Bygga sovvagn till cykel

n3wton

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Men alltså, du sa i ett tidigare inlägg att du var en begynnande bikepacker. Då tänker jag att du är ute en långhelg at gången, 3 nätter. Ponera att du istället skulle vara ute i 3 månader, hur hade du angripit problemet då?

Själv har jag gjort två längre bilsemestrar. Den första gången hade vi vanligt tält. Vid den andra längre turen, 10 veckor sov vi i ett biltaktält (RTT). Så fruktansvärt mycket smidigare på alla sätt med den senare varianten och exakt det som jag tror TS är ute efter.

Mina egna cykeleskapader med övernattningar är numera ganska korta, långhelg eller max en vecka och då är såklart tält en perfekt bostad.
Absolut tänkvärt - jag har tidigare flaggat för att jag inte har någon erfarenhet av att vara ute så långa perioder och kan verkligen föreställa mig att man blir less på hela tältgrejen efter ett tag. Problembeskrivningen och önskemålen har jag inga invändningar mot!

Däremot så tycker jag att man trots medhåll i önskemålen måste vara rationell och rimlig i vilken slutprodukt man faktiskt kan uppbringa i slutänden. Där har jag, 270 inlägg in, ytterst lite hopp om en lösning som är vettig och faktiskt fungerar. Bortsett från alla andra problem som jag redan tagit upp vill jag återkomma till att, även om man får ihop en fungerande lösning, i slutänden inte kommer vara nöjd med att i tre månader släpa runt på en släpkärra varje dag. Men nu börjar jag nog bli tjatig så jag fortsätter följa tråden från sidlinjen istället.😊

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Dagens tankar:
Klämde på kanalplast idag. Den är betydligt lättare än PVC men känns ändå stabil.

Takbox ide'en står och faller på möjligheten av smidig öppningsanordning. Jag kommer vara ensam på vägen och kan inte lyfta hela locket rakt upp. Snarare en sida först och sen den andra. Gasdämpare som är fria att rotera i sina infästning punkter skulle funka bra, men(!) gasdämpare är oftast dimensionerade utifrån att de har havstångsprincipen mot sig (de monteras långt in på dörrar och luckor).

Jag skulle vilja ha 4 st gasdämpare som i öppet läge verkar med ca 75 % kraft uppåt och resten i sidled för stabilitet. Långa och svaga gasdämpare med andra ord. Och billiga såklart... Har kikat på riktigt fjädergrossister men priset sticker i väg.

Ska kika på ebay etc. Återkommer när det är gjort.

Over n out

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Dagens tankar:
Klämde på kanalplast idag. Den är betydligt lättare än PVC men känns ändå stabil.

Takbox ide'en står och faller på möjligheten av smidig öppningsanordning. Jag kommer vara ensam på vägen och kan inte lyfta hela locket rakt upp. Snarare en sida först och sen den andra. Gasdämpare som är fria att rotera i sina infästning punkter skulle funka bra, men(!) gasdämpare är oftast dimensionerade utifrån att de har havstångsprincipen mot sig (de monteras långt in på dörrar och luckor).

Jag skulle vilja ha 4 st gasdämpare som i öppet läge verkar med ca 75 % kraft uppåt och resten i sidled för stabilitet. Långa och svaga gasdämpare med andra ord. Och billiga såklart... Har kikat på riktigt fjädergrossister men priset sticker i väg.

Ska kika på ebay etc. Återkommer när det är gjort.

Over n out

Bor du i Borås, falköping eller Värnamo?:D billig och dålig! ;)

(5kr)

Ulf L.

Medlem
Bygga sovvagn till cykel
Nu blev det inte särskilt bra bilder tidigare i skymningen och stressad var jag också, men det här ekipaget finns i grannskapet.
IMG_20230118_162337.jpg

IMG_20230118_162346.jpg

IMG_20230118_162353.jpg

Det är byggt på ett aluminiumchassi och jag är rätt säker på att det är skruvat eller nitat.

Hur bra den fungerar har jag ingen aning om.

