Byggtråd: Derny

chrobin

Ny medlem
Dags för ett höst/vinter projekt.

Snart är det slut trampat, ska bara köra den där jäkla timmen först. Sen är planen att jag ska puttra/vråla runt i stan på en hemsnickrad Derny.

Vad är då en Derny?

En Derny är en motoriserad cykel som används vid pace körning, (samma som att ligga på rulle typ). Dom har hängt med sen sent 30-tal och är i grunden en Fransk pryl. Namnet Derny kommer från Roger Derny som tillverkade motorcyklarna med dom klassiska runda besintankarna framför styret. Ni kan läsa mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Derny

Varför bygga en Derny?

Nu när jag har byggt några cyklar så har jag blivit sugen på att göra nått med motor.
Vi snackar hästkrafter, kompression, avgaser, kolvar, förgasare, växelådor osv. Låter ju hur kul som helst tycker jag. Har inget MC kort men brukar besöka div mc träffar och köpa tidningarna. Har aldrig ägt eller kört en moppe. Så det är väll dags nu...
Sen tycker jag att Derny'sarna ser hur coola ut som helst. Känns som det är en egen subkultur kring Derny's och dess föraresom känns lockande. Sen känns det hela som ett rimligt första motor projekt också.

Hur ser planen ut?

Tänkte inte bygga nått från scratch den här gången utan utgå från en klassisk Svensk postcykel. Den har redan det lilla framhjulet, stadig ram, krökt downtube så jag får plats med motorn. Ska svetsa på ett topp rör och motorfästen, tänkte även använda befintliga pakethållar fästen för tanken. Tillverka en tank av en jättestor konservburk. Motorn blir en trimmad Puch Maxi på 70cc med en Bing förgasare. Dom kör tydligen nästan alltid Puch motorer, ingen aning om varför, än..
En annan sak som är lite speciell för Dernys är att dom först har motordrivningen med kedja på vänster sida men sen har dom vanlig cykeldrivning på höger som är fixed. Varför då? Jo för att man ska kunna fin justera farten plus att man har väldigt bra känsla av hur fort det går. Behöver då ha ett litet special nav eftersom på motorsidan har man ju det stora drevet bak och tvärtom på andra sidan. Men nu lutar det år ett Surly fixed skivbroms nav där jag kan bulta fast moppedrevet med non adapter.

Dags att samla ihop prylar nu.

Här är lite inspiration:

a1.jpg

a2.jpg

a3.jpg

a5.jpg

a6.jpg

Och här är mitt grund material. Tänker nu ett top rör, en tank under styret, ett annant styre, en Rolls sadel (som av nån anledning är Derny sadeln nr 1), en motor, hepp!

1.jpg

5.jpg

9.jpg

7.jpg

6.jpg

Styret inhandlat, kommer monteras uppochner med diverse spännande reglage.

3.jpg

4.jpg

Grymt projekt! Vintern räddad.

En liten synpunkt (från en riktig tråkmåns). Om du har tänkt att ha ett "vanligt" gasreglage, som du vrider alltså, kan handtagets vinkel bli lite ansträngande. Tänk dig en stång som du håller ut rakt fram (stången fortsätter i armens riktning). Vrid denna stång. Jämför sedan med att hålla stången i 90 graders vinkel. Vore det inte coolt med ett tumreglage som gasreglage?

chrobin skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen är planen att jag ska puttra/vråla runt i stan på en hemsnickrad Derny.
> Motorn blir en trimmad Puch Maxi på 70cc med en Bing förgasare.

Grymt kul projekt. Ska bli spännande att följa.

Det känns därför tråkigt att behöva komma med pekpinnar och strö grus i dina drömmar och visioner, men att montera en 70cc motor på en cykelram kan innebära en del problem med lagar och regler.

Det moraliska att puttra/vråla runt i stan på ett hemmabygge struntar kanske de flesta i. Men råkar olyckan vara framme och någon utomstående drabbas, kan det sluta mycket olyckligt.

70cc klassas som MC. En mc-motor i en cykelram klassas nog som ombyggt fordon, om det ens går att få igenom. Det innebär både besiktning (SFRO och bilprovningen), registrering, nummerskylt och framför allt försäkring. Sedan krävs självklart MC-körkort för att få framföra bygget.

