Bygga sovvagn till cykel

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kom ihåg att vindfånget är det stora problemet. Du ökar frontalarean betänkligt. Men det finns ju ett use case för korta turer med mycket stopptid. Vikt är ett betydligt mindre problem inom rimliga gränser (Du måste ju även få ut vagnen till där du vill sova).

Man bör kunna limma frigolitskivor som en självbärande konstruktion och bara skydda utsidan med ett lager poor man’s epoxy typ. Insidan limmar du lämpligen faner på innan du limmar ihop allt så får du en enkel sandwish konstruktion.

Se upp med kolmonoxidförgiftning bara. Det är ett verkligt hot.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Fundera även på 4-hjulig kärra med pivot-punkt likt släpet på en långtradare. Alltså, två hjul bak och två hjul fram som kan svänga. Ska enligt vad jag läst mig till göra lite större kärror betydligt mer lätthanterade. En drygt 2 m lång kärra med en eller två hjul kan nog annars rycka och slita en del i cykeln.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kom ihåg att vindfånget är det stora problemet. Du ökar frontalarean betänkligt. Men det finns ju ett use case för korta turer med mycket stopptid. Vikt är ett betydligt mindre problem inom rimliga gränser (Du måste ju även få ut vagnen till där du vill sova).

Man bör kunna limma frigolitskivor som en självbärande konstruktion och bara skydda utsidan med ett lager poor man’s epoxy typ. Insidan limmar du lämpligen faner på innan du limmar ihop allt så får du en enkel sandwish konstruktion.

Ja, såg t.o.m en man som byggde husvagn i skummaterial. Om man söker på foamie build på youtube kommer det upp lättviktskonstruktioner.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Visa mig ett seriöst tält som spöar hennes tid i videon ovan. Hon tar ca 10 sekunder att fälla ned stödbenen. Då har hon färdig säng, bäddad och klar.

Väntar med spänning.

Ska du bo i stadsparker så är det ju en lösning :)

”Det är ganska mekigt att leta tältplats,”
Lär vara svårare med en vagn?

” fälla upp, fälla ned, ”
Du pratade om förtält men det kanske du släppt? Annars lär ju ett förtält vara marginellt enklare än en tarp eller ett pop-up-tält etc.

”stå oskyddad för ur o skur.”
Beroende på vad du söker så är ju en vagn annorlunda i den aspekten i varje fall. :) men stå ute behöver du ju göra oavsett om inte vagnen är 2 m hög.

”Jag tycker vi litar på vad min känsla säger är bäst, för mitt sätt att resa, för mina intentioner. Jag har bott i tält och hammock, mycket.”
Självklart! Jag såg en kille som svor vid sin cykel-husbil med solceller och tak. Allt har sitt use-case.

n3wton

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Har du varit ute några månader i sträck? Det är ganska mekigt att leta tältplats, fälla upp, fälla ned, stå oskyddad för ur o skur.

Jag tycker vi litar på vad min känsla säger är bäst, för mitt sätt att resa, för mina intentioner. Jag har bott i tält och hammock, mycket.
Nej, aldrig mer än några dagar. Köper tanken på att slippa mecket, men tror ändå inte att din idé är lösningen.

Jag kan konstruera och bygga saker i metall/trä/whatevs, har ganska rejäl friluftsvana och är något av en långdistanscyklist med en påbörjad bikepackinginriktning. Inget av dessa tre erfarenhetsområden talar för egenbygd husvagn dessvärre. Däremot så är byggtrådar av alla slag och framförallt sådana där folk hittat på egensinniga lösningar och konstruktioner extra roliga, så nu ska jag sluta vara så negativ.

Håll oss uppdaterade!😊

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Ska du bo i stadsparker så är det ju en lösning :)

”Det är ganska mekigt att leta tältplats,”
Lär vara svårare med en vagn?

” fälla upp, fälla ned, ”
Du pratade om förtält men det kanske du släppt? Annars lär ju ett förtält vara marginellt enklare än en tarp eller ett pop-up-tält etc.

”stå oskyddad för ur o skur.”
Beroende på vad du söker så är ju en vagn annorlunda i den aspekten i varje fall. :) men stå ute behöver du ju göra oavsett om inte vagnen är 2 m hög.

