[Byggtråd] Bonicon bygger retro MTB:s

Nä, det var att ekrarna på sista bilden såg krokiga ut som ställde mig, vid en närmare titt såg det nog all good ut.
Listigt att sikta in sig på ett märke, det kanske är så jag ska fortsätta lura mig själv att jag behöver fler cyklar!
Tror det är bilden, ekrarna är OK, försökte mig på att ta lite bättre bilder med systemkamera istället för med mobilen.

Om nån har erfarenhet av rack/panniers vore jag tacksam för feedback. Jag vill köra rear rack och ett par panniers, har kollat in Tubus Cargo och Racktime Lightit, och till det Ortlieb Classic eller Vaude Aqua.

Har haft en Racktime i en snarlik modell, bra kvalitet för pengarna. Personligen gillar jag Vaudes väskor bättre än Ortlieb, men det är en smaksak.

Har haft en Racktime i en snarlik modell, bra kvalitet för pengarna. Personligen gillar jag Vaudes väskor bättre än Ortlieb, men det är en smaksak.
Ja, halva priset mot en Tubus. Nu kikade jag också på Carradice för väskorna och det var ju dumt för ha-begäret gick i taket...ser inte att de finns hos de vanliga tyska kranarna så förmodligen sitter jag där, på de åtalades bänk hos Zollamt, inom en månad.

Bildschirmfoto 2022-04-09 um 09.48.07.png

Ja, halva priset mot en Tubus. Nu kikade jag också på Carradice för väskorna och det var ju dumt för ha-begäret gick i taket...ser inte att de finns hos de vanliga tyska kranarna så förmodligen sitter jag där, på de åtalades bänk hos Zollamt, inom en månad.

Visa bilaga 548922

Japp de är vansinnigt snygga. Har en sadelväska modell större av dem och är nöjd än så länge. Inte hunnit mer än några dagars tur med den dock.

Man tager vad man haver, men nu är ju bra-att-ha-lådan rätt djup och välfylld, så det finns alternativ:
Bonicon-Trek950-Bikepacking-007-Derailleur.jpeg
Bonicon-Trek950-Bikepacking-007-Cassette.jpeg
Bonicon-Trek950-Bikepacking-007-Brakelever.jpeg

Synd att det nästan alltid var integrerade broms/växelhantag från den här tiden, annars hade det varit lättare att kombinera. Det börjar iallafall kännas som att cantisarna ryker för V-brakes och en 1x9 setup (9-delad kassett med 8 drev), har en ny Sunrace 11-40, ska testa om XT-bakväxeln vill lira med den, vet att jag kört med upp till 34t förut. Näst minsta 13t drevet tas bort och det blir då en typ av overdrive växel med 11t och sen ett hopp till 15t.

Alternativ 2 vore om jag kan väcka den där DX-framväxeln till liv, den är helt stel. Då skulle jag kunna köra DX på nästan allt i 3x7, vore nog den snyggaste lösningen.

Bonicon-Trek950-Bikepacking-008-DerailleurDX-CloseUp.jpeg
Bonicon-Trek950-Bikepacking-008-DerailleurDX.jpeg

Lite fram och tillbaka nu för att hitta formen på den här. V-bromsarna (Deore) störde visuellt så jag gick tillbaka till mer svarta komponenter och hade ett set Cantis i högen, visade sig vara XT så de får det bli nu. Med det så blir stilen något mer retro och därför kändes det mer rätt med den snygga DX-bakväxeln. Kassetten är 9-delad och efter att jag tagit bort 13t-kuggen så blev avståndet till sista 11t inte korrekt. Med ett transplantat från en annan kassett blev det till slut bra, och "overdrive" växeln markeras nu iom att den är kromad och inte svart. OCD:n har inte slagit till, förmodligen för att navet är silvrigt blank så är det harmoni i det hela (för mig).

STX-vevarna ska fetbort, de funkar inte. Har en silvrig trippel (LX?) eller så köper jag M8000/M9000-vevar begagnat.

Frontrack provmonterat med en väska, kommer nog att beställa den där Carradice Nelson Longflap och köra den fram. Svart Brooks B17 sadel är väl inte speciellt originellt, men å andra sidan vet jag vad jag får i komfort och visuellt, så förmodligen blir det en sån också.

"Bra att ha" låda är en underdrift, "skattkammare" är mer rättvisande :)
Den där svarta Trek 970 som jag köpte för ramens skull hade en del grejer som gick att använda...mycket på den var skit (sprickan i veven t.ex) och lite mismatch, den har nog levt ett hårt liv...hade dock ett schysst XT bromsväxelhandtag, och det andra var en plastvariant...men men, hjulen, bakväxel och bromsarna har nu vandrat över till den här, och ramen funkar bra i min monstercross, helt OK för 75 euro.

