Bygga sovvagn till cykel
Intressant! Desto mer jag läste av inlägget, desto oroligare blev jag att det skulle avslutas med en förfrågan om fakturaadress.Här kommer mitt förslag. Detta bygger på saker vi snackat om tidigare här och tar inspiration från GFC superlite. Ett biltaktaält jag själv bott i under 10 veckor. Deras produkt väger 45 kg men är designad för offroad racing, typ Baja 1000 = överdrivet robust. Därför tror jag att ett likande koncept som görs med lättare material och framföralt i halva bredden kan bli riktigt lätt!
Detta är en hybridkonstruktion med hårda och mjuka element. En stor del av arbetet kräver sömnad, kanske svetsade sådana eller seamsealade.
- Underdelen är en alustege per Hasses förslag elelr annan alukonstruktion.
- Överdelen är kanalplast per Waikato.
- "Gångärnet" är kraftigare textil.
- Golv, tak och väggar är tältduk, väggar kanske kan göras i två lager med dragkedjor med myggnät innanför tältduken, som GFC.
- "Tältet" sys med stora rektangulara fickor där golv och tak förs in, precis som hos GFC.
- Taket hålls uppe med hälp av två vandringsstavar, teleskopmodell.
- Hjul med axlar fästes i stegen på något vis.
- En (eller två) plastbackar modell grund kan kanske hängas under ekipaget för förvaring av prylar, kan även användas som bord.
- Förslaget ger inte möjlighet att luta sig mot en vägg och därför används en campingstol utan ben för flexibilitet.
- I "Äta" läge används tältlina och kanske två tältpinnar för att hålla gaveln uppe som tak.
Visa bilaga 603883
Schyssta skisser och mycket bra att ha i beaktande!