”Jag tycker vi litar på vad min känsla säger är bäst, för mitt sätt att resa, för mina intentioner. Jag har bott i tält och hammock, mycket.”
Självklart! Jag såg en kille som svor vid sin cykel-husbil med solceller och tak. Allt har sitt use-case.
Ett förtält är ju bara något man har när man vill få lite frisk luft trots regn. Sitta ute o äta utan att bli blöt.
Inget man slår upp mitt i natten när allt man vill är att sova.

Jag är av uppfattningen att vagnen är betydligt lättare att hitta plats till, men är inte sugen på att diskutera det.

Berk

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Här kanske vi närmar oss den storleken jag tänkte mig. Jag tycker den fria höjden under vagnen ser onödigt stor ut. Kilen hade jag vänt på, med den låga sidan framåt. Det borde bli mer aerodymamsikt.
Svårt att se vad den är byggd av, är det trä eller spånskivor så är den för tung, jag tänker man kanske kan ta något lätt skummaterial.
Visa bilaga 602964

Nej, det är klart mer aerodynamiskt som på bilden. Cyklisten är stor och förstör luftströmmen mycket. Det är bättre att har höga kantan så nära cyklisten som möjligt.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Nej, aldrig mer än några dagar. Köper tanken på att slippa mecket, men tror ändå inte att din idé är lösningen.

Jag kan konstruera och bygga saker i metall/trä/whatevs, har ganska rejäl friluftsvana och är något av en långdistanscyklist med en påbörjad bikepackinginriktning. Inget av dessa tre erfarenhetsområden talar för egenbygd husvagn dessvärre. Däremot så är byggtrådar av alla slag och framförallt sådana där folk hittat på egensinniga lösningar och konstruktioner extra roliga, så nu ska jag sluta vara så negativ.

Håll oss uppdaterade!😊

Jag gissar att du cyklar mycket bockstyre, packar så mycket som går i ramtriangel & möjligen sadelväska?

Vi är olika.
När man bor på vägen slutar man räkna mil.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel

Låg syrenivå håller jag med om. Men kolmonoxid? Jag tänker ju inte ha någon förbränningsmotor i vagnen. Ska jag värma upp den på något sätt så tänker jag att den förbränningen får ske luftmässigt utanför vagnen, men isoleringsmässigt inne i vagnen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag skulle satsa på en basplatta med små stödben och en kapellkonstruktion ovanpå som går att fälla platt. När man cyklar har man en platta bakom sig. När man sover har man tagit av hjulen som ska ha snabbkoppling och sover på plattan några cm över marken för att slippa markfukt. Frågan är ju bara om man valt att cykla med en stor platta bakom sig när man kunde löst det enklare och bättre med tex en Bob yak och tält. Men ideer är till för att utvärderas och ibland testas.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Den här videoserien såg jag för något år sen. Tyckte det var inspirerande. Även om jag är måttligt sugen på att vara dragdjur själv.
Tack för tips. Några bra ide'er men ett onödigt krångligt och tungt bygge i min mening. Intressant att dom byggde en ram för fyra hjul men i slutändan valde att bara köra med två. Att sy i ihop vagnen med buntband är uteslutet, limmar hellre med epoxy.

Jag tror två eller ett hjul är the way to go.
Ett hjul ställer högre krav på kopplingen mellan vagn och cykel eftersom vagnen tillåts luta och vrida i cykeln. Den behöver fart för att inte vingla, men svänger bättre och har lägre rullmotstånd. Dessutom skulle jag lättare kunna sätta dämpning på kärran då.

Två hjul är ju stabilare men tråkigare att cykla med.

Just nu lutar det åt ett hjul.
Möjligen med fästning uppe på sadelstolpen.

Vidare...
En smal lättviktsvagn kan inte vara för hög pga risken att välta i vindbyar.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag har en ide om att bygga en sovvagn till cykel för att slippa juxet med tält etc.
Bara krypa in o sova, gärna med fönster att kika ut genom.

Jag har funderat lite och konstaterat att jag vill ha den på två hjul som sitter i bredd. Stommen får vara aluminium och väggmaterialet troligen något icke-biologiskt. Allt för att hålla nere vikten utan att kompromissa med stabilitet.

Någon som har genomfört liknande projekt?

Någon som har tips på bra återförsäljare där jag kan köpa aluminiumrör med fyrkantsprofil?

Första byggsteget (när all planering är klar) blir att svetsa stommen. Detta får jag lära mig via böcker och youtube antar jag. Hur svår är själva svetsningen av aluminium, bör jag kanske fråga någon verkstad och se om jag kan få en visning/genomgång?