Idag har jag gjort klart med bromsarna, hade problem att hitta ett par short-pull reglage i lådorna som ville gifta sig med den 9-delade shiftern, till slut blev det en nödlösning med en Dirty Harry som jag nån gång köpt till BMX:n men aldrig använt. Blir hojen använd så tar jag och fixar nåt bättre senare. Kabeldragningen gick bra, att ställa in cantisar hör inte till favoritgöromålen, men med en fin solig dag ute på terrassen kunde det ju inte gå fel. De bromsar iallafall när de ska och ligger inte emot annars, verkar OK.

Trippelvevarna tog i ramen och behöver en längre axel, där är det alltså lite jobb kvar. Sadeln är också beställd, det blev en Brooks B17 S i svart.

Bilagor

• Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00045.JPG
    Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00045.JPG
    337.3 KB · Besök: 87
  • Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00044.JPG
    Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00044.JPG
    420.9 KB · Besök: 91
  • Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00043.JPG
    Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00043.JPG
    845.2 KB · Besök: 102
  • Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00042.JPG
    Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00042.JPG
    296.9 KB · Besök: 100
  • Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00035.JPG
    Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00035.JPG
    1.4 MB · Besök: 92
  • Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00047.JPG
    Bonicon-Trek950-Bikepacking-009-DSC00047.JPG
    472.3 KB · Besök: 93
Idag har jag gjort klart med bromsarna, hade problem att hitta ett par short-pull reglage i lådorna som ville gifta sig med den 9-delade shiftern, till slut blev det en nödlösning med en Dirty Harry som jag nån gång köpt till BMX:n men aldrig använt. Blir hojen använd så tar jag och fixar nåt bättre senare. Kabeldragningen gick bra, att ställa in cantisar hör inte till favoritgöromålen, men med en fin solig dag ute på terrassen kunde det ju inte gå fel. De bromsar iallafall när de ska och ligger inte emot annars, verkar OK.

Trippelvevarna tog i ramen och behöver en längre axel, där är det alltså lite jobb kvar. Sadeln är också beställd, det blev en Brooks B17 S i svart.
Heja, heja! Älskar denna tråden!

ebay-ad-5.jpeg

I väntan på delar blev det en hel ny gammal hoj...ska ta lite bättre bilder imorgon, har nu bara tagit bort alla gamla reflexer och gjort en grovrengöring, nu ska jag sitta och glo på den tills idéer blir till mockups, det är ett bygge för ingenting, cykeln ska användas men spelfältet är öppet: den kan få putsas som kataloghoj, bli en SS klunker, få BMX bar, drop bar, crazy bar, mullet (hoj och frisyr) eller vad som helst, ett bygge för byggandets skull. För övrigt, när nån lanserar en after-shave med toner av WD-40, autosol och kaffe kommer jag att köpa den, tror jag fått ett litet beroende.

Till slut ett par inspirationsbilder med Flat Trackers: svart med inslag av guld, polerad metall, feta däck, aggressiv stance...blir projekt "Flat Tracker XXXXXXXXXXX" realitet eller tar det hela en annan riktning?

royal-enfield-interceptor-650-flat-tracker-jillian-c2fa.jpeg

royal-enfield-interceptor-650-flat-tracker-lhs-be27.jpeg

(Bilder från https://indianautosblog.com/pro-wom...ld-interceptor-650-flat-tracker-bikes-p320395)

I love the smell of autosol in the morning.

De första tvivlen efter att man plockat upp ännu ett gammalt stycke stål har nu lagt sig, jag vet att detta kommer att bli bra, har redan fattat tycke för cykeln som jag kommer att bygga för frun eller sonen, för mig är den med 18 tum för liten. Det är alltså en Specialized Stumpjumper från 1990:
Bildschirmfoto 2022-04-17 um 00.24.53.png

Bildschirmfoto 2022-04-17 um 00.23.16.png

Alles DX med andra ord, jag tycker det är förmodligen den snyggaste gruppen. Hojen verkar vara i princip helt original, det enda som skiljer från katalogbilden är stammen som är rätt brant på min. Kassetten och dreven är inte speciellt nötta, på framfälgen är tom färgen kvar på bromsytan. Så jag antar att den fortfarande står på sitt första par däck, men att de iallafall var blankkörda -- ser nu att det är en semi-slick, Continental Goliath, och att "nopparna" på sidorna är kvar. Hmm, undrar hur många km den har avverkat på sina 32 år? Det enda som är slitet är turbo-sadeln, där har materialet lossnat lite, tror dock jag kan rädda den.