L.and

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Då borde det ju inte heller krävas några gasfjädrar eller teleskoppinnar utan borde räcka med två stolpar av lagom längs som kilas fast när boxen är uppfälld på lagom höjd.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Med trekantslösningen känner jag mig nästan hemma! Har hittat takboxar på 80 cm och bredare, samt några ner mot 50 cm i bredd. Ska avvakta o se om jag hittar en 65 - 70 centimetrar.. Det känns lagom brett.

n3wton

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Med trekantslösningen känner jag mig nästan hemma! Har hittat takboxar på 80 cm och bredare, samt några ner mot 50 cm i bredd. Ska avvakta o se om jag hittar en 65 - 70 centimetrar.. Det känns lagom brett.
Tänk vilken rolig situation när du kommer in i en butik och ska kika lite. Ställer några frågor om vikt på takboxen osv, varpå du helt sonika kryper in och lägger dig i takboxen. Det hade varit en oväntad syn för försäljaren!😂

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Tänk vilken rolig situation när du kommer in i en butik och ska kika lite. Ställer några frågor om vikt på takboxen osv, varpå du helt sonika kryper in och lägger dig i takboxen. Det hade varit en oväntad syn för försäljaren!😂
Haha, jag ska göra det smidigare.. fråga lite vanliga frågor först för att sedan flika in "Hmm.. men liksom tror du att det skulle få plats en människa här inne, klarar den det?"

LjudetInnan

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Detta är för gubb:igt och insnöat.
Häng tältet på ryggen bara, det är inte meningen att det skall vara enkelt etc om du ändå skall vara ute så länge, bygg karaktär för helvete 🧟

HåkanC

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Snåla inte med bredden. Om du skall vara på resande fot under långa perioder är varje centimeter viktig.
Tänker samtidigt att bredden påverkar smidighet och styrbarhet på ekipaget.
Om jag har förstått rätt planerar du att ha din packning, medan du cyklar, i "sovlådan"
Men planerar du även att ha med dig kök, matvaror vatten + MER? Var skall du ha det när du ligger i "sovlådan"?
Och när du äter frukost/middag/kvällsmat en dag när det är riktigt dåligt väder hur planerar du att göra då? Liksom om(när!) du behöver ha en vilodag och det är regn/snöstorm(?) hur planerar du att tillbringa den?

Snuten

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Om jag har förstått rätt planerar du att ha din packning, medan du cyklar, i "sovlådan"
Men planerar du även att ha med dig kök, matvaror vatten + MER? Var skall du ha det när du ligger i "sovlådan"?
Och när du äter frukost/middag/kvällsmat en dag när det är riktigt dåligt väder hur planerar du att göra då? Liksom om(när!) du behöver ha en vilodag och det är regn/snöstorm(?) hur planerar du att tillbringa den?
Förtält såklart!
Glöm inte campingmöblerna. Kanske takräcke på boxen?

Aron

Moderator
Bygga sovvagn till cykel
HåkanC har en poäng. Du kommer få väldigt snåla innermått i en takbox. Får du ens plats med fötterna i höjdled längst fram? Var ska du byta om? osv.

Det är ju så mycket mer än bara sömn som man vill lösa smidigt på långresa. Ett tips är att titta på overlandervagnar och -bilar. Där finns många smarta idéer för hur man förvarar sina prylar och har kök, vatten etc lättillgängligt.

Jag har snittat 30-60 campingnätter per år de senaste åren och min erfarenhet är att det inte är att få upp tält eller hammock som tar mest tid. Den största tidstjuven är det ständiga upp- och nedplockandet av prylar. Och att hitta saker som åkt runt i väskorna.

Därför skulle jag vilja slänga in ett tredje ideespår. Varför inte bygga en liten vagn som är en minikopia av en overlandervagn? Ha allting på fasta platser. När det är dags för lunch fäller du upp din Helinox(eller klon)stol och drar ut spislådan där gasköket ligger redo. I en annan låda ligger dagens matvaror färdiga. Då är du igång med matlagningen på några minuter. Samma för alla andra prylar. Bygger du smått kan du säkert också kosta på dig vikten för en liten solpanel ovanpå för att ladda mobil och kameror. Den kanske till och med kan driva ett litet kylfack där du har korv eller ost köpt hos trevliga bonden igår.

Många overlandtrailers har antingen taktält eller en liten skrubb man kan sova i. De dras å andra sidan ofta av en v8. Du behöver ju ta en helt annan hänsyn till vikten. Jag har cyklat en hel del med chariot dubbelvagn med två ungar och last, ca 45 kg totalt. Det funkar fint på platlandet, men inte en chans att jag tagit mig över alperna med det ekipaget.

Det är ju omöjligt att få med sig en komplett husbil på cykel. Hur du än gör blir det många kompromisser. Var dessa ska ske avgör bara du. Jag vill bara belysa att det kanske inte är själva ”sängen” som underlättar mest när du väl är på resa.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag sitter på lunchrast nu så kan inte svara superutförligt men på drivsidan vill jag ha en canvas med dragkedja och myggnät. Canvasen kan också spännas ut som ett tak, antingen med stag ned i marken eller med direkt från vagnen så som företaget med taktältet hade löst det i videon ovan. De flesta takboxar verkar ha en längd på 220 cm eller mer, det skulle ge 30 cm utöver min kroppslängd där jag kan förvara saker, men även längs med mig. Att skeda en påse med mat och triangakök är inte hela världen. Bara man är torr och stabil.