Ett lämpligare utgångsobjekt för Dernyn vore istället en veteranmoped av något slag som har rätt stuk. Ex en Novolette eller Autoped mfl. Genom att det är en moped finns redan en motorkonstruktion i ett (cykelliknande) chassie. Så något nytt fordon blir det då inte (med registrering och besiktning osv). Ramen har ett chassienummer och går att försäkra.

Sedan beror det lite på hur pass kraftiga modifieringar som görs. Viss ombyggnad får göras. Men håll motorn på ursprungliga 50cc och 1 kw (och hastigheten på 25 km/h) så blir det inga problem med trimmat fordon.

För om utseendet blir som du tänkt lär den dra blickar till sig och kanske även länsmans nyfikenhet. Då är det bra att ”ha rena papper”. För det vore tråkigt om det blev problem, böter, körförbud och beslagtagna delar, med så mycket jobb som du tänkt lägga ner.

^ Fanns viss ironi i frasen puttra/ vråla runt på stan. Faktum är att målet är nog att ta sig till nån känd velodrom, kanske Herne Hill och pröva på att pacea en Keirin. Drömmen vore att att sig till nån 6dagars typ i Belgien och åtminstone visa upp den för andra Derny fantaster.
Sen kommer ju Derny'n och Obree cykeln vara lite av ett team, och Obree cykeln känns ju inte direkt som den mest gatvänliga farkost..... Så Dernyn kommer inte rulla på gatorna som nån varjedag moppe. Men en test runda på bakgatan blir det nog allt;-)... Huvudsaken är ju fortfarande själva byggandet.
Så ni behöver inte oroa er, men tack för omtanken.

/ ChR

Härligt med nytt bygge.

Kolla upp försäkringssaken med ngn velodrom först också. Bara för att det är inhägnat område så innebär det inte med automatik att de kommer att släppa på dig.

Jag skulle gjort det, när jag byggt min egen velodrom... *vissel, vissel, drömmer lite*

Härligt!

Har börjat läsa Mulle Meck för mina söner. Han gillar Molijoxer och Mojänger. Kom att tänka på honom när jag läste denna tråd.

Jag har svårt för att förstå charmen med Derny: En liten moppe med en liten gubbe ( i lycra dessutom). Det ger ju inget vidare sug. Dessutom är det nästan ofattbart att det fortfarande används äckliga små tvåtaktsmotorer inomhus, när det vore en baggis att bygga ihop ett gäng elmoppar.

En riktig gjutjärnshoj med en stor gubbe i en ännu större skinnrock det gav fart det!
123 km på en timme för 83 år sedan.

VDStuyft.JPG

Inget för Falunvelodromen men det finns ju autodromer.

/S

> 123 km på en timme för 83 år sedan

Oj. vilken utväxling var det på den? Framgaffeln avslöjar att den var köpt på blocket.

Coolt projekt. Var mycket imponerad av ditt förra bygge.

Senast ändrad:
Kom att tänka på board track racing. Halkade in på den här sidan för ett tag sedan (också ett häftigt projekt):
http://flashbackfab.com/pages/excel00.html

Det var en sport för män, nästan 200 km/h med i bästa fall en skinnmössa som skydd. Kanttråd hade inte uppfunnits än, så punka garanterade att däcket krängdes av. Vurpade man hade man tur om man bara fick ett gäng halvmetersstickor i kroppen som tack från banan.

Utvecklades självklart från att några galningar började rejsa på pace-cyklar, sedan var trimningskriget igång.

Heja! Heja!

Finnen skrev:
> Kom att tänka på board track racing. Halkade in
> på den här sidan för ett tag sedan (också ett
> häftigt projekt):
> http://flashbackfab.com/pages/excel00.html

Paul Brodie är nog en av de coolaste historiska MTb snubbarna.
Man kan tydligen boka byggkurs på sidan du länkade till .... i BC, Canada.....

Kul projekt, men jag är nog inne på samma linje som C-dale, att det är dags för en eldriven Derny. Då blir det fräsigt + innovativt! :D

60 km/h i en timme är väl allt en Derny behöver klara av i normala fall. Säg 1.5 kW motoreffekt. Det blir 1.5 kWh. Vid 12 V blir det 125 Ah. 8-10 kg Li-jon-batterier kanske?