Lite bilder, före tvätt och polering:

Bilagor

• ebay-ad-11.jpeg
    ebay-ad-11.jpeg
    98 KB · Besök: 92
  • ebay-ad-12.jpeg
    ebay-ad-12.jpeg
    182.2 KB · Besök: 104
  • ebay-ad-13.jpeg
    ebay-ad-13.jpeg
    61.1 KB · Besök: 92
  • ebay-ad-14.jpeg
    ebay-ad-14.jpeg
    37.9 KB · Besök: 91
  • ebay-ad-16.jpeg
    ebay-ad-16.jpeg
    44.5 KB · Besök: 92
  • ebay-ad-8.jpeg
    ebay-ad-8.jpeg
    127.6 KB · Besök: 90
  • ebay-ad-7.jpeg
    ebay-ad-7.jpeg
    148.7 KB · Besök: 83
  • ebay-ad-6.jpeg
    ebay-ad-6.jpeg
    55.9 KB · Besök: 81
  • ebay-ad-4.jpeg
    ebay-ad-4.jpeg
    57.3 KB · Besök: 88
  • ebay-ad-1.jpeg
    ebay-ad-1.jpeg
    167 KB · Besök: 95
I love the smell of autosol in the morning.

De första tvivlen efter att man plockat upp ännu ett gammalt stycke stål har nu lagt sig, jag vet att detta kommer att bli bra, har redan fattat tycke för cykeln som jag kommer att bygga för frun eller sonen, för mig är den med 18 tum för liten. Det är alltså en Specialized Stumpjumper från 1990:
Visa bilaga 550218
Visa bilaga 550217
Alles DX med andra ord, jag tycker det är förmodligen den snyggaste gruppen. Hojen verkar vara i princip helt original, det enda som skiljer från katalogbilden är stammen som är rätt brant på min. Kassetten och dreven är inte speciellt nötta, på framfälgen är tom färgen kvar på bromsytan. Så jag antar att den fortfarande står på sitt första par däck, men att de iallafall var blankkörda -- ser nu att det är en semi-slick, Continental Goliath, och att "nopparna" på sidorna är kvar. Hmm, undrar hur många km den har avverkat på sina 32 år? Det enda som är slitet är turbo-sadeln, där har materialet lossnat lite, tror dock jag kan rädda den.

Lite bilder, före tvätt och polering:

En Stumpis! Har länge spanat på dem, riktigt fina. Det var där jag började min bana ner i gammelstålisträsket ?
Rock on!

image-articleDetailSoul-a84ef0d-1869278.jpeg

Flat tracker idén lägger jag undan till en egen cykel, nu finns det bara två alternativ:
  1. Bone stock, möjligen med en flackare stem.
  2. Retro Monstercross: med inspiration från Specialized egna Cruxjumper bygge ovan håller jag moderniseringarna till ett minimum och kör vidare på DX-gruppen (3x7) men kör krullstyre.
För att utvärdera alt 2 kommer här en liten mock-up med Nitto Young 3 i 70 mm och ett billigt Zoom-styre:

Bilagor

• DSC00052.JPG
    DSC00052.JPG
    1.2 MB · Besök: 82
  • DSC00053.JPG
    DSC00053.JPG
    509.1 KB · Besök: 86
  • DSC00054.JPG
    DSC00054.JPG
    592.4 KB · Besök: 82
  • DSC00055.JPG
    DSC00055.JPG
    317.9 KB · Besök: 93
Bildschirmfoto 2022-04-18 um 17.15.00.png

Båda barnen prickade in påskhelgen för en episk magsjuka, därav all tid för att sitta hemma och skruva istället för att vara ute och cykla. Den gröna skogstraktorn väntar fortfarande på ett vevlager som jag hoppas dyker upp imorgon, så Stumpjumpern fick det bli för dagen lilla mek. Långt nere i bra-att-ha-lådan låg denna lilla goding, en XT-kassett (CS-M750), niodelad, som efter en grundlig rengöring ser riktigt bra ut:

CS-M750-DSC00063.JPG

CS-M750-DSC00065.JPG

Före och efter bilderna på hojen:

Bildschirmfoto 2022-04-18 um 16.45.42.png
Bildschirmfoto 2022-04-18 um 16.49.57.png

Jag är otroligt nöjd efter denna operation (rengjorde och fettade lagren också, alles bueno) och har nu dessutom en 12-kuggad Shuriken att ha i innerfickan, om man nu skulle råka bli omkörd av nån fit jäkel ute i skogen. Det verkar alltså som om jag kommer att monstercrossa the sweet jesus out of hojen, att putsa på en kataloghoj är väl helt enkelt inte min grej. Men, jag kommer att försöka hålla det något sansat, mer stealth neo-retro, lite små moderniseringar utan att det syns för mycket. Setupen med växlingen får jag återkomma till, däremot kan vi diskutera resten av cockpit:

225189.jpeg
Nitto B136AA? Kort 100mm reach, kommer att vara viktigt. Svart styrlinda, eller en chockrosa (förmodlingen inte, blir för mycket)? Newbaums med shellac? Kommer nog att köra med skinwalls på däcken så brunt funkar också, Panaracer Smoke/Dart XC finns i lager och passar retro-looken, helst skulle jag vilja had Gravelking SK men i 26-tum har de varit slutsålda överallt ett bra tag nu. To be continued...

