Bygga sovvagn till cykel

Bygga sovvagn till cykel
Jag skickade inte mina skisser som riktigt genomtänkt förslag. Tänker mest bara att lite bilder säger mer än tusen ord. Förkastar man något kan ett annat frö ha såtts.

Bygga sovvagn till cykel
En sak som jag varit med om både med bil och släp samt moped och släp, något som jag tror gäller generellt, är att med för lite kultryck får man problem. Det artar sig som så att vid en viss hastighet börjar släpet självsvänga och lyfta bakändan på dragfordonet. Om detta händer är det oerhört svårt att häva. Titta lite på olika koncept och krav för bilar, de finns där av en mycket bra anledning.

Bygga sovvagn till cykel
Begagnad fullängds (200-220 cm lång) takbox med frontöppning, sy sidoväggar i tältduk med öppningsbara myggnätspaneler och dragkedjeingång på sidan/bak. Sätt fast på lämpligt cykelkärrechassi. Eventuellt en stötta för att hålla taket uppe på natten om gasfjädern är trött. Komplettera med en plywoodplatta i botten för att få en plan sovyta (med förvaringsutrymme under, kanske?).

En fullstor takbox väger iofs runt 25 kg, för den vikten får man två stycken 4-manna uppblåsbara campingtält med ståhöjd. :)

Bygga sovvagn till cykel
Begagnad fullängds (200-220 cm lång) takbox med frontöppning, sy sidoväggar i tältduk med öppningsbara myggnätspaneler och dragkedjeingång på sidan/bak. Sätt fast på lämpligt cykelkärrechassi. Eventuellt en stötta för att hålla taket uppe på natten om gasfjädern är trött. Komplettera med en plywoodplatta i botten för att få en plan sovyta (med förvaringsutrymme under, kanske?).

En fullstor takbox väger iofs runt 25 kg, för den vikten får man två stycken 4-manna uppblåsbara campingtält med ståhöjd. :)
25 kg är på tok för mycket tyvärr. Vill inte ens ha hela kärran så tung. Med packning kanske.

Bygga sovvagn till cykel
Någon som är duktig på aerodynamik i tråden?

Undrar, vad skulle man kunna förvänta sig för skillnad på hur dessa två alternativ beter sig i vind?
16738190440466939345758496729955.jpg

Funderar på om den nedre skulle kunna fungera som en stor spoiler och ge upphov till en nedåtriktad kraft som gör den stabilare på vägen.

Bygga sovvagn till cykel
Någon som är duktig på aerodynamik i tråden?

Undrar, vad skulle man kunna förvänta sig för skillnad på hur dessa två alternativ beter sig i vind?
Visa bilaga 603276
Funderar på om den nedre skulle kunna fungera som en stor spoiler och ge upphov till en nedåtriktad kraft som gör den stabilare på vägen.
I ca 70kmh och uppåt. Känslighet för sidvind är bättre att försöka undvika.

Bygga sovvagn till cykel
25 kg är på tok för mycket tyvärr. Vill inte ens ha hela kärran så tung. Med packning kanske.
Om du räknar på vad ett alubygge med motsvarande ytor som en takbox landar på så misstänker jag starkt att du inte kommer lättare undan. Har sett alutakboxar och du hamnar på liknande vikt som en glasfiber/plast i motsvarande storlek. Min tanke var väl att med talbok är aerodynamiken väl utprovad åtminstone.

Bygga sovvagn till cykel
Om du räknar på vad ett alubygge med motsvarande ytor som en takbox landar på så misstänker jag starkt att du inte kommer lättare undan. Har sett alutakboxar och du hamnar på liknande vikt som en glasfiber/plast i motsvarande storlek. Min tanke var väl att med talbok är aerodynamiken väl utprovad åtminstone.
Det beror på skivmaterial.
Jag räknar med att stommen kan fås ihop med ca 8 m aluminium 20 x 20 mm fyrkantsprofiler från hornbach. Det ger ca 4 kg. Jag var o kände på dom idag, dom är förvånadsvärt starka.

PVC är ganska tung. Kanalplast som föreslagits här är nog betydligt lättare.

Sen ska ju saker in, hjul på, kopplingsarm på (som jag kanske vill ha i stål), etc. Men själva grunden kan bli väldigt lätt.
Säkert under 9 kg med kanalplast.