Ang dåligt väder och äta.. Det är en av anledningarna till att komma upp en bit från marken, det skulle vara gott o kunna ha lagom sitthöjd vid ingången, så att man kan sitta där med åtminstone canvas taket ovan.
Med ett par rep skulle man säkert kunna göra den lite böjd småvägar också.

Jag förväntar mig inget vardagsrum i vagnen men att kunna, sitta halv rakt, luta ryggen mot något och läsa en bok, det uppskattar jag kräver 70-80 cm i höjd.

Sen har ju alltid regnställ med mig och tror inte jag kommer va en hel dag i vagnen ändå.. Men att ha ett torrt skrymslen för att vila, läsa, förvara det viktigaste, det är prio.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
HåkanC har en poäng. Du kommer få väldigt snåla innermått i en takbox. Får du ens plats med fötterna i höjdled längst fram? Var ska du byta om? osv.

Det är ju så mycket mer än bara sömn som man vill lösa smidigt på långresa. Ett tips är att titta på overlandervagnar och -bilar. Där finns många smarta idéer för hur man förvarar sina prylar och har kök, vatten etc lättillgängligt.

Jag har snittat 30-60 campingnätter per år de senaste åren och min erfarenhet är att det inte är att få upp tält eller hammock som tar mest tid. Den största tidstjuven är det ständiga upp- och nedplockandet av prylar. Och att hitta saker som åkt runt i väskorna.

Därför skulle jag vilja slänga in ett tredje ideespår. Varför inte bygga en liten vagn som är en minikopia av en overlandervagn? Ha allting på fasta platser. När det är dags för lunch fäller du upp din Helinox(eller klon)stol och drar ut spislådan där gasköket ligger redo. I en annan låda ligger dagens matvaror färdiga. Då är du igång med matlagningen på några minuter. Samma för alla andra prylar. Bygger du smått kan du säkert också kosta på dig vikten för en liten solpanel ovanpå för att ladda mobil och kameror. Den kanske till och med kan driva ett litet kylfack där du har korv eller ost köpt hos trevliga bonden igår.

Många overlandtrailers har antingen taktält eller en liten skrubb man kan sova i. De dras å andra sidan ofta av en v8. Du behöver ju ta en helt annan hänsyn till vikten. Jag har cyklat en hel del med chariot dubbelvagn med två ungar och last, ca 45 kg totalt. Det funkar fint på platlandet, men inte en chans att jag tagit mig över alperna med det ekipaget.

Det är ju omöjligt att få med sig en komplett husbil på cykel. Hur du än gör blir det många kompromisser. Var dessa ska ske avgör bara du. Jag vill bara belysa att det kanske inte är själva ”sängen” som underlättar mest när du väl är på resa.
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag prioriterar:
Slippa plocka ut och plocka in.
Slippa slå läger och fälla ihop.
Komma upp från markens fukt och kyla.

Jag har levt drygt 3 månader i en XXL hammock och x antal nätter i ett Jack wolfskin tunneltält för en person, båda dessa är betydligt trångare utrymmen än vad nu planeras. + Jag blev trött på meket med att plocka upp och plocka ned hela tiden.

Att ha något färdigt där bak skulle dessutom innebära mer tid på kvällarna för cykling. Och när dagarna är korta avsevärt mycket mer tid, eftersom jag alltid föredrar att resa tält medan solen är uppe.

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag prioriterar:
Slippa plocka ut och plocka in.
Slippa slå läger och fälla ihop.
Komma upp från markens fukt och kyla.

Jag har levt drygt 3 månader i en XXL hammock och x antal nätter i ett Jack wolfskin tunneltält för en person, båda dessa är betydligt trångare utrymmen än vad nu planeras. + Jag blev trött på meket med att plocka upp och plocka ned hela tiden.

Att ha något färdigt där bak skulle dessutom innebära mer tid på kvällarna för cykling. Och när dagarna är korta avsevärt mycket mer tid, eftersom jag alltid föredrar att resa tält medan solen är uppe.
Fast Arons upplägg + popuptält, om man nu skall vara förnuftig. Där tror jag det finns ngt på riktigt.

Sen förstår jag ju frestelsen i att bygga en "riktig" husvagn istället. Knaskul!

