[Byggtråd] Bonicon bygger retro MTB:s

Bonicon-Maruishi-F.A.G-Plastskit-2.jpeg
Bonicon-Maruishi-F.A.G-Plastskit-1.jpeg
Bonicon-Maruishi-F.A.G-Plastskit-3.jpeg

Utan kamp ger den sig inte. Fan vad det jävlats. Först pedalerna...satt som tusan och jag fick ta i ordentligt, sen slant skiftnyckeln och jag köttade in revbenen i toppröret. Men nu är de iallafall avmonterade. Vevlagret nästa problem efter att ha plockat av vevarna, ser att det är av plast och av alla dumma idéer hamnar detta rätt högt på min lista. NDS ger med sig men den andra sitter hårt och det enda som ger med sig är den gamla spröda plastaskiten. Testar värma med mera men allt förgäves. Fram åkte lödkolven och nu försöker jag smälta bort den, tar en liten paus nu...

Bonicon-Maruishi-F.A.G-PlastskitBoGone.jpeg

Det var det mest överdjävliga jag har opererat ur en cykel någonsin, en riktig förlösning när den äntligen gav upp kampen. Lödkolven gick till en början men efter ett tag var det svårt att komma åt den inre delen. På slutet fick jag hamra en mejsel från andra sidan. Segern tar jag ut då det nya lagret sitter på plats, efter Tom&Jerry-våldet som pågått senaste dagen kanske inte gängorna är helt kosher mer...

Du lyckades alltså banka ut den? Wow!
Ja, men som sagt, det kom först efter att jag med stor möda fått bort det mesta av plastmuttern. Absolut inte att rekommendera eftersom det skadar gängorna att hålla på så här, jag ser att de blivit dåliga på ett par ställen och tänker inte ens försöka dra in det nya lagret.

Nästa steg blir att investera i denna lilla kompis:

Funkar inte det är en treadless lösning möjlig:

Funkar inte det får jag hänga upp ramen på väggen och i resten av mina dagar förbanna mig själv för att jag var tvungen att ens röra det där lagret.

Bonicon-Maruishi-NewParts-1.jpeg

Det kom lite prylar idag, det blir gråa höljen för att matcha färgen på loggorna. Mest glad var jag över att kunna plocka ut den shimmade stolpen och få dit en i rätt storlek (26,0mm), ser mycket bra ut med silvrig stolpe.

Bonicon-Maruishi-AnlunCranks - 1.jpeg

Anlun-vevarna är bara 170mm så jag tror jag byter ut dem mot Deore DX (MT60) som jag har hemma.

Maruishi-BR-MT62-polished - 1.jpeg
Maruishi-PolishedDeoreDXCranks.jpeg

Lite jobb på hojen blev det ikväll när en regnskur drog in. Polerade bromsarna och veven, inte perfekt men good enough utan maskiner. Jag gillar dom här cantisarna skarpt, BR-MT62, tycker dom är riktigt snygga och med KoolStop salmon funkar de även bra.

Visa bilaga 559640Visa bilaga 559641
Lite jobb på hojen blev det ikväll när en regnskur drog in. Polerade bromsarna och veven, inte perfekt men good enough utan maskiner. Jag gillar dom här cantisarna skarpt, BR-MT62, tycker dom är riktigt snygga och med KoolStop salmon funkar de även bra.
Jag har samma eller något liknande cantilevers på min Miyata 610 och jag håller helt med, de sticker ut estetiskt i mer än en bemärkelse och enbart positivt, dock har mina klen bromsverkan, originalklossarna behöver nog bytas. Vevarna är väl så snygga vevarmar kan bli tycker jag :)

Bonicon-Subrosa-Malum-Pumptrack-6.6.22 - 1.jpeg
Maruishi-Drivetrain-46-34 - 1.jpeg

Började dagen med ett par varv runt pumptracken med BMX:en (Subrosa Malum DTT), första gången i år, efter gårdagens skyfall var det lera i utgången på värsta kurvan, near death. Gelsadeln är inte så käck men gör den lilla transportsträckan uthärdlig, sen kommer den säkert vara skönare att få uppkörd i mjälten när det händer, originalsadeln är ett straff.

Väl hemma monterade jag ihop 2x vevarna: 34t på mellanpositionen och 46t på den yttre. Kassetten är 11-34 och det borde absolut ge tillräckligt låg "Granny gear". Accentfärgen ska ju vara grå så att Ultegra-drevet går i den tonen kommer att funka.

