[Byggtråd] Den tredje (fjärde egentligen) Peruanen

aribr

Aktiv medlem
Nu var det dags igen, 3 is the magic number.

Kort historia: Jag la ut mina två Marino hojar (en HT en FS) med en tanke att sälja en för att de var för lika. Slutade med att jag sålde båda. Det är ju en fin ursäkt för att bygga en helt ny, kanske något billigare variant än de rätt fancy byggen jag haft tidigare, så ett mail skickades iväg till Marino (rekommenderar dock främst sociala medier för att få kontakt...). Jag har en till heldämpad som jag är väldigt nöjd med så det blir en HT igen.

Tanken är att ramen ska bli en lite längre variant av den som jag hade. Längre kedjestag (440), länge reach (485 statisk geo) och lite brantare sadelrör (75 grader statiskt). Sen ska jag ha en 120 eller 130 gaffel så att det blir inte så mycket överlapp mellan HTn och FS (150/140). Jag stortrivdes på min gamla som var väldigt lik men jag tyckte att den kunde klättra lite bättre. Med 10mm längre kedjestag, lite längre reach, ett brantare sadelrör och mindre slag hoppas jag att den nya blir lite vassare vad det gäller. Jag är ju också ganska lång och trivs med stabiliteten som ~500 reach ger mig utför (485 blir runt 500 med sag).

När de andra hojarna såldes fanns det ju lite pengar på kontot, så en del prylar (nästan allt) köptes spontant över två dagar. Nu saknar jag bara ramen, och Marino svarade mig med en skiss i dag:

HTari.jpg

Vad färgsättningen gäller så har jag inte bestämt mig men jag vill gärna något mer färgrikt än min nuvarande (gråa) cykel. Det blir Reynolds 725 stål, för att (jaja värmehärdat 4130 är ju typ samma, men ramvikten blir väl några gram mindre med Reynolds).

Bygget då? Jo det blir en mix av gammalt och nytt. Tänkte målvikt runt 13 kg.

Ram: Marino HT

Gaffel: Marzocchi Z1 130mm (som köptes på rea från Tyskland, blev hyggligt billig). Slik dekaler och en kabolt axel kommer nog så småningom.

Hjul: Hunt Enduro wide. 36 ekrar bak är nog bra för mig som gått upp lite i vikt.

Bromsar: Har en extra Cura broms hemma så hittade en annan på ebay för inte så mycket.

Drivlina: Slx alt. med e13 vevparti från FS.

Dropper: E13, mekaniskt är bra.

Däck : tänkte rekon, men andra förslag på lättrullande trail däck mottages gärna.

Tråden kommer uppdateras när lite (spännande) prylar börjar dyka upp. Tog emot ett par pedaler idag men de är inte det mest fotogena motivet.

Marino gav mig en optimistisk tidslinje på ung. 3 veckor, tror att de är ett annat paket som ska till Sverige då... Får se om det går.

Senast ändrad:
Såna här trådar gör mig så sugen på att bygga nytt igen!!

Följer med spänning!??

VanGarg sa:
Dum fråga, men hur säkerställer du i designen att framdäcket inte slår i ramen?

/VanGarg

Ingen dum fråga. Jag kör mina ramar i linkage, då kan man se hur nära det hamnar med olika slag.

Edit: bild:

full_compression.JPG

Senast ändrad:
Värmebehandlad 4130 börjar på ung. 300 usd. Frakten går på 110 usd.

Marino har för övrigt en uppdaterad hemsida nu som man kan beställa ramar från... Men jag kör bara via email/sociala medier.

Senast ändrad:
Ok, tack, det var ju inte så värst dyrt. Kanske får bli en sådan nästa bygge. Happys Hovleverantör verkar ju göra fina ramar.

Ja! Såg denna just nu... Ibland önskar jag att cykelbudgeten vore obegränsad...

s1600_IMG_3689_854573.jpg

Slx är ju trevliga grejer... Men holy moly.

Senast ändrad:
Lite delar börjar trilla inn...

Första intrycket av Marz. Gaffeln är att den ser tjockare ut än min gamla 36a...dock ska de ha samma chassi. Kan bli bra detta.

Gjorde ett misstag dock när jag beställde växelreglage, det kommer inte lira med mitt sätt att direktmontera växelraglege på formula bromsar...det är en skillnad mellan m7000 och m8000 ispec II.