Bygga sovvagn till cykel
Jag funderade lite till. Nu talar jag bara om lättvikt inget annat. Jag köpte tidigare ett enmanstält på Decathlon. Om man kombinerar ett ramverk med att spänna upp studsmattematerial att ligga på. Sen tältet på det med liggunderlag i. Långa tältpinnen tar man ur vid cykling. Sen ett överdrag som skydd, och som förtält/regnskydd

Edit: Tillägg till text. Jag tror inte man skall ha delbart chassi om man har ett enmanstält. Det blir svårt med studsmattan då. Jag tror det bästa är att ha "racerframhjul" som sitter i ram och en horisontell påbyggnad så att hjulaxlar stöds på utsidan. Sen har man valet att stödja vagnen med hjulen på, eller i besvärliga fall ta bort hjulen och ha den på marken med lite utjämnande stöd. Lätt att fixa punktering med en sån lösning.

Senast ändrad:
Bygga sovvagn till cykel
Aero är väldigt komplext men några enkla regler finns.

- frontalarea gör absolut störst skillnad. Det är också enklast att räkna på.
- hur slätt och ”halt” (ur vindens perspektiv) och hur lång kärran är påverkar till viss del.
- en form där vinklarna inte är så stora att luftflödet ”släpper” från ytan kan göras mer aero än en form med branta vinklar. Dock extremt svårt att räkna på. Vem hade tex trott att en golfboll var aero om man inte visste det?!
- Ofta missar man att räkna på turbulens. I höga hastigheter (100 kmh eller betydligt högre) verkar det problemet minska men i 15-35 kmh cykling är luften, inte minst bakom dig, väldigt turbulent och allt blir ännu mer komplicerat att räkna på.

Mitt förslag är alltså att fokusera på låg frontalarea, inte massa fladdrande duk när du cyklar och lite fint rundade former och flacka vinklar.

En möjlighet vore att bygga en integrerad liggcykel-hus-cykel med ett aero-skal som utan glipor täcker både cyklisten och sovutrymmet. Det skulle kunna bli ganska aero.

Bygga sovvagn till cykel
Aero är väldigt komplext men några enkla regler finns.

- frontalarea gör absolut störst skillnad. Det är också enklast att räkna på.
- hur slätt och ”halt” (ur vindens perspektiv) och hur lång kärran är påverkar till viss del.
- en form där vinklarna inte är så stora att luftflödet ”släpper” från ytan kan göras mer aero än en form med branta vinklar. Dock extremt svårt att räkna på. Vem hade tex trott att en golfboll var aero om man inte visste det?!
- Ofta missar man att räkna på turbulens. I höga hastigheter (100 kmh eller betydligt högre) verkar det problemet minska men i 15-35 kmh cykling är luften, inte minst bakom dig, väldigt turbulent och allt blir ännu mer komplicerat att räkna på.

Mitt förslag är alltså att fokusera på låg frontalarea, inte massa fladdrande duk när du cyklar och lite fint rundade former och flacka vinklar.

En möjlighet vore att bygga en integrerad liggcykel-hus-cykel med ett aero-skal som utan glipor täcker både cyklisten och sovutrymmet. Det skulle kunna bli ganska aero.
Liggcykel. När du är framme är det bara att somna?

37206715-78BE-4CF8-A9A7-9CA4E13D9AF6.jpeg

Bygga sovvagn till cykel
Några spontana halvgenomtänkta tankar...

Aluminium (eller annan lättmetall) resulterar inte nödvändigtvis i en lättare ramkonstruktion än med stål, eftersom man behöver dimensionera annorlunda. Har man möjlighet att dimensionera optimerat, med tunnväggigt material med stor tvärsnittsarea, så kan det ändå vara en vinnande väg.

Svetsa - ja. Nita genomtänkt - ja. Nita mindre genomtänkt plus lim - ja. Kläm-/presskopplingar likt den länkade från Hornbach - nej. Det blir sannolikt (killgissat utifrån andra konstruktioner) för flexigt och svajigt i slutänden även om det känns okej i den enskilda fogen, om du inte bygger en rejält styv kaross...