Tack på förhand.
kul! xyz-systemet är ganska lättbyggt http://www.n55.dk/MANUALS/XYZNODES/xyznodes.html

aluminiumrör har varit billigast på maskindelen och hornbach när köpt. men borde gå att köpa billigare hos större leverantörer som normalt inte säljer till privatpersoner, om du ringer runt och är trevlig/tjatar.

jag skulle definitivt gå på två hjul eller fler.

Berk

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Tack för tips. Några bra ide'er men ett onödigt krångligt och tungt bygge i min mening. Intressant att dom byggde en ram för fyra hjul men i slutändan valde att bara köra med två. Att sy i ihop vagnen med buntband är uteslutet, limmar hellre med epoxy.

Jag tror två eller ett hjul är the way to go.
Ett hjul ställer högre krav på kopplingen mellan vagn och cykel eftersom vagnen tillåts luta och vrida i cykeln. Den behöver fart för att inte vingla, men svänger bättre och har lägre rullmotstånd. Dessutom skulle jag lättare kunna sätta dämpning på kärran då.

Två hjul är ju stabilare men tråkigare att cykla med.

Just nu lutar det åt ett hjul.
Möjligen med fästning uppe på sadelstolpen.

Vidare...
En smal lättviktsvagn kan inte vara för hög pga risken att välta i vindbyar.

Jag ser ingen fördelar med ett hjul, förutom om man vill cykla single-track. En vagn bakom ger framförallt extra vikt. Om den inte är särskilt hög och oaerodynamiskt märker man nästa bara att det är tar mer energi att accelerera. Jag tyckte inte att en tvåhjulig Chariot med barn var tråkig att cykla med och kunde hålla god fart. Med ett hjul blir det jobbigare att hålla cykeln upprätt när man stannar. Och hjulen måste vara längst bak, annars är det i vägen av sängen.

kais01

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
tror byggandet här är roligare än användandet:) iaf kul att spåna lite...

tänkte också att trä kunde vara ett alternativ. viktigt att det hålls torrt.

hjulen så där långt bak ger högt 'kultryck'. för högt? det är inte lättare ordna fjädring för ett hjul jämfört med två, snarare tvärtom.. och på grund av kultrycksproblemet skulle ett singelhjul hamna inne i vagnen.

ingång i bakre kortändan blir en smutsig historia regniga dagar.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
tror byggandet här är roligare än användandet:) iaf kul att spåna lite...

tänkte också att trä kunde vara ett alternativ. viktigt att det hålls torrt.

hjulen så där långt bak ger högt 'kultryck'. för högt? det är inte lättare ordna fjädring för ett hjul jämfört med två, snarare tvärtom.. och på grund av kultrycksproblemet skulle ett singelhjul hamna inne i vagnen.

ingång i bakre kortändan blir en smutsig historia regniga dagar.
Tror du verkligen kultryck blir ett problem med en totalvikt på ca 15-25 kg?
Hjulet skulle hamna långt bak, typ 2,10-2,30 m bakom cykeln. Men tänkte ändå låga vikten skulle va viktigast.

DD88

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Hitta ett passande enmanstält i tunnelutförande, be någon svetsa en ram i samma storlek som golvet på tältet, spänn upp ett syntetiskt tyg i botten för komfort. Vid transport är tältet nedfällt, ser tältet liknande ut det jag har så räcker en lina för att spänna upp det.

Behöver inte vara svårare än så.

Froste

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Ja! Kul idé. Och till er alla dom kommer med negkritik. Se det som en kul tankeövning!

Kastar in två andra designutföranden som kanske kan vara aktuella. Kanske inte alls är aktuellt och bidrar säkert med ökad komplexitet, men men. Detta blir inspiration från bildvärlden men principen borde gå att anamma i ett cykelkoncept.

1a är att bygga en tårtbit som viks upp. Detta ger fördelen med lägre höjd i transportläge.

2a är en clam shell variant som även den är låg under transport men även ger potential att halvera längden.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Hitta ett passande enmanstält i tunnelutförande, be någon svetsa en ram i samma storlek som golvet på tältet, spänn upp ett syntetiskt tyg i botten för komfort. Vid transport är tältet nedfällt, ser tältet liknande ut det jag har så räcker en lina för att spänna upp det.

Det finns liknande lösningar som saluförs. Kanske kan hitta en återförsäljare där jag kan klämma lite.