Först lite fler inspirations bilder:

img_0050.jpg

img_0052.jpg

derny10.jpg

h1.jpg

h2.jpg

h3.jpg

h5.jpg

d1.jpg

d2.jpg

Nu har jag fått lite delar.

Det är precis en sån motor som Popp pratar om som jag har inhandlat. Motorn kommer i veckan men redan idag fick jag en ny topp och en ny cylinder på 70cc.
(Ursäkta dom risiga bilderna, måste fixa bättre lyse i verkstan...)

12.jpg

11.jpg

10.jpg

Topprör på g

9.jpg

Äntligen kommer den där fula styrstolpen till användning

8.jpg

Lite packningar

7.jpg

Det excetriska vevlagerhuset som ska monteras

6.jpg

Sakta men säker monteras den ner. Har som mål att göra ca 3saker om dagen på cykeln. Kan vara allt från att mäta nått, köpa en skruv eller beställa nått till att svetsa.
Gäller bara att hålla ett projektet flytande.

5.jpg

Fick även monster klingan som ska sitta på cykeldrivsidan. 76t, den bredvid är 48t...

1.jpg

chrobin skrev:
> Äntligen kommer den där fula styrstolpen till
> användning

Kul idé att bygga sig en Derny för att man har en styrstolpe liggandes som man inte riktigt vet vad man ska ha till... :oD

Flera delar rullar in.

Ni som har varit lite observanta har märkt att på 9 av 10 dernys så sitter det en San Marco Rolls sadel. Har ingen aning om varför just Rolls sadlarna är så populära men jag vågar inte ifågasätta eller ta ut svängarna för mycket. Det får räcka med att den byggs av en postcykel. Så det blev en klassisk svart Rolls sadel. Och ett stort tack till Kim på trackcorner.se för att leverera den. Passar på att göra lite reklam för deras nya shop runnerscorner.se. Tyvärr inget för mig, på tok för lite utrustning kring löpning....

12.jpg

En Rolls och ett Puch cylinderhus och en monster klinga, då vet man att det är en Derny på G

13.jpg

Ramen mer eller mindre strippad. Ska på en ny lite elegantare gaffel från en gammal Cannondale MTB.

11.jpg

Sen var jag och hämtade jag själva hjärtat. I det här fallet gjort av metall och jäkligt oljigt och smutsigt, härligt!! En Puch Magnum som sutti i en liten cross.
Mycket metall för pengarna.

Börjar med upphämtning med ett ståndsmässigt transport fordon
För er som är nya på forumet så finns en byggtråd om den cykeln här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1353255/1354272#msg-1354272
och en mer ingående här
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=3707&hilit=porteur

10.jpg

Hemma i grottan med mitt byte

9.jpg

Motorn

8.jpg

Typ nått sånt här. Min Derny kommer inte vara lika "luftig" runt motorn som en del andra man sett. Lite mindre och lite taightare. Reser mig bara typ 173cm över marken så av praktiska själ kan den inte vara för stor, framför allt inte om jag ska rocka Chaplin stilen med krökta ben och utvikta fötter.

7.jpg

Där ska det sen sitta en 20mm förgasare

2.jpg

5.jpg

Här ska motorfästena svetsas fast

4.jpg

Kicken som ska tas bort. Varför? Dernys har inte kick, man springer igång dom.

1.jpg

Nä nu ska jag ner till verkstaden och rake om gaffeln.

Senast ändrad:
Har beställt däck:

Bak, 650b (584mm) 54mm brett Continental Tour Ride. Ett 650B hjul med ett så brett däck har nästan exakt samma diameter som ett vanligt 28". Frassarna var inte så dumma ändå.

Fram, 24" (507mm) 47mm brett Continental Tour Ride

Har även beställt ett Puch nav med moppe klinga på ena sidan och cykel frihjuls- gänga på andra. Så då kan jag köra en suicide lösning för att få den fixed.

puch-rear-spoke-hub-2T.jpg

Sen en drös med inspirations bilder. Och Fredde, du har heeelt rätt. Kommer helt misslyckas med det här. Kommer aldrig kunna se så där seriös ut när jag är ute och åker. Jag kommer ju åka runt med ett leende på läpparna och det funkar inte i Derny svängen som ni ser.