...vilket skulle kunna vara ett alternativ till ram+låda, en självbärande monocoque konstruktion där du fäster draganordning i ena änden och en hjulvagga/-axel på mitten. karossen skulle kunna lamineras i glasfiber - med risk för problematiskt hög vikt - eller t ex limmas av skivmaterial av komposit.

Tänk en runda till om du verkligen behöver sitthöjd i vagnen. Luftmotståndet på karossen skiljer rätt mycket om du kan tänka dig en lägre höjd, dessutom påverkas sidvindskänsligheten.

Vill du ändå ha sitthöjd, och karossen därmed är högre i ena änden, så hade jag byggt med den änden längst fram så att vagnen får en "droppform". Det är (grovt förenklat) ofta en vinnande väg aerodynamiskt, jämfört med motsatsen.

Placera dragstångens infästning centrerat på kärran, för att minimera vridkrafter i den och därmed kunna göra infästningen i ram/kaross enklare.

Googla massivt på liknande projekt, om du inte redan gör det. Det är roligare att lära sig av andras misstag och feltänk än av sina egna. ?

Bygga sovvagn till cykel
En sak till jag tänkt. Om man gör som jag föreslagit och inte skadar tältet i processen. Då kan man provcykla med tältet uppställt och därigenom få info om hur det känns. Vilka areor man behöver räkna på, och vilken vikt arean genererar vid en fast kaross. Dessutom äger man ett tält om man skulle vara trött i benen inför en kortare tur. Ger man upp på projektet har man dessutom en stor cykelvagn man kan modda.

Bygga sovvagn till cykel
@Jonatan F , @Latmask & @Hasse#7
Tack för bra input.
Jag började tänka att jag vill ha nedåtriktat lift eftersom vagnen blir lättvikt.. men med en lågtyngdpunkt så kanske det kvittar. Fästet i mitten var en bra idé. Jag har redan bestämt mig för det pga magkänsla, men det är inte alltid min inser vad den känslan bottnar i.

I skissen ovan (#144) så har den "droppformade" modellen 70x35 cm i frontalarea. Sen är den lång, ca 2,20 m.
Men med lågtyngpunkt så kanske det blir toppen.

Ps. Någon som kan rekommendera bra canvas att köpa?

Senast ändrad:
Bygga sovvagn till cykel
Någon nämnde väl popup-tält? Körde med familjen en sommar med popup-tält lastat på en cykelvagn. Hade kanske gått att lasta på en modifiera pakethållare, men nu skulle i ändå köra med vagnen.

Supersnabbt att slå upp då man kom fram och barnen var lite gnälliga. Måste inte trycka ned pinnar och dra staglinor (om det inte blåser mycket). En bra och rymligare kompromiss.

Bygga sovvagn till cykel
Jag måste ändå flika in att jag förstår grejen med en mikrohusvagn framför tält. I praktiken hade jag själv säkert ändå valt tält av flera anledningar... men tanken att allt som finns inuti skalet är, och förblir, väderskyddat tilltalar mig. Att slippa resa och riva tält i skitväder känns också positivt. Sen är väl ändå det mest positiva om man kan ge fan i att cykelsemestra när det är skitväder...

Bygga sovvagn till cykel
Har aldrig haft takbox, är dom tillräckligt stabila så att man kanske slipper ramen helt och hållet om man använder en sådan?

Tittade som snabbast på blocket, fins en hel del modeller och storlekar för förvånansvärt lite pengar.

Bygga sovvagn till cykel
Nej det är de inte skulle jag säga. Ofta tom väldigt svajiga.
De är väl lätt byggda för att spara in lastvikt som ju är begränsad på taket och man har ju en extremt stabil bas att montera dem på i 4 punkter.

Bygga sovvagn till cykel
Om man skall satsa på en takbox borde en alustege funka som stark lätt ram. Hittar man något bra sätt att fixera en axel har man ju hålen i stegpinnarna att prova ut bästa placering. Eller använda hålen för profil till yttre hjulaxelstöd. Hålen går säkert att använda för dragstången också.

Bygga sovvagn till cykel
Tusan, jag börjar ge med mig.. Kanske är inte takbox så dumt...
Tittade på denna:
Den tar 75 kg vilket jag antar innebär att det är lugnt, 75 kg på väg lär betyda mer stillastående.