Visa bilaga 559526
Det kom lite prylar idag, det blir gråa höljen för att matcha färgen på loggorna. Mest glad var jag över att kunna plocka ut den shimmade stolpen och få dit en i rätt storlek (26,0mm), ser mycket bra ut med silvrig stolpe.

Visa bilaga 559539
Anlun-vevarna är bara 170mm så jag tror jag byter ut dem mot Deore DX (MT60) som jag har hemma.
Kalloy sadelstolpe? Behöver 26,2 till en Peugeot, inte standard, precis…

Varför inte 170 mm? På racern bytte jag från 172,5 till 165 för att testa och det känns riktigt bra!

Kalloy sadelstolpe? Behöver 26,2 till en Peugeot, inte standard, precis…

Varför inte 170 mm? På racern bytte jag från 172,5 till 165 för att testa och det känns riktigt bra!
Ergotec Humpert, men det finns säkert från Kalloy också, det är ju det två budgetmärkena som har mest dimensioner. Kommer nog att polera bort loggan.

Längden på vevarna var inte det mest avgörande, jag vill ha japanska prylar där det går och den där Anlun är nog mer budgetnivå. DX-vevarna låg i bra-att-ha-lådan och efter att ha gnidit på dom i timmar som Gollum måste dom nu på.

Maruishi-SeatpostCorrected-26.0mm - 1.jpeg
Maruishi-BrakesBefore-1-IG - 1.jpeg
Maruishi-KoolStop-1-IG - 1.jpeg
Bildschirmfoto 2022-06-08 um 20.58.31.png

Liten statusuppdatering: bromsarna är gjorda, har slipat och polerat samt bytt ut klossarna mot KoolStop, rätt inställda känns de bra, älskar hur mycket de sticker ut. Verktyget som ska rädda bygget är beställt, hoppas det kommer innan helgen, i samma beställning även växelreglagen som blev Shimano Dura-Ace SL-BS79. 10-delad indexering, friktion fram, tyvärr med denna version ej längre möjligt att köra friktion bak, det hade ju varit smutt att kunna ha lite olika kassetter.

Nästa steg blir att kolla tillståndet på styrlagret samt se hur jag får på ett kabelstopp, originalstammen hade ju ett eget hål för detta.

Visa bilaga 560148Visa bilaga 560146Visa bilaga 560147Visa bilaga 560151
Liten statusuppdatering: bromsarna är gjorda, har slipat och polerat samt bytt ut klossarna mot KoolStop, rätt inställda känns de bra, älskar hur mycket de sticker ut. Verktyget som ska rädda bygget är beställt, hoppas det kommer innan helgen, i samma beställning även växelreglagen som blev Shimano Dura-Ace SL-BS79. 10-delad indexering, friktion fram, tyvärr med denna version ej längre möjligt att köra friktion bak, det hade ju varit smutt att kunna ha lite olika kassetter.

Nästa steg blir att kolla tillståndet på styrlagret samt se hur jag får på ett kabelstopp, originalstammen hade ju ett eget hål för detta.

Borra ett eget - det ”ska gå” ;)

Ja för tusan, varför inte, lite drillium på Nitton för att matcha sadelklämman...

Tar inget ansvar för döds-krascher när stammen går av men den gode Jan Heine hävdar att nitto-stammar klarar det om de är solida. Han har en artikel om hur man gör processen. Kan skicka om du inte tagit ditt förnuft till fånga ;)

Tar inget ansvar för döds-krascher när stammen går av men den gode Jan Heine hävdar att nitto-stammar klarar det om de är solida. Han har en artikel om hur man gör processen. Kan skicka om du inte tagit ditt förnuft till fånga ;)
Nej, jag kommer inte att sätta borren i min Nitto, det finns många alternativ för att lösa detta på andra sätt utan att skapa en potentiell dödsfälla.

Maruishi-CyclusTools-BB-fix-1 - 1.jpeg
Maruishi-CyclusTools-BB-fix-2 - 1.jpeg
Maruishi-CyclusTools-BB-fix-3 - 1.jpeg
Maruishi-CyclusTools-BB-fix-5 - 1.jpeg

Back on track!

Cyclus Tools fixade till gängorna och det gick fint att skruva in lagret efter det -- skiten jag tog ut var 127mm och den jag satte in har 122mm axel, kedjelinjen skulle nog bli bättre med ännu något kortare axel. Men det känns kul att ha övervunnit det där problemet och att projektet kan framskrida.