233716L1000731.jpg

943818722.jpg

anquetil-bordeaux-paris.1279909046.jpg

Uttalas tydligen Derrrní. Robäär Derrrní. Men jag kör på Döörny.

artimage_462947_3188862_201101294307395.jpg

Skönt safari stuk på den här

derny7.jpg

catalogueDERNY.jpg

derny5.jpg

lebesgue-008.jpg

Här ser man tydligt den där "flying gate" stukade sadelstolpen. Snyggt!!

800px-Derny_nah.JPG

Snart är jag där

600px-Derny_01.jpg

Bilagor

• DdeSG.JPG
    DdeSG.JPG
    96.4 KB · Besök: 156
  • i248968.jpg
    i248968.jpg
    53.4 KB · Besök: 147
Senast ändrad:
Byggtråden med dom fulaste bilderna är tillbaks!

Nu har jag fått nya däck. Det blev Continetal TourRide. Fina däck till bra pris. Lagom mönstrade och i rätt storlekar. Bordeaux Paris dernysarna körde med ett lite smala däck bak och Velodrom Dernysarna kör med typ samma bredd fram och bak eller åtminståne inte lika stor skillnad. Själv kommer jag köra med ett 1,75 (44mm) fram och ett 54mm bak.

24" (507mm) fram och 650B (584mm) bak

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Sen hade jag ju en plan att jag skulle stycka upp en gammal 26" mtb gaffel så att den passar 24" hjulet. Men när jag så att man kunde beställa helt nya 24" gafflar för inga pengar i rätt stuk så tog jag den enkla vägen.

Lagom rake

7.jpg

ska bara såga bort dom där canti pinnarna

6.jpg

Men nu satsar jag på en lite annorlunda vajerdragning till trumbromsen. Tänte köra en sån där styrstolps skruv som sitter på en del BMX'er, en sån man kan dra vajern igenom. Så vajern kommer gå ner i skruven, ner i gaffelröret, sen svänga vänster in i ena gafflröret, ner en bit och sen titta ut precis ovanför vajerskruven till trumbromsen. Hepp! Själva vajerstopet kommer sitta på gaffeln och inte på navet som det gör nu. Antagligen ingen som fattar nått just nu.

Inte långt kvar nu!

5.jpg

Kaves skrev:
> fan vad grym du är!
> man behöver inget eget vinterprojekt, när man
> kan följa ditt chrobin..

Nästan som att slippa cykla tack vare Happy! :)

chrobin skrev:
> Själva vajerstopet kommer sitta på gaffeln och
> inte på navet som det gör nu. Antagligen ingen
> som fattar nått just nu.

Jodå. På min trumbromsade pendlare är vajerstoppet en kloss som är monterad över ena cantipinnen. Innebär visserligen att hjulet är felvänt, men bromsen är symmetrisk så jag kan inte se att det ska spela ngn roll. Geometrin/vajerns dragriktning är kanske några mm från vad navbeslaget hade gett.

Sakta men säkert rullar delarna in.
Nu kom ett par ODI long grips, made in USA och allt. Som gammal BMX'are är det väldigt nostalgiskt med dessa grips. Passar även mina små händer perfekt.

58821540.jpg

49581422.jpg

Sen börjar det ju bli hög tid att fixa med ramen. Det ska ju på ett toprör, ny sadelstolpe, ny bromsbrygga, nytt vevhus och en massa braze ons. Tanker är att punkt svetsa fast allt med en hederlig Mig svets. Det verkar som att några ligister här på forumet ska hjälpa mig med det... Sen vill jag fillet braze'a (fyllnadslöda) ihop det med mässing. Men då var jag tvungen att köpa en gassvets. Sagt och gjort så hittade jag en på blocket till ett riktigt vrakpris så det var bara att slå till. Riktigt fin AGA svets med massa munstycken och två 20kg tuber (som jag ska byta ner till typ 5kg... )

13091183.jpg

70644355.jpg

55223748.jpg

Här har nu en film som visar när mr Bilenky löder fast ett vevhus. Han har ganska bra snitts!!!!