Den väger förvisso 25 kg vilket jag tycker är mycket, men jag tror att man i princip bara kan sätta hjul på den o köra. När man sover har man en genomtänkt anordning under med stödben (4 fasta punkter). Går jag ner i storlek så kan jag nog få ner vikten också.. Detta skulle ju spara mycket arbete.

Bygga sovvagn till cykel
Tusan, jag börjar ge med mig.. Kanske är inte takbox så dumt...
Tittade på denna:
Den tar 75 kg vilket jag antar innebär att det är lugnt, 75 kg på väg lär betyda mer stillastående.

Den väger förvisso 25 kg vilket jag tycker är mycket, men jag tror att man i princip bara kan sätta hjul på den o köra. När man sover har man en genomtänkt anordning under med stödben (4 fasta punkter). Går jag ner i storlek så kan jag nog få ner vikten också.. Detta skulle ju spara mycket arbete.
75 kg förutsätter att man använder takräcket som stöd i konstruktionen. Dessutom är 75 kg mer en anvisning om maxvikten på tak när boxen används.

Bygga sovvagn till cykel
75 kg förutsätter att man använder takräcket som stöd i konstruktionen. Dessutom är 75 kg mer en anvisning om maxvikten på tak när boxen används.
Men visst fäster man den endast på enstaka punkter på takräcke? (aldrig ägt en takbox)

Jag tänker att när jag cyklar ligger det kanske 10 kg packning i, och när jag sover så fördelas vikten ned i benen, som kanske fäster i pålimmade aluminiumskenor som löper på tvären på boxen

Bygga sovvagn till cykel
Men visst fäster man den endast på enstaka punkter på takräcke? (aldrig ägt en takbox)

Jag tänker att när jag cyklar ligger det kanske 10 kg packning i, och när jag sover så fördelas vikten ned i benen, som kanske fäster i pålimmade aluminiumskenor som löper på tvären på boxen
Jag är inte någon expert på boxar. Men grundprincipen är att man fäster dem på två tvärgående profiler. Detta även om man har rails

Bygga sovvagn till cykel
Verkar krångligt att tillverka ben som boxen skall stå på. Vore det inte enklare med avtagbara hjul av det slag man ser på cykelvagnar för barntransport? Man bara trycker på en knapp och drar sedan hjulet av axeln. Sen kan boxen stå direkt på marken.

Bygga sovvagn till cykel
Hur öppnas den? Tänker att sido-öppna går bort? Lätt att komma in, men lite tajt när man ligger på insidan och stänger locket:)

Är du inne på tankarna att ha en som öppnas baktill och ha den i uppfällt läge när du sover med Canvas/myggnät på sidorna?

För det priset (går säkert att pruta) är det väll kanske värt att prova, lite learn by doing. Då vet du vad som funkar/inte bra/dåligt och vilka funktioner som saknas till ditt nästa projekt.

Om du tittar på Bullit Cargo Bike så har dom en smidig lösning på stödbenen. En böjd pinne blir 2 ben som hålls uppfälld med fjäder. Då gör det otroligt fort att få upp stöden när det regnar.

Bygga sovvagn till cykel
Det jag tänker gör det mera komplicerat med stödben, är att hela stommen + ben skall klara av camparens/camparnas vikt + övrigt. Kommer ju att kräva en del av konstruktionen.

Bygga sovvagn till cykel
Hur öppnas den? Tänker att sido-öppna går bort? Lätt att komma in, men lite tajt när man ligger på insidan och stänger locket:)

Är du inne på tankarna att ha en som öppnas baktill och ha den i uppfällt läge när du sover med Canvas/myggnät på sidorna?

För det priset (går säkert att pruta) är det väll kanske värt att prova, lite learn by doing. Då vet du vad som funkar/inte bra/dåligt och vilka funktioner som saknas till ditt nästa projekt.

Om du tittar på Bullit Cargo Bike så har dom en smidig lösning på stödbenen. En böjd pinne blir 2 ben som hålls uppfälld med fjäder. Då gör det otroligt fort att få upp stöden när det regnar.
Jag tror jag kommer ta bort öppningsmekanismen och installera en ihopfällbar ställning som tillåter locket att låsas ca 1 m i höjd över botten.

Yes, det va någon som stödbens variant jag tänkte ?

Tillbaka
Topp