Lejon

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel

Det tror jag är den bästa idén hittills!

kais01

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Tror du verkligen kultryck blir ett problem med en totalvikt på ca 15-25 kg?
Hjulet skulle hamna långt bak, typ 2,10-2,30 m bakom cykeln. Men tänkte ändå låga vikten skulle va viktigast.
du skall ju ha mat och andra grejor med dig;)

har kört en del med tyngre lastad cykelkärra, t ex 1800 tals skrivbord eller tre styck1m breda ikeagarderober. kultrycket är inte ett jätteproblem så länge det är tydligt positivt. är det inte det väntar en vinglig färd.

men skulle nog ändå föredra att kunna reglera det på en såpass rejäl skapelse det här är frågan om. dvs ha ett visst uthäng längst bak. sen är det ju viktigt att man kan äntra den utan att den välter. rejäl sidoingång långt fram kanske? bakändan går iaf bort, av smutsskäl.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Folk kommer alltid vara ”neggiga”. En kombination av egen bekvämlighet i vissa fall och att man uppriktigt vill komma med infallsvinklar i andra tror jag.

Ett tips är att låna en enhjuling kärra och lasta den med motsvarande vikt som du beräknar kärran blir. Jag har kört enhjulig kärra och med lite vikt är den ganska svår att hålla upprätt när man stannar. Svårt att förklara men den lyfter och drar i cykeln.

Ett kultryck på en cykel kan inte jämföras med bil. Risken att man lyfter framhjulet vid cykling är ju noll. Men samtidigt får du ju komma ihåg att när du inte sitter på cykeln (exv vid rödljus eller när du stannat men inte hunnit fälla ut stöden) så är kultrycket antagligen 100-150% av cykelns vikt. Då får man alla möjliga utmaningar.

Se ovan som info - tänk igenom hur du ska lösa det när du gör din plan så slipper du göra lika många prototyper :)

Ang. Kolmonoxid. Slarvigt av mig. Jag menar dels syrebrist (lär vara enkelt åtgärdat med en ventilationsöppnong) men även kolmonoxid (exv om skorstenen är otät, syretillförseln otillräcklig och luft konsumeras från ”kabinen”. Men beror ju på var i vagnen du har ljuset etc. Och ett enkelt kolmonoxidlarm räcker ju.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Titta här
images (1).jpeg

Visst är det en vanlig cykelkärra som hen fäller ut... Med någon duk baktill gissningsvis.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
tänk igenom innan, men ta också med lite prototypande i planen. det bra med xyz-systemet är att det bara är ta bort och lägga till saker när en inser att det blev vingligt nånstans, trots alla stortartade ritningar.

har du funderat på "uppfällbar" husvagn? en låg kärra med ett lock som kan höjas upp?

MagerValp

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Nu slog nog @BFS mig med två minuter, men jag tänkte också föreslå en konstruktion med en skiva för botten och en skiva för tak och så kanvasväggar. Med en gångjärnskonstruktion som en klämma kan man väldigt snabbt fälla upp den, du kan ha sängen bäddad och klar och framför allt blir det inget enormt vindfång.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Skulle de här fungera?

Nu gissar jag att ni inte menar riktig bomullskanvas? Galon eller motsvarande lär ju vara mycket bättre. Möglar inte och håller tätt i alla väder. Kan isoleras mer syntetiskt dun från tex extremtextil. Man får dock verkligen se upp med kondensproblemen då!

ADD

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kanalplast kan vara ett alternativ för överbyggnaden. Lätt, skarvbart och ganska styvt. En del velomobilbyggare använder det. Exempel på leverantör.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kanalplast kan vara ett alternativ för överbyggnaden. Lätt, skarvbart och ganska styvt. En del velomobilbyggare använder det. Exempel på leverantör.
Kanalplast är absolut intressant. Det erbjuder ljusinsläpp men inte nödvändigtvis insyn då ljuset distort:eras(?). Det skulle kunna erbjuda en viss isolerande effekt, inte hög men kanske inte heller försumbar i.o.m luftlagret som finns inuti.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Skulle de här fungera?

Nu gissar jag att ni inte menar riktig bomullskanvas? Galon eller motsvarande lär ju vara mycket bättre. Möglar inte och håller tätt i alla väder. Kan isoleras mer syntetiskt dun från tex extremtextil. Man får dock verkligen se upp med kondensproblemen då!
Du tänker istället för att svetsa?
Dom verkar ha många bra lösningar hornbach!
Som dessutom är ett familjeägt företag med schysstare arbetsmiljö än vedervärdig bilt*ma.

[/slutpåmarknasföring]

Topp