Dura-Ace grejerna kom idag också...var tvungen att ta en liten tur så ett par prylar plockade från andra hojar: MKS pedaler, Blackburn flaskställ och en Spank Spike 160 sadel, alla med gråa detaljer så risken är stor att "lånen" blir permanent. Ett kabelstopp för montering på stammen har jag också, tyvärr är det ingen plats för den utan att göra andra ingrepp i headsetet...men det löser sig.

Maruishi-Cablehanger-front - 1.jpeg
Maruishi-Drops-10spd - 1.jpeg

Kabelstoppet gick på ok efter att ha filat ner kanten lite, satte tillbaka bockstyret och den 10-delade kassetten, hade en 10-delad gammal kedja som jag satte på temporärt, är alldeles för kort, hoppas att den okortade kedjan jag köpte kommer att vara lång nog för dessa låååånga kedjestag.

Maruishi-Testdrive-BrakesDone - 1.jpeg

Äntligen fick jag till bromsarna, nu tar de riktigt bra, med cantis är det ju en hel del parametrar att mixtra med. Testturen idag gick på högsta växeln, in bland stigar igenvuxna med brännässlor, det blev nån typ av tracklocrossrunda av det hela. Men den är kul, känns snabb och går fint på gruset. Jag bygger ihop den nu med det billiga styret och Tektro-handtagen, finliret med Dia-Compe och Nitto får komma lite senare. En beställning på smalare vevlager och ett par Gravelking SK väntar jag dock på, samt en svart styrlinda. Med tanke på hur mycket kabel jag drar under lindan övergav jag tanken på en tunn bomullslinda, nu blir det först en tjockare variant. Hjulsetet måste jag också bygga om, kan rikta en del men bak är det rätt ordentligt out of whack och dessutom stör jag mig på de olika fälgarna.

Maruishi-PanaracersDelivered - 1.jpeg
Maruishi-110mm-axle - 1.jpeg

Leverans från bike24 idag, ska bli kul att få på Gravelkings på den här och se hur den gör sig med tanwall.

Vevlagret bytte jag ut direkt, nu med 110 mm axel (var 127mm med det där vidriga FAG-lagret), kedjelinjen ser nu bättre ut med min 2x-setup och det är tillräckligt med utrymme mellan kedjestag och vevarmar.

Igår var jag och hämtade upp pizza med den och en snubbe kom fram och frågade vad det är för en hoj, lite kul.

DSC00149.JPG
DSC00144.JPG

Blev i princip klar med den och hann vara ut på en skymningsrunda. Kedjan är alldeles för kort och ska bytas till en ny. Bakhjulet har jag riktat så det funkar tills jag tar itu med ett hjulbygge, den största skillnaden blev att få på Gravelkingsen. Inga problem att köra 10-delat, det blir en fin utväxling på den här hojen (fram 46/34, bak 11-34). Styret med den lindan blev inte helt bra, komforten inga problem men visuellt inte så elegant, där kommer nog Dia Compe med extern kabeldragning och tunnare linda att se bättre ut. Men jag är nöjd, en jäkligt bra grushoj känns det som, nu vill jag bara fara ut en längre runda men imorgon utlovar de 34C.

Bilagor

• DSC00151.JPG
    DSC00151.JPG
    256.6 KB · Besök: 91
  • DSC00150.JPG
    DSC00150.JPG
    437.3 KB · Besök: 90
  • DSC00148.JPG
    DSC00148.JPG
    655.4 KB · Besök: 87
  • DSC00147.JPG
    DSC00147.JPG
    467.5 KB · Besök: 88
Orca-Ohio - 1 (1).jpeg

Ännu en udda fågel har landat hos mig. Hittade en annons på ebay-kleinanzeigen med kassa bilder, men med lite zoomning dök etiketten upp: "Tange Ultimate". Full XT M737 grupp på det. Magura bromsar. Lila. Svårt att stå emot, hämtade upp den idag, 50 euro fattigare men efter att ha tvättat den är jag nöjd med kapet, tror den har potential att bli riktigt bra för sonen eller frun.

Bilagor

• Orca-Ohio - 1.jpeg
    Orca-Ohio - 1.jpeg
    1.9 MB · Besök: 88
  • Orca-Ohio - 1 (13).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (13).jpeg
    857.7 KB · Besök: 86
  • Orca-Ohio - 1 (12).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (12).jpeg
    635 KB · Besök: 84
  • Orca-Ohio - 1 (11).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (11).jpeg
    1.1 MB · Besök: 81
  • Orca-Ohio - 1 (10).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (10).jpeg
    1.2 MB · Besök: 89
  • Orca-Ohio - 1 (9).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (9).jpeg
    1.6 MB · Besök: 81
  • Orca-Ohio - 1 (8).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (8).jpeg
    1.1 MB · Besök: 92
  • Orca-Ohio - 1 (7).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (7).jpeg
    1.1 MB · Besök: 87
  • Orca-Ohio - 1 (6).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (6).jpeg
    931 KB · Besök: 92
  • Orca-Ohio - 1 (5).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (5).jpeg
    545.7 KB · Besök: 82
  • Orca-Ohio - 1 (4).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (4).jpeg
    922.9 KB · Besök: 85
  • Orca-Ohio - 1 (3).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (3).jpeg
    1.2 MB · Besök: 89
  • Orca-Ohio - 1 (2).jpeg
    Orca-Ohio - 1 (2).jpeg
    742 KB · Besök: 93
Sachs-Front-Derailleur - 1.jpeg
Sachs-Front-Derailleur - 1 (1).jpeg

Jag plockade isär en gammal Staiger i helgen, den hade en hel del problem och inte tillräcklig potential för att fixa upp. Framväxeln var dock riktigt snygg så den kanske hamnar på nåt bygge i framtiden.

Orca:n började jag också riva idag, har även köpt en liten arsenal av grejer för att få ut sadelstolpen.

Orce-Ohio-Fork - 1.jpeg
Orce-Ohio-Fork - 1 (1).jpeg

Så ser den ut med originalgaffeln. Stolpen är fortfarande ytterst fast, köttade fast sadeln i squatracket nere i källaren och vred så mycket jag vågade, detta efter att ha marinerat den dagar i WD40. Nada.
Som vi alla vet är det ett 12-stegsprogram att få ut en stolpe, där steg 1 är insikten att man har ett problem, och steg 12 är att kasta ramen från en bro. Däremellan ligger varierande gulliga Youtube-knep som den här stolpen kommer att skratta gott åt. Steg 11 är @LWB :s Hotline, Dr. Lut, men jag är inte riktigt där ännu i själva processen. Däremot var jag och köpte sågblad och en flaska ammoniak (ska tydligen kunna lösa aluminiumoxid, men jag tvivlar starkt). Kanske blir det till att ta till sågen och försöka slitsa upp den. Jag tänkte ta bort BB också men gick för första gången bet där också - med lång breaker bar och mycket kraft hände ingenting. Skiten är fast, hojen har stått ute. Men BB måste ju inte bort, lagret är fint utan spel. Stolpjäveln däremot. Det som tar emot med att sätta igång med sågandet är själva stolpen: 7mm godstjocklek! Jag har aldrig sett en mer överdimensionerad stolpe, det blir ett styvt jobb att slitsa upp den.

Tack @Peth för tipset om att dra in en Torx i en rund insexskalle, det funkade på headsetet där en mutter var sabbad.

Orce-StuckSeatpost - 1.jpeg

Det här kändes lovande till en början, men tyvärr sitter resten av stolpen rätt djupt och det är svårt att komma åt och få kraft på bladet ju längre ner jag kommer. Mycket sågande blir det. Känns som jag har en slits hela vägen men den sargade stolpen deformeras och vill gärna blocka sågbladet. Sitter gör den fortfarande. Det är definitivt personligt nu.

Du har inte en bro i närheten?..?
Jag ger den några dagar till. Det är inte helt fel att sitta och såga sig igenom dagens segaste Teams-möte. Tänk vilka fördelar jag nu har om/när jag åker i buren...en fin samling shanks, en förstärkt känsla och djupt hat för aluminium, inga problem för mig att såga mig ut i frihet den dagen. Jag tycker nog alla ska ha en stolpe att brottas med, det bygger inre styrka, och underarmar som Popeye himself.

Prometheus-Monstercross - 1 (2).jpeg

"You know, Lloyd, just when I think you couldn't possibly be any dumber, you go and do something like this... and totally redeem yourself!"

Bilagor

• Prometheus-Monstercross - 1.jpeg
    Prometheus-Monstercross - 1.jpeg
    1.2 MB · Besök: 80
  • Prometheus-Monstercross - 1 (3).jpeg
    Prometheus-Monstercross - 1 (3).jpeg
    1.4 MB · Besök: 73
  • MiniMonstercross - 1.jpeg
    MiniMonstercross - 1.jpeg
    751.5 KB · Besök: 73
  • MiniMonstercross - 1 (1).jpeg
    MiniMonstercross - 1 (1).jpeg
    1.3 MB · Besök: 76
Orca-SeatpostBeGone - 1.jpeg

Great success!

