BYGGtråd - Den blygsamma enhörningen...

Rattnalle sa:
glitch sa:
Jo men körde sprit också innan på en helt ny ram. :(

Budgettejp helt enkelt. 3Ms dito är ju jättelätt att montera snyggt utan bubblor och sitter för evigt typ.

3M är så klart PREMIUM och verkar ha överlägset bäst applicerbarhet, men för mig och mitt försiktiga mått av fåfänga duger denna tejp (som kostar 1/3-del av 3M’s) finfint.

Tyvärr har jag rätt så ”bizzy days” just nu, men hann iaf montera bromsar, vevparti & bakvxl igår...

Först bjussar jag väl på en demonstrativ helhets”bild på enhörningen i samband med att styrlagret monterades:

414BB207-B3FE-40DE-BB2F-808AD8A69A0D.jpeg

Klart längsta tiden av gårdagens mek fick läggas på att få dit vevparti inkl. OneUp-kedjestyraren, men det blev till sist riktigt snyggt o bra :)

3D30CAF3-564E-4F5C-95A2-F24539617EC7.jpeg

Fronten är i sedvanlig ordning vid det här stadiet ett ”ormbo” av för långa bromsslangar o kabelhöljen...

453E72FA-FC55-484A-9D43-493CD3AAA9A2.jpeg

Tyvärr hinns det inte med mer fix denna helg då det måste jobbas på annat håll idag :/

Det blir ju grymt bra. Men vi skall ha ett snack om förvaring. Har du sovsäck och liggunderlag? Du behöver det för att sova med cykeln.

Hasse#7 sa:
Det blir ju grymt bra. Men vi skall ha ett snack om förvaring. Har du sovsäck och liggunderlag? Du behöver det för att sova med cykeln.

Haha, eftersom jag lagt ner en ansenlig tid på förrådsmek (i brist på cykelmek), så är mitt förråd numera svårt att ta sig in i utan "mycket grova verktyg" vilket borde generera tillräckligt med oljud för att vi som bor ovanför förråden ska hinna reagera...
Förra inbrottet genomfördes dessutom pga av att förrövaren lyckats få tillgång till inte bara en utan TVÅ nödvändiga källarportsnycklar, alla lås är numera utbytta och den som utförde inbrottet vet jag från "källa" att hen sitter bakom lås o bom för annat brott...

larsaw sa:
Hasse#7 sa:

Haha, eftersom jag lagt ner en ansenlig tid på förrådsmek (i brist på cykelmek), så är mitt förråd numera svårt att ta sig in i utan "mycket grova verktyg" vilket borde generera tillräckligt med oljud för att vi som bor ovanför förråden ska hinna reagera...
Förra inbrottet genomfördes dessutom pga av att förrövaren lyckats få tillgång till inte bara en utan TVÅ nödvändiga källarportsnycklar, alla lås är numera utbytta och den som utförde inbrottet vet jag från "källa" att hen sitter bakom lås o bom för annat brott...

Det skadar nog inte att överväga det där med sedelfärgen ändå......

När jag snubblade över detta klistermärke tänkte jag spontant på din enhörning! ;-D Grymt bygge och schysst färgsättning för övrigt!

Unicorn+bike.jpg

Finns på:https://www.redbubble.com/people/underheaven/works/31035974-unicorn-riding-a-bike-magical-cycling-lover-gift?cat_context=u-stationery&grid_pos=6565&p=sticker&rbs=e1a9c2cc-110f-41ba-a30f-eeba00ae8daf&ref=shop_grid

DarthVidar sa:
När jag snubblade över detta klistermärke tänkte jag spontant på din enhörning! ;-D Grymt bygge och schysst färgsättning för övrigt!

Finns på:https://www.redbubble.com/people/underheaven/works/31035974-unicorn-riding-a-bike-magical-cycling-lover-gift?cat_context=u-stationery&grid_pos=6565&p=sticker&rbs=e1a9c2cc-110f-41ba-a30f-eeba00ae8daf&ref=shop_grid

Hahaha, hade varit en supernice "head badge", men min är ju redan inlackad... Får bli till Unicorn 2.0 ;)

??? fy fan va’ bra ???
SquattyPotty.com världsbäst!!!

Själv kan hag tyvärr inte bjuda på mer än en till mock-up bild, fortfarande inte hunnit meka & dämparen fortfarande på ”drift”. Dvs den lämnade Danmark i onsdags och borde dyka upp vilken dag som helst. Dock ingen förhoppning att hinna ha klart hojen till söndagens race, men kanske kan bli premiär på TisdagsRajden nästa vecka ?

D3711F5B-F742-40F9-9988-9DDA036ABEC3.jpeg

EDIT: Glömde visst bilden igår kväll...

Senast ändrad:
Själv är ju bäste dräng sägs det...
Eftersom jag upptäckte att Brand-X stolpen saknade wajernippeln till remote’n :/ Så har jag valet att klaga hos CRC så att dom skickar mig en nippel, eller köpa ngt lokalt. Men jag vill ju meka ihop allt ikväll... Eftersom (förhoppningsvis) dämparen anlänt till postombudet :D
Dvs, jag har inte tid att ut o leta nippel lokalt! Så efter lite tips från Hasse#7 så tog jag vad som fanns till buds och byggde mig en premium wajernippel utav en ”Swangelock” T-koppling i mässing ?