Snuten

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det borde vara lätt att få till ett enkelt skärmtak som snabbt kan fällas ut från den slags vagn jag föreställer mig att Aron beskriver under det tredje idespåret i inlägg #301. Då kan man sitta under lite skydd då man pillar med sina små lådor och campingkök i själva vagnen, utan att det slutar med att man blir en plastinbakad Calzone.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Älskar @arons idé! Får kanske bygga något själv någon gång. Lämpligen på en omnium!

Glöm inte att om du gör förtält lär du behöva krypa in i vagnen. Jag hade nog i så fall gjort ett förtält som är 2m+ i takhöjd så man kan byta om.

Aron

Moderator
Bygga sovvagn till cykel
En annan aspekt som jag inte tror diskuterats tidigare är ”säkerhet”. Risken för tjuvbesök beror såklart på var du planerar att resa. Nordnorge = lägre. Badorterna kring rivieran = högre. Blir vagnen stor (och tung) blir den bökig att smyga undan när det är dags för nattläger. Samma sak om du tex vill gå ned på stranden och bada någon dag. Ett mindre ekipage är lättare att dra över sanden.

Det som allting annat är en avvägning som bara du kan göra. Men det är värt att ha i åtanke.

(Vill också inflika att det för samma vikt finns betydligt smidigare och bekvämare tält/hammock på marknaden än de du bott i.)

Froste

Medlem
Bygga sovvagn till cykel
Här kommer mitt förslag. Detta bygger på saker vi snackat om tidigare här och tar inspiration från GFC superlite. Ett biltaktaält jag själv bott i under 10 veckor. Deras produkt väger 45 kg men är designad för offroad racing, typ Baja 1000 = överdrivet robust. Därför tror jag att ett likande koncept som görs med lättare material och framföralt i halva bredden kan bli riktigt lätt!

Detta är en hybridkonstruktion med hårda och mjuka element. En stor del av arbetet kräver sömnad, kanske svetsade sådana eller seamsealade.
  • Underdelen är en alustege per Hasses förslag elelr annan alukonstruktion.
  • Överdelen är kanalplast per Waikato.
  • "Gångärnet" är kraftigare textil.
  • Golv, tak och väggar är tältduk, väggar kanske kan göras i två lager med dragkedjor med myggnät innanför tältduken, som GFC.
  • "Tältet" sys med stora rektangulara fickor där golv och tak förs in, precis som hos GFC.
  • Taket hålls uppe med hälp av två vandringsstavar, teleskopmodell.
  • Hjul med axlar fästes i stegen på något vis.
  • En (eller två) plastbackar modell grund kan kanske hängas under ekipaget för förvaring av prylar, kan även användas som bord.
  • Förslaget ger inte möjlighet att luta sig mot en vägg och därför används en campingstol utan ben för flexibilitet.
  • I "Äta" läge används tältlina och kanske två tältpinnar för att hålla gaveln uppe som tak.

1674143246432.png

Snuten

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Här kommer mitt förslag. Detta bygger på saker vi snackat om tidigare här och tar inspiration från GFC superlite. Ett biltaktaält jag själv bott i under 10 veckor. Deras produkt väger 45 kg men är designad för offroad racing, typ Baja 1000 = överdrivet robust. Därför tror jag att ett likande koncept som görs med lättare material och framföralt i halva bredden kan bli riktigt lätt!

Detta är en hybridkonstruktion med hårda och mjuka element. En stor del av arbetet kräver sömnad, kanske svetsade sådana eller seamsealade.
  • Underdelen är en alustege per Hasses förslag elelr annan alukonstruktion.
  • Överdelen är kanalplast per Waikato.
  • "Gångärnet" är kraftigare textil.
  • Golv, tak och väggar är tältduk, väggar kanske kan göras i två lager med dragkedjor med myggnät innanför tältduken, som GFC.
  • "Tältet" sys med stora rektangulara fickor där golv och tak förs in, precis som hos GFC.
  • Taket hålls uppe med hälp av två vandringsstavar, teleskopmodell.
  • Hjul med axlar fästes i stegen på något vis.
  • En (eller två) plastbackar modell grund kan kanske hängas under ekipaget för förvaring av prylar, kan även användas som bord.
  • Förslaget ger inte möjlighet att luta sig mot en vägg och därför används en campingstol utan ben för flexibilitet.
  • I "Äta" läge används tältlina och kanske två tältpinnar för att hålla gaveln uppe som tak.

Visa bilaga 603883
Kanon! Bara å bygga.

Köp & Sälj

Topp