425471.jpeg

Visa bilaga 550489

Båda barnen prickade in påskhelgen för en episk magsjuka, därav all tid för att sitta hemma och skruva istället för att vara ute och cykla. Den gröna skogstraktorn väntar fortfarande på ett vevlager som jag hoppas dyker upp imorgon, så Stumpjumpern fick det bli för dagen lilla mek. Långt nere i bra-att-ha-lådan låg denna lilla goding, en XT-kassett (CS-M750), niodelad, som efter en grundlig rengöring ser riktigt bra ut:

Visa bilaga 550490
Visa bilaga 550494

Före och efter bilderna på hojen:

Visa bilaga 550491Visa bilaga 550492

Jag är otroligt nöjd efter denna operation (rengjorde och fettade lagren också, alles bueno) och har nu dessutom en 12-kuggad Shuriken att ha i innerfickan, om man nu skulle råka bli omkörd av nån fit jäkel ute i skogen. Det verkar alltså som om jag kommer att monstercrossa the sweet jesus out of hojen, att putsa på en kataloghoj är väl helt enkelt inte min grej. Men, jag kommer att försöka hålla det något sansat, mer stealth neo-retro, lite små moderniseringar utan att det syns för mycket. Setupen med växlingen får jag återkomma till, däremot kan vi diskutera resten av cockpit:

Visa bilaga 550498Nitto B136AA? Kort 100mm reach, kommer att vara viktigt. Svart styrlinda, eller en chockrosa (förmodlingen inte, blir för mycket)? Newbaums med shellac? Kommer nog att köra med skinwalls på däcken så brunt funkar också, Panaracer Smoke/Dart XC finns i lager och passar retro-looken, helst skulle jag vilja had Gravelking SK men i 26-tum har de varit slutsålda överallt ett bra tag nu. To be continued...

Visa bilaga 550504
Någon röd bomulslinda för att plocka upp dekalerna hade väl inte varit fel!
Det är något (obehagligt) tillfredsställande med att göra en kasett riktigt ren måste jag säga...

NewParts.jpeg

Lite nya delar levererades idag, tyvärr lyckades jag beställa fel dimension på lagret så Trek-bygget står stilla en helg till. Brooks B17s, som alltid en fröjd att "unboxa", är optiskt mer kort och snubbig än jag föreställt mig, men kommer nog att se bra ut, ska montera idag. Bromsen är ett 4-kolvsok som ska hamna på dadbiken, sist jag var ute och drog hundvagnen efter så började den mekaniska bromsen fada rätt snabbt i en utförslöpa, förstår inte varför med endast 180 kg systemvikt som tryckte på...
Thomson stolpen fanns i silver i den inte helt vanliga dimensionen 26.8mm och dessutom billigare än normalt, så jag slog till.

Hade jag varit en Youtuber hade jag gjort en Haul-video, förmodligen i bikini, men ni får hålla tillgodo med detta.

AlmostOriginal.jpeg

Gjorde Stumpy körklar i original-look -- med nya växelvajrar och inställning av det hela växlar den nu rent. Den ska få lite körtid innan jag meckar vidare, jäkligt fin och kul hoj, har varit ut ett par kortare rundor, synd att den inte var en storlek större.

Ett BB i rätt dimensioner (till den gröna Trek:en) hade jag ju faktiskt redan, vilket framkom efter intern revision av lagret. Så nu ska den bli körklar och alla andra små parallellprojekt måste undvikas.

Bonicon-Superslope-ShitDeletion.jpeg

Köpte en Scott Superslope från 1992 för att komma över en komplett LX M560 grupp. Efter att ha tagit bort den sedvanliga skiten ser den inte så tokig ut, speciellt efter att jag bytte ut styret. Det är ju alltid lite roligt/skrämmande att göra en första check av dessa hojar med 30 års historia, här hade förra ägaren höjt styret till intressanta nivåer. Som tur var gjorde jag ingen provtur för Quill-stammen var bara nedstucken 2 cm, i princip bara själva expandern. :oops:

Bilagor

• scott-damen-1.jpeg
    scott-damen-1.jpeg
    88.1 KB · Besök: 113
Visa bilaga 552138
Köpte en Scott Superslope från 1992 för att komma över en komplett LX M560 grupp. Efter att ha tagit bort den sedvanliga skiten ser den inte så tokig ut, speciellt efter att jag bytte ut styret. Det är ju alltid lite roligt/skrämmande att göra en första check av dessa hojar med 30 års historia, här hade förra ägaren höjt styret till intressanta nivåer. Som tur var gjorde jag ingen provtur för Quill-stammen var bara nedstucken 2 cm, i princip bara själva expandern. :oops:

