[Byggtråd] Cargobike V2

[Byggtråd] Cargobike V2
Stor uppdate!! Äntligen händer det något.
I ett inlägg här ser det ut som 30 minuters arbete men det tar tid att bygga cykel vill jag lova!

Svetsa ihop armen till bromsoket, fästet nedåt kommer länkas med ramen för extra support:
DSC_2233.jpg

Blir såhär:
DSC_2234.jpg

Lite mattsvart färg:
DSC_2236.jpg

Kapade och borrade ett gäng flakfästen:
DSC_2226.jpg

Tigade övre svetsen och migade undre för extra stöd:
DSC_2225.jpg

Helheten:
DSC_2232.jpg

Har alltid velat ha en rörnotch så jag byggde en, den klarar 2" rör och funkar toppen. Den är nu kompletterad med en gradskiva:
DSC_2182_2.jpg

Lackade Framfälgen mattsvart:
DSC_2158.jpg

Och började sedan ekra upp den med navet med Youtube i högsta hugg och hela tiden nervös för att om jag köpt rätt ekrar:
DSC_2159_1.jpg

Det hade jag! Men när det kom till riktningen tog min kunskap slut, lbs bistod med mycket bra hjälp! Tack uno forsberg!
Har också köpt ett par schwalbe big apple:
DSC_2228.jpg

Som ni ser så kom färg nr 2 där, Lackade även en del andra delar med denna härligt rosa färg!
Främre styrarmen:
DSC_2143.jpg

Vevpartiet:
DSC_2152.jpg

Testade om remdrivningen fungerar och det verkar så:
DSC_2153.jpg

Bakhjulet lackades lite rosa och skoddes med big apple:
DSC_2218.jpg

DSC_2219.jpg

DSC_2220.jpg

Stöttor till lastdelen svetsades ihopp
Tanken är lampor i hålen senare:
DSC_2146.jpg

Dessa svetsades fast:
DSC_2148.jpg

Testmonterade Bakhjulet, tight som... Men det blev toppen!!
DSC_2221.jpg

Allt helsvetsades och dubbelkollades och åkte sen på lack! Wihoo.
Här är resultatet av pulverlackeringen är Toknöjd!!:
DSC_2272.jpg

DSC_2274.jpg

Framdelen kompletterades med en skärm, det blev 26" bakskärm från biltema:
DSC_2271.jpg

Skissade lite på en logga till styrhuvudet också, vad tycks? Ska passa fler ramar jag förhoppningsvis kommer bygga! Som en signatur typ. Det är en blandning av mina efternamn Asprou Forsberg = Rouberg.
DSC_2260.jpg

Där är jag nu, orkar inte skriva mer! Har säkert glömt någon bild/info men då kompletterar jag det senare, nu ska det börja monteras :) äntligen!!

[Byggtråd] Cargobike V2
Jag såg tacket till Uno Forsbergs och blev nyfiken, och efter att ha klickat fram din profil så ser jag att du bor i Örebro!
Jag bor i Karlskoga, så kanske kan vi ta en packcykelturné nån gång i sommar, om och när jag fått tummen ur och gjort klart min Bulltema.
Svetsen har krånglat på sistone, och tiden har farit iväg till annat så mitt bygge står still, men ambitionen har inte försvunnit...

[Byggtråd] Cargobike V2
frippegubben sa:
Jag såg tacket till Uno Forsbergs och blev nyfiken, och efter att ha klickat fram din profil så ser jag att du bor i Örebro!
Jag bor i Karlskoga, så kanske kan vi ta en packcykelturné nån gång i sommar, om och när jag fått tummen ur och gjort klart min Bulltema.
Svetsen har krånglat på sistone, och tiden har farit iväg till annat så mitt bygge står still, men ambitionen har inte försvunnit...

Stämmer bra det!
Ja gärna! Så se till att bli färdig nu ;)

[Byggtråd] Cargobike V2
Lite monteringsbilder.

Primärstyre, är det någon som har en annan stamm liggandes för en billig peng är jag intresserad. Ju kortare desto bättre!
DSC_2276.jpg

Framgaffel med hjul monterat.
Ska nog tillverka en ny styrarm eller modda denna.
DSC_2277.jpg

[Byggtråd] Cargobike V2
Tack så mycket!
Har monterat lite mer och det verkar kunna bli en cykel!
DSC_2279.jpg

Jag är jävligt nöjd!! Styret ska lackas eller bytas jag suger lite på den karamellen!

Måste inskaffa lite prylar nu.
2st 180mm bromsskivor
2par bromsbelägg till shimano
1st starnut
2st toppbrickor (namn? För att spänna styrlagren)
Bakskärm 60mm bred för 28/29"
Bromsslang till framoket ca 1,5m

Är det någon som har något begagnat liggandes och vill sponsra så är det mycket välkommet!

Senast ändrad:
[Byggtråd] Cargobike V2
skrotfot sa:
Fantastiskt bra byggt!
Ser fram emot en film på premiärturen. Nyfiken på att se hur cykeln beter sig samt att se hur stödet fungerar.

Tack det är jag också, har trots allt chansat en del på vinklar och andra lösningar.
Men jag har lärt mig lite sen V1 så jag har bra självförtroende :)

[Byggtråd] Cargobike V2
Det börjar närma sig slutet, eller kanske början av flera mil av lycka?

Bakbromsen. Ska dit en arm under för extra support:
DSC_2289.jpg

Här kommer en liten vändning, efter att trasslat med remmen ett bra tag så insåg jag att bakramen tillsammans med Vevpartiet flexar för mycket och gör att den glider av.
Det blev kedja, fixed såklart!
DSC_2288.jpg

Styret lackat! styrstaget är provisoriskt det ska bytas mot något snyggare, likaså stammen!
DSC_2287.jpg

Stödet är lackat och monterat:
DSC_2286.jpg

Främre styrarm, kabeln är till lampan.
DSC_2285.jpg

Helhetsbilder, det är lite kvar men jag är på god väg!
DSC_2284.jpg

DSC_2283.jpg

DSC_2282.jpg

Vad tycks? Jag är sjukt nöjd!

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Det börjar närma sig slutet, eller kanske början av flera mil av lycka?

Bakbromsen. Ska dit en arm under för extra support:

Vad tycks? Jag är sjukt nöjd!

Det har du all rätt att vara. Synd att remlösningen inte fungerade efter allt jobb. Men du kanske kan använda den till något framtida bygge. Applåder idag också!

[Byggtråd] Cargobike V2
Styrpinnemek!

Skaffade ett aluminiumrör som jag konade i ändarna:
DSC_2290.jpg

Gjorde hylsor som hade utvändig m12 gänga och invändig m10 till länkhuvuden.
Dessa låstes men loctite:
DSC_2292.jpg

Resultatet:
DSC_2293.jpg

Vet inte om jag ska låta den vara borstad med klarlack eller lacka rosa eller svart??

[Byggtråd] Cargobike V2
Idag blev det en högst provisorisk provkörning med el!
Inga bromsar och med ett gäng blybatterier lastade på en plywoodskiva rullade jag ut i solen.
Det gick jäkligt bra! Cykeln känns stabil och smidig!
Bra skjuts i motorn är det också!
Det som skramlar är det löst monterade bromsoket bak.

I filmen (om jag får in den) så låser sig gasen på något konstigt sätt, på typ 25% gas men ändå otrevligt.
Vet inte varför men det fanns gott om felkällor i den provisoriskt kopplade elen så jag är inte orolig. Hade redan innan tänkt koppla en huvudbrytare.

Tillbaka
Topp