Bygga sovvagn till cykel

ADD

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kanalplast är absolut intressant. Det erbjuder ljusinsläpp men inte nödvändigtvis insyn då ljuset distort:eras(?). Det skulle kunna erbjuda en viss isolerande effekt, inte hög men kanske inte heller försumbar i.o.m luftlagret som finns inuti.
Går säkert att måla i någon glad färg för att begränsa insyn och värme i solsken. Sök lite på velomobil hembyggarsidor. De vill bygga så lätt, styvt och billigt som möjligt. Samma utmaningar som för en sovvagn mao.

Elhojtok

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
En hopfällbar sovplats, måste den gå så fort att fälla upp? Jag tänker mig nån form av skivor som kan sammanfogas, ungefär som en Ikea-garderob fast lättare och med enklare montering. Det blir som ett platt paket. Den behöver inte vara särskilt aerodynamisk i ihopbyggt läge. Ändå har man möjlighet att bygga ihop den i skydd (viadukt, under tak på bensinmack?) och cykla vidare åtminstone en kortare bit.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
En hopfällbar sovplats, måste den gå så fort att fälla upp? Jag tänker mig nån form av skivor som kan sammanfogas, ungefär som en Ikea-garderob fast lättare och med enklare montering. Det blir som ett platt paket. Den behöver inte vara särskilt aerodynamisk i ihopbyggt läge. Ändå har man möjlighet att bygga ihop den i skydd (viadukt, under tak på bensinmack?) och cykla vidare åtminstone en kortare bit.
Jätteintressant.
Reseaspekten kommer in i avgörandet. Hur länge kommer jag att vara stationär på ett ställe?
Flerdagarsuppehåll talar det för en ihopfällbar lösning som i uppfällt utförande är hyfsat stor. Ett bra tält är hyfsat högt, ska vagnen kunna konkurrera med det?
Är det endast en sovlösning medan jag tar mig mellan punkt A och B så är inte uppehället inne i vagnen det viktigaste. De kan en mindre lösning vara mer intressant, som inte ska vara alls svår att fälla upp.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bygga sovvagn till cykel
Utan att diskutera hur bra iden är, så tycker jag takbox-iden var bra. Blir som en VW Californa-topp på hjul, fast med lite lastutrymme i när den är ihopfälld. Välj en box med ganska låg ihopfälld profil, som fälls i kortänden fram, typ Packline FX SUV. Det har ju funnits släpvagnar för bilar enligt konceptet, tror de var danska? Där lyftes dock hela taket, inte bara bakänden.

Annars hade jag byggt, i alla fall prototypat, i aluprofiler med färdiga hörndelar som tipsas om ovan, och sen limmat + nitat kanalplast som faktiskt har rätt bra isolervärde och är vädertåligt.

Tycker iden är rätt kul och du är ju inte den första som tycker det är ett intressant koncept.

Freddie L

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
När jag körde min enhjuliga Bob-kopia med övervikt så betedde sig ekipaget konstigt, fick någon slags självsvängning när jag bromsade från hög fart. Jag bedömde det som beroende av ”högt kultryck”. Så kais01 har en poäng enligt mig. Nu lär väl inte det bli ett problem vid det här lättviktsbygget, men man kan kanske ha det i bakhuvudet? Ökar risken ju längre bak man placerar bakhjulet? Jag gissar att folket i ”Visa dina laster”- tråden sitter inne på sådan kunskap.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
vill egentligen inte vara sån, men är ändå sjukt skeptisk till de där plasthörnen till fyrkantsrör. tre syrafasta rostfria m6-skruvar, muttrar och brickor kostar inte mer, och en xyz-nod blir helt sjukt stark. irriterande stark. ja alltså, man blir förbannad på riktigt, så starkt blir det.

Aron

Moderator
Bygga sovvagn till cykel
Vill bara slänga in kondensfaktorn i ekvationen. Den lär bli riktigt påtaglig i ett såpass litet utrymme, det gäller att tänka till ordentligt kring hur boutrymmet ska ventileras.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bygga sovvagn till cykel
Med en limmad skiva som styva
vill egentligen inte vara sån, men är ändå sjukt skeptisk till de där plasthörnen till fyrkantsrör. tre syrafasta rostfria m6-skruvar, muttrar och brickor kostar inte mer, och en xyz-nod blir helt sjukt stark. irriterande stark. ja alltså, man blir förbannad på riktigt, så starkt blir det.