! Allt går tills det inte går…

Bonicon-Superslope-Fixed.jpeg

Då var jag klar med Superslopen, följande problem hade den:
  • Snabbkopplingen fram fastrostad, med förstörd mutter.
  • Punka på båda däcken.
  • Höger växelreglage funkade inte.
  • Pitting på kulorna i hjullagret fram.
  • Grepp som var som finsk lakris ute i solen. Världens fulast styre, 2 cm instick på stammen.
  • 30 år av gegga på bakväxel, kassett och trissorna.
Allt fixat nu, ramen är polerad och vaxad, blev bra.

Bonicon-MarinPineMountain-001-TestingOnTrails.jpeg

Det där med att undvika parallellprojekt var ju bara på skoj, det blev en ny beater-bike till mig själv också: köpte en Marin Pine Mountain (1993?), var optiskt sett i rätt bedrövligt skick, nån föregående ägare hade satt på nått noname hjulset med fälgar av gjutjärn och en sexdelad skruvkrans, informerade säljaren om att det förmodligen inte funkade så bra med 7-delat växelreglage, med svar "vart står de dårå???" (ja, den tyska motsvarigheten). När sadelstolpen visade sig var fastgjuten skulle jag gå därifrån, men bjöd hälften av vad han ville ha för att delarna var i övrigt XT/DX. Så ja, nu har jag ett litet sataniskt sadelstolpeprojekt att fördriva tiden med. Men det kanske får vara så, höjden är inte dum för att bomba lite trails, och efter att ha satt på ett LX-hjulset så känns den rätt kul. Quadra-gaffeln fjädrar fortfarande lite.

Bilagor

• Bonicon-MarinPineMountain-001-XT-Lever.jpeg
    Bonicon-MarinPineMountain-001-XT-Lever.jpeg
    362.4 KB · Besök: 92
  • Bonicon-MarinPineMountain-001-XT-Derailleur.jpeg
    Bonicon-MarinPineMountain-001-XT-Derailleur.jpeg
    502.3 KB · Besök: 88
  • Bonicon-MarinPineMountain-001-Quadra.jpeg
    Bonicon-MarinPineMountain-001-Quadra.jpeg
    437.8 KB · Besök: 79
  • Bonicon-MarinPineMountain-001-OnBridge.jpeg
    Bonicon-MarinPineMountain-001-OnBridge.jpeg
    574.5 KB · Besök: 93
Bonicon-Bikepacking-Trek950-v0.9-1.jpeg
Bonicon-Bikepacking-Trek950-v0.9-2.jpeg

Bikepacking-riggen körklar, fattas lite prylar ännu, men en första provtur blev det. Efter mycket ändringar med drivlinan blev det till slut att köra 1x7 (med 8-delad kassett), 36t fram, 11-34 bak. Tror det kommer att funka, den ska ju bara lunka fram i sävligt tempo.

Bonicon-Fatmodul-001-EC02-140.jpeg

Min första fully, fick den av en kollega eftersom den har en spricka i styrröret. Fatmodul är ett litet "house brand" av Alphabikes här i München, rätt bra spec, typ allt XT (3x10) och Rock Shox. Droppern "saggar" ihop när jag sätter mig så ska se om jag kan serva den, bromsarna har också nåt problem så de fick jag i en påse. Kommer att plocka delarna till andra byggen om jag inte hittar nån passande ram. Kanske man blir en sån där endurosnubbe ändå. So stoked.

Bilagor

• Bonicon-Fatmodul-001-XT-3x10.jpeg
    Bonicon-Fatmodul-001-XT-3x10.jpeg
    461.1 KB · Besök: 80
  • Bonicon-Fatmodul-001-Crack.jpeg
    Bonicon-Fatmodul-001-Crack.jpeg
    256.9 KB · Besök: 83
Bonicon-Maruichi- - 1.jpeg

Äntligen lite japanskt stål, har ett tag velat ha en stålis som arbetshäst då barntransportören är min enda alu-hoj, dessutom var jag på jakt efter en stor och slack ram. Hittade denna Maruishi Discovery, mufflad Tange 1000 ram (ingen aning om var på värdighetsskalan den ligger), säljaren hade en annons med lite info och dåliga bilder, men jag kunde zooma fram ett XTR (M900?) nav och bestämde mig för att fara och kolla på den. Lite av en blandgodispåse med en del bra delar och en del saker att fixa. Hjulsetet var XTR bak men "bara" XT fram, med olika fälgar. Kassetten är 8-delad, skitig men minst XT. XT bakväxel (M730?), cantisarna BR-MT62, sen i kombination med 8-delat LX reglage, antar att de är för V-brakes, prutade ner priset pga av detta. Hade hoppats på XT vevar, men de är av märket "Anlun", nån som vet vad det är? Hittar bara referenser till BMX när jag googlar. Maruishi Discovery hittar jag inte så mycket info om, skulle gissa sent 80-tal...ramen har en del coola detaljer (urgröpningen på kedjestaget, kabelstoppen), tycker den har potential, färgen i kombination med polerade delar kommer att poppa bra. Måste mäta kedjestagen, verkar vara väldigt lång men eftersom en barnsits ska på så är det bara ett plus...59 cm sadelrör (C-T), däremot inte så oerhört lång med 56 cm topprör (C-C), kanske tom kan funka med bock.

Bilagor

• Bonicon-Maruichi- - 2.jpeg
    Bonicon-Maruichi- - 2.jpeg
    820.7 KB · Besök: 97
  • Bonicon-Maruichi- - 3.jpeg
    Bonicon-Maruichi- - 3.jpeg
    740.7 KB · Besök: 96
  • Bonicon-Maruichi- - 4.jpeg
    Bonicon-Maruichi- - 4.jpeg
    774.1 KB · Besök: 96
Senast ändrad:
Visa bilaga 557197
Äntligen lite japanskt stål, har ett tag velat ha en stålis som arbetshäst då barntransportören är min enda alu-hoj, dessutom var jag på jakt efter en stor och slack ram. Hittade denna Maruichi Discovery, mufflad Tange 1000 ram (ingen aning om var på värdighetsskalan den ligger), säljaren hade en annons med lite info och dåliga bilder, men jag kunde zooma fram ett XTR (M900?) nav och bestämde mig för att fara och kolla på den. Lite av en blandgodispåse med en del bra delar och en del saker att fixa. Hjulsetet var XTR bak men "bara" XT fram, med olika fälgar. Kassetten är 8-delad, skitig men minst XT. XT bakväxel (M730?), cantisarna BR-MT62, sen i kombination med 8-delat LX reglage, antar att de är för V-brakes, prutade ner priset pga av detta. Hade hoppats på XT vevar, men de är av märket "Anlun", nån som vet vad det är? Hittar bara referenser till BMX när jag googlar. Maruichi Discovery hittar jag inte så mycket info om, skulle gissa sent 80-tal...ramen har en del coola detaljer (urgröpningen på kedjestaget, kabelstoppen), tycker den har potential, färgen i kombination med polerade delar kommer att poppa bra. Måste mäta kedjestagen, verkar vara väldigt lång men eftersom en barnsits ska på så är det bara ett plus...59 cm sadelrör (C-T), däremot inte så oerhört lång med 56 cm topprör (C-C), kanske tom kan funka med bock.
För mig okänt men snyggt vevparti :) Om jag kommer ihåg rätt var Tange 1000 ett lite kraftigare rörset av krommolybdenstål men svetsat istället för heldraget, tror de var db men inte säker, alltså bruksrör av bra kvalitet.

För mig okänt men snyggt vevparti :) Om jag kommer ihåg rätt var Tange 1000 ett lite kraftigare rörset av krommolybdenstål men svetsat istället för heldraget, tror de var db men inte säker, alltså bruksrör av bra kvalitet.
Jo, jag ska ta och slipa och polera det, vevarmarna ser lite mer smäckra ut jämfört med de normala LX som brukar sitta på. Dubbel butted är det iallafall, var precis och hämtade pizza med den och den kan nog bli bra, känns fin med avslappnad körställning. Skulle egentligen bara grovtvätta den idag men skärmarna rök av bara farten och likaså gelblobben...quillen trilskades lite, ville bara testa en mock-up med snyggare Nitto-stam och bock, får vänta med det till imorgon, kanske låta den marinera lite i WD-40. Däcken är nya men inte direkt top, verkar inte komma går mer än 2.1 tum, rätt tajt bak. Kassetten är en CS-M737 (XT), reglagen LX ST-M565 som då faktiskt fortfarande borde vara för cantis...bakbromsen är väldigt dålig men är förmodligen dåligt inställd, ska sätta andra klossar och sen beställa KoolStop.

Bonicon-Maruichi-5.jpeg

Liten mock-up med ett hjulset som jag förberett tidigare som en TV-kock. Maxxis DTH (2.3) i tubeless setup...gick preciiiiis in bak, förmodligen för tajt för praktisk användning. Men men men...den har ju horisontella dropouts och där skulle jag kunna vinna tillbaka plats om jag monterar längre bak. Det sitter en typ av spacer där men den kan tas bort, däremot hamnar ju då bakväxeln på en annan position och kanske inte växlar som den ska...only one way to find out...