C30E9E18-7B6A-4CAF-B6B8-61FE57835BA1.jpeg

Kolla va’ katten släpat in!

5B9A3EFF-E27E-47B3-8594-37DF6A675F5F.jpeg

Men först lite ”dropperpost”-mek....
Tyckte pinnen kändes lite svårjusterad trots rätt tryck i kammaren :/ visade sig att bussningen var rätt så jä... snustorr:

026FE26A-1DC2-40EE-9653-CF4B133B90E1.jpeg

Men efter lite mjukgörande behandling...

73A471B6-97D5-42D0-9A12-83580D7728DA.jpeg

Så gick den mycket bättre :)

Det är rätt lyxigt att bakdämparen kommer i en Gun case?

Släng på prylarna och fota nu!

Jo det känns jäkligt premium med DVO, ungefär som Marz men utan den ”italienska charmen”... ;)

Nåja, dämparen är nu på...

725D07A6-E9D9-466A-8343-127CE651D88B.jpeg

samt bultarna till uppstagningen av baktriangeln ”Locktite’ade”....

C1D2936E-D2A6-4CD7-8519-D6222509E341.jpeg

Eftersom en sån här SinglePivot är så pass linjär i sin utväxling, så startar jag med att lägga i två ”volume spacers” (inga i negativa kammaren)

69891F41-DA87-4035-8F09-F380D2290006.jpeg

Sista momentet blir att kapa bromsslangarna samt torka av däcken, inför den obligatoriska ”soffbilden”...

Ok, klart!
Eller, det är ju fortfarande intrimning av dämpare o så kvar, men själva bygget får anses som klart nu ?

Eftersom jag vet att min fru (som för stunden roar sig i Berlin med sin jobbarkompisar) ibland kikar in i denna tråd, så kan jag inte nog belysa hur välputsade däcken var inför den obligatoriska ”soffbilden” ????

8A28B366-3BF9-404C-9312-79366BC91452.jpeg

I morn blir det en försiktig provtur och mera bilder i dagsljus ???

Äntligen Larsa! Blir ju jättefint. Du kanske alltid skall ha den i soffan när du inte cyklar? Soffsittning är överskattat.

mikipedia_ sa:
Najs!
Å det är ju super najs att justera dämperi på rejs, vad kan gå fel liksom?

Precis... Fast inte den ursäkten jag har för att inte dyka upp på SBR’t i Hasseludden :/

Premiär blir en lokal ”intrimnings-tur” om jag pallar trotsa väder och hälsotillstånd...

Makten sa:
Grymt fin! Men... Den där vita stänkan...

Haha! Ja det blev en kompromiss tills jag vet vad jag vill ha.
En Muddhugger är så klart bäst meeennn ger ju hojen ett rätt ”trucker”aktikt utseende...
Ville se hur slutresultatet såg ut innan jag beställer en sån.
Trodde mer att du skulle kräkas på dom missanpassade orangea handtagen...
Hade ju tidigare tänkt köra en orange klinga, flaskhållare samt styrstam men det bidde inte så. Kommer troligen byta till gröna grepp under sommaren, måste bara fylla på kassan lite först (för nu ekar det tomt...)

larsaw sa:
Ok, klart!
Eller, det är ju fortfarande intrimning av dämpare o så kvar, men själva bygget får anses som klart nu ?

Eftersom jag vet att min fru (som för stunden roar sig i Berlin med sin jobbarkompisar) ibland kikar in i denna tråd, så kan jag inte nog belysa hur välputsade däcken var inför den obligatoriska ”soffbilden” ????

I morn blir det en försiktig provtur och mera bilder i dagsljus ???

Väldigt charmigt att du la till det med din fru. Riktigt kul!??

jofahjalm sa:
Grymt snyggt! När sker premiärturen?

Nyss faktiskt :)

0127DFD6-76D5-451E-A60D-F184F5BD6BA3.jpeg

Sjukt nöjd! Även om dämperiet bara är grovt injusterat, så blev hojen precis som jag hoppats på, stabil men ”poppig” :D

79DA3B2B-E586-4774-A04C-55636D81AEDC.jpeg

Det här med lång reach är ju skitbra för övermodiga gubbar utan talang...

8068F4B7-5178-4576-B766-96447C648F9D.jpeg

Så fort det blir läbbigt är det bara att hålla i styret o slappna av, så tuggar den långa geometrin, flacka gaffeln och dom stora hjulen i sig ALLT ??
När det går uppförs så gör den branta sadelrörsvinkeln (på 76 grader) att det är rent skrattretande hur bra den klättrar????

Ända negativa så här långt är att fästet för flaskhållaren sitter lite högt upp, får fan knappt plats med en 500ml’s flaska.
Ska se om det går att borra lite nya hål i flaskhållaren för att kunna montera den längre ner mot dämparen...

1059B841-B732-4285-AE34-608D29A0F5AA.jpeg

Också var det det här med feta enduro-pedaler med pins, helt livsfarliga! Ska tills nästa tur iaf ta bort dom bakre pins’n, för som det är nu så måste jag RYCKA hälen ”uppåt-åt sidan” :/

DEA26C29-B898-43D1-8E8B-2B01D16FFA26.jpeg

Inget idealläge när en balanserar och måste sätta ut foten...

Sen vart det ju ganska så episkt missanpassat med orangea handtag (var ju tänkt lite mer oreanga detaljer tidigare...) men jag kör ju funktion före elegans ?

Tillbaka
Topp