Med limmade och nitade skivor på kommer hörnen inte belastas så mycket. Ger mest styrsel år det hela när man bygger.

Mikva

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kan Carry Freedom Y i storlek L eller XL vara något? Då får du en stabil plattform och koppling till cykeln att bygga på.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Ska det vi någon byggtråd här tror jag vi nog får fokusera på ts faktiskta frågor och inte på våra egna åsikter om vagn kontra tält, ts verkar ju helt på det klara med vad denne är intresserad av (och det är inte tält).
Ja alltså, hur jag vill resa är jag redan på det klara med. Om det ska delas på happy är inte lika självklart. Men det finns många bra svar i tråden också..

Även om det där, för mig irrelevanta, tyckandet kan bli lite segt.

Bikeam

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Men den är mopeddragen. Skall vi vara sånna kan vi vi ju börja visa upp vanliga husvagnar också...
5_Bike-Campers.jpg

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Tankar efter hornbach.
Aluminium blir toppen. 20 x 20 rör, kanske 25 x 25 om det behövs någonstans. Möjligen att armen bör göras i stål, kanske kan köpa en färdig.

Väggmaterial var det sämre med, hittade endast halvtransparent PVC. Det kan gå... 3 mm tjock.
Men i så fall behöver stommen även regla upp väggarna, pvcn var för flexig för att regla sig själv.

Även biltema har alu o PVC men efter att min vän jobbat där och berättat om vad som sker bakom kulisserna är det totalbojkott för min del.

Vad mer.. Jag har inte förkastat ide'en om något ihopfällbart, men det kräver betydligt mer skissande.

Kanske gör jag en vagn med fäste för tre hjul, så kan jag välja om jag vill köra två eller ett.

Maxbredd är 70 cm. Mätte avståndet mellan armbågarna så som jag brukar somna, med händerna under kudden. Det är en bredd på dryga 60 cm.

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Har kommit tusen svar sen detta men slänger ändå in mina 5 cents.
Har kört många olika vagnar, 1 som 2hjuliga och antalet hjul kommer inte vara avgörande för hur trögt den går att svänga eller dra. 2hjuliga är lättare typ alltid så fort du inte kör framåt sittandes på cykeln. Jag kör regelbundet en tvåhjulig vagn med upp till 100 kg last. Brukar lasta den så att kultrycket blir ungefär 10-20 kg eller så. Mindre vill man nog inte ha. Mer har jag inte testat.

Tack för tips. Några bra ide'er men ett onödigt krångligt och tungt bygge i min mening. Intressant att dom byggde en ram för fyra hjul men i slutändan valde att bara köra med två. Att sy i ihop vagnen med buntband är uteslutet, limmar hellre med epoxy.

Jag tror två eller ett hjul är the way to go.
Ett hjul ställer högre krav på kopplingen mellan vagn och cykel eftersom vagnen tillåts luta och vrida i cykeln. Den behöver fart för att inte vingla, men svänger bättre och har lägre rullmotstånd. Dessutom skulle jag lättare kunna sätta dämpning på kärran då.

Två hjul är ju stabilare men tråkigare att cykla med.

Just nu lutar det åt ett hjul.
Möjligen med fästning uppe på sadelstolpen.

Vidare...
En smal lättviktsvagn kan inte vara för hög pga risken att välta i vindbyar.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kan man ha golv och tak av något skivmaterial, väggarna av vattentät canvas eller liknande, sen ha vikbara(på mitten)stolpar i varje hörn så man bara lyfter taket och låser stolparna i hörnen vid resningen?