Bromsklossarna bak bytte jag ut, blev bättre...såg också att de små justerskruvarna (liten liten insexskruv) saknas för att justera hur hårt fjädern drar ut cantibromsen. Ska söka i Shimanos manualer om de dokumenterat vad det är för dimension, annars om nån redan sitter på denna kunskap: kommentera gärna!

Stolpen är 25.4 mm och där har nån också stuckit in en tunn shim, kanske den ska ha en grövre stolpe, 25.8 eller 26.0...synd, för jag har en Thomson i 25.4, men den tänker jag definitivt inte shimma fast.

Jag menar denna, "spring force adjustment screw":
Bildschirmfoto 2022-05-25 um 11.56.08.png
Borde vara i princip samma som sitter i varje IKEA gardinstång...har jag tur har jag sparat dem från senaste flytten, måste rota runt i lådorna.

Bonicon-Maruichi-Discovery-M4-IKEA.jpeg

Min inre lilla hoarder sitter och myser nu...trippen till Obi (typ Jula) gav ingen träff på den lilla M4:an, men i en påse uppe på vinden låg skatten från IKEA - en gardinwire som gav ifrån sig de justerskruvar jag behöver till cantisarna.

Efter denna Win skruvade jag bort dropout-spacern och monterade hjulet i bakre läget, har nu mer än 5 mm luft till ramen och däcket sitter som en smack. Var tvungen att mäta längden på kedjestagen för i en värld där det verkar ska minimeras till varje pris har jag nu 470mm på en 26-tummare. Kom dock ihåg att Rivendell kör på strategin att långa kedjestag har mest fördelar:

Suget att testa blev för stort så jag plockade av det gamla styret och for ut på en försiktig testrunda singlespeed utan bromsar på en bilfri väg bakom huset...själva positionen med dropbar känns bra, kommer absolut att funka, och den känns superstabil.

Bonicon-Maruichi-Discovery-8-470mmChainStaySoLong.jpeg

Var hittar du dessa cyklar? Jag hade också velat haft en sådan, långa kedjestag är guld på den typen av cykel :)

Var hittar du dessa cyklar? Jag hade också velat haft en sådan, långa kedjestag är guld på den typen av cykel :)
ebay-kleinanzeigen, typ lokalannonser online. Finns mycket MTB till ofta oförskämt låga priser (även om det blivit svårare att hitta, många har fantasipriser när de börjar svamla om kultbike etc)...kan vara närheten till Alperna, vad gäller LVG hojar är utbudet OK men mycket färre i prisspannet där jag simmar omkring som en Piraya (50-150 euro).

Men den här Maruishi förekommer inte alls, har nog aldrig sett en, och online hittar jag bara ett par få exemplar. Eftersom så mycket av komponenterna verkar vara sånt som kommit senare så vet jag faktiskt inte när den är byggd. Bakväxeln är en Shimano RD-M739, de användes 1996-1998...andra Maruishi som jag sett online har haft en snygg headbadge med en känguru, på min är det ingen, bara en text med loggan, kanske den ändå kan dateras så pass sent...men då hade den knappast haft cantis...hmm, jag blir inte riktigt klok på den.

Nu känns det iallafall som jag är tillräckligt säker på att det blir en kul hoj, så nu börjar jag planera vad som ska beställas. BB är 68 mm så ett nytt vevlager har jag sedan felbeställningen för ett tag sedan. Headsetet är rätt rostigt, har inte tagit isär det ännu för att kolla hur det verkligen ser ut, är det dåligt byter jag ut det mot ett kromat Tange Seiki. Vevarna ska jag polera och testa, tycker de är rätt snygga även om de förmodligen är nåt billigare märke. Drivlinan i övrigt är ett öppet kapitel...köpte de där reglagen på bilden (ST-A050) billigt men jag vete tusan om jag gillar dem, de skymmer ju den snygga stammen. LVG reglage vore bra men jag har svårt att hitta nåt som inte kostar mer än jag gav för hojen. Har även lust att testa Newbaums bartape och shellac...alternativet vore nån tunnare svart linda. Och även en Nitto dropbar om jag kan hitta en, rätt slutsålt på många ställen.

ebay-kleinanzeigen, typ lokalannonser online. Finns mycket MTB till ofta oförskämt låga priser (även om det blivit svårare att hitta, många har fantasipriser när de börjar svamla om kultbike etc)...kan vara närheten till Alperna, vad gäller LVG hojar är utbudet OK men mycket färre i prisspannet där jag simmar omkring som en Piraya (50-150 euro).