Fan vad skönt när den äntligen gav med sig. Nu kan jag börja fundera vad jag ska bygga av ramen.
Vad har jag lärt mig då...köp inte hojar med fast sadelstolpe. Men om det nu händer, det går att såga ut dom. Det var en tidsödande process, om stolpen inte sitter djupt skulle det gå mycket snabbare. Lessons learned, ge fan i att börja försöka vrida ut den innan du har en slits ner hela vägen, det är väldigt frestande men skapar bara blockader för sågbladet när stolpen deformeras. Även ett par cm med intakt stolpe längst ner höll emot ordentligt. Först var jag orolig över att såga ner i ramen, men man känner rätt bra efter ett tag om det är den mjukare alun som fortfarande är under bladet.

Jag tog med grabben på en äventyrsrunda för att försöka hitta ett stort grustag ute i skogen, för att där kunna ta bilder i nåt som mer liknar ett månlandskap. Med kartan från Google Maps inpräntad i hjärnbarken gav vi oss av och hittade till slut en väg in...

Trek970-Monstercross-RideToRiesenGrube - 1 (1).jpeg

Förbudsskylten kändes dock uppriktigt menad och jag ville gärna undvika en Getaway med tysk polis, så vi vek av på mindre stigar genom skogen för att hitta en mer avskild ingång...

Trek970-Monstercross-RideToRiesenGrube - 1 (4).jpeg

Klättringen upp till kraterkanten var inte helt lätt...

Trek970-Monstercross-RideToRiesenGrube - 1 (2).jpeg

Ett aktivt dagbrott, så det gick inte att ta några bilder där. I närheten hade jag dock sett något som liknade ett mindre grustag (igen, bara som satellitbild på Google Maps), på överväxta stigar hittade vi platsen som inte var något grustag utan en brant ner mot en ravin...

Trek970-Monstercross-RideToRiesenGrube - 1 (6).jpeg

Kul att hitta nya platser, kommer definitivt att cykla omkring där igen.

Visa bilaga 570229
"You know, Lloyd, just when I think you couldn't possibly be any dumber, you go and do something like this... and totally redeem yourself!"
Roliga byggen du gör! Har inte hängt med så bra och känner mig smått som en rumpa som kommenterar på detta vis, men - styrändspluggar behövs på den där barncykeln! Hålstansning i höften och stora kroppspulsåderns är en superdålig grej både för barn och vuxna..

Roliga byggen du gör! Har inte hängt med så bra och känner mig smått som en rumpa som kommenterar på detta vis, men - styrändspluggar behövs på den där barncykeln! Hålstansning i höften och stora kroppspulsåderns är en superdålig grej både för barn och vuxna..
Jo, vi ska fixa till den ordentligt, ska beställa en billig styrlinda. Den används inte, var mer en rolig grej på en långtråkig söndag.

Bra tråd, och fina cykelbyggen. Har du testat Surly Corner Bar, och vad tycks i så fall? https://surlybikes.com/parts/corner_bar
Nej, men bara för att den inte gått att beställa de senaste månaderna. Kanske inte passar på alla cyklar, men onekligen ett bra sätt att få drops och kunna använda "normala" reglage. Jag skulle gärna ha brifters på mina monstercrossar, men det är svårt att få tag på billigt.

Dadbike-1x11 - 1.jpeg

Uppgraderade arbetshästen från 1x7 till 1x11 med 38/11-50 och med tanke på hur mycket jag använder den var det ett bra beslut. Min enda alu-hoj, men efter att ha haft på den här Thulesitsen på ett par andra hojar står det klart att det är ingen som slår silverhästen, med den här setupen har jag bra balans och inga tendenser till wheelie (ja, väskan fram hjälper ju också till).

Jag hittade även stainless flaskor under den vanliga dödsshoppingrundan på Aldi, oväntat med tanke på vilken jäkla tunnelvision man brukar ha där på slutet innan kassan.

FSA-Megatooth-Before - 1.jpeg
FSA-Megatooth-After - 1.jpeg

Frugans hoj hade lite problem med att droppa kedjan med den Poor Man's 1x7 jag hade gjort, men med ett NW från FSA är det problemet nu löst. Jag gick från 36t till 38t och klingan tog emot kedjestaget på den inre positionen så jag fick montera det på den yttre, men det ser bättre ut och kedjelinjen är helt OK.

Tour-21.08.22 - 1 (3).jpeg

Tjusigt! Vad betingar en sådan och var hittade du den?

Lite billigare än RaceFace et al...jag hittar inga Kinavarianter med BCD 110 så det fick bli den här.

Tillbaka
Topp