Edit: tvåa på den tydligen! sorry @MagerValp

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Jag tänker lite att man borde kunna få ihop något med måttlig längd när man cyklar, hyfsat kultryck, låg vikt , inga balansproblem vid vistelse inuti. Snabbt rest, men utan vindfång vid cykling. Det går fortfarande att lägga en vattentät bag uppepå. Min tanke är att man kan montera bakdelen under framdelen vid cykling, eller upp och ned baktill när man vilar.

n3wton

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det svåra med hopfällbara eller ihopbyggningsbara lösningar är väl att få ekipaget vattentätt både vid transport och i uppställt läge.

Froste

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Länkar till bildvärlden igen då jag ser att andra spinner vidare på det jag postade tidigare.

Ägde själv en sådan här när vi bilade i USA och Mexico förra året. Det är en "mjuk" lösning med skivor i botten och toppen och teleskoprör för att hålla allt uppe när man parkerat. Den var vattentät vid både transport och i uppfällt läge. Tältet vägde 40kg men borde gå att lätta väsentligt speciellt då vi pratar halva bredden här.

Senast ändrad:

Aron

Moderator
Bygga sovvagn till cykel
Ett tältduksalternativ är att ”vika över” bakänden av släpet. Då får man ett hårt skal för transport, och kortare ekipage. Väl framme viker man ut bakänden, och drar samtidigt upp tältet.

simson

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel

Den man viker ihop kanske kan va nåt att kopiera!?
Mange

Froste

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Man kan ju bygga en så lätt platt vagn som möjligt, och sen ställa ett permanent uppslaget Hillebergtält ovanpå.... Allak 2 el Rogen tex. Kunde nog bli riktigt bra ! 😁:cool: :giggle:
Kanske det förslag som ger lägst vikt hittills. Ger ju flexibiliteten att ta ner tältet de dagar då man har mycket vind. Eller vill parkera vagnen och köra utan med tältet på cykeln några dagar.

BFS

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Kanalplast hittar du ute i drive-in-delen av byggmarknaden. Tror fortfarande det är ett seriöst bra alternativ.
En (teoretisk/hypotetisk) varningsflagg för kanalplast: att vakna i ett tält av det är 100 grader varmt på morgonen är ju sådär trevligt. Hur blir det med tvåglas(plast)fönster istf tältduk?!

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
att bygga ett hus en vagn kanske kan innebära lite "dubbel" vikt. en självstagande kaross kan vara sin egen vagn. snyggt vore en icosahedron, tjugo liksidiga trianglar, med en hjulaxel och ett drag.
Petrial_icosahedron.gif

men kanske med en platt sida nedåt och uppåt.

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel

Den man viker ihop kanske kan va nåt att kopiera!?
Mange
Foldavan va för vinglig och föga imponerande men slideavan va intressant 👍

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
att bygga ett hus en vagn kanske kan innebära lite "dubbel" vikt. en självstagande kaross kan vara sin egen vagn. snyggt vore en icosahedron, tjugo liksidiga trianglar, med en hjulaxel och ett drag.
Visa bilaga 603228
men kanske med en platt sida nedåt och uppåt.
Vet du någon homeomorfism från den figuren till ett lågt rätblock så är jag intresserad ☺️

waikato

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Är det en extremt utspädnad avbildning (homeopatiska homomorfism)? ;)
Det är en avbildning som inte förändrar topologiska invarianter. Kort och gott så kan man säga att man kan vika, sträcka, komprimera men inte klippa eller limma.

Om jag minns rätt.....

Med andra ord. Går den fälla ihop snyggt?

Berk

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Det är en avbildning som inte förändrar topologiska invarianter. Kort och gott så kan man säga att man kan vika, sträcka, komprimera men inte klippa eller limma.

Om jag minns rätt.....

Med andra ord. Går den fälla ihop snyggt?

Det var en försök till humor för att du lag till en "e'" till homomorfism.

Bikzz

Aktiv medlem
Bygga sovvagn till cykel
Hur kom ni in på Topologi ? Bara 5 platoniska kroppar. Fö undrar jag om dom fanns även för 10000 år sen, innan någon upptäckt & beskrivit dom ? Fundera på det ! Såklart existerade dom även då, eller ?

1673810657007.jpeg

Men finns ju en massa fler..

1673810680076.jpeg

Köp & Sälj

Topp