Och sen kom det efterlängtade navet. Var lite nervös då jag inte var 100 på att det skulle vara rätt, men det var det!! Det handlar alltså om ett moppe nav med frihjulsgänga (cykel) på ena sidan och ett bult on moppe drev på andra, och trumbromsad. Efter lite forskning på nätet hittade jag ett Puch nav som var just precis så. Inte helt otippad då dom kör med Puch motorerna ju. Hittade navet hos nån moppe sida i Holland. Inte heller så otippat do Dernysarna härjar som mest i dom där trakterna. Och så här ser det ut.

Alltså ingen track gänga med låsring så det blir att köra självmordslösning. Inga problem då det inte kommer vara några direkta påfrestningar på det där drevet. Man kommer mest sitta och vispa med för syns skull....

67469375.jpg

54502217.jpg

Här ska det alltså sitta en trumbroms som jag inte har än. Det blir nästa projekt.

20713079.jpg

Hela bygget är som ett enda stort puzzel. Alla delar måste införskaffas och monteras i en viss ordning. Ta tex bakhjulet. Först måste jag köpa navet, sen bromsen so jag vet var var centrum kommer hamna. Först då kan jag ekra upp hjulet. Och först när det är klat kan jag space'a om bakgafflarna som jag i sin tur måste göra innan jag gör nått annat på ramen osv..

Mera delar rullar in.
Nu var det dags för förgasaren. Blev tipsad av j2000 här på forumet att köra med en 19-20mm förgasare. så när jag hittade en 21mm så slog jag till. Orginal sitter det en 12mm. Insuget är 23mm.

Fin liten sak.

69538818.jpg

3.jpg

typ sådär kommer den sitta

5.jpg

6.jpg

Sen fixade jag fram ett nytt styrlager så jag kan mäta in och kapa styrröret på ramen till rätt längd.

10.jpg

11.jpg

Som vanligt så vill inte jag bara bygga en replika eller en kopia. Utan jag vill göra min version av i det här fallet en Derny. Är mycket mycket svag för 70tals choppers och hela den där psykadeliska stilen. Så ni kan vänta er en galen lack och många detaljer.
Har inget mc kort så jag kommer få nöja mig med en trimmad flakelackad Derny.
Ska bli kul och se om jag kan förena dessa två vitt skilda världar.
Lite inspirations bilder. Vilka konstverk!!

2010_Jerimiah_Smith_72Yamaha_0028.jpg

04qbars4joe.jpg

0mikey1.jpg

0bg1.jpg

0bg3.jpg

0mikey2.jpg

0mikey3.jpg

Bygget går sakta men säkert framåt. Toppröret är nu punktsvetsat på plats. Tack Erik för hjälpen!!

3.jpg

16.jpg

6.jpg

Sen var det dags att punkta fast det nya megastora vevhuset.

1.jpg

2.jpg

7.jpg

Eftersom jag kommer ha kedjor på två sidor är det nästan ett måste att ha ett excentriskt vevlager för att kunna få bra spänning på kedjorna

9.jpg

Så kom ett efterlängtat paket på posten. Bakbromsen!! Nu kan jag äntligen börja ekra bakhjulet och spacea om bakgafflarna på ramen

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

Monterad på navet

14.jpg

nu saknas bara ett moppe drev sen är det komplett

15.jpg

Tufft projekt! (som väl alla din projekt är ;) ) Jag har dock en dum fråga, vilka fordon är det som har rullar där bak (som väl gav upphov till uttrycket "att ligga på rulle")? Jag trodde ju att det var dessa...

silverman834 skrev:
> Jag har dock en dum fråga, vilka fordon är det
> som har rullar där bak (som väl gav upphov till
> uttrycket "att ligga på rulle")? Jag trodde ju
> att det var dessa...

Det är vid pacing med motorcyklar som man brukar ha en rulle på en liten
ram baktill (på motorcykeln).

Kolla det nedanstående på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor-paced_racing

Artikeln verkar hyfsat riktig om än rätt kort.

/Fedde

Tillbaka
Topp