Men den här Maruishi förekommer inte alls, har nog aldrig sett en, och online hittar jag bara ett par få exemplar. Eftersom så mycket av komponenterna verkar vara sånt som kommit senare så vet jag faktiskt inte när den är byggd. Bakväxeln är en Shimano RD-M739, de användes 1996-1998...andra Maruishi som jag sett online har haft en snygg headbadge med en känguru, på min är det ingen, bara en text med loggan, kanske den ändå kan dateras så pass sent...men då hade den knappast haft cantis...hmm, jag blir inte riktigt klok på den.

Nu känns det iallafall som jag är tillräckligt säker på att det blir en kul hoj, så nu börjar jag planera vad som ska beställas. BB är 68 mm så ett nytt vevlager har jag sedan felbeställningen för ett tag sedan. Headsetet är rätt rostigt, har inte tagit isär det ännu för att kolla hur det verkligen ser ut, är det dåligt byter jag ut det mot ett kromat Tange Seiki. Vevarna ska jag polera och testa, tycker de är rätt snygga även om de förmodligen är nåt billigare märke. Drivlinan i övrigt är ett öppet kapitel...köpte de där reglagen på bilden (ST-A050) billigt men jag vete tusan om jag gillar dem, de skymmer ju den snygga stammen. LVG reglage vore bra men jag har svårt att hitta nåt som inte kostar mer än jag gav för hojen. Har även lust att testa Newbaums bartape och shellac...alternativet vore nån tunnare svart linda. Och även en Nitto dropbar om jag kan hitta en, rätt slutsålt på många ställen.
Jag gissar att den är från runt mitten av åttiotalet, Tange 1000 slutade nog att tillverkas (eller bytte namn) någon gång runt 1990 från vad jag kan hitta.

Jag gissar att den är från runt mitten av åttiotalet, Tange 1000 slutade nog att tillverkas (eller bytte namn) någon gång runt 1990 från vad jag kan hitta.
Bromsarna är Shimano BR-MT62, kom ut 1989 enligt Velobase...de skulle ju kunna vara original. Känns som om geometrin är före de långa topprören som kom i början av 90-talet. Ska kolla ramnumret, kanske kan jag få reda på nåt via det, många tillverkare hade ju nån typ av konvention.

Läste även detta från Sheldon Brown:

Förstärker väl teorin om mitten av 80-talet...när produktionen gick till Taiwan använde de väl TIG-svetsning istället för att löta.

Här fann jag också info:

Databas med ramnummer på cyklar tillverkade i Asien:

Måste plocka bort kabelföringen på min för att kunna läsa av, men nu börjar vi komma närmare sanningen.

Maruishi-10spd-cassette-2.jpeg
Maruishi-10spd-cassette-1.jpeg

Designen för Maruishi:n snurrar runt i skallen...vi glömmer först det där men Dadbike, tror den blir för cool för att axla den rollen. Däremot kommer jag att börja pendla mer (22 km enkel väg) och det vore kul att ha den för det som utgångspunkt, den ska alltså klara av både grus och asfaltsträckor och vara hyfsat bekväm. Jag vill att den ska se rätt tidsenlig/retro/gammal ut eftersom det är en 80-talare, komponenterna kommer främst att vara japanska märken men inget absolut tvång. Mycket polerade delar för att blinga med den cerisa ramen. Gärna moderniseringar, och helst sådana som inte syns direkt.

Drivlinan blir förmodligen 2x10, XTR M900 är ju 8-delad och tar således även den 10-delade kassetten jag plockade från den där fullyn jag fick till skänks. Fälgarna vill jag dock byta ut eftersom de inte är samma fram och bak, jag funderar på Remerx Dragon. Däcken blir Panaracer Gravelking SK, äntligen i lager igen, och med tanwall funderar jag på Dia Compe Gran Compe bromshandtag med bruna hoods som accentfärg, till detta en tunn svart linda. Nitto B135 som styre. Ultegra barend shifters. KoolStop bromsklossar. Sadel vet jag inte, har Brooks, Ritchey Logic, Turbo mm om jag går ut och sabbar nån annan hoj i garaget.

Men nu ska jag bara sätta ihop den körbar med en flatbar och köra lite och sen samla lite delar och putsa upp de gamla.

Bilagor

• 9889-Koolstop-C2-Eagle2_salmon_800x800@2x.jpeg
    9889-Koolstop-C2-Eagle2_salmon_800x800@2x.jpeg
    24.7 KB · Besök: 63
  • DiaCompeGranCompeLevers.jpeg
    DiaCompeGranCompeLevers.jpeg
    68.4 KB · Besök: 57
  • gravelkingsktlcbrown-814791.jpeg
    gravelkingsktlcbrown-814791.jpeg
    24.5 KB · Besök: 54
  • remerx-dragon.jpeg
    remerx-dragon.jpeg