PSX_20190927_194020.jpg

Fick ett meddelande från Marino att han kommer borja på min ram på måndag. Alla delar är framme...Så nu behöver jag bara en fin ram.

Nyaste idéen är att kunna ha 2 fullstora flaskor på ramen (eller en och pump mm).

Ville också ha den lite mera "klassiskt".

image.png

Kommer lite flera prylbilder när det blir lite ljusare.

Senast ändrad:
Fundera på att låta peruanen bygga en 29er SS som fixar 3.0 där bak. Kanske kan snegla lite på dina siffror isf?

Paco sa:
Fundera på att låta peruanen bygga en 29er SS som fixar 3.0 där bak. Kanske kan snegla lite på dina siffror isf?

Om jag får till någon vettig ekonomi så kanske vi kan sambeställa, sjukt sugen jag med! Men har tyvärr ingen "skräplåda" kvar att plocka delar ifrån... Men det hinner ju gå många beg.annonser innan nästa SSSM i Arvika :)

Ramen är färdig!

Och nu kommer det lite roligare bilder...

IMG_20191030_143647.jpg

Gaffeln har också fått nya dekaler.

20191030_190854.jpg

Inte exakt färgmatchning, men rätt lika ändå.

Kan bli bra detta.

Lite fix innan ramen kommer... Inte en cyklistpolering men duger, kedjan kommer ju dölja det som var svårast... :)

PSX_20191101_193836.jpg

Ramen ska skickas på måndag...soon.......

Ramen är skickad och är väl någonstans över Atlanten, hoppas att den kommer fram innan helgen, men det är kanske för optimistiskt.

Har också fått hem lite eloxerade delar... Blir inte mycket sånt, men några små detaljer måste man ju ha.

PSX_20191111_185224.jpg

PSX_20191111_192147.jpg

Tuff som en bandyboll!
I första inlägget undrade du om däck
Jag matchar Rekon 2.4WT bak med Forekaster 2.6 fram.
En ganska trevlig kombo för stigcykling under den blötare perioden.
Rekon körde jag fram tills det blev kladdigt, då blev det lite i läskigaste laget.

jekyll sa:
Tuff som en bandyboll!
I första inlägget undrade du om däck
Jag matchar Rekon 2.4WT bak med Forekaster 2.6 fram.
En ganska trevlig kombo för stigcykling under den blötare perioden.
Rekon körde jag fram tills det blev kladdigt, då blev det lite i läskigaste laget.

Tack för tippset. Blir Magic Mary / Hans dampf till en början. Rekon bak Forekaster från kan nog funka när våren närmar sig!

Då fick jag hämta denna från källaren:

20191115_162257.jpg

För att ramen har kommit!

20191115_162408.jpg

20191115_162727.jpg

Får se hur mycket jag hinner emd ikväll.... Har nån huvudvärk som inte släpper men en cykel i helgen kommer jag nog orka med.

Woohoo!! Ser grym ut i det gråa slasket man inte vill se..
Fanns det nåt litet paket med till mig?

Grymt! Har du min adress? Annars säg till å vad du vill ha för frakten. Kan inte börja svetsa innan det kommer hem?

EST sa:
Grymt! Har du min adress? Annars säg till å vad du vill ha för frakten. Kan inte börja svetsa innan det kommer hem?

Du har PM.

Vad bygget gäller så kom jag inte längre än hit:

20191115_210239.jpg

Några problem har jag naturligtvis stött på, inga med ramen dock, den verkar perfekt! Några tankar och funderingar:

1) vevpartiet går trögt vid rätt torque. Undrar om det är lite skillnad i E13 och shimano bb. Bbn är 73mm och jag kör ju med shimanos bb. Jag har en spacer på drivsidan som shimano anvisningarna säger.

2) Min single speed tensioner funkar inte med vaxelöronen. Får offra en och slipa, men till dess så kör vi växlat.

3) Bygget blir tungt, men jag hoppas på att det är relativt underhållsfritt (enkel gaffel, mekanisk Dropper osv).

4) Geon känns riktigt bra! Ung. Som min Jeffsy fast lite racigare.

5) Återstår att montera bromsar, kapa slangar och lufta. Sen får vi se om jag lyckas fixa vevpartiet (om nån har ett 11 delat slx Vevparti kan det vara intressant :))

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp