfiber är mycket stabilare (tillräckligt?) men väger bly. Typ 30kg kan vara rimligt för en lång modell.

Jag misstänker att OM det finns lätta glasfiberboxar så liknar stabiliteten de lätta i plast. Typ välj två: Lätt, stabil, glasfiber.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Egen gjutning. I kolfiber. Problem solved. Hur svårt kan det vara?!

Kan man plocka locket från en lätt takbox i plast men göra egen botten? Bottnen på takboxar verkade ju ändå inte toppen då de oftast inte är platta och ska man ändå såga och bygga nya ändar är det kanske enklare att göra en enkel botten av en spånskiva och en enkel sarg av fanér.

Då kan man även lösa golvlucka för att kunna sticka ner fötterna och ”sitta” mer som på en stol, ha förvaring under golvet, kunna fälla ner sargen där man går in och ut, enklare fästa tältduken i sargens utsida.

BFS

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kan man plocka locket från en lätt takbox i plast men göra egen botten? Bottnen på takboxar verkade ju ändå inte toppen då de oftast inte är platta och ska man ändå såga och bygga nya ändar är det kanske enklare att göra en enkel botten av en spånskiva och en enkel sarg av fanér.

Då kan man även lösa golvlucka för att kunna sticka ner fötterna och ”sitta” mer som på en stol, ha förvaring under golvet, kunna fälla ner sargen där man går in och ut, enklare fästa tältduken i sargens utsida.
Spånskiva är ganska tungt. Och tål inte väder speciellt bra. Det finns ju tåligare skivor men de väger också. Går såklart att använda som mall. Nån sorts cellplast med en yta av plast? Då får man isolering mot markkyla också.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Spånskiva är ganska tungt. Och tål inte väder speciellt bra. Det finns ju tåligare skivor men de väger också. Går såklart att använda som mall. Nån sorts cellplast med en yta av plast? Då får man isolering mot markkyla också.

Mitt ursprungliga förslag var att själv laminera cellplast och exv glasfiber (utåt) och exv faner innåt men det verkade TS inte nappa på :)

Spånskiva är ju inte så tungt relativt en 30 kg takbox men allt adderar ju såklart.

En sak man kan göra är ju att göra sin egen spånskiva. Köpa faner och 4mm fin-plywood (kostar inte mycket på Xxl) sedan borrar och sticksågar man ett lämpligt mönster i 2 st 4mm spånskiva (tänk dödsstjärnan). Sedan ett lager faner uppåt och lämpligt väderskydd nedåt (enklast är väll faner + färg men även tyg+färg bör gå. Borde kunna byggas lätt. Då har man även lite trä att fästa sovlådan i stegen med.

45077786-DD14-4138-86E7-74E82854B079.png

Hasse#7

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Tänkte lite till. Bottenskivan som är lätt och vattentålig, kanske kanalplast, honeycomb eller sån som man gör väggar i glasfiberbåtar med, får fullbredd och fullängd. På den fäster man tältduken som skall kunna sträckas upp vid uppfällt läge. I hörnen utanför tältduk sätter man fot för rör. Locket som är kanalplast med någon enkel kant har tältduken fäst på undersidan. Utöver det finns det rörstumpar som matchar fötterna och ger transporthöjden. På lockets kant finns även en kortare kjol med resår som gör att man kan trä den över botten i transportläge, som regn och smutsskydd, motsvarande överdrag till ryggsäck. Sista tillbehöret är fyra rörförlängningar som monteras mellan fot och lockrör vid sovläge.

Köp & Sälj

Topp